Motorlyd: Et døende nytelsesmiddel?

Vr6 motorene hadde eg egentlig nesten gløymt . Det er vel snart begynt å bli en sjelden bil det også.

Mangen av dei små Gti bilane hadde ganske bra lyd egentlig , og ikkje minst var dei morrsome å kjøre.
Renault har utvikla noken motorer som låter ganske tøft i litt race trim , noke som får meg til å tenke på denne http://m.finn.no/car/used/ad.html?f....804.1322&model=1.804.1331&make=0.804&ref=fas. Som jo har stått lenge til salgs . Lyskryssdødare ;)
 
Er så deilig å høre på en aggresiv sugeboxer med gassere!
 
Kona spør meg om hvorfor jeg alltid åpner soltaket før tunellene rundt Sandvika. Har rustfritt anlegg type "Dansk". god lyd !

Jeg måtte (før eller senere) forklare min bedre halvdel hvorfor jeg aldri lukket døren på bilen før motoren var startet, hvorfor vinduet er oppe i alle tuneller, og hvorfor jeg gjerne skulle satt meg med en campingstol bak bilen med motoren på... lyd.... i mitt tilfelle en 4,2 Audi V8er med Capristo eksos

For øvrig er jeg glad for responsen på tråden. Det er godt å se at noen fortsatt setter pris på motorlyd!
Selv blir jeg mektig skuffet av å se på test(er) av Tesla.. Jeg er i og for seg enig (nesten) alle argumentene som nevnes. Men hvorfor nevnes det aldri av en biltester - som forhåpentligvis er bilinteressert - at det er fullstendig mangel av sjarm og billyd? Bare her kan vi konkludere med at engasjementet i motor or drivverk er på full fart nedover.

http://e24.no/bil/biltester/test-av-tesla-model-s-p85d-rett-og-slett-et-ekstremt-godt-kjoep/23414095
 
Motorlyd ja. En viktig del av motorhobbyen. Mine aller mest irrasjonelle valg skyldes motorlyd. Vakker motorlyd. Et halvferdig prosjekt har kostet meg en kvart million bare fordi jeg elsker lyden av Audis femsylindrede klassiker. Hjemme i vognskjulet står en gigantisk V10 fra MTU bare fordi lyden av stridsvogna Leopard1 er det mektigste som finnes. For tiden parallellskrur jeg på tre V8-ere av ymse herkomst bare fordi ingenting gir mer ro i sjela enn en perfekt rumlende cross plane V8 med sedat effektuttak.
 
Ok, here we go gentlemen:
Fra mitt "birthyear"- altså ikke laget i går,
obs, bilde med LYD, 1,5 liters motor, 600 hk og drivstoff kommer på flasker med kork (metanol)

 
  • Liker
Reaksjoner: FMS og Rød
Motorlyd ja. En viktig del av motorhobbyen. Mine aller mest irrasjonelle valg skyldes motorlyd. Vakker motorlyd. Et halvferdig prosjekt har kostet meg en kvart million bare fordi jeg elsker lyden av Audis femsylindrede klassiker. Hjemme i vognskjulet står en gigantisk V10 fra MTU bare fordi lyden av stridsvogna Leopard1 er det mektigste som finnes. For tiden parallellskrur jeg på tre V8-ere av ymse herkomst bare fordi ingenting gir mer ro i sjela enn en perfekt rumlende cross plane V8 med sedat effektuttak.

Oh´Lord for en motor!
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS og Timewarp
Noen som husker 5'er lyden til de gamle Audi'er fra ca. 1980-82, og før de ble dempet ned? Hadde både en 5E og 5T (200 turbo) fra denne perioden, og minnes den særegne lyden veldig godt :) Det er langt mellom disse i dag, gitt...... :-/

Om jeg gjør! Audi låt best i 2,2-epoken opp til rundt 1987 eller deromkring. 2,3 og katalysator var ingen høydare. Aller, aller, aller best lyd var det faktisk i Quattro-utgaven av Audi 100 med sugemotor, nærmere bestemt Audi 100 CS Quattro. Antar at Audi Coupe Quattro har samme lydkulisse. Dette skyldes ifølge meg det spesielle grenrøret i 2+2+1-konfigurasjon, og et annerledes eksosanlegg pga drivakslingene bak. Et turboaggregat ville ha hakket opp pulsene noe.

Min elskede bror satte nettopp en slik motor i sin Volvo 244 på midten av 90-tallet. Nydelig lyd!
 
  • Liker
Reaksjoner: Vestante og Edzilla
Blir jo en helt annen kategori en disse ordenlig gromme motorlydene, men likevel - apropos døende motorlyd: Liker at Audi fortsatt kjører 3-liters V6ere allerede fra litt over 200 hester og som neste alternativ etter en litt kjip 2-liter på modeller som A6en (i motsetning til f.eks. BMW) - faktisk MÅ man ha 3l V6er om man skal ha Quattro, og det gjør det jo ogslå litt letter å forsvare overfor kona. Har en slik selv, og synes jo egentlig at lyden er ganske flott - men så er ikke jeg forunt å ha prøvd noe bedre..
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og komodo
Jeg hadde en vakker motorlyd-opplevelse en sommer vi var på ferie i Danmark. Det var et @#%& bra vær og varmt. Vi sov med vinduet åpent. Det vendte ut mot veien. Ut på natten våknet jeg. Det var en nydelig bil-lyd ute på veiene utenfor i nærområdet. Som mer enn gjennomsnittet Mini-interessert kjente jeg lett igjen en mindre trimmet bilmotor. Max 1500ccm og minimum 110dB; typisk Mini, Abarth, Gordini eller noe slikt. Jeg lå og hørte på den og ventet at den "hvert øyeblikk" kom til å suse forbi vinduet på veien. Derfor ville jeg ikke rekke bort til vinduet, for her gikk det unna. Jeg sto derfor ikke opp og ventet ved vinduet, men etter 10 minutter kom bilen; svosj, forbi vinduet med et gneldrende hyl. Dermed hørte jeg bilen forsvant og jeg lå vel en halv time og ventet på den igjen før jeg sovnet.

Neste natt kom den tilbake. Selvfølgelig trodde jeg ikke at jeg ville rekke opp til vinduet, men oppdaget at den kom etter 15 minutter forbi vinduet. For å ikke komme tilbake igjen...

Den påfølgende natten lå jeg og ventet.... jeg sov lett og småduppet siden jeg ventet på denne bilen. Jeg måtte finne ut hva det var.... bedre å vente ved vinduet dersom (Når!) lyden kom. Men den kom ikke... Heller ikke de neste nettene kom det noen liten trimmet bil....

Så, jeg sov dårlig den ferien... Men det var hyggelig å høre..

8
 
Hadde en 1992 2,3 5s Audi 80 quattro i en spesialutgave av noe slag. B4 karosseri, b3 motor. 2,5" Eksosanlegg bygd uten katalysator. Var visstnok en overgangsmodell som det ble laget 1200eks eller noe slikt.

Kjørte den bilen i over en måned uten å sette inn radio, fantastisk lyd!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel