Moore's samling

Det er nok en kjent prosess for mange av oss ;). Det var et flott tilskudd til en av de mest imponerende samlinger jeg har sett. Gratulerer.


Thanks, Hopalong!
Samlingen har nå funnet sin form og innretning. Så får vi se hva som måtte dukke opp rundt neste sving.
Og ja, vi er så absolutt "to sjeler samme tanke" hva angår klokkejakten og de mer "prosessuelle" forhold rundt den ;)

Det som ikke helt virker som det "opplagte kjøpsobjekt" i dag, viser seg jo plutselig å være nettopp det bare kort vei frem i tid.
Morsom oppdagelse.
Men kostbar.....;)
 
Ikke la "mattheten" prege deg!
Er det noe vi alle preges av i denne "sporten", - og har behov for - så er det vel tålmodighet. ;)

Jeg skal ta det til meg og heller kose meg med synet av andres nydelige samlinger intill videre.
Takk som deler!
 
Jeg skal ta det til meg og heller kose meg med synet av andres nydelige samlinger intill videre.
Takk som deler!


Det høres ut som en god plan, bangiman!;)
Det er jo overveldende mye god inspirasjon å få her ute, og det florerer jo med vakre ur og bilder.

For egen del har jeg - sikkert i likhet med mange - også fått øynene opp for ur jeg i utgangspunktet hadde vurdert som uaktuelle, men endret oppfatning etter å ha sett bilder og lest omtale. Blant annet her på Tidssonen.
Og "letefasen" er kanskje den morsomste av dem alle....
:D
 
En tanke slo meg; - hva med et lite blikk på "medaljen(e)s bakside".....?

Ofte viser jo urets forside i beste fall kun halve kunstverket, og innimellom får man seg jo en usedvanlig hyggelig oppdagelse når man tar en kikk bak "fasaden".
Noen har innsyn.
Andre ikke.
For ikke å glemme lenke, rem og låsemekanisme, som tidvis er et studie verdt i seg selv.

Her følger mine - selvsagt i tilfeldig rekkefølge.
Og joda, som de kjennere dere alle er, vil jeg tro nærmere presentasjon av klokkene er unødvendig. "Fasiten" er jo uansett å se i mitt første innlegg på denne tråden. Forøvrig er det jo nok av ledetråder på bildene til å kunne identifisere urmerkene ihvertfall...

Enjoy!

(I parentes bemerket;- egentlig er jo ikke dette annet enn litt tidtrøyte på det som ble et par timers uforutsett "fritid" på en ellers rimelig hektisk tirsdag. Det er da man tar frem klokkene og får litt inspirasjon....;))


P1000300.jpg


P1000308.jpg


P1000316.jpg


P1000309.jpg


P1000322.jpg


P1000311.jpg


P1000319.jpg


P1000312.jpg


P1000315.jpg


P1000313.jpg


P1000321.jpg


P1000314.jpg
 
Morsomme og kule bilder! Du har jo absolutt en samling som tåler å bli beundret fra begge sider, i alle fall deler av den:)
 
Morsomme og kule bilder! Du har jo absolutt en samling som tåler å bli beundret fra begge sider, i alle fall deler av den:)


Thanks, krille!

Forøvrig ikke vanskelig å være enig i påpekningen.
Når sant skal sies har jeg en viss preferanse og forkjærlighet for åpne kasser.
Dog, akkurat den innsigelsen kompenseres det jo elegant for gjennom utsøkt urverk og usedvanlig vakre detaljer på forsiden. ;)

Men når man først er igang, tar man selvsagt med alle....:p
 
Baksider verdt et ekstra blikk.....
:cool:


Glashütte Original PanoMaticVenue
P1000368.jpg


Zenith Grande Chronomaster GT
P1000364.jpg


IWC Portuguese Automatic (7 Days)
P1000362.jpg


Audemars Piguet Royal Oak
P1000361.jpg


Jaeger-LeCoultre Master Control Eight Days
P1000369.jpg
 
Og når morgenen kom, ville Omega'en det samme.

Og siden den er så akkurat passelig "cool in blue" blir det et lite snap-shot av den også idet den lufter seg litt...
;)

P1000852-1.jpg

P1000409.jpg
 
Formiddagstur sammen med Rolex i dag.....

Sea-Dweller med tilmålt tid i spot-light'en...

P1000459.jpg



Og GMT Master II ville også ha sitt...

P1000460.jpg
 
Det vakre synkrone samspillet mellom visere og skive er alltid like fascinerende å betrakte.

På Breguet Type XXI Transatlantique Flyback er det mang en vakker detalj.
Og stadig nye oppdages...

breguet-type-xxi-flyback-chronog-1.jpg


IMG_7769.jpg
 
Skal si du har shapet opp bildetakingen, Moore!
Virkelig lekkert!:D

Takk så mye, Frodo!:)

Når det ble litt tid noen rolige dager nå i den "stille uke", passet det godt å gjøre en og annen supplering på bildefronten.
Tenker det dukker opp noe litt mer jevnlig fremover også.
Bare det lille kamera gjør som jeg ønsker.
;)
 
Dagens lille bidrag.
Min Jaeger-LeCoultre Master Compressor Chronograph.

Mange visuelle designmessige særegenheter på denne.
Kronen og chronograph-skruene/buttons er det umiddelbart lett å merke seg, kraftige som de er. Og ditto fiffig låsemekanisme.
Hvite visere er en annen detalj JLC har gjennomført i sin helhet på dette urverket.
Og ikke minst en roterende skive som teller timene på chronograph'en. Den tradisjonelle løsningen er jo en viser som går sin runde.


P1000525-1.jpg
 
Dagens lille "dobbel".
Blancpain Air Command Fifty Fathoms Flyback.

Verdens eldste manufaktur fornekter seg ikke.
Kassen i seg selv er et studie verdt, med mang en vakker detalj med Blancpain-inskripsjonen på siden.
Skiven er delikat og ryddig - og i det store en visuell opplevelse.
Screw-in push-buttons for kontroll av chronographen og flyback-funksjonen. Vakkert.
;)

P1000531-2.jpg


P1000530-1.jpg
 
Nydelig! Liker veldig godt bezelen på denne, og skiva er selvfølgelig vakker! Kan tenke meg at dette er en klokke en blir sittende lenge å stirre på når en først har kjøpt den og bare suge til seg alle detaljer :D
 
Nydelig! Liker veldig godt bezelen på denne, og skiva er selvfølgelig vakker! Kan tenke meg at dette er en klokke en blir sittende lenge å stirre på når en først har kjøpt den og bare suge til seg alle detaljer :D

Du har så rett, topale!
Bezelen "gjør" kanskje hele klokken, og er veldig særegen. En ting er den vakre ytre høypolerte finish i stålet, men de opphøyede numerals på bezelen er særdeles vakkert å beskue.
Et ekstra pluss også for lenken, som er både høypolert og matt og i svært så solid utførelse.

Joda, denne klokken bringer en - bokstavelig talt - både til de store høyder og behagelige dype vann.....;)