Når vil Rolex 'boblen' sprekke...?

Medlem
7. april 2018
Innlegg
197
Sted
Drammen
Kom over denne video vedr. topic. (Link under)
Er denne gruppen korrekt for topic?

Jeg er fersk i 'klokke'gamet', men bestemte meg for et par-tre år siden for å kjøpe en brukt 'Pepsi'.
Jeg skriver: ''for et par-tre år siden....''
Fordi jeg stoppet opp anskaffelsen pga. den åpenlyse 'hype' som 'Rolex' har satt i gang.
Jeg vil ikke kjøpe en overpriset klokke, som hver dag gir meg følelsen av å være en 'lettlurt' person.

Her er topic:
''Når vil Rolex ' boblen' sprekke?
''Er det en boble?
''Er det en boble for kun GMT II generelt og 'Pepsi' konkret?

Er det kynisk av meg å vente på at finanskrakket, som vil komme(!), for da vil prisene vil synke som en sten, for så handle?

Topic starter fra 0:45

 
Redigert:
Her er et eksempel . til kr. 89 500,-:eek:

Selv en seriøs urmaker benytter seg av 'hypet' og annonser for salg, og får solgt kjapt en velbrukt 'Pepsi' fra 1995.
Uten noen form for sertifikat, servicedokumentasjon, boks etc., men tilbyr et 'ekthets bevis' som erstatning, noe jeg likte og kan godta, men det gjenspeiler ikke prisen da....
Prisen er som en 'komplett' klokke!
Det gjør ingen av de andre privat selgere på FINN o.l. heller, for resten av FINN ''sine' Pepi'er er stort sett enda dyrere.
Og de aller aller fleste med mangler og gir inntrykk av å blitt 'flippet' hyppig.

Hvorfor steiler jeg?
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=130293831
 
Redigert:
Når jeg begynte så smått å snuse på denne hobbyen tilbake i 2010/11 var det allerede snakk om at boblen ville sprekke, nå snart 10 år senere ser det fremdeles ut til å gå sin skeive gang. Pepsi'n er nok den modellen hvor man kan se trendene klarest grunnet svært begrenset tilgang, men jeg vil jo si at samtlige modeller fra Rolex har hatt en ganske usunn prisgalopp..
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Jeg mener ikke der er noen klar boble!

What is a 'Bubble'
A bubble is an economic cycle characterized by the rapid escalation of asset prices followed by a contraction. It is created by a surge in asset prices unwarranted by the fundamentals of the asset and driven by exuberant market behavior. When no more investors are willing to buy at the elevated price, a massive sell-off occurs, causing the bubble to deflate.



Read more: Bubble https://www.investopedia.com/terms/b/bubble.asp#ixzz5SgNnAwPU
Follow us: Investopedia on Facebook
 
Kjenner deg ikke, så om du er retorisk eller ei, går meg hus forbi.
Poenget med topic er om når 'hypet' (boblen) når toppen. Ikke prisene.
Hele poenget er nok at de fleste begynner å bli drittlei denne tematikken. Et raskt søk på TS vil gi deg flere tråder som tar opp ca. det samme som f.eks. "Noe mange er opptatt av og har sterke meninger om..." eller "Hva skjer med Rolex og levering". Personlig ser jeg ikke problemet med nok en tråd, da man bare kan scrolle videre dersom man er lei temaet.

Så for å svare på topic:
1. Når vil Rolex boblen sprekke?
2. Er det en boble?
3. Er det en boble for kun GMT II generelt og Pepsi konkret?

Jeg antar at det ikke er nødvendig å svare på spørsmål 2 siden spørsmål 1 og 3 allerede forutsetter en boble?

Som @Lemen sier har det vært diskutert bobletendenser i tiår, men med likhet til boligmarkedet sitter ingen med fasiten.
Så min gjetning er 1) Jeg tror at en eventuell priskorreksjon kommer til å slå ut forskjellig på "ny" Rolex versus "gammel", både mtp. tidspunkt og pris 3) Gitt at det er en boble, er det neppe for GMTII alene.

Siden du mener at Lervik har SOLGT pepsien i annonsen til for høy pris, er jeg nysgjerrig på hva du mener er korrekt pris, og hva du baserer dette på?
 
