Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Jeg skjønner ikke denne motbøren mot Vinmonopolet?
Jeg for min del liker at det finnes et sted hvor det finnes dedikerte mennesker som har en sterk interesse i det de selger, og vet hva de snakker om. Se på det litt som Gullfunn eller Bjørklund kontra Lervik Ur - en generell, ganske uinteressert kunnskap om det de selger, kontra en dedikert og oppriktig interessert selger.
Jeg, som deg @Hammerfjord, tror ikke den generelle nordmann drikker seg fra sans og samling, men å håpe på å få like god hjelp på Spar eller Coop Obs, som på Vinmonopolet? Det er naivt. IMHO.
 
Jeg skjønner ikke denne motbøren mot Vinmonopolet?
Jeg for min del liker at det finnes et sted hvor det finnes dedikerte mennesker som har en sterk interesse i det de selger, og vet hva de snakker om. Se på det litt som Gullfunn eller Bjørklund kontra Lervik Ur - en generell, ganske uinteressert kunnskap om det de selger, kontra en dedikert og oppriktig interessert selger.
Jeg, som deg @Hammerfjord, tror ikke den generelle nordmann drikker seg fra sans og samling, men å håpe på å få like god hjelp på Spar eller Coop Obs, som på Vinmonopolet? Det er naivt. IMHO.

Ja det er sant at man får ingen hjelp i et supermarked på valg av sprit eller vin.
For det, finner man butikker som er spesialisert i sprit&vin: jeg har vært en del ganger i sånne butikker i Tyskland og i Frankrike.
Fordelen i disse butikkene er at man kan ofte smake: vin eller sprit fordi det selges også fra karboy/ stor dunk og noen ganger fra eikefat.
Siste gang jeg var i Tyskland var jeg i en liten butikk som solgt whisky fra glass karboy og der kunne man smake før kjøpet.
Når man kjenner eller er vant til dette, blir det vanskelig å elske Vinnmonopolet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og UJU
Ja det er sant at man får ingen hjelp i et supermarked på valg av sprit eller vin.
For det, finner man butikker som er spesialisert i sprit&vin: jeg har vært en del ganger i sånne butikker i Tyskland og i Frankrike.
Fordelen i disse butikkene er at man kan ofte smake: vin eller sprit fordi det selges også fra karboy/ stor dunk og noen ganger fra eikefat.
Siste gang jeg var i Tyskland var jeg i en liten butikk som solgt whisky fra glass karboy og der kunne man smake før kjøpet.
Når man kjenner eller er vant til dette, blir det vanskelig å elske Vinnmonopolet.
Touchè.
Når det kommer til smaking, så taper Vinmonopolet.
Og så klart det finnes spesialiserte butikker i utlandet også, men jeg føler ikke jeg går glipp av noe ved å ha pol. Men dette er jo bare min mening.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Vinmonopolet er jo billig og har et ekstremt bra utvalg? All vin som er over gjennomsnittet bra er ofte billig i Norge.

Billig vin er dyrt i Norge, mens dyr vin er billig i Norge. Det handler vel om to ting, nemlig Vinmonopolets mandat og alkoholavgiften. Vinmonopolet tjener penger på et påslag på alle flasker, men det har en øvre grense, noe som gjør at for eksempel sjeldne viner som Raveneau er billig i Norge (tenk 400 kroner for en flaske i Norge og 800 i utlandet som utgangspunkt) da man slipper fordyrende mellomledd som melker forbruker.

Alkoholavgiften, som ikke handler om Vinmonopolet, gjør at billige flasker blir dyre i Norge.

Tilgjengeligheten på god vin i Norge er jo helt fenomenal, også for distriktene. Det er ikke mange land som har like store utvalg i grisgrendte strøk som oss.

Så er det jo selvsagt problemer med Vinmonopolet (for eksempel fordelingen på spesialslipp), men jeg kan ikke se hvordan jeg som forbruker kan tjene på en avvikling. Kom gjerne med eksempler på butikker i utlandet hvor jeg kan få likt utvalg som Aker Brygge polet med bedre prisnivå, for det er jo verdt en tur i seg selv.
 
En annen fordel med polet er at man kan trå begrenset feil ved kjøp. I utenlandske supermarkeder selges det mye veldig dårlig vin. Når de i tillegg kjører mye "falske" salg der de oppgir en fiktiv førpris for så å fremdeles ta deg for godt betalt for hva man får så kan man ikke bruke pris som indikator på kvalitet heller.

