Når er en klokke "skikkelig"?

UJU

Støttemedlem
Medlem
23. jan. 2010
Innlegg
6.316
Sted
Vestlandet
Ser at mange snakker om at de på et eller annet tidspunkt i livet har kjøpt seg sin første "skikkelige klokke".

Hva legger vi egentlig i det begrepet?
Blir klokken "skikkelig" når den ligger i et visst prisleie? Eller at den helt enkelt er mekanisk? Sveitsisk?

Er sikker på at vi kan få til en skikkelig popcorn diskusjon rundt dette temaet også.;)
 
Når det er en Rolex:mrgreen:

Nei, altså. Her blir det helt sikkert mange induviduelle svar. For meg vil jeg mene at den første skikkelige klokken jeg kjøpte var min første mekaniske. Skikkelig, fordi den var mekanisk. Det åpner seg en helt ny verden når man går fra quartz til mekanisk.

Så hvilken klokke var det?

Eh, en Rolex Submariner 114060, men det er ikke poenget, altså!
 
Jeg syns min første "skikkelige" klokke var en Seiko SNA411. Før den hadde jeg en Swatch YOS414 Get Fly Black (en slik klokke har jeg utrolig nok lyst på igjen!). Seikoen føltes mer som en "skikkelig" klokke fordi den var.. mer seriøs på en måte. Jeg følte at jeg hadde tatt et ordentlig valg. Hjalp litt at den kostet nesten 4000 kroner også, da!

Helt egentlig var min første "skikkelige" klokke min herlige Tudor Prince Date Chronograph ref. 79280P. Den kjøpte jeg i 21-årsgave til meg selv, og jeg har den enda (nå 27 år gammel).
 
For meg en en klokke skikkelig om kjøpet er planlagt. Hvertfall til en viss grad, ikke bare noen man plukker med seg fra Clas Ohlson på vei hjem fra jobb. Den bør heller ikke tape all sin verdi i det du går ut av butikken. Om det blir kjøpt for å markere en stor oppnåelse, blir det enda "skikkeligere". Jeg vil si at en skikkelig klokke er mekanisk, med noen få unntak. INOX f. eks, den kunne jeg lett takket ja til:)

Merke eller pris har litt, men ikke alt og si. Å sette en eksakt prisgrense greier jeg ikke. Man kan få en skikkelig klokke for en tusenlapp, men man kan få mye drit også. Det samme gjelder forsåvidt om man svir av 15k.
 
For meg er den første skikkelige klokken, den klokken du kjøper etter å ha tatt et bevisst valg. De fleste går på Bjørklund å grabber med seg den de synes var finest i skapet. Jeg snakker om klokken som kommer etter at du først har bestemmt deg for hva du vil ha, SÅ finner et sted de selger den. For meg spiller det ikke noen rolle om det er tre eller seks nuller bak det første sifferet.
 
Mener @Hammerfjord konluderte at det kun var Rolex som kunne regnes som en skikkelig klokke, men mulig jeg husker feil ;)
 
Redigert av en moderator:
Uff, jeg er faktisk litt der at jeg trekker parallellen mellom pris og skikkelig innser jeg, begynner i tudorland og oppover. Redder meg dog inn på at jeg også ser min skx007 som skikkelig. Mitt endelige svar er derfor mekanisk, forventes å vare en stund og at den er presis!
 
Har ikke større krav enn at en skikkelig klokke kjøper du hos en urmaker og ikke i en klesbutikk.
 
Skikkelig klokke er ensbetydende med minute repeater fra Patek.
Alt annet faller i kategorien "kunne fått i Kinderegg".
 
For meg er en klokke skikkelig når urverket er mekanisk og av en kvalitet som tilsier at den skal, med litt service, kunne vare livet ut.
Den må gjerne kunne gå i arv i noen generasjoner også.

En annen forutsetning er at den skal kunne reparares. Dvs, at deler må kunne være tilgjengelige og byttes ut etter behov.
Riktig gamle vintage ur uten tilgjengelige reservedeler er unntatt selvsagt.;)
 
Mener @Hammerfjord konluderte at det kun var Rolex som kunne regnes som en skikkelig klokke, men mulig jeg husker feil ;)

Det var faktisk en vurdering i 97 da jeg jobbet foran den Ritz hotel hvor bodd Diana, rett før hun tok seg en tunnel: Jeg vurderte en grønn Sub.
Men da var det Sub ELLER ferie+fest.
Det ble ferie+masse fest: Og jeg angrer ikke.
Jeg jobbet for mye og trengte ferie etter 2,5 år med bare 2 uker fri og en del kilo tapt på veien...
Ikke noe vits å ofre helse for en klokke spør du meg.
Men min første Skikkelig klokke ble min Seahawk-2-Pro egentlig: Og den også angrer jeg ikke;)
 
Redigert av en moderator:
Støttes. Som alt annet skikkelig skal det være laget for å vare.

Synes forøvrig en skikkelig klokke visuelt ikke skal lene seg på andres kjente design.
 
Enig i at det er "Et gjennomtenkt valg" som er nøkkelen..

Min første skikkelige klokke var en Seiko Quartz Chronograph, kjøpt før russetiden, tidlig nittitall. Jeg var stor fan av "Age of Discovery" serien til Seiko, men de var dyre. Camel Throphy var også populære blant Bærumsungdommen.. Kjøpte en flott Seikochronograph med hvit skive, skinnrem og alarm. Mener å huske at den kostet ca 1200kr, på tilbud hos "Gull og Ur" på Oslo City. Tror faktisk jeg har kvitteringen enda..

På den tiden tok jeg "50m Water Resist" for god fisk, så allerede etter noen måneder fusket den. Asprirantperioden i Luftforsvaret ble for tøff. :( På neste Oslotur var butikken stengt for godt, og min klokkeinteresse lå i dvale de neste ti årene.
 
Redigert:
Finnes det uskikkelige klokker? Da vil jeg ha en slik, fordi jeg føler meg rampete.
 
"Skikkelig klokke" gir 23 treff på Finn.no. Alt i fra Nixon, Cartier, Invicta og Kellogs klokke (!), Oris til Breitling Navitimer og vintage Longines..

Ikke minst er denne en "Skikkelig klokke" i følge selgeren-- :)
11_1942667213.jpg
 
Tja, så dyr behøver den da ikke å være for å kunne betraktes for skikkelig!?

Hadde en Seiko 5 sports før, og tross dens prislapp på 700kr vil jeg da betrakte den som skikkelig!
No-bulsshitt over designet, flott sandblåst finish og et helt greit urverk! :)
 
Jeg tror at "skikkelig" kan ofte bli dyrt egentlig: Fordi skikkelig kan tilkobles til in-house, spesiell complication, sjelden utgave, grailklokke etc...
Når jeg tenkte på min første skikkelig klokke, tenkte jeg på min Certina DS3: Udødelig design, "ikonisk" dykkerklokke og 1000 meter...
Det var min første ordentlig klokke egentlig: Kjøpt i 2003 etter mange år med billigere automatisk etc...

Men senere tenkte jeg: Ja, min først stor kjøp...In-house, titanium, 3000m...Girard Perregaux som har mye klokke arv...
Ja det må bli den!
Klart det, blir denne i en helt annen prisklasse... Men skikkelig er skikkelig. Og skikkelig er ofte dyrt.