Motorhavari PAM372

Medlem
3. april 2011
Innlegg
6.189
Sted
New Jersey, USA
Min kjære PAM372 har slått seg vrang. Det startet med at den plutselig sakket fem minutter i løpet av et par timer. Dette trodde jeg kanskje bare var noe jeg innbilte meg, men så stoppet den bare et halvt døgn etter at den fullt opptrukket. Dette trodde jeg også kanskje kunne være noe jeg rotet med - altså at jeg ikke hadde trukket den allikevel.

I går kveld kl 20.00 ble den nøyaktig innstilt og trukket helt opp. Den gikk til nøyaktig kl 06.00 i dag tidlig. Jeg la klokken i lommen og kjørte det remmer og tøy kunne holde inn til Bjølsen i Oslo. Hvorfor Bjølsen? Klokken er ca ett år gammel og følgelig er dette en garantisak som skal ordnes av Bjerke, der klokken ble kjøpt ny. Men, jeg "tør" ikke levere en strøken klokke hos Bjerke. Derfor dro jeg heller rett til @Arcticboy aka Urmaker Sutterud.

Han fastslo umiddelbart at det var møkk/smuss på ankeret og at det var olje der det ikke skal være olje. Slurv og fanteri fra Panerai med andre ord.

Jeg skal ikke dømme Panerai nedenom og hjem på grunn av dette, men må si jeg er en smule skuffet. Nå sender jeg klokken direkte til Panerai i Sveits i håp om at de fikser den der. Eller jeg drar nedover og leverer den personlig, noe kjerringa mener at jeg (vi) bør gjøre.

Noen med erfaring fra garantiarbeid ordnet direkte med Panerai - altså utenom AD? Jeg vil gjøre alt som står i min makt for å unngå at den faller i klørne på en av grafittirisserne hos Bjerke.


Stor takk til Arcticboy for god service og hyggelig prat om klokker og livet generelt.
 
Redigert av en moderator:
DET suger lut! Utrolig kjipe greier Minuteman. Garantisake er det jo utvilsomt, og hadde selv krevd Sveits-løsningen ja.
Krysser fingerne for at dette ordner seg så smertefritt som mulig
 
Kjedelig! Men om det er smuss og olje på feil sted- må den virkelig sørover? Kan ikke noen i Norge gjøre dette?
 
Æsj, motorhavari høres ikke bra ut :( Håper det løser seg raskt og til din tilfredshet enten du velger direkteruten til Sveits eller den tunge omveien via Bjerke...
 
@Minuteman, Jeg leverte inn min PAM hos Bjerke i mars og det gikk forholdvis greit, bortsett fra at det tok tre mnd, noe de mener er grunnet stor pågang i Sveits. Vet ikke om det ville gått noe fortere å gått direkte dit.

Er ikke de sertifisert til å fikse disse manuelle verkene i Oslo?

Grafittirisserne, noe jeg bør vite før jeg evt. bruker Bjerke en annen gang??
 
Redigert av en moderator:
De burde være sertifisert i Oslo, men klok av andres skade holder jeg meg helst unna.

Jeg skal stikke innom en tur i morgen og "lufte stemningen" litt. Deretter tar jeg turen til The Tidemann Brothers ...
 
Æsj dette var leit! Vet dessverre ikke om du bare kan ta kontakt med Panerai og fikse slike garantisaker helt selv eller om det må gå igjennom ADen, men ville trodd at det ikke skulle være noe problem? Håper uansett at dette ordner seg kjapt og greit for deg, ting som dette suger virkelig "a fat one". :(

Måtte forresten le da jeg leste slutten av innlegget om grafittirisserne hos Bjerke, haha. Trykket instinktivt på like-knappen da, men tenkte jeg måtte trekke den tilbake da det virker helt bak mål å like et innlegg om en stakkars Panerai som har fått motorhavari. :rolleyes:
 
Nå har jeg lett og lett... Hvor ble det av den "dissekrering av en luminor" tråden du lagde?
Slettet den i håp om å bruke garantien?

Over til noe annet... Lunsj i morgen?
 
Står ved min "like" - Arcticboy-skryt å grafittikommentar kan vi like.
Uhyre kjipt med uret dog. Håper på kjapp og snarlig løsning.
 
Hadde heller bare gått med den "død" på armen enn å levere den til Bjerke..
 
Æsj - dette var skikkelig kjedelig og ikke så rent lite skuffende, at Panerai til tross for påståtte omfattende kvalitetskontroller, slipper et slikt verk på markedet.
Spørsmålet, som sikkert også eventuelt Bjerke vil stille, er om uret har vært åpnet av deg og på den måte sluppet rusk og rask til?

Uansett, "graffiti kunster" eller ei, så hadde jeg levert dette til Bjerke.
Så vidt jeg vet, så har de ingen egne urmakere som er autorisert på "in-house" Panerai, slik at det uansett vil bli sendt til Richemond i Amsterdam for reparasjon.
Ved å gjøre denne jobben og ta forsendelses/spedisjons kostnadene selv. Så syntes jeg at du frasier deg den trygghet og service, som du jo har betalt ekstra for ved å kjøpe dette uret fra Bjerke.
Det er jo nettopp i slike tilfeller som dette, at man burde føle en lettelse over at et ur er kjøpt hos en Norsk AD og ikke tatt hjem selv.

