Når er en klokke "skikkelig"?

Min første skikkelige klokke var en Breitling Superocean Steelfish II. Da gikk jeg fra Citizen til Breitling. Husker enda dagen da jeg trappet stolt opp hos Otteren.

I retrospekt så fikk jeg vel ikke en skikkelig klokke før jeg kjøpte min første Rolex Submariner :mrgreen:
 
Finnes det uskikkelige klokker? Da vil jeg ha en slik, fordi jeg føler meg rampete.

Du spør - jeg svarer, @Loevhagen :D

Hmmmm...naughty watches:confused:

image.php
 
Redigert av en moderator:
Jeg tenker at en "skikkelig" klokke, først og fremst er mekanisk, og gjerne automatisk. Når noen prater om den første "skikkelige" klokken, er jo det ofte steget opp til en klokke med mekanisk urverk. For min egen del, var min første "skikkelige" klokke en LLD. Jeg fikk følelsen av at den var skikkelig, først og fremst fordi den hadde et automatisk urverk og den ga en viss kvalitetsfølelse.

Nå har jeg også kjøpt en Rolex Submariner - en klokke som gir meg en god del større "kvalitetsfølelse". Nå føler jeg at denne er en langt mer "skikkelig" klokke enn LLD'en. Urverket er selvfølgelig bedre, men den gir også en helt annen følelse på håndleddet. Synet på en "skikkelig" klokke er nok ganske subjektiv, og jeg tror kanskje dette synet forandrer seg en del etter hvor man befinner seg i klokkeverden. Jo mer man lærer, jo flere klokker man prøver osv, jo større krav tror jeg man setter til en "skikkelig" klokke. I tillegg spiller nok pris en liten rolle.
 
En skikkelig klokke er manifestetet og produsert i ditt hode,og materialisert av ditt legeme.
Dette er en fasiten ingen kan klandre @UJU :)
 
Redigert av en moderator:
Den jeg har nå, Citizen Skyhawk. Med den så stiller alt seg automatisk og jeg trenger ikke tenke noe mer på det, ikke på batteri engang. Så skal jeg ha en gammel mekanisk dress klokke utenom, driver og leter nå.

imagejpg1_zpsf84e7acc.jpg
 
Redigert av en moderator:
Etter en totalvurdering av en ikke ubetydelig mobilitet innhentes potensialet for så vidt gjelder visjonen sammenholdt med en integrert måloppnåelse konkretiseres oppfølgingen i forhold til resultatoppnåelsen. :mrgreen:
 
Redigert:
Sier meg enig i at en skikkelig klokke er et planlagt kjøp - fortrinnsvis mekanisk, kjøpt hos en urmaker :)
 
Min opplevelse av hva som er den første skikkelige klokken har endret seg over tid.

Første gang jeg tenkte at jeg hadde fått en skikkelig klokke var da jeg mottok en Tag Heuer 2000 (?) til konfirmasjon. Denne var quartz, men uforskammet dyr sammenlignet med hva de fleste av mine kamerater kunne vise til. Dette var definitivt en skikkelig klokke, og jeg var uendelig glad i den.

Når jeg ca 10 år senere kastet meg ut i det på nytt, var derimot ikke Tag'en en "skikkelig klokke" lengre. For en skikkelig klokke måtte være automatisk, og helst vesentlig dyrere. Det endte med kjøp av JlC master control, som er den klokken jeg anser som min første skikkelige klokke i dag.

Nå har jeg oversett den blå FlikFlak'en jeg fløy rundt med i barndommen, men antagelig anså jeg den for å være en skikkelig klokke en gang tidlig på 90-tallet også.
 
En skikkelig klokke må vel være alle klokker med en viss kvalitet, klokker som man kan regne med vil vare et antall år uansett pris, merke, urverk eller hvor klokken er kjøpt?

Hva man opplever som skikkelig er en annen sak, og helt individuelt, tror jeg. Selv er jeg hekta på stål (og edle metaller om jeg hadde hatt råd), men jeg er sikker på at mange som sverger til vintage synes krombelagte og forgylte klokker er skikkelige.

Jeg rangerer nok ubevisst mekaniske klokker høyere enn quartz, men dette er neppe logisk begrunnet, da det jo finnes quartzverk av svært høy kvalitet som er beregnet på å reparere og ikke bare kaste. At klokken kan repareres synes jeg er viktig, selv om det kanskje ikke vil være lønnsomt.
 
Skikkelig klokke

Rent personlig nå så er vel en skikkelig klokke en mekanisk klokke. Om det da betyr at jeg ikke betrakter min Tag Heuer som skikkelig? Jo, det gjør jeg. Det var et bevist valg og tilpasset min økonomi da jeg kjøpte den. Det ble da også ansett som min første skikkelige klokke.

Dermed vil jeg legge til at en skikkelig klokke handles bevist for å være en klokke, og ikke en forbruksgjenstand av "bruk og kast- prinsippet". Klesbutikker, skobutikker, Elkjøp etc er ikke et rette sted for å kjøpe skikkelige klokker. Et bevist valg krever også en seriøs forhandler. Klokken skal ha god kvalitet og tåle bruk. Kan en skikkelig klokke være av "klesmerke modell"? Kan en skikkelig klokke hete Diesel, Armani, Levis etc? Fra mitt synspunkt; Nei. Dette er bare "mersalgsvarer". "Kjøp tre bukser og få med en klokke". Laber kvalitet og forbruksrettet....

:cool:
 
En skikkelig klokke er manifestetet og produsert i ditt hode,og materialisert av ditt legeme.
Dette er en fasiten ingen kan klandre @UJU :)

Amen :mrgreen:

For meg er en skikkelig klokke en som ikke er kjøpt med tanke på å fortelle deg tiden, men som gir deg noe mer.
 
