Moore's samling

Blancpain Fifty Fathoms Air Command Flyback Specialites.

Det har blitt litt for lite armtid for dette klassiske ikonet fra verdens eldste manufaktur. Det blir derfor litt i dag.;)

I 1735 startet Blancpain produksjon av ur. Alle som ett blir satt sammen for hånd.
Denne modellen fra såkalte Trilogy-serien er discontinued, og i 2007 avløst av annen variant.

I denne FF tikker et solid Blancpain Calibre F185 med 21.600 vph - 37 jewels. Power reserve 40h. Et ur som skapt for sjø-, land- og luftaktiviteter - bokstavelig talt. Uret ivaretar Blancpains verdier på en utmerket måte, der tradisjon og innovasjon er ledetrådene.

Design med visuelle særpreg, som eksempelvis de opphøyde numerals på bezel, og ikke minst Blancpain-signaturen på siden av kassen. Høypolert stål i denne - både i kasse og lenke.

P1010074-2.jpg


P1010080-1.jpg


P1010055-1.jpg


P1010056-1.jpg


P1010072-1.jpg
 
Imponerende hvordan du får frem detaljene på FF'en, Moore!
Det gjør det særlig flatterende med et ur med så høyt nivå på detaljfinish.
Selv om dette er et merke jeg aldri helt har festet meg ved, synes jeg FF er en skikkelig apetittvekkende klokke!

Mine favoritt typer av ur er hhv. dykkerur, kronografer og pilotur.
FF'en din er en deilig kombinasjon av de to første.:D

Jeg ble brått sykemeldt fredag etter litt akutt kjevekirurgi og må tygge obskøne mengder smertestillende og da koser jeg med bildene dine som trøst!:p
 
Imponerende hvordan du får frem detaljene på FF'en, Moore!
Det gjør det særlig flatterende med et ur med så høyt nivå på detaljfinish.
Selv om dette er et merke jeg aldri helt har festet meg ved, synes jeg FF er en skikkelig apetittvekkende klokke!

Mine favoritt typer av ur er hhv. dykkerur, kronografer og pilotur.
FF'en din er en deilig kombinasjon av de to første.:D

Jeg ble brått sykemeldt fredag etter litt akutt kjevekirurgi og må tygge obskøne mengder smertestillende og da koser jeg med bildene dine som trøst!:p


Takker, Frodo!
Blancpain er en av mine favoritter, og jeg liker både sportslinjen såvel som de mer klassiske variantene deres. Liten utbredelse i Norge tar jeg på kontoen for manglende AD. Men Norge er jo i denne sammenheng et lite marked....;)

Håper du finner formen raskt og smertefritt, og jeg ønsker deg riktig god bedring.
Dersom mine bilder kan bidra, så er intet hyggeligere enn det.
:D
 
Audemars Piguet Royal Oak.

Denne klassikeren vil forbli tidløs. Nydelig høyklasse urverk på manufakturenes øverste hylle i denne AP Calibre 3120.
Designet av Gerald Genta (som også har Patek Philippe's Nautilus på CV'n), og lansert i 1972. Unikt også ved å være det første "high end" ur i stål. Dog med prising langt over "stål"-nivå.
Kasse i særegen octagonal bezel og 8 heksagon skruer på denne. Guilloche dial med vakkert integrert lenke. Ja, det beskrives som å ha vært en revolusjon i urmakerhistorien.
Det er jeg enig i.:D

Skiven og kassen på dette AP-urverket er forøvrig et spesielt vakkert skue.
Den sorte skiven og den høypolerte innside og ytterside på kasse og visere kommer virkelig til sin rett, varierer fantastisk i det visuelle, og avhengig av hvordan lyset treffer fremkommer mang en lekker detalj.
:cool:

P1000555-1-1.jpg


img_3515ddx5uh-2.jpg


P1000565-1-1.jpg


img_3519d2upe-2.jpg


P1000550-1-1.jpg

Nydelig ur. Sagt det før og sier det igjen: denne samlingen må være den flotteste og mest komplette i kongeriket. Hvor kan du gå herfra Moore? De eneste du har igjen er vel patek, vacheron og lange ;) Anbefaler forøvrig denne artikkelen om Royal Oak på timezone: http://www.timezone.com/library/horologium/horologium631670172488072079
Artig og innsiktsfull lesning om en klassiker!
 
Nydelig ur. Sagt det før og sier det igjen: denne samlingen må være den flotteste og mest komplette i kongeriket. Hvor kan du gå herfra Moore? De eneste du har igjen er vel patek, vacheron og lange ;) Anbefaler forøvrig denne artikkelen om Royal Oak på timezone: http://www.timezone.com/library/horologium/horologium631670172488072079
Artig og innsiktsfull lesning om en klassiker!

Jeg takker så mye, anhostma!

Denne AP'n inngår jo absolutt i kategorien "ikoner". Klassisk, sporty og dressy på samme tid.
Jeg har faktisk latt meg overraske over hvor godt den sitter til dress. Skyldes nok de relativt konservative distinkte linjene i uret, kombinert med de høypolert detaljer i finish'en, samt en vakkert konstruert skive.

