Moore's samling

Gratulerer med en Master Tourbillon. Denne hadde visst gått meg hus forbi utrolig nok... Det meste er allerede sagt i denne tråden, men jeg må få takke deg for at du tar deg tid til å skrive så utfyllende og deillig om kunstverk etter kunstverk.

Det hadde også vært morsomt å hørt hvor nøyaktig denne går etter en stund :p
 
Din IWC perpetual er absolutt et fullkomment ur og en keeper.. Men i dag så kommer denne inn fra sidelinjen da, sånn for fremtiden: hehe, PP synes altså denne skal ha manuelt opptrekk. Kanskje fordi de kan og for å ikke besundle innsynet.

Thanks, Timekeeper!
Vakkert eksemplar, ingen tvil om det.
Med tanke på helt like komplikasjoner, så er det både interessant og fascinerende å registrere forskjellighetene mellom manufakturene i forhold til hvordan de finner sin løsning mellom komplikasjon, design og urverk.
Må nok likevel erkjenne det fascinerer mer å ha en Perpetual Calendar med 7 dagers power reserve i et helautomatisk mekanisk urverk med en av verdens mest presise tidskalendre i seg.

Skulle likevel ikke lagt meg ned og gråte om jeg ble tilbudt den Patek´en......:p

Gratulerer Moore, prøver så godt jeg kan å få haken på plass igjen men det er ikke lett. Snakk om å toppe samlingen med en rå JLC. Atter en gang gratulerer, og stor takk for at du deler med oss andre

Aj, aj, aj... Nais! Gratulerer så mye!

Det er det som er kult med ny-klokker: De er flinkere til "sjåvve åff", urverk og det er enklere å få fatt i tourbilloner osv. Også liker jeg at du valgte JLC og PP... ;)

Og takk for den gode historien!

Gratulerer med helt grei sommerbeater :)

Overgår alt... Fantatisk! Gratulerer :)

Stor takk, karer!
Har nok fått tingene litt mer "på plass" i samlingen nå, så herfra og ut blir det noe roligere på klokkefronten.
Er planen.
 
Hvem som helst med nok penger, kan kjøpe hva som helst av ur:cool:

MEN en så bevisst oppbygging av en samling og presentasjonen av grundige fakta rundt hvert enkelt ur og produsentenes historikk - det er det som virkelig imponerer denne karen. Du er en sann connaisseur!
Det er en fryd og jevnlig kikke innom din tråd, spesielt når det kommer et slikt kunstverk som den siste inn en allerede galleristisk samling - gratulerer!

Takker så mye, @Gin!
Det var særdeles hyggelige ord å lese.
Flott at du finner glede i både ord og bilder. Fra min side ligger mye av engasjementet og interessen for hobbyen vel så mye i historien, både manufakturens såvel som for selve uret. Hyggelig å kunne dele litt av tanker og bakgrunn for valg av ur når et nytt finner veien inn.

Tja hva skal man si som ikke er sagt av absolutt alle her inne. Vinneren av tidssonen.no er vel mest beskrivende av samlingen din. Herregud for en samling! Herregud og jeg er ikke religiøs engang. Takk for deling av flotte bilder og gode fortellinger:cool:

Ja, hva skal man si ...annet enn lekkert, og gratulerer;) Samt takk for nok en meget informativ og innsiktsfull write up, som alltid.

Gratulerer med et fantastisk JLC ur!

Gratulerer med en Master Tourbillon. Denne hadde visst gått meg hus forbi utrolig nok... Det meste er allerede sagt i denne tråden, men jeg må få takke deg for at du tar deg tid til å skrive så utfyllende og deillig om kunstverk etter kunstverk.

Det hadde også vært morsomt å hørt hvor nøyaktig denne går etter en stund :p

Jeg takker så mye, karer!
Veldig hyggelig at ord og bilder faller i smak.

Og joda, @RELOX - presisjonen er det lite å si på så langt.
Jeg har dog ikke rukket å gjøre noen empirisk studie (sant å si pleier jeg ikke vært så opptatt av sekundleken), men for moro skyld kunne det vært interessant å fått den vurdert opp mot "standarden" som nettopp dette uret har etablert.

