Motorlyd: Et døende nytelsesmiddel?

Medlem
5. feb. 2011
Innlegg
243
Sted
Oslo
God kveld,

som noen av dere kanskje vet så er jeg en noe overivrig bilentusiast. Bil, motor, fart og spenning gir meg glede i hverdagen (og ferier. Helger. Fridager.). Jeg skal ikke skryte på meg noen som helst ekspertise om mekanikken og fysikken i det som dytter/drar firhjulingene våre framover, men gleden over motorens eksistens er fortsatt overveldende stor.

Først som sist: jeg betraktelig mer fascinert av moderne biler enn eldre klassikere - dog vet jeg fortsatt å sette pris på gode gamle 911'er eller andre prakteksemplarer.

Så til tema. Et tema jeg har fundert mer og mer over siden bilinteressen kom snikende i 18-årsalderen.
*MOTORLYD*
Det er egentlig to deler her:
1. Bilentusiatsenes engasjement for og forhold til motorlyd
2. Hva er egentlig god motorlyd?

Sistnevnte er selvfølgelig helt og holdent subjektiv. Noe som i og for seg legger til rette for en god diskusjon!
Punkt nummer en har jeg verken tid eller ork å begynne på nå, så jeg velger å fokusere på punkt nummer to.

2. Hva er egentlig god motorlyd?

Hvor skal man starte? T-Forden? 355? Carrera GT? BMWs 6ere? AMGs 2-liter? Nei, jeg starter med det som trigget skrivekløa in the first place: Mangelen av sjarm i Ferraris moderne V12'ere og V8'ere.
Jeg har ved et par anledninger erfart (både kjørt og hørt på) Ferrari sine biler de siste årene. I starten synes jeg dette var en ren fryd for øret. Det spraket og buldret. Alt annet ble overdøvet. Man rygget automatisk et par meter bakover i redsel for lyn og torden fra pottene. Det er jo dødsgøy å nesten måtte ha høreselsvern?! Eller er det egentlig det...?

Nei. Midlertidig tinitus vil jeg ikke ha fra motorlyd. Da er det noe feil. Både med intensitet og kvalitet. For meg er Ferrari endt opp med feil fokus: mye lyd framfor god lyd. Det er høyt, skrikende og støyende. Den manglende sjarmen er påfallende (såfremt ikke høy lyd er det eneste som gleder en..) samt et lite unikt lydbilde. Da er det jo slik at dette må sammenlignes med noe...

BMW. Få bilmerker har i samme grad som BMW klart å gi motorlyd (og glede) til folket. Da mener jeg både i høy og lav prisklasse. BMWs rekke 6ere er ikke bare effektive og ivrige, men den skarpe og engasjerende lyden de gir er en fryd for øret! Tilgjengeligheten til disse 6erne gleder oss bilentusiaster. Men, hvilke andre finnes det...?

Porsche 911. Skarp, raspende og til tider hylende er hva jeg vil tilskrive boksermotorene i 911. Om det så er seg en "vanlig" Carrera eller GT3, vannkjølt vs. luftkjølt, PDK vs. manuell - du kjenner lett igjen den raspende brumlingen fra en kald 911. Har vi flere...?

Denne er mer generell og gjelder V10ere. Som oftest inspirert av Formel 1. Det er i min verden få lydnytelser som er i nærheten av en Carrera GT eller Lexus LFA i fullt gasspådrag. Kan vanskelig beskrives, men sammenligningen er Formel 1 og de dagene da V10 (og delvis V8) var gjeldende. Hørselsvern er ikke nødvendig da lyden er en nytelse heller enn støy.

Audi sin V8er skal jeg ikke si for mye om - er litt for "biased" grunnet nåværende bil. Kort beskrevet er den herlig rumlende på tomgang og smertelig skrikende når nåla når rødt på 8.250.

Poenget mitt her er følgende: Høy/mye lyd tilsvarer ikke god lyd. En bil og et bilmerke må ha en unikhet og sjarm ved lyden som gjør den gjenkjennbar og spennende!
(En kort historie: jeg forklarte et bilinteressert familiemedlem at jeg skulle bytte eksosanlegg på bilen. Han hadde lite forståelse av hvorfor siden bilen min "bråkte nok som det var". Hvorfor trengte jeg mer lyd? Hvorav min respons var, og er: Det er ikke mer lyd jeg skal ha, det er bedre. Det tok meg cirka 2 uker med Youtube-titting for å finne hvilke leverandør av eksos jeg ønsket...)

