Moore's samling

Det er en nytelse å gå inn her, Moore.
Du har virkelig utviklet en flott evne til å ta gode bilder. Og jeg synes absolutt du har fanget JlC'ens skjønnhet.
Har sett den i virkeligheten, så jeg forstår hva du mener med at den er noe for seg selv.
Jeg er også enig i "day off" egenskapene til SD'en. Har det akkurat slik selv.
Selv om den er en ganske påkostet og statusbefengt klokke, bruker jeg den gjerne på ferie- og fridager.
Som f.eks. på hytta. Egentlig litt pussig det der...

Takk for at du tar deg tid og deler de flotte bildene med oss!:D:D:D

Tusen takk, Frodo!
Med slike tilbakemeldinger er det vel bare holde kameraet i angrepsposisjon og klar for ytterligere knipsing når tid og sted tillater det.
:cool:

Morsomt at vi deler Rolex-anvendelsen også.
Det er i sannhet en allrounder av et ur, og er vel et ur som typisk egner seg like mye til hverdags som til de mer formelle anledninger, om man vil.
Og joda, jeg er helt som deg; - har jeg fri og/eller tar en ferietrip, så er alltid Rolex'en med.:D

Jeg takker igjen for de rosende ord, og suppleringer vil komme.
Det er jo nesten like morsomt å fotografere urene som å bære dem.
Men bare nesten...
;)
 
Dagen i dag ble gjennomført sammen med den alltid så anvendelige Omega Seamaster GMT Co-axial.

Jeg har nevnt det før, men det er noe helt spesielt ved denne vakre blåfargen i dette uret som gjør det svært så tiltalende.
Jeg liker Omega i blått.
(Det slår meg; - dette er sort/hvitt-bilder.... Men du får danne deg et mentalt bilde av blåfargen (eller sjekke side 10 i denne tråden...;))

Min eneste Omega i samlingen er og blir altså denne Seamaster - Calibre 2628. Der andre foretrekker Planet Ocean og/eller Speedmaster. Uavhengig av variant; - enhver samling må inkludere en Omega.
Seamaster er funksjonell og løser godt mitt behov, spesielt ved sin GMT. At det er Co-axial escapement med helium escape valve forbigår jeg i stillhet.
Det er nemlig unyttig for meg.
Hvilket det er for de fleste andre også, for den saks skyld....;)

Detaljene på dette uret er til å fordype seg i. Spesielt den bølgete skiven, og de åpne høypolerte-viserne. Rød GMT-farve gir den et vakkert helhetlig sporty preg sammen med den blå.

P1000753-1.jpg


P1000741-1.jpg


P1000755-1.jpg


P1000782-1.jpg
 
Breguet Type XXI Transatlantique Flyback.

Kveldsøkten tas i godt selskap. Meget godt selskap.
Ett av de eldste og mest anerkjente manufakturer "out there", fra 1775. Dette uret består av Breguet Calibre 584Q, tilsvarende det som sitter i Marine Chronograph. Det koser seg gjennom dagen på 28.800 vph med 25 jewels. Power reserve 48h.
Type XXI er et innholdsrikt komplisert ur med designtrekk/-inspirasjon fra 1950-tallet.

En nytelse å beskue, i sin "copper-grey" skive og høypolerte kasse. Kassen er i seg selv noe eget, med de typiske Breguet-detaljene; - de karakteristiske vertikale rillene.
I tillegg den vakre Breguet-"signaturen" på skive og krone.

Funksjonell på alle måter, med day/night-indicator, elapsed-minute register og 12-timers totalizer. Og flyback selvsagt.
Et ur man bare skal nyte.
Og egentlig kan man ikke annet.
Det er en estetisk og urmessig perle på øverste manufaktur-hylle.
IMHO.

Og snart får vi (endelig, kanskje) Breguet-AD i Norge også.....:cool:

P1000844-1.jpg


IMG_7773-2.jpg


P1000836-1.jpg


2261934765e2fe2cef92b.jpg


P1000800-1.jpg


IMG_7762-1-1.jpg
 
Det er helg.
Det er Rolex GMT Master II.;)

Denne nye varianten (116710LN) med keramisk bezel har fått litt tid til å gå seg inn, og nå trives jeg særdeles godt med den. Klassisk som den er - til fritid som til det mer formelle (om nødvendig).
Et ur jeg primært bruker til fritid (les: reiser).

I denne tikker et utmerket Rolex Calibre 3185 med 28.800 vph og 31 jewels. Svært så praktisk og vakker visuelt komponert med en lekker 2nd time-zone bezel og tilhørende grønn pointer.

P1000864-1.jpg


P1000920-1.jpg


P1000942-2.jpg


P1000914-1.jpg
 
Nok en gang utrolig flott opplevelse å se på bildene dine, Moore!
En nær venn av meg har maken til Gmt'en din. Var sammen med han og andre venner i går kveld.
Den er utrolig fin. Jeg synes den lette evolusjonen Rolex har gjort med verk og kasse er svært vellykket.

Ha en fortsatt god helg!:D
 
Nok en gang utrolig flott opplevelse å se på bildene dine, Moore!
En nær venn av meg har maken til Gmt'en din. Var sammen med han og andre venner i går kveld.
Den er utrolig fin. Jeg synes den lette evolusjonen Rolex har gjort med verk og kasse er svært vellykket.