Redigert av en moderator:
En skikkelig klokke er en du må ofre noe for. Om det så er å ofre tid på jobb, leve litt billigere eller selge bort andre gjenstander.
Om du må ofre noe for en klokke, er klokken skikkelig for deg.
 
En klokke er "skikkelig" hvis den betyr noe for den som eier den, etter min mening. Jeg foretrekker klokker som forteller en historie, enten den er personlig eller kan settes i en eller annen kontekst. Jeg digger quartz-Tagen fordi jeg kjøpte den på roadtrip med fruen, og jeg liker Seiko Pogue fordi den har en morsom bakgrunnshistorie. Så kan man sikkert si at sånne historier kan man finne eller finne på til ethvert ur, og dermed er hele denne diskusjonen egentlig så subjektiv at det ikke finnes noe fasitsvar. :)
 
Veldig mange ulike svar her og det avhenger av ens egne meninger. Jeg fullførte studiene sommeren 2013 og har ønsket meg et skikkelig urverk siden midt i studiene. Først tenkte jeg at den skulle være sveitsisk og i 30-50k klassen.

Jeg tror det viktigste ved en "skikkelig" klokke er at det har vært et godt veloverveid valg før du endelig bestemmer deg. Jeg så lenge på TAG Carrera 1887 modeller også TAG Monaco og jeg trodde lenge at det ble en slik. Så begynte jeg å tråle forumet her, se på produsenters hjemmeside og meningene jeg hadde tidligere endret seg. Jeg likte ikke den typiske Submariner-stilen på klokker, men nå har jeg lagt inn et depositum på en Omega Seamaster 300 Co-axial 2014 for henting i slutten av Januar 2015. Dette ble i overkant av hva jeg egentlig tenkte å bruke, men normalt går kjøpelystene mine over i løpet av en uke. Nå leser jeg og ser på bilder av uret flere ganger i uken og tilslutt bestemte jeg meg for at sparepengene går dit i år. Enkelte mener det er for mye å bruke på en klokke og at jeg kan få så masse andre ting for den mengden penger. Det vil nok aldri være et godt tidspunkt å bruke 40 høvdinger, men etter å ha solgt mine 4 moteklokker i prisklassen 1500-2000 merker jeg hvor stort savnet på venstre håndledd er. Juleaften kommer litt sent, men det skal nok være verdt det :) Seamasteren jeg skal ha syns jeg er perfekt ettersom den er stilig nok til å være en dressklokke samtidig som den er sportslig.

Kort oppsummert, en klokke er skikkelig når du gjør en grundig vurdering og et bevisst valg. For min del er den skikkelig om den kommer fra sveits og har et in-house mekanisk urverk.

Lykke til
 
Veldig mange ulike svar her og det avhenger av ens egne meninger. Jeg fullførte studiene sommeren 2013 og har ønsket meg et skikkelig urverk siden midt i studiene. Først tenkte jeg at den skulle være sveitsisk og i 30-50k klassen.

Jeg tror det viktigste ved en "skikkelig" klokke er at det har vært et godt veloverveid valg før du endelig bestemmer deg. Jeg så lenge på TAG Carrera 1887 modeller også TAG Monaco og jeg trodde lenge at det ble en slik. Så begynte jeg å tråle forumet her, se på produsenters hjemmeside og meningene jeg hadde tidligere endret seg. Jeg likte ikke den typiske Submariner-stilen på klokker, men nå har jeg lagt inn et depositum på en Omega Seamaster 300 Co-axial 2014 for henting i slutten av Januar 2015. Dette ble i overkant av hva jeg egentlig tenkte å bruke, men normalt går kjøpelystene mine over i løpet av en uke. Nå leser jeg og ser på bilder av uret flere ganger i uken og tilslutt bestemte jeg meg for at sparepengene går dit i år. Enkelte mener det er for mye å bruke på en klokke og at jeg kan få så masse andre ting for den mengden penger. Det vil nok aldri være et godt tidspunkt å bruke 40 høvdinger, men etter å ha solgt mine 4 moteklokker i prisklassen 1500-2000 merker jeg hvor stort savnet på venstre håndledd er. Juleaften kommer litt sent, men det skal nok være verdt det :) Seamasteren jeg skal ha syns jeg er perfekt ettersom den er stilig nok til å være en dressklokke samtidig som den er sportslig.

Kort oppsummert, en klokke er skikkelig når du gjør en grundig vurdering og et bevisst valg. For min del er den skikkelig om den kommer fra sveits og har et in-house mekanisk urverk.

Lykke til

Den kan bli skikkelig og kommer fra Japan eller Tyskland...Eller England også @Harlequin
Til og med RGM i USA er på banen...
Men i grunnlag er jeg enig med deg: Og etter min mening, du har tatt en god valg på den SM300Master-Co-Ax.
Modellen er en krigserklæring til den middel-segment rank i klokkeverdens produsenter: "Dere har sovnet i timen og ligger bak angående teknologi og utviklig på den kjente 300m dykkeverktøy klokke område".
Og til og med, Omega kommer med sin egen chronometer program som skal overgå COSC testene: Fordi disse urverk tillatter det også.
Når jeg var i Paris på påske 2014 hos Omega fikk jeg vite om at den ny 8400 caliber skal i fremtid bli i alle Aqua-Terra, SM etc modeller.
Den skulle bli den generisk 3 visere urverk for Omega i sin 100% in-house utvikling.
Litt snadder under:
http://www.gmtminusfive.com/omega-seamaster-300-master-co-axial-review/
 
Redigert av en moderator: