Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Volvo XC70 holder seg godt. Syns denne så nyere ut en 2012.
Enig. Og like praktisk ennå. Nypris 550’. Bruktpris etter 10 år ca 200’ = 35’ i årlig verditap. Bruker 0,5 på langkjøring. Sabla rimelig bilhold! Ikke mulig å skifte med det regnestykket der:( Eneste savn er bittelitt mer komfort, spesielt kupestøy i 110+. Så @berekraft -ig jeg klarer å få til bilhold med stort plassbehov:)
 
Enig. Og like praktisk ennå. Nypris 550’. Bruktpris etter 10 år ca 200’ = 35’ i årlig verditap. Bruker 0,5 på langkjøring. Sabla rimelig bilhold! Ikke mulig å skifte med det regnestykket der:( Eneste savn er bittelitt mer komfort, spesielt kupestøy i 110+. Så @berekraft -ig jeg klarer å få til bilhold med stort plassbehov:)


Har selv en 2016 V70 Dynamic Edition LE og kunne egentlig tenkt meg å bytte til en 2015/2016 XC70. Men ser jeg må ca 150k opp i pris. Da får jeg firehjulsdrift og 30-50 HK mer, men syns den prisdifferansen er vel drøy.
 
Har selv en 2016 V70 Dynamic Edition LE og kunne egentlig tenkt meg å bytte til en 2015/2016 XC70. Men ser jeg må ca 150k opp i pris. Da får jeg firehjulsdrift og 30-50 HK mer, men syns den prisdifferansen er vel drøy.
Enig! Da vi kjøpte i 2012 var komboen relativt liten diesel og 4WD ikke det vanligste. Mange store stasjonsvogner kombinerte kembo-bensin med 4WD til priser langt over vår XC70. Den var 3-4 hundre tusen rimeligere enn V70 med 4WD. Noen cm høyere bil med plastikk rundt var ikke målet. Samtidig, syns fremdeles den ser bra ut:)
 
Volvo V70 er vel den type bil som jeg har vært aller mest fornøyd med. For noen år siden leaset jeg en V70 Inscription level - toppet med alt som var tilgjengelig av ekstrautstyr i tillegg. Var så fornøyd at jeg etter 3 år bestilte nøyaktig lik bil, i lik farge og med det samme utstyr. Naboer, familie og kollegaer klarte ikke å se at jeg hadde en ny bil - herlig! Hadde helt sikkert fortsatt i samme spor til evig tid om ikke bilbehovet plutselig endret seg dramatisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless og Genta
Har selv en 2016 V70 Dynamic Edition LE og kunne egentlig tenkt meg å bytte til en 2015/2016 XC70. Men ser jeg må ca 150k opp i pris. Da får jeg firehjulsdrift og 30-50 HK mer, men syns den prisdifferansen er vel drøy.

Brukt XC70 ligger jo kunstig høyt i pris synes jeg. Vurderte en selv nå, men så at det var andre muligheter som ga halvparten av kilometerstand og 2 år nyere bil for samme pris. I tillegg så blir 15-16 modeller fort veldig umoderne mtp infotainment system, hvis man bryr seg om den slags, selvfølgelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Kan ikke like at jeg ble oppsagt fra nyttår med pandemien som begrunnelse, med fem års gjenansettelsesrett, og at selskapet nå snor seg rundt denne når de i stedet for å ta de oppsagte tilbake oppretter nye underselskap som skal gjøre min gamle jobb.
 
43A220DB-1ED8-451C-8471-E69A5A365329.jpeg
 
$KUNDE: -'Det j***a drittsystemet deres er helt f***e ubrukelig, og man skulle tro dere var ***** og **** og at mødrene deres **** (osv, osv)

Kollega: -'Æh, dette har da virket i årevis, om det plutselig har begynt å oppføre seg rart, må vi se etter hva som har endret seg...'

$KUNDE: -'Endret seg? ***** ***** din ***** ****** jeg skulle gjerne ha ******* ******!!!!'

Kollega: -'Jamen, det må da være NOE, la oss gå gjennom hva dere får av alarmer, og se om det gir oss en pekepinn.'

$KUNDE: (Lengre tirade om at han jo gir seg blanke i hva den ***** PLSen måtte mene om ting, skiten virker jo ikke)

Kollega: -'Har det skjedd noe utenom det vanlige i det siste, da? Noe som helst?'