Denne JLC Master Tourbillon er jo en av de mest presise Tourbillon i verden.
Under Chronometrie International Timing Competition i 2009 ble som nevnt denne, med JLC Calibre 978, kåret til det mest presise urverk med 909 av 1000 mulige poeng.
Her gjorde man 45 dagers intens testing, med 3 runder a 15 dager i ulike variasjoner av stillinger, temperaturer og belastninger. Master Tourbillon hadde et avvik i tid på 0.13 sekunder pr dag i snitt, og aldri mer enn 0.28.

Et relativt akseptabelt avvik...









Supplerende bilder vil definitivt komme etterhvert - både av den nyankomne og samlingen som helhet.
Når det nærmer seg litt roligere dager er tiden mer inne for å finne dem frem og ta en liten "sammenliknende fotostudie".
 
Redigert av en moderator:
Nå har jeg igjen sett gjennom bildene av det siste tilskuddet ditt, Moore, og skulle jeg beskrevet uret med ett ord ville det være sexy!! Et fantastisk ur!
 
Gratulerer så mye men en ufattelig rå klokke:) Som de fleste andre skriver, ord blir fattige! Man kan legge ut film på instagram nå, hint hint;)
 
Er det slik at datoviseren hopper rett fra 15 til 16 slik at den ikke dekker til tourbillon'en? Isåfall er det en meget frekk løsning :cool:
 
Nå har jeg igjen sett gjennom bildene av det siste tilskuddet ditt, Moore, og skulle jeg beskrevet uret med ett ord ville det være sexy!! Et fantastisk ur!

Gratulerer så mye men en ufattelig rå klokke:) Som de fleste andre skriver, ord blir fattige! Man kan legge ut film på instagram nå, hint hint;)

Er det slik at datoviseren hopper rett fra 15 til 16 slik at den ikke dekker til tourbillon'en? Isåfall er det en meget frekk løsning :cool:

Fy fader den er såååå lekker!!!

Takker, karer!
Hyggelige ord - og i all ydmykhet sier jeg meg veldig enig i ord som både..... sexy, rå, frekk og lekker.

Det gir meg klokkerelaterte assosiasjoner - som fanger opp de ovennevnte.
Siden det er ferie.
Strand.
Sol.
Varme.




Joda, @Golfballen,
- datokomplikasjonen er JLC-patentert for akkurat denne modellen, nettopp for å ikke skjule innsynet til Tourbillon´en.
Fiffig.

Og ja, @olem,
- jeg har gjort en liten filmsnutt på et par minutter der Tourbillonen kan skues i sin komplette og vakre bevegelse. Tar litt tid å uploade den, så det er mulig den kommer her i galleritråden i morgen. Stay tuned.
 
Redigert av en moderator:
Tourbillon - i bevegelse.....

Filmen lot seg omsider laste opp.
i kveld.

Beklager mangel på fokus, men det er begrenset hva en skarve iPhone duger til.
I kveldingen.

Here goes....
:p


[video=youtube;soCSXlgeUZg]http://www.youtube.com/watch?v=soCSXlgeUZg[/video]




Registrerer et par plagsomme hvite støvkorn på remmen.
Det får gå. Denne gang.
 
Hva skal man si til dette Moore? Absolutt et fantastisk kunstverk. Gratulerer og takk for nok et fyldig og informativt innlegg. Value for money? Gøy at du kan se det på den måten :)
 
Fantastisk @Moore, den ble om mulig enda råere på film. Satt å glodde igjennom hele og havnet nesten i en type transe, haha. :D

Det er virkelig en utrolig flott balanse i skiven som tiltaler meg veldig - alle markørene, viserne og de andre detaljene er i perfekt størrelse i forhold til hverandre. Tydelige og store nok til at skiven blir lettlest og funksjonell, men samtidig slanke og tilstrekkelig nok i "bakgrunnen" til at øyet naturlig trekkes til det som virkelig er hovedattraksjonen på skiven - tourbillonen. Genialt med dato "hoppet", som igjen viser at JLC har et bevisst og gjennomført øye for estetikk. Ingenting er tilfeldig her. :)

