Moore's samling

Og når morgenen kom, ville Omega'en det samme.

Og siden den er så akkurat passelig "cool in blue" blir det et lite snap-shot av den også idet den lufter seg litt...
;)

P1000852-1.jpg

P1000409.jpg

Formiddagstur sammen med Rolex i dag.....

Sea-Dweller med tilmålt tid i spot-light'en...

P1000459.jpg

Og GMT Master II ville også ha sitt...

P1000460.jpg

Det vakre synkrone samspillet mellom visere og skive er alltid like fascinerende å betrakte.

På Breguet Type XXI Transatlantique Flyback er det mang en vakker detalj.
Og stadig nye oppdages...

breguet-type-xxi-flyback-chronog-1.jpg

IMG_7769.jpg

Skal si du har shapet opp bildetakingen, Moore!
Virkelig lekkert!:D

Takk så mye, Frodo!:)

Når det ble litt tid noen rolige dager nå i den "stille uke", passet det godt å gjøre en og annen supplering på bildefronten.
Tenker det dukker opp noe litt mer jevnlig fremover også.
Bare det lille kamera gjør som jeg ønsker.
;)

Dagens lille bidrag.
Min Jaeger-LeCoultre Master Compressor Chronograph.

Mange visuelle designmessige særegenheter på denne.
Kronen og chronograph-skruene/buttons er det umiddelbart lett å merke seg, kraftige som de er. Og ditto fiffig låsemekanisme.
Hvite visere er en annen detalj JLC har gjennomført i sin helhet på dette urverket.
Og ikke minst en roterende skive som teller timene på chronograph'en. Den tradisjonelle løsningen er jo en viser som går sin runde.

P1000525-1.jpg

Dagens lille "dobbel".
Blancpain Air Command Fifty Fathoms Flyback.

Verdens eldste manufaktur fornekter seg ikke.
Kassen i seg selv er et studie verdt, med mang en vakker detalj med Blancpain-inskripsjonen på siden.
Skiven er delikat og ryddig - og i det store en visuell opplevelse.
Screw-in push-buttons for kontroll av chronographen og flyback-funksjonen. Vakkert.
;)

P1000531-2.jpg

P1000530-1.jpg

Nydelig! Liker veldig godt bezelen på denne, og skiva er selvfølgelig vakker! Kan tenke meg at dette er en klokke en blir sittende lenge å stirre på når en først har kjøpt den og bare suge til seg alle detaljer :D

Nydelig! Liker veldig godt bezelen på denne, og skiva er selvfølgelig vakker! Kan tenke meg at dette er en klokke en blir sittende lenge å stirre på når en først har kjøpt den og bare suge til seg alle detaljer :D

Du har så rett, topale!
Bezelen "gjør" kanskje hele klokken, og er veldig særegen. En ting er den vakre ytre høypolerte finish i stålet, men de opphøyede numerals på bezelen er særdeles vakkert å beskue.
Et ekstra pluss også for lenken, som er både høypolert og matt og i svært så solid utførelse.

Joda, denne klokken bringer en - bokstavelig talt - både til de store høyder og behagelige dype vann.....;)

Audemars Piguet Royal Oak.

Denne klassikeren vil forbli tidløs. Nydelig høyklasse urverk på manufakturenes øverste hylle i denne AP Calibre 3120.
Designet av Gerald Genta (som også har Patek Philippe's Nautilus på CV'n), og lansert i 1972. Unikt også ved å være det første "high end" ur i stål. Dog med prising langt over "stål"-nivå.
Kasse i særegen octagonal bezel og 8 heksagon skruer på denne. Guilloche dial med vakkert integrert lenke. Ja, det beskrives som å ha vært en revolusjon i urmakerhistorien.
Det er jeg enig i.:D

Skiven og kassen på dette AP-urverket er forøvrig et spesielt vakkert skue.
Den sorte skiven og den høypolerte innside og ytterside på kasse og visere kommer virkelig til sin rett, varierer fantastisk i det visuelle, og avhengig av hvordan lyset treffer fremkommer mang en lekker detalj.
:cool:

P1000555-1-1.jpg

img_3515ddx5uh-2.jpg

P1000565-1-1.jpg

img_3519d2upe-2.jpg

P1000550-1-1.jpg

En liten stilstudie.... Zenith Grande Chronomaster GT

Zenith Grande Chronomaster GT.

Uret er - for meg - alt hva et klassisk (og moderne) komplisert Zenith-ur skal inneholde.
Denne vakkert finpolerte dobbel-lags bezelen (som måler 42mm - men ikke visuelt fremstår såpass "stor"), med silver dial og guilloche mønster, inngår i et nydelig symmetrisk hele. Uret gjør seg faktisk både til de mer formelle som de casual-pregede anledninger. Klassisk og moderne som det er. Men, dets inspirasjon ligger fra 1940-50-tallet.

