Moore's samling

Ikke glem den nydelige Speedy Pro'en nå Moore...
Riktignok en masseprodusert stålklokke, men den fortjener også hederlig omtale og armtid! ;)

For meg var innkjøpet av Speedy'en det som virkelig ga meg respekt for valgene dine! Hvem som helst med god nok råd kan kjøpe seg en imponerende samling verdifulle klokker i edle metaller. At du velger å kompletere den allerede imponerende samlingen din med en Speedy når du åpenbart har økonomiske muskler til å velge fra øverste hylle, var det som virkelig, en gang for alle, bekreftet at du har en brennende interesse for horologien og med rette kan kalle deg en WIS. (Missforstå meg rett nå; tvilte aldri på at du er genuint opptatt av dette, men Speedyen var den endelige bekreftelsen!)

Gleder meg til fortsettelsen! :D

Stor takk for dine meget hyggelige ord, boenna_69!

Jeg er selv svært så spent på fortsettelsen. Både ift hva, hvor og når. Som jeg skriver innledningsvis i tråden; - både preferanser og prinsipper har jo en (u)behagelig tendens til å endre seg underveis, så her er det så definitivt vanskelig å spå om fremtiden....;)

Du har så rett, så rett med hensyn til Speedy´en.
Den er så definitivt et lenge etterlengtet og viktig tilskudd til samlingen, som det historiske ikon den er. Dette er også sportsuret som nå har henvist Rolex til en plass i mørkerommet.
IWC PPC og A. Lange & Söhne GL1 var mer eksempler på kategorier ur jeg er litt "ferdig med" for en stund. Ikke tilsiktet å undervurdere betydningen av Speedy´en. Det er et altfor viktig ur til at slikt kan tillates. ;)
 
IWCen er rett og slett noe av det vakreste jeg har sett noen gang!

En detalj jeg i mangel av andre ord må beskrive som "rørende" er den forseglede datodisken som ditt tippoldebarn må bytte i år 2200 :) Rett og slett fantastisk å se den lille kapselen som er forseglet med voks. Det sier liksom noe om hobbyen vi driver med. Dette er gjenstander som er laget med den ypperste nøyaktighet og kjærlighet til faget. Laget for å vare. Helt fantastisk bra!
 
IWCen er rett og slett noe av det vakreste jeg har sett noen gang!

En detalj jeg i mangel av andre ord må beskrive som "rørende" er den forseglede datodisken som ditt tippoldebarn må bytte i år 2200 :) Rett og slett fantastisk å se den lille kapselen som er forseglet med voks. Det sier liksom noe om hobbyen vi driver med. Dette er gjenstander som er laget med den ypperste nøyaktighet og kjærlighet til faget. Laget for å vare. Helt fantastisk bra!

Enig, semmern!

Detaljen med århundredisken i sin forseglede kapsel er elegant. Vi vet jo hva reklamen og slagordet fra Patek Philippe sier. Det kunne i sannhet være egnet for denne IWC også. Fascinerende. :cool:

Jeg kan ikke unngå å være "biased", men uret er i seg selv et særdeles velkomponert eksemplar av arten, og de mange komplikasjoner fremstår i et usedvanlig vakkert hele. De er så pent i harmoni med hverandre.
I tillegg avdekker den utsøkte mørke grå dial mang en detalj i sin lek med dagslyset. Arabiske numerals og høypolerte visere gjør uret så klassisk og elegant.

Her tre fire bilder fra dagens lille fotosession. Ja, jeg måtte ta kameraet frem igjen. Det er tross alt fredag...;)


DSC_0223-1.jpg


DSC_0221-1.jpg


DSC_0220.jpg


DSC_0222-1.jpg
 
Det er SVÆRT få klokker med fire subdials og årstall på skiven som ser bra ut, men IWC har virkelig fått det til her!

Forøvrig er urverket noe av det vakreste jeg har sett noen gang. Tror jeg kunne lagt den klokken på bordet med baksiden opp og stirret på den i flere timer uten å bli lei :)

Et lite spørsmål: Hvordan i alle dager stiller man alt dette her?
 
Konge bilder! Blir alltid overasket over hvor lekker den er...

Liten stilig detalj at månen er 99% synlig nå. Gir litt ekstra symmetri til urskiven :)
 
Det er SVÆRT få klokker med fire subdials og årstall på skiven som ser bra ut, men IWC har virkelig fått det til her!

