Når Rolex er ikke er mulig å oppdrive i butikk, hva gjør man videre?

Jeg er ikke her inne for å bli upopulær

Nei, jeg tenkte mer på meg selv. At jeg ville bli upopulær for å anbefale deg å kjøpe en "overpriset" Rolex ;)

Og si hva du vil, men jeg har til gode å finne en bedre "go to watch" enn Rolex når jeg står foran klokkeboksen, har dårlig tid og ikke helt vet hva dagen bringer. Det er en klokke som tåler alt, passer alt og som aldri svikter deg. Selv om mange mener den er både dritkjedelig og hypet.
 
Redigert:
Har selv en 16600 og forstår fasinasjonen for modellen, men det er ikke kun Rolex som gir puls og søvnløse netter.
Det fines med å jakte en fin rolex, være seg brukt eller ny er at dukan bli ekspinert for sinnsykt mye kult i sjapper, og prøve masse forskjellig når du likevel er der ens ærend.
Plutselig får du deg en ventepølse som blir keeper.

Lykke til med jakten videre.
Jeg er åpen for andre ting også så det er bare å se hva som dukker opp fremover, har sett på et par Omega modeller også men vi håper på noe moro med tid og stunder i hvertfall. :) Det er ikke godt å si hva som skjer, men noe skal det bli. :)
 
Det er vel 2-3 seriøse aktører i markedet her på berget. Alternativt kjøpe en relativt ny av en privatperson. Selv vil jeg helst ikke noen av delene, men uten historikk hos AD så er det vel ikke andre alternativer.
Jeg skal se litt på hva mulighetene er men slik det er nå ser ting mørkt ut men jeg håper at ting kan endre seg, men i disse tider vil tigjengeligheten bare bli dårligere og prisene øke betraktelig pga folk investerer i dette.
 
Bite the bullet eller se etter noe annet. Det er mye der ute som gir minst like mye klokkeglede som Rolex.
Jeg er helt enig med deg og er åpen for andre ting også, er en svær jungel så det handler vel litt å treffe the one som frister. :)
 
Når fyller du 50? Hva med en birth year? Er det neste år, hadde jeg personlig brukt tida til å finne en strøken 1675 eller 5513 fra 1972 hvis du er på Rolex-baggen. Og det året der, da var det mye annet fett også fra andre leverandører også! Kanskje du skifter mening hvis du gjør noen google-øvelser... :) Men husk: Tilstand betyr alt.
Hei, jeg fyller om 5år og tenkte og legge en slagplan men må nok se etter andre alternativer isteden, tenkte med en 5års plan kan ting være mulig. Der litt med det å kjøpe nytt også selvom vintage kan være fint. Der er det litt på service og hvilke tilstand den er i, er ikke helt gira på å bli lurt heller. :)
 
Nei, jeg tenkte mer på meg selv. At jeg ville bli upopulær for å anbefale deg å kjøpe en "overpriset" Rolex ;)

Og si hva du vil, men jeg har til gode å finne en bedre "go to watch" enn Rolex når jeg står foran klokkeboksen, har dårlig tid og ikke helt vet hva dagen bringer. Det er en klokke som tåler alt, passer alt og som aldri svikter deg. Selv om mange mener den er både dritkjedelig og hypet.
Aha, vi alle har meninger og det må vi få lov til å ha i et forum, men vi alle må tenke litt fremover i disse tider. Er ikke som før, skal bare ha den der jeg. :)
 
Når fyller du 50? Hva med en birth year? Er det neste år, hadde jeg personlig brukt tida til å finne en strøken 1675 eller 5513 fra 1972 hvis du er på Rolex-baggen. Og det året der, da var det mye annet fett også fra andre leverandører også! Kanskje du skifter mening hvis du gjør noen google-øvelser... :) Men husk: Tilstand betyr alt.