Mekanisk urverk på øverste hylle, med sitt El Primero Calibre 4001.
Alle kjenner til dets fantastiske 36000 vph, samt 1/10 presisjon på chronograph'en.
I tillegg til en meget sofistikert flyback-chronograph funksjon, har den også en komplett trippel-kalender mekanisme som indkerer dato, dag, måned og månefase.

Zenith ble etablert i 1865 i Le Locle/Sveits av 22 år gamle Georges Favre-Jacot. Han fokuserte umiddelbart på kvalitetskontroll gjennom hele produksjonslinjen, og Zenith var raskt etablert under ett-og-samme-tak. Zenith har følgelig alltid vært 100% in-house manufaktur, og holder fortsatt hus i Le Locle i de samme bygninger hvor man startet opp i 1865.

Zenith har hatt en eksepsjonell utvikling og posisjon innen horologien, og helt siden starten stått for innovasjon og produktutvikling på høyeste nivå.
Gjennom sin lange historie har Zenith vunnet over 2300 bransjepriser og utviklet over 50 calibre. Uavhengig av dette kan man si 1969 var året Zenith definerte en helt ny standard innen horologien og mekanisk fortreffelighet: - det legendariske "El Primero" (les: ”Det Første”) chronograph-urverket blir introdusert som den første chronograph integrert i et automatisk urverk.
Dette var en unik milepæl innen klokkehistorien, og 1969 er året Zenith forandret denne. El Primero er en benchmark den dag i dag, og er Zeniths fremste og mest anerkjente urverk.
For å tydeliggjøre El Primero´s robusthet og presisjon, festet man i 1970 en El Primero til landingshjulet på en Boeing 707 Paris-New York. Til tross for temperaturskifte mot -62, trykk, høyde og vibrasjoner, tikket uret helt som normalt etter landing.

Inntil 2011 var det ingen manufakturer som matchet 36.000 vph og 1/10 sekund presisjon i måling av tidsintervaller i en chronograph.
El Primero var den første chronograph-calibre med integrert automatisk opptrekk, og den raskeste chronograph med 36.000 vph (i forhold til de mer typiske på 28.800 vph). Dette gjorde den også til den mest presise i verden. Breguet er seneste - og eneste - manufaktur som har matchet Zenith med 36.000 vph. Det gjorde de i 2011 med sin nye Transatlantique Type XXII. Til alt overmål med 72.000 vph. Nok om det.

Rolex inngikk avtale med Zenith om kjøp av El Primero til sin Daytona, men endret vph fra 36.000 til 28.800 vph, samt et par andre subtile endringer. "Nedjusteringen" til 28.800 vph hevder noen skyldtes at Rolex ikke hadde den nødvendige kompetanse til å serve urverkene. Uansett, disse "Zenith-produserte" Daytonaene fra perioden 1988-2000 har fått en høyst fortjent ikonstatus nettopp på grunn av sine El Primero-verk fra Zenith.

Zenith er i Norge kanskje noe undervurdert, men så definitivt blant de mest respekterte manufakturene i bransjen. Enhver aficionado anerkjenner Zenith og spesielt El Primero. Man eier gjerne en El Primero om man er en ekte aficionado.
Det er noe "diskret" og tilbaketrukket ved Zenith, og manufakturen fremstår på ingen måte så "hypet" som andre manufakturer. Det er ingen fashion-takter eller "so-called" celebrities som profilerer manufakturen. Zenith trenger ikke det.
Speaking of "hype"; - jeg overser en periode det siste 10-året (les: Nataf-perioden) hvor man dessverre eksperimenterte i litt for stor grad på design, og forlot den mer klassiske linjen som var Zeniths ekte identitet og varemerke. Dette ga Zenith et tilbakeslag i markedet.

Zeniths logo er en stjerne. Den har sin historie.
En natt etter at Georges Favre-Jacot hadde konstruert ett av sine mest fullendte calibre, gikk han ut og betraktet stjernene. Spesielt en stjerne gjorde et stort inntrykk på ham; - Polarstjernen. Og alle øvrige stjerner omkranset denne. Dette ga Jacot assosiasjoner til verket han nettopp hadde skapt. Han besluttet der og da å gi både verket og manufakturen som sådan navn etter det som leder til det høyeste punkt i universet; - ZENITH. Stjernen ble symbolet for dette.

