Motorlyd: Et døende nytelsesmiddel?

For å vekke til live denne tråden litt igjen - en sjelden sak: Lancia Thema 8.32

32-ventilert V8 på 3 liter fra d'herrer i Maranello: 215 HK har aldri hørtes sintere ut!

Herlig!
Jeg var ute på Tyrigrava på MC-treff i går. Det var det en Boss Hoss mc med V8-motor! Vanvittig sak!!! Men lyden var overaskende beskjeden!

8
 
De har motorlyd på båt også, et par eksempler:
1. Garwood 33" med det jeg antar er en Rolls-Royce Meteor på 27 liter/650 hk (i hovedsak en Rolls-Royce Merlin uten kompressor)
2. Garwood 28" med en Scripps V12 på 14 liter/350 hk som ikke vil helt med en gang
 
Her er motorlyd som får et gutte-hjerte til å slå litt fortere. Hennessey er et amerikansk tuning-firma som har spesialisert seg på GM sine "muscle-cars". Da Dodge lanserte Challenger SRT Demon, så svarte Hennessey med Chevy Camaro Exorcist :D

Her er "eksorsisten" på test i benk, med nesten 1000 Hk på bakhjulene

 
I disse Tesla-lanseringsdager: en bekjent oppdaterte statusen sin på fjesboken med link til Tesla-lanseringen av den nye roadsteren og med en kommentar i disse baner: "det var spikeren i kisten for bensinslukende sportsbiler!"

... det føyer seg inn i rekken av elbil-entusiaster og andre jeg har vært borti som tror 0-100 tiden som elbiler klarer betyr døden for dagens (og gårsdagens) sportsbiler. De nye elbilene er jo tross alt MYE raskere fra 0-100 for en vesentlig lavere pris.

Jeg kan ikke tenke meg en mer ignorant og lite gjennomtenkt uttalelse enn det. Det illustrerer latterlig lite innsikt.

Nå kan jeg naturligvis kun snakke for egen del, men sist gang jeg sjekket var *ikke* 0-100 tid det som var avgjørende for en god bilopplevelse. Tvert i mot kan selv en "treg" bil gi ekstreme mengder kjøreglede. Kjøreglede består av så mye mer enn 0-100: kjørefølelse, styring, bremsing, g-krefter i sving, og - ikke minst - motorlyd. Både hver for seg og i kombinasjon vil alt dette legge grunnlaget for kjøreglede!

Så - ikke kom å fortell meg at den nye Tesla Roadsteren er spikeren i kista for dagens "tradisjonelle" sportsbiler. Jeg ser gladelig Roadster'n suse forbi meg i lyskrysset ("zoooooooooooom"), mens jeg selv fyker avgårde, om enn noe tregere, med herlig brummende motorlyd og klassisk mekanikk under panseret foran (eller bak, avhengig av bil).

 
Å tro at bensinmotoren forsvinner blir å dra det langt, Rolex er vel på høyden i dag selv om det hverken kan synkes med mobilen eller måle pulsen, man må til og med trekke det opp kan vel trekke en grei parallell der. Tipper verdien på en 1987 M3 eller 1968 shelby Mustang vil stige i verdi også etter elbilenes inntog.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Grendel
På lang sikt ser jeg for meg at biler som vi har i dag blir som hest og kjerre; fortsatt tilgjengelig for de som er interessert i det, men ikke lenger noe alle bruker.

For meg er det lite som slår lyden av en Porsche-motor, både før/etter luftkjøling og før/etter PDK.
 
