Motorlyd: Et døende nytelsesmiddel?

High five på Gruppe B Rally!
Men jeg må få slå et slag for det som virkelig girer meg opp, motorsykler.
Dette, dette er bare helt rått. Svært lite som kan måle seg med dette i mine øyne.(Ører)
Nå er det ikke bare motorlyden som gir meg ståpels, en skikkelig dogbox som hyler sammen med en motor er bare helt......
NB, denne trenger du ikke ha på 100%. Da stikker nok de fleste kattene i nabolaget.
Jeg liker det mekaniske i lyden av en motor/bil/mc/båt/fly. Nyere kjøretøy i dag gir meg ikke den samme følelsen, det er bare noe helt feil med lyd som skal gjennom spjeld, katalysatorer, gnistfangere, lydpotter å alskens greier. En skikkelig bil skal ha et eksosanlegg skrudd rett i stålet, ikke noe gummi som absorberer her, kryss som fordøyer lyder der.
Får jeg se på Rallycross, type supernational hvor bilene ofte er skrudd sammen hjemme i en garasje kvelden før løpet, ja da koser jeg meg.

• Liker
Reaksjoner: komodo og Preacher
Dagens biler er stort sett reine marerittet for en bil entusiast. Blant familiebiler er det diesel som rår, som igjen fører til at dette blir prioritert i bilbransjen.

No kjører vel eg diesel som bruks også, men so er det på en traktor (discovery) og då er det litt greit.

• Liker
Reaksjoner: 2JHead
Ah.. motorlyd.
Jeg er svak for seksere. Gjerne i VR-konfigurasjon - de får et spesielt hyl fordi det er forskjellig lengde på innsug/eksosporter. Litt god eksos på en VR6 så har du fanden meg fantastisk låt! Det er en ting jeg savner veldig fra den gamle Golfen jeg hadde. Den hadde VWs eminente 2.8-liters VR6-maskin. Jeg får faktisk frysninger av denne videosnutten.

Det ble engang i tiden laget en Passat som fikk modellbetegnelsen W8. Denne hadde firehjulstrekk og en W8-motor på 275 hestekrefter. I norge kostet denne såvidt over millionen, og Møller tok kun inn en som demobil. Med enkle modifikasjoner høres det virkelig ut som noe helt annet enn en familiebil med alt for komplisert motor!

BRM V16 har blitt nevnt litt lenger oppe i tråden. Slik hørtes den ut (overordentlig sint 1.5-liters V16 som leverte 600 hestekrefter på hele 12.000 omdreininger!

Også har man jo radialmotorer, da. Oi oi for en lyd! Her får vi se oppstart av to stykk Pratt & Whitney R2800 Double Wasp - 18 sylindre, slagvolum på 45,9 liter og 2100 hestekrefter.

Så stiller jeg meg bak alle som kan like lyden av Porsche-boxere som piskes. Her er ti og et halvt minutt med bare Porschelyd.

I det heltatt - motorlyd er en viktig del av bilinteresse for meg. Derfor føler jeg at noe vesentlig mangler hos Tesla, til tross for vanvittig akselrasjon.

Vr6 motorene hadde eg egentlig nesten gløymt . Det er vel snart begynt å bli en sjelden bil det også.

Mangen av dei små Gti bilane hadde ganske bra lyd egentlig , og ikkje minst var dei morrsome å kjøre.
Renault har utvikla noken motorer som låter ganske tøft i litt race trim , noke som får meg til å tenke på denne http://m.finn.no/car/used/ad.html?f....804.1322&model=1.804.1331&make=0.804&ref=fas. Som jo har stått lenge til salgs . Lyskryssdødare ;)

Er så deilig å høre på en aggresiv sugeboxer med gassere!

Kona spør meg om hvorfor jeg alltid åpner soltaket før tunellene rundt Sandvika. Har rustfritt anlegg type "Dansk". god lyd !

Jeg måtte (før eller senere) forklare min bedre halvdel hvorfor jeg aldri lukket døren på bilen før motoren var startet, hvorfor vinduet er oppe i alle tuneller, og hvorfor jeg gjerne skulle satt meg med en campingstol bak bilen med motoren på... lyd.... i mitt tilfelle en 4,2 Audi V8er med Capristo eksos

For øvrig er jeg glad for responsen på tråden. Det er godt å se at noen fortsatt setter pris på motorlyd!
Selv blir jeg mektig skuffet av å se på test(er) av Tesla.. Jeg er i og for seg enig (nesten) alle argumentene som nevnes. Men hvorfor nevnes det aldri av en biltester - som forhåpentligvis er bilinteressert - at det er fullstendig mangel av sjarm og billyd? Bare her kan vi konkludere med at engasjementet i motor or drivverk er på full fart nedover.

http://e24.no/bil/biltester/test-av-tesla-model-s-p85d-rett-og-slett-et-ekstremt-godt-kjoep/23414095