Ellers så har både Karlund i København og Nymanns i Stockholm, nå autoriserte Panerai urmakere. Så kanskje en førjuls tur dit kan løse noe?

Lykke til, håper dette ordner seg på en god måte.
 
Er Bjerke virkelig så føkka at du må sende den via andre kanaler? Helsike, gruer meg til service på min... :(
 
Denne skal du selvsagt levere på Bjerke, så kan du klå litt på alt i den nye butikken samtidig. Det er ingen hemmelighet at en høy andel av inhouse Panerai trenger en liten "tune-up" etter å ha vært i drift en stund. Min erfaring er at verkstedet i Amsterdam fikser det kjapt og greit, ca 1 mnd. Så en tur til Sveits vil nok ikke hjelpe;)
 
"møkk/smuss på ankeret og at det var olje der det ikke skal være olje"

Problemet med olje som "er der den skal ikke være", er at delene må demonteres for å bli renset: Er ikke urmaker men det er noenting jeg hørt før.
Da er det ikke bare å viske det bort sånn…
Det har vært en interresant tråd om "Too much oil" også der med den 8L35 fra Seiko: Da var det langt over kanten.
Spesielt at den 8L35 er ikke en billig Seiko urverk.
Inside Seiko`s Caliber 8L35. in SeikoHolics Support Forum. Forum
Menneske eller maskin feil: Det burde ikke bli mulig hos Panerai med prisene de praktiserer…
Bjerke: Vel, de lugs graffiti på han Ojbl sin Tag hadde bare skremt meg vekk fra noen service også…
Spesielt på måten det ble håndtert først og fremst: Da er det "normalt" med stygge spor på skruer in i urverket etter service også?:rolleyes:
http://www.tidssonen.no/forum/start...d-bytting-av-rem-kreve-gratis-polering-19721/
 
Takker for kommentarer og innspill - også via telefonen, faktisk.

@Entropy, jeg har aldri dissekert min 372.

Tok turen til Bjerke i dag og ble tatt vel i mot av en kar i resepsjonen. Han mente at dette var noe de kunne ordne hos Bjerke og at det ville bli "prioritert" ettersom det var en Bjerke-kjøpt klokke innenfor garantitiden. Ventetid på verkstedet er pr i dag ca 8 uker, så får vi se hvor lang tid de bruker på min.

Det var forresten en flott butikk de har fått nede i kjelleren der. Totalt forandret og mye større plass. Og du verden for et utvalg av klokker. Snakket med Alexander i kjelleren, og det var et meget positivt og hyggelig bekjentskap. Fikk med den nye katalogen (boken) fra IWC, og det var på nippet at jeg ikke trakk kortet på en Portofino ...

Da mitt besøk gikk mot slutten hørte jeg plutselig noen som sa navnet mitt. Sannelig var det ikke @Bluebear som var innom en tur. Så endte altså dagen hos Bjerke med et micro-opplands-gtg.

Nå er altså turen over og alle er enige om at dette har vært en fin dag. Bortsett fra brødrene Tidemann kanskje, ettersom jeg ikke rakk å ta turen innom hos dem i dag.
 
Redigert av en moderator:
Hyggelig å treffes, også i slike omgivelser @Minuteman, håper du rakk parkeringen i tide :)

Jeg er helt enig vedrørende den nye kjelleren til Bjerke, der har det blitt fint! Liker godt shop in shop løsningen og "mini verkstedet" bak glass. Som @Mogens så riktig har kalt denne kjelleren i en annen tråd, har denne "varmestua" for oss klokke entusiaster nå blitt riktig så innbydende.

Håper det går bra med din 372 og at du blir fornøyd med resultatet Mm :)
 
Redigert av en moderator:
Status pr i dag:

Bjerke ringte meg i dag - under to døgn etter at klokken ble levert. Den må sendes til Amsterdam og han jeg snakket med sa at det "pleier å ta ca en måned eller halvannen". Han nevnte også at det kunne ta noe lengre tid i og med at julen står for døren.

Jeg kan ikke se annet enn at Bjerke så langt har gjort sin del av jobben på en tilfredsstillende måte, men det blir selvsagt en stusselig jul uten denne klokken på armen.
 
Status pr i dag:

Bjerke ringte meg i dag - under to døgn etter at klokken ble levert. Den må sendes til Amsterdam og han jeg snakket med sa at det "pleier å ta ca en måned eller halvannen". Han nevnte også at det kunne ta noe lengre tid i og med at julen står for døren.

Jeg kan ikke se annet enn at Bjerke så langt har gjort sin del av jobben på en tilfredsstillende måte, men det blir selvsagt en stusselig jul uten denne klokken på armen.

Se positivt på det!
Amsterdam utfører jo sannsynligvis nå en full service på uret ditt:D Dermed kan du jo utsette "første service" som du etter hvert må ha, med 1 år!