Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Bare å kjøpe seg en billig brukt laptop på finn, legge inn favorittdistroen, koble den helt av nettet, så har du en »vaskemaskin» til å sjekke den slags med. :cool:

Ja. Jo. Du har nok rett. Nå er det en stund siden jeg gadd å tukle med Linux utenom jobben, men det hadde kanskje vært lurt.

Samtidig tenker jeg at om noen *virkelig* bestemmer seg for å lage malware kamuflert på en minnepinne, så tror jeg ikke nødvendigvis den er enkel å finne, og ihvertfall ikke at jeg er flinkere til å lete enn de er til å gjemme. :unsure:
 
Ja. Jo. Du har nok rett. Nå er det en stund siden jeg gadd å tukle med Linux utenom jobben, men det hadde kanskje vært lurt.

Samtidig tenker jeg at om noen *virkelig* bestemmer seg for å lage malware kamuflert på en minnepinne, så tror jeg ikke nødvendigvis den er enkel å finne, og ihvertfall ikke at jeg er flinkere til å lete enn de er til å gjemme. :unsure:
Alle har vel en gammel IBM (ikke Lenovo) Thinkpad ala T60 eller tilsvarende med Libreboot og Tails stående til slikt?
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel
Alle har vel en gammel IBM (ikke Lenovo) Thinkpad ala T60 eller tilsvarende med Libreboot og Tails stående til slikt?

Jeg hadde faktisk det, 12.1" IBM ThinkPad med titanchassis. Kunne sannsynligvis kjørt en buss over uten å ta skade. Kjørte dual boot med Windows og Suse, etterhvert kun Suse. Beste laptop jeg har hatt helt til den ble stjålet.

Om ikke annet trøster jeg med at tyven sannsynligvis ikke klarte å boote den opp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Overskriftene til tabloidavisene.. Her har vel nettavisen klart å klinke inn alt unntatt «så skjedde dette»

E69F912A-C15D-4DD6-918A-1658E4C29C43.jpeg
 
Tja.... Men det var før USB....

8- )
T60 har USB.
Selv om posten min var med et glimt i øyet så har jeg faktisk en Libraboot T60 stående som jeg bruker for hobby og moro.
Fint avbrekk fra finansverden å leke litt med teknologi på kveldstid
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
T60 har USB.
Selv om posten lin var med et glimt i øyet så har jeg faktisk en Libraboot T60 stående som jeg bruker for hobby og moro.
Fint avbrekk fra finansverden å leke litt med teknologi på kveldstid

Jeg hadde i mange år en gammel bærbar (486 DX4) som var bygget om til matboks. Etter en stund var det noen damer på jobben som hadde begynt å lete etter "sjefen til han som gikk og stadig drasset på denne gamle PC'en". De mente det ville være dårlig reklame overfor kundene at vi utstyrte våre ansatte med slike gamle PC'er.

8- )
 
Tilgi meg en litt lang og smal post som treffer IT-folk mest:

Hver vinter arrangeres den ypperste av alle nerdekongresser, International Solid-State Circuit Conference (ISSCC) i San Francisco. Det er et slags mikroelektronikkens Mekka, et samlingspunkt for alle som driver innen IC, RF, kryptografi, maskinlæring og hardwarenær programvare, av og for folk fra industrien og akademia.

I år ble det dessverre arrangert online, og den to tommer tykke A4-bibelen med posters, papers og oppsummering uteble naturlig nok. Men i går kom det en konvolutt i postkassen med ukjent avsender og uten følgebrev:

Vis vedlegg 260846

For de uinnvidde; å få en USB-minnepinne er datasikkerhetsmessig sammenlignbart med å få en brukt dong i hånda. Eller, i dette tilfellet, i posten.

Så jeg sitter her og lurer på om arrangøren, IEEE, faktisk er så dumme, eller om dette er noen som forsøker å installere spyware hos meg. Uansett, et fint trofé og en minnepinne som har sett sin siste usb-port. :LOL:

"...en konvolutt i postkassen med ukjent avsender og uten følgebrev"

Det kan nok bli en massive utpressings kampanje fra noen som hackert seg i ISSCC gjestelisten.
Da får de laget billige minnepinner i Kina med ISCC sin logo på det for å sende de videre til gjestene.
Selvfølgelig på en anonyme måte.
Neste steg er å betale for å få din data tilbake eller glemme alt du hadde på maskinen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det ser ut til at du må legge ut en post i hifi-tråden hvis du får med deg esken hjem :)
Ok, men dette bildet er strengt tett i feil tråd:)
Fant en løsning, eske står på kontoret, fikk Atomen i sekken og sykla hjem.
En real oppgradering for hele lydregisteret i Piegaene! Men selvsagt spesielt bassen. Et flott kompromissanlegg. Savner litt autentisk live-følelse fra instrumentene. Men veldig behagelig lyd, bånddisktant er overlegent. Et typis Kari-Bremnes-anlegg.
549DD4D0-899E-4D6C-82F9-1DF73E09F254.jpeg
 
Folk som stadig bruker uttrykket «tatt ut» eller «hente ut» når de snakker om klokker kjøpt i butikk, mener de at de bare har gått inn og tatt klokka, altså stjålet den? Eller hentet den, som om de allerede eier alle klokkene der. Hvorfor bruker folk dette uttrykket som om butikken er deres personlige lager der de bare kan «ta ut» eller «hente ut» de de måtte ønske?
 
Floskler og svulstige formuleringer i boligannonser! Eiendomsmegler"studiet" har en del å gå på når det gjelder opplæring av husselgere :censored:

Utdrag fra håndbok for eiendomsmeglere, 3. utgave:
Sjarmerende = Må helrenoveres
Unik = Kan brukes på alle eiendommer untatt standardleiligheter i borettslag
Fantastisk sjøutsikt = kan skimtes i dronefoto eller hvis du står på tå oppå pipehatten
Parkmessig hage = relativt ugressfri plen, 2 epletrær og et par meter hekk

Forøvrig, hvis objektet du skal selge er i dårlig stand, bare unnlat å vise bilder av det, og sett heller inn bilder av tente lys, glass og fruktfat.
 
Redigert:
Utdrag fra håndbok for eiendomsmeglere, 3. utgave:
Sjarmerende = Må helrenoveres
Unik = Kan brukes på alle eiendommer untatt standardleiligheter i borettslag
Fantastisk sjøutsikt = kan skimtes i dronefoto eller hvis du står på tå oppå pipehatten

Forøvrig, hvis objektet du skal selge er i dårlig stand, bare unnlat å vise bilder av det, og sett heller inn bilder av tente lys, glass og fruktfat.
Her er listen utømmelig:
Innholdsrik = full av skjeggkre og andre arter samt muggsopp
Hva med "arkitektonisk bygg"?! Hva f..n er det o_O
"Svært nydelig" = Da må det virkelig være flott...
Alle rektangulære bygg omtales som "funkisbolig"

10 studiepoeng i adjektiv og kamera med vidvinkel - da er man langt på vei. Da mangler kun dress som er litt for liten og ekstra spisse sko :LOL:
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: Grendel og Ivar