Nei det kan jeg ikke like – KLOKKE edition

Høres riktig ut o_O

Riktig i følge hva? Norsk lov på import av alkohol ? Ja, sikkert: de kan kalkulere på tollvesenet, det har jeg ingen tvil på.
Eller riktig i følge hva man betale over hele verden hvor alkoholproduktene er lovlige?

Hvis Norge hadde ikke et monopolsystem som gjør at sprit valget er elendig på noen områder, hadde jeg ikke prøvd å importere noe. Så enkelt som det.

Norge og Vesten skal lære seg en dag, akkurat som Romeriket, at å beskatte befolkningen sin i hjel, dreper kjøpekraften, bremser økonomien og i bunn og grunn, ruinerer landet år etter år.
Fordi dette type spill går bare en vei: til høyere skatt. Og det vet vi alle sammen.
Vi er allerede bra på vei ned med kjøpekraften i Norge, da kan jeg ikke forsvarre den type politikk: jeg har lest om historie for min del...
Ikke for å starte noe stor debatt men har du det?
Les der http://www.businessinsider.com/all-...ence-of-a-tax-collector-2012-4?r=US&IR=T&IR=T
Og der , sifrene snakker for seg selv: http://www.ukeavisa.no/norge-er-teknisk-sett-konkurs/
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Thomas84
@Hammerfjord - jeg er enig i at utvalget kan være noe snevert på enkelte områder hos Vinmonopolet, men jeg er sjeleglad for at denne ordningen eksisterer. Jeg er ingen fan av frislipp av brennevin og vin i butikkhyllene, og håper polordningen består i umiskjennelige tider.

For min del, hvis Vinnmonopolet har det på katalogen sin , kan jeg bestille: ingen problem.
Som et eksempel, er det bare 2 år siden Vinnmonopolet importerer Mezcal(før det var det ingen i landeto_O) OG de har dritt valg i Absinthe.
Det var en flaske Absinthe jeg hadde bestilt.
Vinnmonopolet har 4 Absinthe nå: 2 av de er veldig nye og var ikke der når jeg hadde bestilt min.
Fruko-Schulz har til og med en konditofarge som er forbudt i Norge: det har jeg signalisert uten suksess...

Jeg har aldri forstått hvorfor Nordmennene er glad i Vinnmonopolet sitt : men jeg har vokt opp i et land hvor alkohol selger seg overalt og hvor valget og konkurransen råder.
 
Redigert:
+1 for vinmonopolet :) Det gir lavere priser og større utvalg.

Tydeligvis, du reiser aldri ut av landet eller du vet ikke hva du snakker om.

Jeg tar et eksempel.
Nå har Vinnmonopolet Paul Devoille Libertine Absinthe for 873 NoK/ 70 cl flaske.
Der: https://www.vinmonopolet.no/vmpSite...Devoille-Libertine-Fleur-d'Absinthe/p/6993101

Og Absinthes.com i Tyskland har akkurat samme flaske for 39 Euro eller 352 NoK(incl. VAT)/ 70cl...
Der: https://www.absinthes.com/absinthe-fleur-dabsinthe-p712

Vinnmonopolet er 2,5 ganger dyrere enn butikken i Tyskland og mest av alle land i Europa.
Og det gjelder mest av alle produkter...

Nå, forklar meg HVORDAN finner du ut at Vinnmonopolet har lavere priser?
o_O
Større utvalg enn en vanlig stor supermarked i Frankrike?

Kos deg med utsikten. (vin avdeling bare...)
vente-vin-hypermarche.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Ikke engang Meny, som har det største utvalget av dagligvarer i Norge, kan sammenlignes med franske supermarkeder. Utvalget av matvarer er mye dårligere, ingen grunn til å tro at vinhyllene vi være anderledes.

De høye prisene i Norge har sin årsak i avgifter. Det vil ikke være anderledes uten Vinmonopol.

Off topic: vær vennlig å la være med hersketeknikker. :)

Tydeligvis, du reiser aldri ut av landet eller du vet ikke hva du snakker om.
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr og ebrygfjeld
Ikke engang Meny, som har det største utvalget av dagligvarer i Norge, kan sammenlignes med franske supermarkeder. Utvalget av matvarer er mye dårligere, ingen grunn til å tro at vinhyllene vi være anderledes.

De høye prisene i Norge har sin årsak i avgifter. Det vil ikke være anderledes uten Vinmonopol.

Off topic: vær vennlig å la være med hersketeknikker. :)

Hva var "Det gir lavere priser og større utvalg." da? Din hersketeknikk?
Det er faktisk de importørene(private)som selger videre til Vinnmonopolet som tar seg mest av kakken ser det sånn ut...
 
Hva var "Det gir lavere priser og større utvalg." da? Din hersketeknikk?

Nei, det er min mening. Noe helt annet enn en hersketeknikk.

Det er faktisk de importørene(private)som selger videre til Vinnmonopolet som tar seg mest av kakken ser det sånn ut...

og det forandrer seg hvis vi tar bort vinmonopolet?

Denne diskusjonen passer ikke i denne tråden. Passer etter min mening bedre her: http://www.tidssonen.no/forum/threads/dette-gjør-livet-godt-å-leve-hverdags-edition.14105/
:D
 
Ser @Bezel har komme meg i forkjøpet her..

Men dette er tråden for KLOKKE-irritasjonar , ikkje kvardags irritasjon.
Det ha blitt påpeika, men de ignorerar det og fortsett? Dårlig sport...
Ev. ta gjerne denne diskusjonen på PM dykk imellom ;)

Flyttar du innlegga moderator? @Jon Henrik
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: ProfessorPangloss
Jeg kan ikke like at en uke etter å ha fått Pam'en tilbake etter full overhaling og ny bezel smeller inni
låse"tungen" på dørlåsen i stuedøra med resulterende kjempedink i den nye bezelen.

Jeg kan ikke like at etter å ha gått en stund med Pam'en og 46mm Zenith Defy opplever yndlingsuret Submariner
som dameur størrelsemessig.

Tror jeg får låne konas datejust 36mm for å "justere ned" armfølelsen til normal igjen.