Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Et par personlige tanker om dette: Utfallslikhet er i dette livet umulig å oppnå uten tyranni og berøvelse av frihet. Likhet av fundamentale rettigheter er derimot fullt oppnåelig uten tyranni og frihetsberøvelse, og er ønskelig da det er dette som er reelt rettferdig.

Frie individer i et fritt samfunn vil ende opp med ulike utfall, enkelt og greit fordi individer er forskjellige og fortjener ulike utfall. Noen lever bedre og mer moralsk, noen er mer arbeidsomme, eller smartere, mer kreative, tar på seg større ansvar... Ideen om å gjennomtvinge likhet mellom individer fra en sentral maktinstans er faktisk ren ondskap - altså ikke engang god på papiret - og ender alltid i tårer i praksis.

Menneskers likeverd, rett til frihet og rettferdig behandling under loven er derimot absolutte goder som bør opprettholdes i et hvert fritt og sivilisert samfunn.

Ja men når du sier "Menneskers likeverd, rett til frihet og rettferdig behandling under loven" tviler jeg på at Equinord navnet sin visjon var basert på akkurat dette siden det er en selvfølge i et land som Norge og i et selskap som er så høy profilert som Statoil.
Der tenker jeg at de kaster seg på en "liberal bølge".
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø og Kohe321
Ja men når du sier "Menneskers likeverd, rett til frihet og rettferdig behandling under loven" tviler jeg på at Equinord navnet sin visjon var basert på akkurat dette siden det er en selvfølge i et land som Norge og i et selskap som er så høy profilert som Statoil.
Der tenker jeg at de kaster seg på en "liberal bølge".

Jepp, digresjonen om utfallslikhet var mer inspirert av temaet i de to videoene du postet i tillegg. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: jonska og Hammerfjord
Ja men når du sier "Menneskers likeverd, rett til frihet og rettferdig behandling under loven" tviler jeg på at Equinord navnet sin visjon var basert på akkurat dette siden det er en selvfølge i et land som Norge og i et selskap som er så høy profilert som Statoil.
Der tenker jeg at de kaster seg på en "liberal bølge".

Dette navnebyttet kommer inn i rekken av statlige foretak som får kule og intetsigende navn...

(Same shit new wrapping)

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Dette navnebyttet kommer inn i rekken av statlige foretak som får kule og intetsigende navn...

(Same shit new wrapping)

8

At de vil få ut "Oil" navnet en gang i fremtiden kan jeg forstå siden vi skal gå mot nye energier. Men det var alt for tidlig.
At de vil få "Stat" navnet ut av bildet så fort som mulig er noe som stemmer mer med dagens politikk.
Veldig få nordmenn har forstått det som skjer med for eks. fylkets sammenslåingene som det vi ser med Troms og Finnmark.
Det samme skjer over hele EU, de vil ha færre fylker ved å smelte de sammen.
Ikke alle vet at politikerne i Brussel har snakket om Euro-regioner i årevis: for de, statene eksisterer ikke mer.
De vil få vekk alt som har å gjør med nasjonal identitet.
USE (United States of Europe) som Martin Schulz snakket om ikke så lenge siden er det de vil ha, en føderal stat med regioner og få fylker.
I bunn og grunn, hvis EU-regionene kunne bare ha 3 eller 4 fylker hver, hadde det vært perfekt for Brussels mafiaen.
Målet er å få Norge inn i EU: dette er noe alle top-politikerne VET og GJENNOMFØRER i ryggen vår, vedtak etter vedtak. Tror det eller ikke, men jeg har nøye studert hva de driver med og det samme skjer i andre EU land.
Som jeg sagt tidligere, hvis halvparten av nordmennene visste hva våre top-politikerne planlegger, hadde det vært en del hengende lik på stolpene foran Stortinget.
Vårt demokrati er lenge siden knust av en oligarki som bestandig kjører planen sin mot folkets vilje.

quote-europe.jpg


quote-EU.jpg


eu.jpg
 
Redigert:
Det dukker opp en relativt kjent Dire Straits-låt i bakhodet mitt mtp. dette navnebyttet... Å forsvare bruken av en kvart milliard for å endre navn til hestekiroprakti i nord, er for meg ganske håpløst.
Husker for noen år tilbake når Haukeland skulle hete sjukehus istedenfor sykehus, prislappen ble anslått til 22mill, vil tro Statoils bytte vil koste mer enn den kvarte milliarden de beregner.
 
Husker for noen år tilbake når Haukeland skulle hete sjukehus istedenfor sykehus, prislappen ble anslått til 22mill, vil tro Statoils bytte vil koste mer enn den kvarte milliarden de beregner.

ECB har trykket noe som 2,55 Trillioner av Euro i QE for å berge EU prosjektet siden 2008.
Dette skulle stoppe i år men siden ingen private krefter er villig til å ta over et så massive innkjøp av statsobligasjoner, kan ikke ECB stoppe eller hele kort slottet faller: Mario Draghi går av neste år og alle gruer seg.
Jeg vet ikke hvor mange Trilloner prosjektet har kostet siden 1946 men du kan bli sikkert at ingen pris skal stoppe de, så lenge det er betalt av skattebetalerne og private selskaper som er med for "rikets interesse og monopolet".
Vi snakker om å overgå det Aleksander den Store, Julius Cæsar, Napoleon og Hitler feilet til å bygge: det er ikke noe tulle prosjekt og Statoil gjør bare sitt ser det sånn ut...:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Grendel