Redigert:
https://vimeo.com/kidston/videos

211466777
 
Jeg kjøpte min nye BMW 440 GC grunnet lyden. M Preformance og Sound Kit ble montert av BMW før bilen ble registrert(Port Side). Lyden er himmelsk og meget høylytt! Utrolig at det er lov...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Å tro at bensinmotoren forsvinner blir å dra det langt, Rolex er vel på høyden i dag selv om det hverken kan synkes med mobilen eller måle pulsen, man må til og med trekke det opp kan vel trekke en grei parallell der. Tipper verdien på en 1987 M3 eller 1968 shelby Mustang vil stige i verdi også etter elbilenes inntog.
Men det er ingen lov mot å bære Rolex eller mekaniske ur. Det som er skremmende er denne teknologien hvor biler skal kjøre seg selv, og hvor enkelte personer i bilindustrien mener at førerstyrte biler vil bli gjort ulovlige i fremtiden. Da blir det en ren hobbyaktivitet på bane. Noe som ville være utrolig ugreit, og som åpner en helt ny arena for debatt om råderett over eget liv og frihet under ansvar.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Men det er ingen lov mot å bære Rolex eller mekaniske ur. Det som er skremmende er denne teknologien hvor biler skal kjøre seg selv, og hvor enkelte personer i bilindustrien mener at førerstyrte biler vil bli gjort ulovlige i fremtiden. Da blir det en ren hobbyaktivitet på bane. Noe som ville være utrolig ugreit, og som åpner en helt ny arena for debatt om råderett over eget liv og frihet under ansvar.
Det er vel akkurat det siste det som er problemet, fordi ved (uvettig) bruk av bil har man plutselig ikke bare råderett over sitt eget liv, men også andres.
Jeg synes det er gøy å kjøre, men har absolutt ingen problemer med å se argumentet med at sikkerhet trumfer gleden ved hobbyvirksomhet.
Kjører man på bane er det ikke nødvendigvis andre som er i fare, mest en selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost og Genta
Det er vel akkurat det siste det som er problemet, fordi ved (uvettig) bruk av bil har man plutselig ikke bare råderett over sitt eget liv, men også andres.
Jeg synes det er gøy å kjøre, men har absolutt ingen problemer med å se argumentet med at sikkerhet trumfer gleden ved hobbyvirksomhet.
Kjører man på bane er det ikke nødvendigvis andre som er i fare, mest en selv.

100 % enig! Motargumenter er å gå baklengs inn i fuglekassa. Jeg er ikke ute etter en diskusjon, for dette er sannheten. Mekaniske verk er nytelsesmiddel. Bil er fremkomstmiddel:cool: (Hilsen en som kanskje egentlig ikke er berettiget å mene noe i denne tråden og burde holdt fingrene unna tastaturet...:confused:).

:D
 
Det er vel akkurat det siste det som er problemet, fordi ved (uvettig) bruk av bil har man plutselig ikke bare råderett over sitt eget liv, men også andres.
Jeg synes det er gøy å kjøre, men har absolutt ingen problemer med å se argumentet med at sikkerhet trumfer gleden ved hobbyvirksomhet.
Kjører man på bane er det ikke nødvendigvis andre som er i fare, mest en selv.

Og det samme gjelder i en rekke andre områder i livet, hvor uvettig utførelse av *sett inn aktivitet* kan sette andre mennesker i fare. Det er derfor vi har fartsgrenser, lovverk og medfølgende konsekvenser for folk som måtte bryte dem. Verden vil aldri bli "sikker", og det er en reell debatt som bør tas når man skal snurpe inn folks frihet på denne måten, for ikke å snakke om andre problemstillinger som kommer opp i et scenario hvor man lar programmert kunstig intelligens ta over fartøyet.

100 % enig! Motargumenter er å gå baklengs inn i fuglekassa. Jeg er ikke ute etter en diskusjon, for dette er sannheten. Mekaniske verk er nytelsesmiddel. Bil er fremkomstmiddel:cool: (Hilsen en som kanskje egentlig ikke er berettiget å mene noe i denne tråden og burde holdt fingrene unna tastaturet...:confused:).

:D

Uten å gå dypere inn på temaet, så er jeg redd det er nøyaktig denne småtotalitære argumentasjonsmetoden vi vil se "fra oven" når tiden er inne. Det vil si - det finnes ikke rom for andre meninger, da sannheten er klar (les: for alle med følelser, ser allerede for meg Gahr Støre på gråten), og planen skal iverksettes koste hva det koste vil. Vi får se hva som skjer.

(Vil legge til, jeg mener ikke å kalle deg en småtotalitær type, men akkurat en setning som "jeg vil ikke ha en diskusjon for dette er sannheten" er ikke veldig produktiv). :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Genta