Ha en fortsatt god helg!:D

Takk så mye, Frodo!
Litt sen reply her, men en liten periode i utlendighet (sammen med nettopp GMT'n), tar skylden for det. ;)

GMT'n har så absolutt tjent på den "face-lift'en" Rolex har gjort.
Den er vel da også - ved siden av Sea-Dweller og/eller Submariner - den som gjerne blir liggende som supplementet i mange Rolex-samlinger.
Noe jeg kan forstå veldig godt.

Riktig god helg til deg også - fortsatt litt igjen av den....;)
 
Dagens bidrag...
Jaeger-LeCoultre Master Compressor Chronograph.

MC-linjen kombinerer - slik JLC selv hevder det - både tradisjon og innovasjon. Jeg er enig.
Designet er inspirert av og videreført fra 1965-generasjonens Memovox Polaris ur, mens baksiden bygger på 1958-generasjonens Geophysic chronometer.
Compressor-serien er navngitt som følge av urverkets helt spesielle innovative nyvinning; - the compression key.

I denne sporty og samtidig litt dressy varianten sitter det meget kvalitative JLC Calibre 751. Tikker unna med 28.800 vph - 41 jewels/2 barrels. Power reserve 65h.

Urets 3 unike compression keys er kompakte og solide, der de låses med en enkel dreining. Merk også den innovative løsningen på chronograph'ens timeteller, der den hvite skiven dreier i sin helhet og avlesing skjer mot et fast referansepunkt.

P1010034-1.jpg


P1010030-1.jpg


P1010032-1.jpg


P1000525-1.jpg


P1010029-1.jpg
 
Det er noe msgisk for meg, ikke bare ved Jaeger, men ved Master Compressor serien spesielt.
Bildene dine fremhever virkelig dette unike, Moore!
Jeg er super fan av samlingen din, som består av øverste hylle i urverdenen.
Nok en gang lener jeg meg tilbake i sofaen og nyter bildene!:cool::cool::cool:
 
Det er noe msgisk for meg, ikke bare ved Jaeger, men ved Master Compressor serien spesielt.
Bildene dine fremhever virkelig dette unike, Moore!
Jeg er super fan av samlingen din, som består av øverste hylle i urverdenen.
Nok en gang lener jeg meg tilbake i sofaen og nyter bildene!:cool::cool::cool:

Thanks, Frodo!
Vi er veldig enige.
JLC tok jo en relativt innovativ retning med denne Compressor-serien, da den markerte et visst stilbrudd med den mer tradisjonelle linjen. Det funket veldig godt.

Master Compressor har noe unikt i seg, som gjør den veldig tiltrekkende. Den svært markerte designen, samtidig som det er realtivt klare JLC-fellestrekk til andre serier. Kassen er ett slikt eksempel.
Jeg nyter de vakre linjene i kassen, fra lugs til lugs.
Den er "smooth".
Og gir assosiasjoner langt utover en urkasse.....;)

Takk for hyggelig respons på bildene - nå nyter vi inngangen til helgen!
:cool:
 
Fantastiske klokker du har Moore. Og fantastisk bilder tar du også!

Godt jeg er ung og fremadstormende, kjenner det blir mange klokkekjøp i årene fremover :D
 
Fantastiske klokker du har Moore. Og fantastisk bilder tar du også!

Godt jeg er ung og fremadstormende, kjenner det blir mange klokkekjøp i årene fremover :D

Tusen takk, rkjersem!

Hyggelig at samlingen faller i smak. Det er noe spesielt ved disse mekaniske u(nde)rverkene.
Og sannelig gir de ikke en særdeles god følelse å bare se på dem også...
Det er jo da det er så morsomt å ha et lite kamera for hånden, og knipse noen bilder av dem innimellom. ;)

Tålmodighet er nok uansett et viktig stikkord med hensyn til å samle ur.
Og "letefasen" er jo en umåtelig morsom fase også.
:D
 
Tusen takk, rkjersem!

Tålmodighet er nok uansett et viktig stikkord med hensyn til å samle ur.
Og "letefasen" er jo en umåtelig morsom fase også.
:D

Samlingen din gjør iallefall slik at jeg begynner å tenke på om jeg skal legge flippelivet på hyllen:D
 
Du vet, det går an å kjøpe, for så å ikke selge, men kjøpe enda flere, kalles ikke flipping det :D

Hehe...
Joda, så langt så tror jeg nok - ut fra mitt korte innsyn i aktivitet her ute - at du muligvis er selve definisjonen på "flipping" i henhold til Horologisk leksikon. ;)

Men jeg forstår flippingen så godt; - for vi vet jo at "letefasen" - eller "jakten" om man vil - er en vakker drivkraft og tilstand i denne hobbyen. Det langsiktige eierskapet blir fort underordnet.
Og letefasen er jo en så morsom og hyggelig tilstand å være i. ;)

På den annen side rkjersem; - muligens skal jeg tro deg når du forandrer signaturen din til "Done with the flip side".....:D
 
Litt søndagspolering på Glashutte Original PanoMaticVenue i dag.

Uret er jo tidligere i denne tråden mer "verbalt presentert", så det får bli med litt supplerende bilder i dag, og ikke altfor mye "forstyrrende" tekst.
Og som vi vet; - et bilde sier jo mer enn tusen ord...
;)

P1010050-1.jpg


P1010042-1.jpg


P1010049-1.jpg


P1000785-1.jpg