Men det er klart. Billig brennevin er dyrt på polet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og olem
Har Finland og Danmark det greit? Eller har de et betydelig større problem med alkolisme enn Norge?
At hjemmebrent er over alt er en overdrivelse. Eller på samme måte som at heroin er over alt er hjemmebrent det. Men på lik linje krever det litt mer av kjøper å oppsøke slike produkter.
Jeg er også litt usikker på om det er avgiften eller polet du har mest problem med? Staten taper ikke store inntekter ved å fjerne polet.
Jeg tror ikke hele nasjonen hadde gått på fylla om det hadde blitt mer tilgjengelig. Men at konsumet øker, det tror jeg. man skal uansett handle mye for at den avgiften skal bli et "problem"?
 
Hvis man har et problem med prisen på sprit i Norge så har man ett større problem.

Ikke alt har syke priser i Norge...
Uansett at jeg har råd til en 800 NoK flaske, skal jeg aldri betale 800 i Norge for en flaske som selger seg for 300 NoK over hele Europa.
Det handler om å kunne si stopp til utnyttelsen.

Kort sagt: Kos skulle ikke gjør vondt i ræva på grunn av dildopriser*

*den har jeg opphavsrettigheter på;)
 
Har Finland og Danmark det greit? Eller har de et betydelig større problem med alkolisme enn Norge?
At hjemmebrent er over alt er en overdrivelse. Eller på samme måte som at heroin er over alt er hjemmebrent det. Men på lik linje krever det litt mer av kjøper å oppsøke slike produkter.
Jeg er også litt usikker på om det er avgiften eller polet du har mest problem med? Staten taper ikke store inntekter ved å fjerne polet.
Jeg tror ikke hele nasjonen hadde gått på fylla om det hadde blitt mer tilgjengelig. Men at konsumet øker, det tror jeg. man skal uansett handle mye for at den avgiften skal bli et "problem"?

Finland har jo pol de også. Det heter treffende nok Alko, så kanskje ikke så rart at de sliter litt med inntaket :D
 
Ikke alt har syke priser i Norge...
Uansett at jeg har råd til en 800 NoK flaske, skal jeg aldri betale 800 i Norge for en flaske som selger seg for 300 NoK over hele Europa.
Det handler om å kunne si stopp til utnyttelsen.

Kort sagt: Kos skulle ikke gjør vondt i ræva på grunn av dildopriser*

*den har jeg opphavsrettigheter på;)
Du store allverden, jeg har tydligvis enda ikke hørt det mesteo_O
 
Finland har jo pol de også. Det heter treffende nok Alko, så kanskje ikke så rart at de sliter litt med inntaket :D

Ja det stemmer. Veldig intuitivt navn. Men mener å huske det som ganske rimelig å handle der? Dvs ikke mye avgifter? Som jeg mistenker er "problemet" her.
 
Tenkte det samme, og årsaken til at jeg ikke kjenner meg helt igjen - kan være noe så enkelt at jeg ikke bruker dildoer for å kose meg.

Du vet at setningen mente ikke at man bruker dildoer for å kose seg(og spesielt ikke meg) men som vanlig har du virkelig kunsten til å vri tingene for å prøve å latterligjøre andre(spesielt meg har jeg notert) og det er ikke din prøvegang.
Da tar jeg den personlig for denne gangen: ser du det, du fikk meg på kroken.
Jeg tror at dyp inn i deg, hadde du lyst for det siden du gir deg ikke...
Har du et virkelig problem med meg @Loevhagen, kan vi ta det opp som menn og ikke som småtroller som gjemmer seg bak skjermen. Fordi en dag kommer alltid når nok er nok.
Det er opp til deg og din mannlig man oppførsel du prøver så hardt å ha når det gjelder å bruke insinueringer.
Jeg lover å ikke møte deg med en dildo i hånden fordi såpass ondskapfull er jeg ikke.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og HerrUr
Du vet at setningen mente ikke at man bruker dildoer for å kose seg(og spesielt ikke meg) men som vanlig har du virkelig kunsten til å vri tingene for å prøve å latterligjøre andre(spesielt meg har jeg notert) og det er ikke din prøvegang.
Da tar jeg den personlig for denne gangen: ser du det, du fikk meg på kroken.
Jeg tro at dyp inn i deg, hadde du lyst for det siden du gir deg ikke...
Har du et virkelig problem med meg @Loevhagen, kan vi ta det opp som menn og ikke som småtroller som gjemmer seg bak skjermen. Fordi en dag kommer alltid når nok er nok.
Det er opp til deg og din mannlig man oppførsel du prøver så hardt å ha når det gjelder å bruke insinueringer.
Jeg lover å ikke møte deg med en dildo i hånden fordi såpass ondskapfull er jeg ikke.

Dette passer seg ikke. Ikke engang i kan ikke like tråden.