Nettopp, min erfaring er at selve jakten er mer spennende enn det å bare bestille en flett ny klokke i butikk. Vintage har alltid gitt meg mye mer enn klokker som er helt strøkne og således «uten sjel», uten en historie å fortelle. Og det trenger ikke være dyre klokker heller, jeg har kjøpt mange klokker under 1000 kroner som har gitt meg mye. og se på de gamle 321 Speedmasterne, alle de ulike modellene, alt som er skrevet om dette, diskusjoner om hva som er originalt og balansegangen man må gå for å unngå å kjøpe noe som ikke er hva man trodde det skulle være. Greit ikke for alle, men jeg vil påstå at det å prøve og feile er en del av gamet og man slipper ihvertfall skuffelsen av å lage riper i den helt nyefabrikknye klokka, greit mange synes jo det er hyggelig også. Og ja, når det gjelder robusthet er det vel ingen som slår Rolex, vanntette som ingen andre og med en allround brukervennlighet som jeg vil påstå er best av alle.
 
Hei, jeg fyller om 5år og tenkte og legge en slagplan men må nok se etter andre alternativer isteden, tenkte med en 5års plan kan ting være mulig. Der litt med det å kjøpe nytt også selvom vintage kan være fint. Der er det litt på service og hvilke tilstand den er i, er ikke helt gira på å bli lurt heller. :)

Dæven, da har du jo muligheten til å spare opp og anskaffe deg en vintage Rolex! Bli lurt? Hallo, det er jo derfor vi er her på Tidssonen alle sammen, for å sikre at du ikke blir det. En 1675 fra 1976 vil jeg tro vil være mye mer personlig spesiell for deg enn en ny Pepsi. Mener jeg.
 
Hei alle Ur entusiaster, driver å ser på Rolex forhandlere i landet for å finne meg en Sub eller annet moro til min 50 års dag. Det er umulig å oppdrive noe i stål men kunne komme på venteliste på gullmodeller som kosta 4 gangern, personlig er jeg ikke fan av gullklokker i det heletatt. Hva ville dere gjort selv?

Hei! Som mange er inne på her, det er noe magisk med Rolex som er verdt å vente på. Allsidig, solid, flott og behagelig.
Tar tak i en av dine forutsetninger: Gullklokker. Nesten gratis ift stål. En hvit 116500 koster ca 350' på bruktmarkedet, mens du ila noen måneder kan få kjøpt en mye penere116509 for 398'. Altså et røverkjøp (gitt situasjonen at vi ikke får kjøpe en 116500). Syns de er perfekte, spesielt for jubileer som 50 årsdag (stjålet bilde av amerikansk brukthandler):
1635165867455.png
 
Hei! Som mange er inne på her, det er noe magisk med Rolex som er verdt å vente på. Allsidig, solid, flott og behagelig.
Tar tak i en av dine forutsetninger: Gullklokker. Nesten gratis ift stål. En hvit 116500 koster ca 350' på bruktmarkedet, mens du ila noen måneder kan få kjøpt en mye penere116509 for 398'. Altså et røverkjøp (gitt situasjonen at vi ikke får kjøpe en 116500). Syns de er perfekte, spesielt for jubileer som 50 årsdag (stjålet bilde av amerikansk brukthandler):
Vis vedlegg 267949
Det er et veldig interessant fenomen du tar opp her. Det faktum at folk er villig til å betale så og si det samme for en stålklokke som en helgullvariant, er intet mindre enn mindblowing. Det får meg til å undres om de egentlig vet at det finnes en gullvariant som er tilgjengelig (nesten) over disk og attpåtil er penere og mer eksklusiv. Kan man bli så blendet av hypen at man ikke ser skogen for bare trær?
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern og Maz19
Det er et veldig interessant fenomen du tar opp her. Det faktum at folk er villig til å betale så og si det samme for en stålklokke som en helgullvariant, er intet mindre enn mindblowing. Det får meg til å undres om de egentlig vet at det finnes en gullvariant som er tilgjengelig (nesten) over disk og attpåtil er penere og mer eksklusiv. Kan man bli så blendet av hypen at man ikke ser skogen for bare trær?

