Motorhavari PAM372

Status pr i dag:

Bjerke ringte meg i dag - under to døgn etter at klokken ble levert. Den må sendes til Amsterdam og han jeg snakket med sa at det "pleier å ta ca en måned eller halvannen". Han nevnte også at det kunne ta noe lengre tid i og med at julen står for døren.

Jeg kan ikke se annet enn at Bjerke så langt har gjort sin del av jobben på en tilfredsstillende måte, men det blir selvsagt en stusselig jul uten denne klokken på armen.

Får kjøpe deg en ny i mellomtiden da! Og når klokken først er hos Bjerke kan du jo be om å få med en ny ytterboks etter at selgeren ødela den første.
 
Har ikke lest mer enn de 3-4 første postene her, men vil dog komme med en liten advarsel:

Kjøpte 1 ur i Firenze og et hos Bjerke for rundt 2-3 år siden.

Det kjøpt i Firenze stoppet, ble levert inn hos Bjerke og var borte en EVIGHET, nesten ett år. Fikk det tilbake, og det dugget etter første tur på Ingierstrand. Ble levert inn på Bjerke, kom tilbake etter 8 uker, med ripe i glasset- på innsiden!?! Inn igjen. Fikk nytt glass, men etter noen uker ble Luminovaen veldig gul, deretter brun. Sendt inn igjen, og var borte en evighet atter en gang. Kom tilbake fra Nederland (?!?) med beskjed om at dette ikke var en garanti. I tilleg var de frekke nok til å si at "mange av deres kunder likte den vintage patinaen uret itt nå hadde"!?! Gav uret bort til en kollega, og solgte Submersible modellen tvert. Ikke vært keen på Panerai etter dette, men luktet litt på inngangsmodellen med manuelt verk som en ren beater, men synes nå de har blitt idiotisk dyre. Når jeg køpte min første Panerai med ETA6497, kostet den under 16tusen...

Just my 5cents...


G.
 
Jeg skjønte ikke helt poenget og moralen i historien?

Jeg tror at han mener at Panerai er ikke det mann forventer egentlig.
Siden jeg lest tråden, snakket med en venn i Sveits: Han skriver klokker-reviews for en netsted.
Han eier en Radiomir med ETA(232) og en Bonzo(285)…
Dårlig nøyaktighet på den ETA, støv under glasset på Bronzo som stamme fra manufacture etc…
Han er ikke så imponert over Panerai: Han sier at "problemer er ikke noe nytt der…Dårlig finish…Dem har 5 produsenter bare for sine tallskiver…Etc..."
Jeg har selv aldri eiet noen av de og snakker ikke om min egen mening. Jeg hører bare.
Men jeg observert en gang på nærbilder at den lommeur ceramica model hadde merker inn i sin umbrakoskruer som holder selv urverket sin deler…
Som at mann kunne se at de skruer hadde vært merkert inside av selv skruingen: Jaja, pyttpytt men jeg likte det ikke.
Jeg må bare si at alt av det der gir meg litt kald føtter på helle Pany greie.
Dumt fordi jeg liker historien og design´n selv.
Men det fins sikkert mange som er fornøyd også og jeg respektere det selvfølgelig.
 
Jeg må bare si at alt av det der gir meg litt kald føtter på helle Pany greie.
Dumt fordi jeg liker historien og design´n selv.
Men det fins sikkert mange som er fornøyd også og jeg respektere det selvfølgelig.

Ja, jeg er veldig fornøyd med Panerai. Er jo vintage-mann, men som deg er historien og designet fantastisk, så jeg er med deg der@Hammerfjord. Jeg har i dag en PAM111 og har bare god-ord vedr. (opplevd) kvalitet. Men er med på dette med urverk og vurderer selv en oppgradering til PAM422 (kanskje 372 for å være mer "historisk korrekt").

Du skal være temmelig følelsesløs for å ikke like dette:

panerai-pam-422.jpg


1860_album.jpg


IMG_2151.JPG


panerai-pam-422-back.jpg


Nå kan det sikkert nerdes vedr. verket her også. Og klages. Men pass på at riktig adressat får tynet. Er det ei mandagsklokke? Synd for Panerai. Kunnskapsløse AD-er. Synd for AD. Lang service-tid? Synd for verkstedet (kanskje Panerai). Ja, selvsagt, du kan si at det driter du i som kunde: Det er Panerai som representeres av disse. Men skal det klages, er det etter min mening viktig å skille snørr og barter, om ikke annet så for oppklaringens del.

Til slutt vil jeg nevne at i slike tilfeller hører vi alltid om de dårlige opplevelsene, det er viktig å få med seg at det finnes gode også. Minuteman her fikk seg jo en gledelig overraskelse hos Bjerke denne gangen. :)

@Minuteman, sorry at jeg hijacket tråden din litt. Tenkte det var greit da det ser ut til å ordne seg for din klokke.
 