Forøvrig er urverket noe av det vakreste jeg har sett noen gang. Tror jeg kunne lagt den klokken på bordet med baksiden opp og stirret på den i flere timer uten å bli lei :)

Et lite spørsmål: Hvordan i alle dager stiller man alt dette her?

Enig. Igjen.;)

Legger ved ”noen tusen ord” – utover de i bokstavform.
Det er nok ikke uten grunn at det tok IWC og Kurt Klaus over 5 år å utvikle uret. Usedvanlig komplisert som det er.

Klaus’ drivkraft lå jo nettopp i å skape en helautomatisk Perpetual Calendar som mestret den Gregorianske kalender på en mer funksjonell og enklere måte enn urverden noen gang hadde sett tidligere. Derfor har denne Perpetual Calendar kun èn justeringsmekanisme; - kronen. Ingen øvrige pushers som enkelte andre Perpetual Calendar har. Det sier mye om urets unikhet og enkelhet, - i all sin kompleksitet.
Perpetual-komplikasjonen alene krever eksempelvis 109 individuelle og sammenhengende deler. Dette preger selvsagt innstillingsprosedyren.

Den "lille røde" instruksjonsfolderen må leses nøye før du går i gang med noe som helst. Med "noe som helst" menes så definitivt urets krone. Den røde tilleggsmanualen minner deg om ”what not to do”.
Dette i fall du i din iver overså noe i den generelle - hvite - instruksjonsboken som også følger uret. Fiffig.

IMG_1531.jpg



Innstillingen skjer utelukkende med kronen, som justerer alle komplikasjoner i en og samme bevegelse.

DSC_0233-1.jpg



Uret er av den grunn usedvanlig enkelt å stille.
Kronen sørger for alt. Som for hvilket som helst annet ur. Man skal imidlertid være forsiktig, ettersom det ikke er noe "point of return" ifall du stiller for langt frem. Da er det ikke annet å gjøre enn å sette det i stoppfunksjon, og vente til tiden tar uret igjen...

Alminnelige finjusteringer som minutter og noen timer, går imidlertid helt fint. Vel og merke kun innenfor "sikkerhetssonen" fra 0300-2000.

Og skulle ulykken - mot formodning - likevel være ute, og du havner et sted mot år 2150, så leverer du det inn til en IWC-forhandler (med utsjekk på uret), for tilbakejustering.
Dette tar imidlertid 2-3 uker. Minst. Fordi alle komplikasjoner må kontrolltestes før du får uret tilbake. Blant annet 2x7 dager (Power reserve-sjekk), samt tillegg for øvrig.

DSC_0221.jpg



Og ja, urverket er en fryd for øyet. Det også.
Her er par bilder fra presentasjonen min tidligere.

DSC_0248.jpg


DSC_0240.jpg
 
Pusttakende, Moore :cool:
Er det slik og forstå at kronen har ulike nivåer man trekker den ut til? I tilfelle hvor mange? Det aner meg at dette ikke er uret man stiller i taxi på vei hjem fra fest ;)
 
Fytti helvete (parden my French) - du ødelegger all moroa for meg.
Etter å ha sett disse bildene blir det bare nedtur å kikke ned på mitt eget håndledd :x

Kjerringa sa at jeg kunne få kjøpe et slikt ur. Hvis jeg går med på å selge hytta.

Hytteinteresserte, sjekk salgstråden.
 
Fantastisk, gratulere og takk for at du vil dele dette med oss:D

Vis du skal ta flere bilder av dette fantastiske urverket kan jeg be om noen nærbilder av skiven og ikke minst av selve verket:p

Takk
 
Takk, takk, at jeg kunne overse det:mad:

Fantastisk bilder av en herlig klokke. Så var den lotto gevinsten da som skulle komme......
 
Konge bilder! Blir alltid overasket over hvor lekker den er...

Liten stilig detalj at månen er 99% synlig nå. Gir litt ekstra symmetri til urskiven :)


Jeg takker, Kohe321!

I dag - 10.12.11 - er det forøvrig årets siste fullmåne, så det må foreviges på egnet måte. Her et bilde ca 11 timer inn i fullmånedøgnet.