Avslutningsvis: alt over er mine personlige meninger om tema. Her er det ingen fasit. Mitt ønske er å se om det er flere som har tanker rundt dette og kanskje andre erfaringer.
 
Enig i at det skal være riktig lyd, men Ferrarier SKAL være høylytte, sånn er det bare :)

Litt fra min 911 SC med oppgradert motor og eksos (i praksis nesten fri utblåsning - men stilleish så lenge du ikke overstiger 4000 rpm)

Dette er på tomgang og yter anlegget selvsagt INGEN rettferdighet. Ved fullt pådrag i en tunell drar det skinnet av pølsen, i en kakofoni av deilig boxerlyd og rått snerr. Kan beskrives som en Messerschmitt bf 109 i stup :D

https://scontent.cdninstagram.com/h...16/11159637_1401970540124332_1627551867_n.mp4

11425231_10152839292996610_4922006113405903119_n.jpg
 
En ting jeg STERKT misliker med dagens sportslige biler, er de som har et anlegg som gjør at bilen låter som noe annet enn den er. Nei, dieselbilen din er ingen V8er, og skal heller ikke låte som en. Og gud forby de produsentene som sender falsk gromlyd ut stereoanlegget i kupeen. Epic fail hvis jeg noensinne så en.
 
For meg virker det som at enkelte i produsenter , i sitt jag på bli perfekte , tar bort den delen som gir bilen sjel. Det minner meg litt om loudness krigen i hifi bransjen der det er førsteinntrykket og WoW faktoren som skal tilfredstillast . Bakdelen med dette er at på lik linje med det meste som er innom hitlistene so er det avlegs og gløymt om et år . Det er vel ingen som fortsatt hører på fjorårets sommerhit eller ? Der kjem alltid noke høgare og med meir av alt.


For all del ,det låter rått av nye biler også , men lite gleder meg meir en å spaserer rundt i paddocken på Goodwood festival of speed og kjenne lukta av brent olje , høgoktan bensin og ikkje minst lyder som får kvert et hårstrå helt ned på neste leggen til å røyse seg. lite slår en lett tomgangsjagande v12er frå Porsche , en Ferrari med tubi eller en Lamborghini v12 med forgassere. Bmw hadde jo sin høgde med rekkesekseren helst i 3,6 eller 3,8 liter variant eller en Nord 2.0 for den del.

Det spørst om vi ikkje er komt inn i bilverdens svar på quartz krisa.
 
Motorlyd er herlig. Hvorvidt den kommer fra X antall sylindre, Y antall dm3 eller fra Z bilmerke - betyr ingen ting - det er lyden som er viktig og man kjenner på kroppen når det er riktig.
 
Jeg er enig i at dagens biler kommer til kort på god motorlyd. Nedpint innsprøytning, lite motorvolum, katalysator og lydkrav er ikke noen opptur lydmessig. Selv har jeg noen favoritter:

1) Duacti 1098R med baneeksos. Motoren er så grov at den går traktorer en høy gang. 600ccm pr sylinder. Står man bak den på tomgang er det som å bli bokset i magen. Og når den drar på på rettstrekket er som å bli sparket i ballene.

2) Luftkjølt 911. Grov som en Big block V8 på tomgang og hyler som en rekkefirer på topp. Slutter aldri å dra på.

3) Amerikansk V8, spesielt på tomgang. Høres ut som et vilt utemmet beist av et jordskjelv under en atomkrig i tordenvær
 
Beste motorlyd jeg noengang har hørt er BRM's F1 motor fra 50-tallet, 1.5 liters V16 motor er bare så utrolig rått at selv elbilentusiaster blir stumme av beundring?!

Jeg har denne motorlyden lastet ned og kjører den av og til på stereo'en på høyt volum, depresjoner og andre bekymringer forsvinner.
 
  • Liker
Reaksjoner: g.org og Preacher
Alle bilentusiaster har vel Masons bok "In to the red" med medfølgende cd der nettopp Brm er en av sporene.
Høg gåsehud faktor også live :)
 
En slik s8 har eg eigd, en av de beste Audiene av nyere kaliber.

Av biler som EG har hatt er vel de lite som topper BMWs 3,8l med eisenmann eksos. Den motoren er et smykke av dei sjeldne, ITB på stor rekkesekser i kombinasjon med høgt turtall fungerer veldig bra lydmessig.