El Primero er selve DNA´et til Zenith.
Om Zenith ikke har "det ene" uret man kan si symboliserer manufakturens DNA, så er det kanskje mer riktig å si man har urverket som er det. Zeniths El Primero er selve "definisjonen" på en chronograph med sin usedvanlig høye nøyaktighet og pålitelighet. Det tar 9 måneders arbeid å montere en El Primero.
Av samtlige El Primero er Calibre 4001 ett av de mest kompliserte. Calibre 4001 ble lansert i 2002.
Det er Calibre 4001 som sitter i min Grande Chronomaster GT. El Primero Calibre 4001 er (ikke langt unna) verdens beste og mest presise chronograph-verk. Det ene blant meget få.

Jeg er definitivt Zenith-fascinert.
Zenith Grande Chronomaster GT er en av mine horologiske favoritter. Det var tidlig klart at jeg ønsket "det beste av det beste" hva angår urverk når jeg bestemte meg for en Zenith. Når Zenith leverer en El Primero Calibre 4001 i en innpakning som dette, er jeg mer enn gjennomsnittlig fascinert.
Calibre 4001 er noe av det mest avanserte Zenith produserer, og har en finish med utsøkte komplikasjoner og detaljer. Ikke nok med at den leverer en av de beste og mest presise chronographer innen horologien, inkludert flyback, men den er supplert verket med en ekstremt veltilpasset Annual Calendar; - det vil si dag, dato, måned - og månefase. Måten komplikasjonene er presentert på, kan ikke bli bedre.

Innsynet til urverket er en like stor nytelse.
Her har Zenith like godt gravert rotoren i samme guilloche-mønster som man har gjort med dial. Direkte utsøkt.
Jeg kommer heller ikke utenom den meget vakkert forseggjorte kassen, som med sin 3-lags formgivning er spesielt elegant og tiltalende.

Jeg har usedvanlig stor sans for denne Grande Chronomaster GT. Ikke bare på grunn av et fantastisk urverk, men like mye på grunn av det eksepsjonelle designet. Den er både klassisk og moderne på samme tid, med tydelig inspirasjon fra 1940-50-tallet.
Zenith har til fulle "levert varene" med denne Grande Chronomaster GT; - både sporty og klassisk eleganse i kreative og moderne linjer. Bilder yter så definitivt ikke uret full rettferdighet.

At dette også er en discontinued modell - og ditto "sought after" variant blant Zenith-entusiaster og samlere - gjør det enda hyggeligere å eie og gi armtid.
En Keeper.

Enjoy!;)

DSC_0268.jpg

DSC_0265.jpg

DSC_0264.jpg

DSC_0261.jpg

DSC_0254.jpg

DSC_0253.jpg

DSC_0251-1.jpg

DSC_0249.jpg

DSC_0248-1.jpg

DSC_0246.jpg

DSC_0243-2.jpg

DSC_0251.jpg

DSC_0034.jpg

DSC_0028.jpg

1F.jpg

DSC_0030.jpg

DSC_0027.jpg

zfullmne-1.jpg

1F.jpg

1A.jpg

1B.jpg

1FF.jpg

DSC_0029.jpg

DSC_0025.jpg

DSC_0021.jpg

1C.jpg

1G.jpg

1H.jpg

P1010539-z-1.jpg

DSC_0041.jpg

1H.jpg

1I.jpg

1II.jpg

1III.jpg

z1bmp.jpg

1J.jpg

bilde-3-1.jpg

Dagens bidrag...
Glashütte Original PanoMaticVenue.

"German engineering" fra øverste hylle.
Pano-serien er velkjent - og det er nok her vi i det store bildet finner deres ikons. Denne Venue-varianten med 2nd timezone og en tilhørende visuelt velplassert indikator for day/night er vakker. Rett og slett bare et "pretty", klassisk og classy dress-ur.

Caliber 90-04 er et presisjonsverk.
Alle urets deler håndlaget - og satt sammen for hånd.
Det forklarer også hvorfor det bare produseres ca 7000 eksemplarer GO i året.

Baksiden?
Åpen og vakker der den avslører den velkjente doble svanehalsen og rotor i 21K gull.
Blant annet.

P1000585-1.jpg

P1000584-1.jpg

P1000785-1.jpg

P1000786-1.jpg

Fantastisk ur. Merker at jeg blir mer og mer fristet av en Glashütte.

Og veldig flotte bilder! Det begynner å bli veldig høyt nivå på noen av fotografene her inne!

Takker så mye, Santos-Dumont!

Jeg kan underskrive på det; - det er et fantastisk ur.
Spesielt er det også, med sin off-center plassering av urverket og øvrige vakre visuelle opplevelse.
Kort sagt et høykvalitetsur det (heldigvis) ikke ses så mange av "på gaten"...
;)