Og veldig stilig med denne "flypropellen" som sekundviser, den gir liksom enda mer bevegelse og liv til skiven og tourbillonen. Utrolig kult :D
 
Redigert av en moderator:
Hva skal man si til dette Moore? Absolutt et fantastisk kunstverk. Gratulerer og takk for nok et fyldig og informativt innlegg. Value for money? Gøy at du kan se det på den måten :)

Fantastisk @Moore, den ble om mulig enda råere på film. Satt å glodde igjennom hele og havnet nesten i en type transe, haha. :D

Det er virkelig en utrolig flott balanse i skiven som tiltaler meg veldig - alle markørene, viserne og de andre detaljene er i perfekt størrelse i forhold til hverandre. Tydelige og store nok til at skiven blir lettlest og funksjonell, men samtidig slanke og tilstrekkelig nok i "bakgrunnen" til at øyet naturlig trekkes til det som virkelig er hovedattraksjonen på skiven - tourbillonen. Genialt med dato "hoppet", som igjen viser at JLC har et bevisst og gjennomført øye for estetikk. Ingenting er tilfeldig her. :)

Og veldig stilig med denne "flypropellen" som sekundviser, den gir liksom enda mer bevegelse og liv til skiven og tourbillonen. Utrolig kult :D

Takk for at du deler. Nydelige bevegelser - poetry in motion. :p

Stor takk, klokkevenner!

Dette er virkelig et ur til å trives sammen med, ingen tvil om det.

Til @Kohe321, så må det sies at jeg tidlig falt for Jaeger-LeCoultre som manufaktur, og i særdeleshet Master Control-serien. Det er hyggelig å kunne befeste fascinasjonen ved å bære en Master Tourbillon, som du så riktig fremhever mye av elegansen ved.
Til tross for både edelt metall og krevende komplikasjon, så er dette et svært så anvendelig ur - noe i retning en "all-day-wearer".
Min beater.
Ihvertfall for en som "går i striden" med pennen som våpen....:p

Og @TomB... "value for money"....
Enhver Tourbillon er jo i sannhet value for money i seg selv, ingen tvil om det. Min lille loop rundt den tematikken var mest i betydningen at JLC i denne leverer hakket merverdi ved å supplere Tourbillon´en med en fiffig patentert datokomplikasjon, i tillegg til 2nd time-zone og Day/Night-indikator.

Jeg takker, @Bjorn.
Nå er også Boken bestilt, så nå kan jeg fordype meg enda mer i urets mange fascinerende detaljer og historie.:)
 
Redigert av en moderator:
I just think i died and went to heaven!! Golfapplaus herfra og til evigheten :cool:

Gratulerer med en usedvanlig flott klokke!

Ord blir litt "fattige"...!

Vakkert, Moore!! :D

Takk så mye, karer!

Det er definitivt lite å si i disfavør av kvalitetene til dette uret, men til min store overraskelse har jeg ikke fått anledning til å bruke det spesielt mye i det siste.
Mye reiser (les: ferie), lite klokkepleie og få "pit-stops i depoet" gir ikke stort rom for å sirkulere så mye på klokkene, derav også liten bildeaktivitet her ute.
Men, det tar seg opp når fokus justeres litt inn i klokkemodus igjen.
:eek:
 
Hvem som helst med nok penger, kan kjøpe hva som helst av ur:cool:

MEN en så bevisst oppbygging av en samling og presentasjonen av grundige fakta rundt hvert enkelt ur og produsentenes historikk - det er det som virkelig imponerer denne karen. Du er en sann connaisseur!
Det er en fryd og jevnlig kikke innom din tråd, spesielt når det kommer et slikt kunstverk som den siste inn en allerede galleristisk samling - gratulerer!

+1. Helt rått!