911 eg hadde var på en anna måte meir mekanisk. En kan jo også trekke fram Alfa 3.0v6 i gtv som en motor med fin lyd.
 
Min gamle Mini topper skalaen.

I dag er det kosmetisk konstruksjon av lyden. "En diesel skal ikke høres ut som en V8 ", sitatet er allerede gitt, og jeg er enig i at det her å sammenligne med plastisk kirurgi av verste sort.

Da jeg bygget min gamle 66 Cooper S var selvfølgelig økonomien der den er for en student. Et eksosanlegg måtte likevel bilen ha, så det ble en tur til Bilens Eksosanlegg og der satte de på noe. Dette ble en nydelig romling og buldring. Gleden ble stor da jeg mottok klage fra Student Samskipnaden fordi jeg vekket noen da jeg av og til kjørte til svømming klokken 05:45 om morgenen.

Fotgjengere kunne skremmes med et lett trykk på gassen når de gikk over fotgjengerfelt. Latteren kom gjerne når de så ar bilen var en liten søt lys blå Mini med kremgult tak. Ingen kosmetikk og sminke på lyden. Rene mekaniske toner.

I dag er det for mange regler for slikt. Luker og høyttalere (og kosmetikk) er en del av quartz utviklingen, som så treffende skrevet. I så måte er vi fortsatt de som holder på det gamle og mekaniske.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
210 PS @ 6410 rpm
252 Nm @ 4700 rpm i en Volkswagen Boble fra 1972.

 
  • Liker
Reaksjoner: JWL
High five på Gruppe B Rally!
Men jeg må få slå et slag for det som virkelig girer meg opp, motorsykler.
Dette, dette er bare helt rått. Svært lite som kan måle seg med dette i mine øyne.(Ører)
Nå er det ikke bare motorlyden som gir meg ståpels, en skikkelig dogbox som hyler sammen med en motor er bare helt......
NB, denne trenger du ikke ha på 100%. Da stikker nok de fleste kattene i nabolaget.
Jeg liker det mekaniske i lyden av en motor/bil/mc/båt/fly. Nyere kjøretøy i dag gir meg ikke den samme følelsen, det er bare noe helt feil med lyd som skal gjennom spjeld, katalysatorer, gnistfangere, lydpotter å alskens greier. En skikkelig bil skal ha et eksosanlegg skrudd rett i stålet, ikke noe gummi som absorberer her, kryss som fordøyer lyder der.
Får jeg se på Rallycross, type supernational hvor bilene ofte er skrudd sammen hjemme i en garasje kvelden før løpet, ja da koser jeg meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo og Preacher
Dagens biler er stort sett reine marerittet for en bil entusiast. Blant familiebiler er det diesel som rår, som igjen fører til at dette blir prioritert i bilbransjen.


No kjører vel eg diesel som bruks også, men so er det på en traktor (discovery) og då er det litt greit.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2JHead
Ah.. motorlyd.
Jeg er svak for seksere. Gjerne i VR-konfigurasjon - de får et spesielt hyl fordi det er forskjellig lengde på innsug/eksosporter. Litt god eksos på en VR6 så har du fanden meg fantastisk låt! Det er en ting jeg savner veldig fra den gamle Golfen jeg hadde. Den hadde VWs eminente 2.8-liters VR6-maskin. Jeg får faktisk frysninger av denne videosnutten.

Det ble engang i tiden laget en Passat som fikk modellbetegnelsen W8. Denne hadde firehjulstrekk og en W8-motor på 275 hestekrefter. I norge kostet denne såvidt over millionen, og Møller tok kun inn en som demobil. Med enkle modifikasjoner høres det virkelig ut som noe helt annet enn en familiebil med alt for komplisert motor!

BRM V16 har blitt nevnt litt lenger oppe i tråden. Slik hørtes den ut (overordentlig sint 1.5-liters V16 som leverte 600 hestekrefter på hele 12.000 omdreininger!

Også har man jo radialmotorer, da. Oi oi for en lyd! Her får vi se oppstart av to stykk Pratt & Whitney R2800 Double Wasp - 18 sylindre, slagvolum på 45,9 liter og 2100 hestekrefter.

Så stiller jeg meg bak alle som kan like lyden av Porsche-boxere som piskes. Her er ti og et halvt minutt med bare Porschelyd.

I det heltatt - motorlyd er en viktig del av bilinteresse for meg. Derfor føler jeg at noe vesentlig mangler hos Tesla, til tross for vanvittig akselrasjon.