Når er en klokke "skikkelig"?

Finnes det uskikkelige klokker? Da vil jeg ha en slik, fordi jeg føler meg rampete.

"Skikkelig klokke" gir 23 treff på Finn.no. Alt i fra Nixon, Cartier, Invicta og Kellogs klokke (!), Oris til Breitling Navitimer og vintage Longines..

Ikke minst er denne en "Skikkelig klokke" i følge selgeren-- :)
11_1942667213.jpg

Tja, så dyr behøver den da ikke å være for å kunne betraktes for skikkelig!?

Hadde en Seiko 5 sports før, og tross dens prislapp på 700kr vil jeg da betrakte den som skikkelig!
No-bulsshitt over designet, flott sandblåst finish og et helt greit urverk! :)

Jeg tror at "skikkelig" kan ofte bli dyrt egentlig: Fordi skikkelig kan tilkobles til in-house, spesiell complication, sjelden utgave, grailklokke etc...
Når jeg tenkte på min første skikkelig klokke, tenkte jeg på min Certina DS3: Udødelig design, "ikonisk" dykkerklokke og 1000 meter...
Det var min første ordentlig klokke egentlig: Kjøpt i 2003 etter mange år med billigere automatisk etc...

Men senere tenkte jeg: Ja, min først stor kjøp...In-house, titanium, 3000m...Girard Perregaux som har mye klokke arv...
Ja det må bli den!
Klart det, blir denne i en helt annen prisklasse... Men skikkelig er skikkelig. Og skikkelig er ofte dyrt.

Min første skikkelige klokke var en Breitling Superocean Steelfish II. Da gikk jeg fra Citizen til Breitling. Husker enda dagen da jeg trappet stolt opp hos Otteren.

I retrospekt så fikk jeg vel ikke en skikkelig klokke før jeg kjøpte min første Rolex Submariner :mrgreen:

Jeg tenker at en "skikkelig" klokke, først og fremst er mekanisk, og gjerne automatisk. Når noen prater om den første "skikkelige" klokken, er jo det ofte steget opp til en klokke med mekanisk urverk. For min egen del, var min første "skikkelige" klokke en LLD. Jeg fikk følelsen av at den var skikkelig, først og fremst fordi den hadde et automatisk urverk og den ga en viss kvalitetsfølelse.

Nå har jeg også kjøpt en Rolex Submariner - en klokke som gir meg en god del større "kvalitetsfølelse". Nå føler jeg at denne er en langt mer "skikkelig" klokke enn LLD'en. Urverket er selvfølgelig bedre, men den gir også en helt annen følelse på håndleddet. Synet på en "skikkelig" klokke er nok ganske subjektiv, og jeg tror kanskje dette synet forandrer seg en del etter hvor man befinner seg i klokkeverden. Jo mer man lærer, jo flere klokker man prøver osv, jo større krav tror jeg man setter til en "skikkelig" klokke. I tillegg spiller nok pris en liten rolle.

En skikkelig klokke er manifestetet og produsert i ditt hode,og materialisert av ditt legeme.
Dette er en fasiten ingen kan klandre @UJU :)

Redigert av en moderator:
Den jeg har nå, Citizen Skyhawk. Med den så stiller alt seg automatisk og jeg trenger ikke tenke noe mer på det, ikke på batteri engang. Så skal jeg ha en gammel mekanisk dress klokke utenom, driver og leter nå.

imagejpg1_zpsf84e7acc.jpg

Redigert av en moderator:
Etter en totalvurdering av en ikke ubetydelig mobilitet innhentes potensialet for så vidt gjelder visjonen sammenholdt med en integrert måloppnåelse konkretiseres oppfølgingen i forhold til resultatoppnåelsen. :mrgreen:

Redigert:
Sier meg enig i at en skikkelig klokke er et planlagt kjøp - fortrinnsvis mekanisk, kjøpt hos en urmaker :)