Du er nok veldig nær i din antakelse av fremtidige ur.
Det ligger nok en Nautilus, en Malte og muligens Lange1 der ute og venter......
Men, nå skal jeg først rydde litt opp i sportslinjen i samlingen, så får vi se hva som kommer inn. Etterhvert.

Takk for artikkel-link.
Er stundom innom TZ, men ikke fått med meg den. Bra (hi)story!:D
 
Kronen på verket......(I)

Etterhvert som kamera og eier finner lysten, tenkte jeg supplere med bilder av den alltid vakkert (og selvsagt ikke helt tilfeldig) utformede og signerte kronen på verket.
Kronen - denne lekre store lille detaljen som kompletterer urverket på en slik en utsøkt måte....

Den observante seer registrerer selvsagt hvilke urmerker kronene representerer.

:D

Jeg starter med denne (15.05).

P1010124.jpg
 
Som i klisjeen; prikken over i'en.
De beste kronene: Jaeger, IWC, Rolex.:cool:
Synes det er litt vemodig at du har lagt disse to fantastiske urene ut til salgs.
Men jeg venter spent på nyervervelsene.

Forøvrig; ferien tilbringer jeg på en holme i fjorden rett nedenfor deg.
Så jeg skal se etter noen uvanlige ur på brygga!:D
 
Som i klisjeen; prikken over i'en.
De beste kronene: Jaeger, IWC, Rolex.:cool:
Synes det er litt vemodig at du har lagt disse to fantastiske urene ut til salgs.
Men jeg venter spent på nyervervelsene.

Forøvrig; ferien tilbringer jeg på en holme i fjorden rett nedenfor deg.
Så jeg skal se etter noen uvanlige ur på brygga!:D

Thanks, mate!
Kronene er en fin liten studie i seg selv.
Så får vi se når opptellingen er gjort hvem som går av med "seieren"...;)

Det er nok ikke alle ur jeg får like sterkt eierforhold til, spesielt når det blir mer enn ett av samme merke. Har det vist seg.
Så litt sirkulasjon må til.
Ihvertfall er det tenkt slik.
Så får vi se hva og hvem som går ut. Etterhvert...

Ferievalget ditt høres fortreffelig ut, Frodo!
Og med stigende sommerfaktor i nær emning, vil det garantert bli stigende urfaktor. Bryggelangs. :D
 
Ny i dag - Jaeger-LeCoultre Reverso Grande GMT

Mitt nyeste valg av dress-ur ble denne.
Min påstand er nemlig den, at en samling uten et rektangulært dress-ur vil ikke være komplett. Det har vært en vurdering/valg med (minst) to avveininger:
- Enten JLC Reverso Grande eller Girard Perregaux Vintage 1945 XL
- Og dersom JLC; - isåfall hvilken Reverso Grande

Konklusjonen ble Reverso Grande. Og med det min tredje JLC.
JLC Reverso er et ikon.
Et Art Deco ikon. Og jeg har veldig sans for Art Deco generelt.
Og det ble GMT på grunn av komplikasjonene i dette uret. Kanskje den mest avanserte Reverso Grande som JLC har å tilby.

I denne tikker et utsøkt JLC Calibre 878 med 28.800 vph, 25 jewels/2 barrels. Power reserve 8 days - 182h.
Også denne har gjennomgått JLCs meget omfattende ”1000-hours test”.

Duo-funksjonene på denne Reverso’en er usedvanlig vakkert utformet, og ditto innholdsrike. Hovedsiden i hvitt med guilloche dial, Grand Date og Day/Night indicator.
Reverso’en har sort dial med Power reserve indicator, 2nd time zone, GMT relative indicator og 24-hour subsidiary dial – Day/Night indicator.

Reverso'en ble konstruert i 1931. I den vakre og innholdsrike Art Deco-tiden, hvor impulsene designmessig så tydelig ble hentet.

Noen relativt ferske kveldsbilder etter utpakking:

P1010278-1.jpg


P1010280-1.jpg


P1010282-1.jpg


P1010298-1.jpg
 
Gratulerer! Nok en gang et nydelig ur og flotte bilder. Takk for at du deler.
Jeg ser Rolex GMT ut og Reverso inn. Er du i ferd med å rendyrke samlingen mot dressur, og selge de mer "sportslige"?
 
Gratulerer! Nok en gang et nydelig ur og flotte bilder. Takk for at du deler.
Jeg ser Rolex GMT ut og Reverso inn. Er du i ferd med å rendyrke samlingen mot dressur, og selge de mer "sportslige"?

Thanks, anhostma!
Denne vil bli en "keeper" og få solid armtid.
Hverdagen tilsier mye dress, og da vil Reverso Grande GMT naturlig få sin fortjente dose armtid. Og ikke minst være et hyggelig supplement til øvrige dress-ur.

Og joda, det skal ut et par sportsur før jeg er helt tilfreds. Pt. har jeg en litt - men bare litt - større overvekt av sportsur enn nødvendig.
Planen er klar for hva som skal inn.
Og den er like klar på hva som skal ut.
Så får vi se....
:D