Her er et eksempel . til kr. 89 500,-:eek:

Selv en seriøs urmaker benytter seg av 'hypet' og annonser for salg, og får solgt kjapt en velbrukt 'Pepsi' fra 1995.
Uten noen form for sertifikat, servicedokumentasjon, boks etc., men tilbyr et 'ekthets bevis' som erstatning, noe jeg likte og kan godta, men det gjenspeiler ikke prisen da....
Prisen er som en 'komplett' klokke!
Det gjør ingen av de andre privat selgere på FINN o.l. heller, for resten av FINN ''sine' Pepi'er er stort sett enda dyrere.
Og de aller aller fleste med mangler og gir inntrykk av å blitt 'flippet' hyppig.

Hvorfor steiler jeg?
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=130293831

Den fremstår vel ikke akkurat som velbrukt den? Servicehistorikk er vel ikke så mye og tenke på da uret er nyservet. Prisen styres av markedet og er i dette tilfellet ikke hinsides, men noe høy. At en ny Pepsi og Daytona selges for oppunder 200’ er hinsides. Folk burde heller forbause seg over at prisene går andre veien på andre merker. Eks Panerai, Breguet, IWC osv.
 
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
Tenkte på noe annet enn Rolex boblen etter å ha sett annonsen. Kan det være et smutthull her, hvor man kvitter seg med varer (smuglet) ved å bruke legitim mellommann/forhandler ved salg. må si at jeg beskylder ingen men bare tenker høyt.
 
Hvem vet?
Kanskje vi alle går med «smartklokker» om 1-2 år og hva skjer da :eek:;)

Er vel flere her inne som allerede er en happy eier og bruker av verdens beste "smart"klokke.
9mwZ.gif
 
Vil jo tro at hvis du begynte å kikke for to tre år siden så angrer du på at du ikke kjøpte da. Prisene har jo justert seg kraftig siden 2015/16
 
Det er en kjent sak at priser diskuteres til det kjedsommelige her, men det er også en kjent sak at urmakerforretningene selger ur til kunder som forteller at de kan kjøpe slikt pga refinansiering, rammelån osv.
Mer spekulativt kan man undre seg over hvor mange som kjøper på avbetaling?

Dersom det er en boble tipper jeg den vil nærme seg bristepunktet når/hvis boliglånsrenten øker og prisutviklingen i både bolig og samleobjekter stagnerer.

Det sagt, dem som tipper topper og bunner går fort glipp av fortjeneste.
 
Prisene vil vel fortsette å stige så lenge produksjonen strupes. Det er vel målet til Rolex, færre og dyrere klokker?
 
1 mill klokker i året er vel ikke akkurat å
strupe produksjonen...

Nå sitter ikke jeg på tall, men ble fortalt av en urmaker at de har produsert så mye som 1.5 mill i året tidligere, så om de går ned til 1 mill så er vel det å kutte. Samtidig som etterspørselen øker.

Men jeg har ikke snakket med Rolex selv så jeg vet ingenting. heller ikke om nevnte tall stemmer.
 
Nå sitter ikke jeg på tall, men ble fortalt av en urmaker at de har produsert så mye som 1.5 mill i året tidligere, så om de går ned til 1 mill så er vel det å kutte. Samtidig som etterspørselen øker.

Men jeg har ikke snakket med Rolex selv så jeg vet ingenting. heller ikke om nevnte tall stemmer.

Hvis så er tilfellet. Så har de økt produksjonen betraktelig.
 
Hvis så er tilfellet. Så har de økt produksjonen betraktelig.

hvis de f.eks produserte 1,5 mill for 3 år siden og 1 mill nå er jo ikke det en økning. Men jeg vet ikke om det stemmer som jeg skrev tidligere. Jeg har lest at de vil kutte enda mer i stålmodeller for å selge mer og dyrere.

Leser man rundt på nett er det mange "eksperter" som mener mye alle veier..

Men uansett lurte vel TS på om det var en boble og jeg tror ikke det er det, men hva jeg tror er ingen fasit.
 
hvis de f.eks produserte 1,5 mill for 3 år siden og 1 mill nå er jo ikke det en økning. Men jeg vet ikke om det stemmer som jeg skrev tidligere. Jeg har lest at de vil kutte enda mer i stålmodeller for å selge mer og dyrere.

Leser man rundt på nett er det mange "eksperter" som mener mye alle veier..

Men uansett lurte vel TS på om det var en boble og jeg tror ikke det er det, men hva jeg tror er ingen fasit.

Siden Rolex er en stiftelse. Så er det vanskelig om umulig å vite nøyaktig hvor mange klokker de produserer i året.
Men «sikre» kilder har hintet om en årlig produksjon på omlag 800-900.000 klokker i året.