Redigert av en moderator:
Huff, der er samme klokke jeg sikler på @SpaceCowboy...
Urverket ser ut til å bli veldig solid i hverfall.
Ja, mandags klokka, uflaks: Jeg trekker ikke alle over en kam nei, men bare påpeker på noen forbedringer jeg syns Panerai burde stå for, siden den har sitt navn og prisklasse.
Strengere kvalitets kontroll burde bli der: Basen er solid nok for det.
 
Redigert av en moderator:
Jeg har to Pams, og er kjempefornøyd med begge. Verket i min 423 er basert på p3000, slik som sitter i 372, og jeg er veldig fornøyd. Begge disse klokkenes jevne og nøyaktige gange overgår faktisk det dyreste uret jeg har hatt, som blir ansett som høyt oppe på haute horologie-listen. Men det er jo alltids greit og sikre seg da, derfor har jeg også en 312/328. Sansynligheten for at begge streiker samtidig er minimal, men mindre det er noe smittsomt:p

Ikke meningen å rappe tråden videre ut på villspor, men likevel legger jeg med et par bilder. Alle gode tråder har bilder:)




God helg!
 
Redigert:
Det er bare hyggelig om tråden holdes våken med forskjellige PAM-historier - positive som negative.

En oppdatering fra meg vil uansett ligge flere uker frem i tid.
 
Hvordan gikk det med 372'en din @Minuteman? Tok Bjerke knekken på den som jeg trodde?
 
Redigert av en moderator:
Begynner å se en fellesnevner mtp. ettersalgsservicen hos Richemont-gruppen (Panerai, IWC, Jaeger), og jeg liker ikke hva jeg ser.
 
Heisann, der kom det en sms fra Bjerke:

Deres ur er nå klart til avhenting i vår butikk i Karl Johan. Vi ber om at uret hentes senest innen to uker. Med vennlig hilsen Urmaker Bjerke

Nå har jeg kjørt til Oslo og levert klokken personlig, men kunne tenke meg å slippe en ny tur på 360 km (t/r) i forbindelse med hentingen. Ettersom dette er en reklamasjon vil det da være for mye forlangt om Bjerke sender meg klokken for sin regning?

Forbrukerkjøpslovens § 30 sier dette om saken:

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."
 
Dette er det ikke spørsmål om engang hos Lervik. Han sender ferdig frankert boks du kan levere inn klokken i og sender den også tilbake for egen regning.


Men hos Bjerke? Tror nok du må sette deg i bilen ja..de sender sikkert ikke selv som du selv tar regningen engang. Husker jeg kranglet med Oddny i Bergen om å sende meg en Omega i posten som jeg hadde hatt på service..
 
De sender, men du må nok være forberedt på å forhandle litt hvis du skal få de til å ta regningen. Jeg har fått samme sms om henting i Karl Johans gate, selv om jeg på forhånd har presisert at jeg bor i Trondheim... Nå er det jo ikke så mange hundrelappene i frakt, men det hadde jo vært hyggelig med service-nivået til Lervik.
 
Kan hente den for deg og sende som du ønsker om Bjerke er vanskelige. Du betaler, men slipper i det minste kjøreturen.

Kun et tilbud, selvom det naturligvis kunne blitt levert en del pizza på det strekket...
 
Svar på mail fra Bjerke:

"Klokken sendes rekommandert i dag til :

Minuteman
Valdres

Budet fra Mailbox er nettopp bestilt for henting av din klokke.

Ha en fin dag."


- så, hva mener han med rekommandert? Jeg antar at det er frakten som skal belastes meg, samt et helvetes gebyr til posten for rekommandert sending. Jeg ga beskjed om at de kunne sende med vanlig sporing, da jeg har egen forsikring som dekker klokken under forsendelse. Om det nå viser seg at de har belastet meg for porto og gebyrer så skal det jaggu bli månelyst på Karl Johan.

@Solli @mikkemus123 @Hopalong
Hva mener dere om lovens bokstav i denne sammenhengen? (se min forrige post)
 
Redigert av en moderator:
Svar på mail fra Bjerke:

"Klokken sendes rekommandert i dag til :

Minuteman
Valdres

Budet fra Mailbox er nettopp bestilt for henting av din klokke.

Ha en fin dag."


- så, hva mener han med rekommandert? Jeg antar at det er frakten som skal belastes meg, samt et helvetes gebyr til posten for rekommandert sending. Jeg ga beskjed om at de kunne sende med vanlig sporing, da jeg har egen forsikring som dekker klokken under forsendelse. Om det nå viser seg at de har belastet meg for porto og gebyrer så skal det jaggu bli månelyst på Karl Johan.

@Solli @mikkemus123 @Hopalong
Hva mener dere om lovens bokstav i denne sammenhengen? (se min forrige post)

Kan ikke i min villeste fantasi tenke meg noe annet enn at de dekker den frakten. De ville sende en rem i oppkrav til meg, jeg sa at jeg gjerne heller kunne forhåndsbetale, da jeg synes oppkrav er noe tull som burde vært nedlagt på 90-tallet, men de stod på sitt og sa at prisen ble den samme.
 
Redigert av en moderator:
Rekommandert betyr vel ikke noe annet enn at du må legitimere deg selv ved henting av pakken og signere for mottatt pakke :confused: