Nei det kan jeg ikke like – KLOKKE edition

Jeg kan ikke like at jeg kan så lite norsk fagterminologi i denne hobbyen her. Skylda har selvsagt internettet.

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg kan ikke like at større ur (43mm+) bruker ETA2824x med sine ~26mm og datoplasseringen blir malplassert langt inne på skiven. Hvis det i tillegg er glass med innsyn på baksiden blir det sjeldent bra.

Ref min Helson Porthole Bronze med sine 44mm og ETA2824.
Mulig jeg er litt gammaldags, men det ER mye finere når verket fyller kassen.

Jeg kan forresten ikke like 43mm+ klokker heller når jeg tenker meg om.
 
Er alle så opptatt av ørene på gevirfestet til remmen at ingen reagerer på at det finnes visere som disse?
IMG_20181028_221849.jpg
 
Jeg kan ikke like at større ur (43mm+) bruker ETA2824x med sine ~26mm og datoplasseringen blir malplassert langt inne på skiven. Hvis det i tillegg er glass med innsyn på baksiden blir det sjeldent bra.

Ref min Helson Porthole Bronze med sine 44mm og ETA2824.
Mulig jeg er litt gammaldags, men det ER mye finere når verket fyller kassen.

Jeg kan forresten ikke like 43mm+ klokker heller når jeg tenker meg om.






Hva med dette bildet fra Urm. Gulbrandsen sin insta konto.
3179F18F-136E-4FA2-8B7D-6FFC2F23E531.png
73230DC8-63D3-45B8-822A-CB5F80AD9BD7.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Sikkert på at det ikke heter hornhull? Eller øreganger. Eller for å holde seg til engelsk; lug holes?
Det heter remfestehull eller lenkefestehull, avhengig av om har på rem (reim) eller lenke.
Har også hørt betegnelsen natofestehull, men nato er jeg ikke fan av, så bruker ikke betegnelsen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjell_J
Hva med dette bildet fra Urm. Gulbrandsen sin insta konto.
Vis vedlegg 118412 Vis vedlegg 118413

Minner veldig om tiden det var viktig med antall juveler i et verk. Jo flere juveler -jo høyere kvalitet på verket.
Orient Grand Prix hadde 100 juveler. Ca 80 juveler for mange. De var plassert under rotoren og hadde særdeles liten effekt på urverkets gange eller presisjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: titan
Haha! Jeg har gått et par runder med meg selv angående denne! :D Merkelig nok omfattes ikke denne av fobien min. -Noe jeg tror skyldes de avrundede formene, samt at pilen ikke er oppdelt i seksjoner.

Det skal sies at tidligere var speedmaster broad arrow med hvit skive øverst på ønskelista. Kan ikke huske å ha blitt utsatt for noen pilrelaterte traumer heller, så jeg begriper ikke hva problemet er. :(
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
  • Liker
Reaksjoner: Ivar