Hva er egentlig skrapverdien på gullet i en slik gullklokke?
 
Hva er egentlig skrapverdien på gullet i en slik gullklokke?
Liker spørsmålet! Rolex har sikkert en veldig unik og verdifull blanding, men om klokken hadde vanlig gull: veier ca 220 gram, ut med ur, skive, visere og glass. Gullpris for 200 gram 18 karat ca 60’ ifølge gullborsen.no.
182A561D-F1E2-4BB4-BC93-FB5457BA5C70.jpeg

Altså, premiumprisen for MRSP Daytona i gull vs stål er ganske brutal!
2BB682F1-EB24-4B05-8EBF-98C571EC38FE.jpeg

Dette bildet er stjålet fra TRF.
 
  • Liker
Reaksjoner: Waters2k
Hva er egentlig skrapverdien på gullet i en slik gullklokke?
Spotprisen er vel på roughly 275 NOK pr.gram. Så hvis vi tar utgangspunkt i at klokken veien ca. 250g så er gullverdien 68 750 NOK.
Regner stykket er dog enda verre med Platina som er betraktelig billigere er gull for tiden. Men hvis vi måler det opp i mot skrapverdien på stål så ville jeg fortsatt valgt gullmodellen ut i fra dagens markedssituasjon.

Edit: Ser @Genta kom meg i forkjøpet her. Støtter meg til hans regnestykke da jeg tok gullverdien på 18k og trodde klokken var tyngre :)
 
Poenget med platina er vel også at det er 3 ganger så vanskelig å bearbeide som stål (hardhet)
Det er riktig men det kan da umulig være så hardt at det koster flere hundre tusen mer enn gull å jobbe med. Men uansett gull, platina eller stål så er prisen relativt stiv uansett hvordan man vinkler regnestykket. Men sånn er det vel med de fleste luksusartikler. Man betaler godt for navn og omdømme.
 
  • Liker
Reaksjoner: Waters2k
Nettopp, min erfaring er at selve jakten er mer spennende enn det å bare bestille en flett ny klokke i butikk. Vintage har alltid gitt meg mye mer enn klokker som er helt strøkne og således «uten sjel», uten en historie å fortelle. Og det trenger ikke være dyre klokker heller, jeg har kjøpt mange klokker under 1000 kroner som har gitt meg mye. og se på de gamle 321 Speedmasterne, alle de ulike modellene, alt som er skrevet om dette, diskusjoner om hva som er originalt og balansegangen man må gå for å unngå å kjøpe noe som ikke er hva man trodde det skulle være. Greit ikke for alle, men jeg vil påstå at det å prøve og feile er en del av gamet og man slipper ihvertfall skuffelsen av å lage riper i den helt nyefabrikknye klokka, greit mange synes jo det er hyggelig også. Og ja, når det gjelder robusthet er det vel ingen som slår Rolex, vanntette som ingen andre og med en allround brukervennlighet som jeg vil påstå er best av alle.
Det er helt klart så det er noe med vintage også, selv har jeg stort sett på nye modeller og har lite erfaring med de gamle og gode. Det koster kanskje noe mindre, men vintagen har også kommet for å bli i visse miljøer. Mange som sverger til disse fremfor nytt, men som en newbie er det slikt man ikke tenker så mye på. Riper i ny klokke må være det tristeste synet, men det er en bruksting så da må man bare ta det pent i førsten med den. :)
 
Jeg synes fortsatt de fineste Subene er de laget før 2005.

16610 går foreløpig ikke i nærheten av gråprisene for den nyeste Suben.

Du kan få en strøken full set for under 110k.
Det er meget mulig og jeg er grønn på alt som er eldre enn 2015, har bare sett på de nye modellene og drømt om de pga etter en test av en seadweller så var dette noe som var meget int på sikt. Hadde vært helt nydelig med en fin en på labb. :D