$KUNDE: -'Ingenting, tror du vi er **** ******** ***?'

Kollega: -'Ingenting overhodet? Skiftet ut noen deler, konfigurert om på noe, uvanlige alarmer...'

$KUNDE: -'Vel, vi har flyttet anlegget over på en ny ***** båt, så alt er koblet ned og opp igjen her ombord.'

Kollega: -'****** **** ******, for i ***** *******!!!!!!'
 
$KUNDE: -'Det j***a drittsystemet deres er helt f***e ubrukelig, og man skulle tro dere var ***** og **** og at mødrene deres **** (osv, osv)

Det minner meg om en episode fra skipsmotor overhaling business om en stempelkrone for et større skip, 60 cm diameter (medium størrelse for de største motorene, supertankere eller container carrier). Superintendent fra rederiet var sint:

Superintendent: Chiefen sier at dimensjonene på piston grooves på dette nyoverhalte stempelet er feil.
QC inspektør måler, og jeg drar ut tegninger fra laptop. Joda, feil.

Jeg: Ja dette er feil, denne har blitt reparert med å bruke spesifikasjoner fra søstermodellen av motor som har samme diameter, og det er forskjellig.

Superintendent hisser seg opp.

Jeg: Ikke bare det, men det har blitt brukt en obsolete spesifikasjon for denne feil modellen, det har blitt brukt for gamle tegninger. Det er feil revisjon. Jeg viser ham close up av tekniske tegninger på laptop.

Superintendent er rasende.

Så peker jeg på merket i stempelkrona som sier hvem som overhalte den sist, og sier du får ta deg en tur lenger ned i gata og prate med ******* som har gjort dette.

Superintendent: Oh shit. ****** ****. I am so sorry.
 
Så peker jeg på merket i stempelkrona som sier hvem som overhalte den sist, og sier du får ta deg en tur lenger ned i gata og prate med ******* som har gjort dette.

-O'lykke. I min mørke fortid jobbet jeg for Rolls-Royce Marine, som jo hadde fingrene sine i opptil flere saltvannsdunstende paier rundtom i verden.

En av de første feltjobbene jeg ble sendt på, var til en gudsforlatt holme midt uti Stillehavet (for en litt liberal definisjon av både 'holme' og 'midt uti' - Guam). Da jeg kom ombord, viste det seg at utstyret jeg trodde jeg skulle få igang igjen - det eneste vi hadde levert innen sjangeren til det fartøyet - virket helt som det skulle.

Så kommer chiefen og lurer på hva i huleste jeg kaster bort tiden med å kikke på vinsjen som virker for - for mannskiten de har fløyet meg halve jorda rundt for å fikse, står jo her borte...

Så viser det seg, etter en litt beklemt stillhet, at de bare hadde antatt at alt som stod på dekk var levert av RR, siden det bare var RRs utstyr som var merket med produsentlogo. Aiai. Problembarnet var levert av $LEVERANDØR.

Heldigvis lo fyren hjertelig - etter først å ha sett ut som han skulle rive stakkars meg i to - og lurte på om jeg ikke kunne ta en liten kikk, nå som jeg først var i nabolaget og sånn?

Det kunne jeg, og etter en minneverdig telefonsamtale til leverandørens servicetelefon fikk vi skiten i gang igjen, også.
 
Når bilen er inne på merkeverksted og det kommer melding om at det er feil på fordelergirkassen... Ny koster vel 50 % av verdien på den 10 år gamle bilen...
 
  • Wow
  • Trist
Reaksjoner: Qwestern og andersen
Når bilen er inne på merkeverksted og det kommer melding om at det er feil på fordelergirkassen... Ny koster vel 50 % av verdien på den 10 år gamle bilen...

Hvis det er BMW med ekte xDrive så kjøper du appen xDelete og følger howto-en deres. Det er en veldig enkel sak å deaktivere firehjulstrekk, og vips har du en bil som ikke trenger transfer casen og hvor du ikke trenger få feilmeldinger selv om den er defekt. Bonus? Du får bakhjulstrekk og bedre kjøreegenskaper. Kanskje bortsett fra art du såklart ikke har den suverene fremkommeligheten på vinteren, men jeg hadde glatt gjort det om kostnaden er såpass høy :)
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine