Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Religionsfrihet i Norge - men når man kan jobbe i hagen eller ikke er fortsatt styrt av én religion: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12 :(

De som tror på Zevs*) hadde fått gjort noe. :)

*) Ricky G. referanse.

Nei, det er ikke religionsfrihet i Norge. Vel, det er rett nok bare kongen som ikke er gitt religionsfrihet, men det betyr altså at vi ikke kan si at vi har religionsfrihet :)

Når det gjelder dette med bråk på søndager, så forstår jeg ikke hvorfor reglene er som de er. Kanskje bør de kunne være de samme hele året... jeg befant meg en rolig søndag i Hvervenbukta utenfor Oslo for å gå tur i fjor sommer, mens en enkelt mann kjørte sin "speedbåt" (flat sak med utabordsmotoren som en dominerende klump bakpå) frem og tilbake foran bukta, med et satans leven for de hundre på land som resultat. IMO kunne slikt vært sanksjonert en smule hardere.. og hvorfor skal det en søndag være lov å kjøre "grovkalibret" motorsykkel i indre by, mens det ikke skal være tillatt å kjøre Flymoen over plenen..? Det er veldig mange som ikke evner utøve et visst skjønn når de utøver støy, samtidig som man helt klart må tåle en god del støy i en by.

Der jeg bor har den lokale kirken (DNK) omgjort friarealet rundt kirkebygget til oppbevaringsplass for det lokale bilutleiefirmaet, også på søndager. Heisann mammon.
 
En bil har skrapet opp mutterns bil på parkeringsplassen ved konfirmasjonen i dag.
Hun fikk bilen igjen i går da det bare er 14 dager siden det samme skjedde sist. :(

Virker som en ny kultur i Oslo-området at folk synes det er greit å stikke av uten å legge igjen kontaktinfo og beklagelse :(
 
Redigert:
Oslo.
Byen med størst prosentandel rævhøl i hele landet.

NIsiw6X.gif
 
En bil har skrapet opp mutterns bil på parkeringsplassen ved konfirmasjonen i dag.
Hun fikk bilen igjen i går da det bare er 14 dager siden det samme skjedde sist. :(

Virker som en ny kultur i Oslo-området at folk synes det er greit å stikke av uten å legge igjen kontaktinfo og beklagelse :(

Helt for jævlig :(

En mager trøst er at jeg tok en slik en på fersken i dag. Han rygget inn i en bil mens jeg så på (ventet på plassen hans), gikk så ut og tok en veldig rask kikk på bilen han traff før han kjørte. Tok nummeret hans, og ga beskjed til eier. Heldigvis ikke større skade enn et bulket skilt og løs skiltplate, men likevel.

Forrige gang jeg opplevde dette, ringte jeg politiet - da skaden var skikkelig stygg. Det endte med bot til han som kjørte på - og en meget glad ung jente som fikk dekket skaden av motpartens forsikringsselskap.

Hilsen en som har opplevd mange «hit and runs», som selvfølgelig ville sagt fra hvis det var min feil - og som er fra Oslo :)
 
Helt for jævlig :(

En mager trøst er at jeg tok en slik en på fersken i dag. Han rygget inn i en bil mens jeg så på (ventet på plassen hans), gikk så ut og tok en veldig rask kikk på bilen han traff før han kjørte. Tok nummeret hans, og ga beskjed til eier. Heldigvis ikke større skade enn et bulket skilt og løs skiltplate, men likevel.

Forrige gang jeg opplevde dette, ringte jeg politiet - da skaden var skikkelig stygg. Det endte med bot til han som kjørte på - og en meget glad ung jente som fikk dekket skaden av motpartens forsikringsselskap.

Hilsen en som har opplevd mange «hit and runs», som selvfølgelig ville sagt fra hvis det var min feil - og som er fra Oslo :)

Folk eier ikke skam.

Hun gruet seg til å kjøre tilbake til Møller bare dager etter hun hentet den ut. Samme side var det også.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Grendel
Kø. Jeg hater kø, og da især at det er kø UT av Oslo en onsdag, kvart over seks på kvelden! Bah..
Ryen er øverst på min hatliste.. Jobber i Asker, bor på Nordstrand, bruker 40-ish minutter hjem, og bruker ofte mer enn halvparten av den tida på strekningen fra Operatunnelen til Ryen. Håpløst o_O Og Mosseveien er et kapittel for seg selv..
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og sunshine
Ryen er øverst på min hatliste.. Jobber i Asker, bor på Nordstrand, bruker 40-ish minutter hjem, og bruker ofte mer enn halvparten av den tida på strekningen fra Operatunnelen til Ryen. Håpløst o_O Og Mosseveien er et kapittel for seg selv..

Jeg bor litt lenger ut, men har du lagt merke til hvor mange elbiler som kjører kollektivfelt på Mosseveien med bare sjåføren i bilen? Tipper over halvparten tar sjansen
 
Jeg bor litt lenger ut, men har du lagt merke til hvor mange elbiler som kjører kollektivfelt på Mosseveien med bare sjåføren i bilen? Tipper over halvparten tar sjansen
Ja, ser det. Kjører elbil selv, men holder meg i rett fil. Samma med de som bruker «snarveiene» til bussen ved avkjøringa opp mot Ekeberg etter Ryen og ved påkjøringa fra Nordstrand til E6 (mot Oslo).
 