DSC_0218.jpg
 
Pusttakende, Moore :cool:
Er det slik og forstå at kronen har ulike nivåer man trekker den ut til? I tilfelle hvor mange? Det aner meg at dette ikke er uret man stiller i taxi på vei hjem fra fest ;)


Hyggelig å høre, mikkemus23!

Du har så rett; - dette er ikke øvelsen å starte i en taxi på vei hjem fra fest. Strengt tatt skal det jo ikke være behov for å justere uret i det hele tatt.
Vel, bortsett fra de små sekunder man eventuelt føler for å få presisjonen tilbake til eventuelt atomurnivå. Skulle uret ligge på ca +/- 2-3 sekunder i døgnet, så gir det cirka 1 minutt i måneden for en liten manuell justering.

Kronen (ikke screw-in crown) har 3 posisjoner; 0-1-2.
0 er utgangsposisjonen.
Posisjon 1 er ett klikk ut, og er utelukkende for justering av evighetskalenderen. Dette vil si dag, dato, måned, månefase og år, som alt går i en integrert justering og samlet bevegelse.
Posisjon 2 er helt ut, for justering av tiden.

Egentlig en svært kurant øvelse. Men uansett ikke noe for ustødige taxiturer.
Der kan du heller konsentrere deg om det hyggelige følget du har med deg i taxien. Eventuelt annet tidsfordriv. Som å sjekke om månen på himmelen står korrekt i forhold til det uret viser. :cool:
 
Fytti helvete (parden my French) - du ødelegger all moroa for meg.
Etter å ha sett disse bildene blir det bare nedtur å kikke ned på mitt eget håndledd :x

Kjerringa sa at jeg kunne få kjøpe et slikt ur. Hvis jeg går med på å selge hytta.

Hytteinteresserte, sjekk salgstråden.


Fantastisk, Minuteman!
Dersom du virkelig får "GO" og thumbs up og alt som er fra Finansministeren/Generalinspektøren i Heimevernet, så la hytta gå. Slike dealer skal man lete lenge etter.
For tross alt; - det ville vel vært hakket verre om det kom noe i retning.... "- det blir meg eller klokka!" ;)
 
Fantastisk, gratulere og takk for at du vil dele dette med oss:D
Vis du skal ta flere bilder av dette fantastiske urverket kan jeg be om noen nærbilder av skiven og ikke minst av selve verket:p
Takk


Takk, takk, at jeg kunne overse det:mad:
Fantastisk bilder av en herlig klokke. Så var den lotto gevinsten da som skulle komme......

Jeg takker så mye, dysan!

Hyggelig at ur og bilder faller i smak. Henvisning til side med supplerende bilder har du også fått, ser jeg.
Forøvrig er det utfyllende informasjon på side 1 i denne tråden, der alle urene er presentert nærmere.;)
 
IWC på film....

Jeg ble minnet om denne finurligheten i dag. Pussige greier.
Filmen er jo i seg selv gammelt nytt for den harde kjerne, men et par morsomme poenger har den faktisk.
Og da tenker jeg hakket utenfor den "G. Gekko-diskusjon" vi har hatt her inne på sonen....;)

Det forekommer jo hyppig, .......stundom, at ur har en relativt sentral plass på film.
Men, generelt kan jeg ikke mene annet enn at dette må være noe av de mest fremtredende produktplasseringer jeg har sett noen gang.


Wall-Street-Money-1.jpg


M Douglas kjører igjennom med sin IWC Da Vinci Perpetual Calendar Edition Kurt Klaus. Men det relativt morsomme poeng er at filmen også inneholder "mitt" ur, IWC Portuguese Perpetual Calendar. På hånden til Shia LaBeouf.
Som igjen - og dermed gir meg det andre relativt morsomme poeng - også spiller karakteren ved navn...... Moore.
Fiffig.

- Any similarities are entirely accidental.

Litt lesestoff om akkurat "mitt case" her:
http://www.hodinkee.com/blog/2010/9...he-iwcs-of-wall-street-money-never-sleep.html
http://www.watchtime.com/2010/08/iwc-starring-roles-in-wall-street-money-never-sleeps/






I alle fulle fall; - relativt (men bare relativt) morsomme poeng er det lell.
:rolleyes:
Og nei, jeg visste intet om rollefiguren eller uret før filmen var ute.