Apropos elbil i kollektivfelt. I Stavanger er det fortsatt lov selv om man er alene i bilen. I begynnelsen irriterte jeg meg litt over dette, men innser at det egentlig gir litt bedre fordeling av biler på veiene, forutsatt at folk kjører med vett og viser hensyn. Det er to andre ting som virkelig irriterer i Stavanger-trafikken:

1) Bussway’en. Jeg skjønner at hensikten er at bussen skal ha fri ferdsel, og at det skal være så effektivt at til og med middelaldrende menn skal fristes til å sette bilen hjemme til fordel for ståplass på bussen sammen med tusenvis av skoleungdommer. Men, de som har stått for planlegging og lysregulering har i beste fall jukset seg fram til et vitnemål. Biler i alle retninger får rødt lys idet bussen nærmer seg et busstopp, og må vente opp mot ett minutt på at bussen tar ombord passasjerer. Så kommer det ny buss rett bak, og ny runde med unødvendig venting :mad: Dette kunne vært løst ved at bilene uansett hadde vikeplikt for bussen, litt som med trikken i Oslo.

2) Hvis det er 2-300 m kollektivfelt i 50 sone inn mot sentrum - Hva er da vitsen med å presse Leaf’en opp i 80 km/t i kollektivfeltet og så vrenge bilen inn for å «avansere» to plasser i en rekke som likevel glir fint??! Kun flaks gjør at det ennå ikke har skjedd stygge ulykker..:eek:

Sånn. Godt å få det ut ;)
 
Ja, ser det. Kjører elbil selv, men holder meg i rett fil. Samma med de som bruker «snarveiene» til bussen ved avkjøringa opp mot Ekeberg etter Ryen og ved påkjøringa fra Nordstrand til E6 (mot Oslo).

Skal innrømme at jeg har gjort det selv ved noen anledninger. Det blir litt sånn «når alle andre gjør det». Hjelper lite å si det i en UP kontroll men..
 
Folk som kjører med piggdekk.

Gjennomsnitt temp på 9,6 grader i Bergen i april måned, varmeste noensinne, men jeg hører stadig knatringen fra piggdekk på gloheit asfalt.
Etter jobb i dag møtte jeg ei som reddet verden i sin hvite tesla.. i 25 varmegrader, sol og flere måneder uten snø.. på piggdekk.. Gratulerer a!
 
Helt for jævlig :(

En mager trøst er at jeg tok en slik en på fersken i dag. Han rygget inn i en bil mens jeg så på (ventet på plassen hans), gikk så ut og tok en veldig rask kikk på bilen han traff før han kjørte. Tok nummeret hans, og ga beskjed til eier. Heldigvis ikke større skade enn et bulket skilt og løs skiltplate, men likevel.

Forrige gang jeg opplevde dette, ringte jeg politiet - da skaden var skikkelig stygg. Det endte med bot til han som kjørte på - og en meget glad ung jente som fikk dekket skaden av motpartens forsikringsselskap.

Hilsen en som har opplevd mange «hit and runs», som selvfølgelig ville sagt fra hvis det var min feil - og som er fra Oslo :)
Hadde en helt surrealistisk opplevelse her i vinter. Ute på tur med hunden, og samtidig som han gjør en #2 står jeg og ser på et par som skal rygge ut av en parkeringplass på andre siden av gaten. De rygger rett inn i bilen bak så det knaser, og jeg hoier og skriker for å få de til å skjønne hva de driver med. Endelig får jeg øyekontakt med karen, og da bare smiler han og kjører fra stedet som om ingenting hadde skjedd. Tok nummeret og ga beskjed til eier.

Og ja, det var i Oslo...
 
^^ Jeg opplevde noe lignende utenfor der vi bor. En stor mann i stor Tesla skulle lukeparkere, foran en innkjørsel (!) Luken var ikke stor nok, og han brukte bilen som rambukk for å dytte bort de to bilene han skulle inn mellom. Dog så det ikke ut til å bli særlige skader på de andre bilene..
 
Hadde en helt surrealistisk opplevelse her i vinter. Ute på tur med hunden, og samtidig som han gjør en #2 står jeg og ser på et par som skal rygge ut av en parkeringplass på andre siden av gaten. De rygger rett inn i bilen bak så det knaser, og jeg hoier og skriker for å få de til å skjønne hva de driver med. Endelig får jeg øyekontakt med karen, og da bare smiler han og kjører fra stedet som om ingenting hadde skjedd. Tok nummeret og ga beskjed til eier.

Og ja, det var i Oslo...
Husker en episode for en del år tilbake hvor jeg hørte ett smell, snudde meg og så en bil som hadde rygget rett i en lyktestolpe. Føreren fortsatte så å rygge så bilen endte opp med å kjøre seg fast oppå lyktestolpen. Etter en stund gikk føreren ut og så overrasket ut over at det lå en lyktestolpe under bilen, akkurat som om vedkommende ikke hadde sett eller hørt (eller følt) krasjet.
Og det var på en campingplass i Bø i Telemark (og det var ca 5m klaring til alt annet på hver side). Så har nesten sluttet over å bli overrasket over hvor dårlige sjåfører det finnes.
 
Er det her man klager over bilister? ;)
Ned Vækerøveien til rundkjøringen er det to felt; alle i venstre skal til venstre og ringveien.
Masse kø i venstre, og ingen i høyre. Selvfølgelig er det en liten rakker som hopper rett i venstre, rett foran rundkjøringen og meg.
Det er vel ikke helt innenfor å holde hornet inne i 10 sek for å markere misnøye, men i dag ble det klar melding.