Moore's samling

Takk Moore, en liten stund siden jeg har vært innom her og det er alltid like spennende å se hvilke overraskelser du kommer med:D

Gratulere så mye med siste "nykommer". Dette er vel så nært det er mulig å komme det komplette urverk (ihvertfall for min del). Den er rett og slett nydelig og det med den ekstra disken for skifte fra 2200 er bare helt vannvittig bra, snakk om å ta høyde for behovet fremover;) Jeg har en svigerfar som sikler etter denne og har tenkt å vise han bildene dine for å se reakjsonen:D..viktig å tenke på arven allerede nå....

Rett og slett THE GRAIL.

...og som alltid, fantstiske bilder Moore
 
Takk for nydelige bilder, Moore!
De fleste superlativer er allerede brukt i denne tråden. Jeg er, som du vet, svært begeistrert for IWC og dette uret. Jeg har hatt gleden av å se det "up close" tidligere og det er virkelig et imponerende stykke ur.

Jeg ser at St. Bernhards-stempelet er nevnt tidligere i tråden. Det er en morsom detalj hvordan IWC har plassert dette på siden av kassen i en størrelse som synes, der de fleste produsenter velger å putte dette noget mer diskret.

Gjentatte gratulasjoner!:p

Takk så mye, Mogens!

Vi deler jo så åpenbart smak, både for IWC, Portuguese og ur forøvrig.
Akkurat denne Perpetual Calendar er den jeg fascineres mest av i hele Portuguese-linjen, ja sågar IWC som helhet. Et komplett ur.

Erkjenner dog at jeg en stund var i tenkefase og "vektet og veiet" denne IWC opp mot Jaeger-LeCoultre Master Eight Days Perpetual Calendar - Q161242A. Men alt gikk i IWCs favør, både med tanke på urverk, design og materialvalg. Spesielt viktig var det å ha automatisk urverk, da hviletiden på uret kan bli lengre enn power reserve fanger opp. Sensitivt for justering som disse er, foretrekker jeg et så godt som kontinuerlig opptrukket ur. I tillegg er WG mitt foretrukne materialvalg foran RG. Enn så lenge.;)

Hallmarken er en interessant detalj. En viktig detalj.
På min IWC er det av såpass størrelse at du nesten skimter symbolet av St. Bernhardshunden uten lupe. Da baksiden av urkassen er glass, er det egentlig ikke mange alternativer til plassering enn på siden, mellom lugs. Det er egentlig en fin detalj.

DSC_0237-1.jpg



På min A. Lange & Söhne, Grand Lange 1, er merket plassert diskret og kanskje mer typisk på undersiden av kassen, og i mindre størrelse.

Det viktige er at kassen har både hallmark og øvrige markeringer intakt. Hvilket i seg selv er et viktig sjekkpunkt ved kjøp av ur i edelt metall. Fra AD er det jo aldri et problem. Kjøper man brukt/ikke-AD derimot; - beware!

DSC_0217.jpg
 
Takk Moore, en liten stund siden jeg har vært innom her og det er alltid like spennende å se hvilke overraskelser du kommer med:D

Gratulere så mye med siste "nykommer". Dette er vel så nært det er mulig å komme det komplette urverk (ihvertfall for min del). Den er rett og slett nydelig og det med den ekstra disken for skifte fra 2200 er bare helt vannvittig bra, snakk om å ta høyde for behovet fremover;) Jeg har en svigerfar som sikler etter denne og har tenkt å vise han bildene dine for å se reakjsonen:D..viktig å tenke på arven allerede nå....

Rett og slett THE GRAIL.
...og som alltid, fantstiske bilder Moore

Tusen takk, nautilus!
Hyggelige ord, og flott at bilder faller i smak.
Hva gjelder den ekstra disken, så er det jo en usedvanlig leken detalj - men det sier jo også litt om troen på uret. Skulle egentlig bare mangle.:cool:

Om mine bilder kan være til inspirasjon for nok en IWC Portuguese Perpetual Calendar i det norske eierskap, så "feel free". Det er så absolutt lov å la seg friste, - som vel en viss sjokoladeprodusent hevdet...;)
 
...................... Denne bringer uret videre fra år 2200 til 2499.;)

IMG_1527.jpg

Aaaahhhhhh - det var da enda bra. En stund var jeg en smule bekymret :cool:


Nå lurer jeg bare på hvor mye jeg må selge ut får å få råd til noe tilsvarende: Skal vi seeeeeeee, huset, bilen, alle børsene, båten, hytta, den andre hytta også, skiene mine,..... hmmmmmmm kansje barna kan bidra med sitt. Og kona da, kansje hun også kan bidra litt, bare bitte litt, selge bilen hennes f.eks?

Frode.
 
Vakkert, rett og slett mekanisk poesi....
Lykke til med nyervervelsen, en vakker dag skal jeg eie en slik en, må bare vinne i lotto først :)
 
Nå lurer jeg bare på hvor mye jeg må selge ut får å få råd til noe tilsvarende: Skal vi seeeeeeee, huset, bilen, alle børsene, båten, hytta, den andre hytta også, skiene mine,..... hmmmmmmm kansje barna kan bidra med sitt. Og kona da, kansje hun også kan bidra litt, bare bitte litt, selge bilen hennes f.eks?

Det kan jo høres ut som det kan bli en byttehandel mellom dere? :p

Hehe...
Nice move!;)

Vakkert, rett og slett mekanisk poesi....
Lykke til med nyervervelsen, en vakker dag skal jeg eie en slik en, må bare vinne i lotto først :)

Takker så mye, Pondus72!
Den er verdt sin ventetid, og gir svært så god klokkeglede. Mekanisk poesi, så absolutt.
Dette er kanskje det nærmeste jeg kommer selve definisjonen på "poetry in motion":D
 
Rett og slett fantastisk Moore! :D

Samlingen din er fantastisk med tanke på kvaliteten som går igjen i alle urene, i tillegg til de mekaniske komplikasjonene som urene innehar. Rett og slett gjennomført!

Mon tro hva som skal til for å toppe dette? Hva blir neste?
 
Rett og slett fantastisk Moore! :D

Samlingen din er fantastisk med tanke på kvaliteten som går igjen i alle urene, i tillegg til de mekaniske komplikasjonene som urene innehar. Rett og slett gjennomført!

Mon tro hva som skal til for å toppe dette? Hva blir neste?

Jeg kan bare takke så mye, igjen, jsf!
Meget hyggelig at urene faller i smak. Jeg har nok funnet min retning og innretning, ja. Nå blir det å se litt nærmere på alternativer og vurdere hva jeg ønsker inn etterhvert. Etter de siste to-tre nyankomne vil jeg nødvendigvis bruke tid.

Generelt kan jeg si at jeg gjerne skulle hatt ett eksemplar av en Vacheron Constantin, Breguet og Jaeger-LeCoultre i ulike varianter i samlingen.
Jeg har sett meg ut en og annen allerede, men tiden får vise hva det måtte bli, da det beror mye på hvor tilgjengelig alternativene er. Og som så ofte før; - det uret jeg i forkant måtte være litt "dead set" for, kan ofte vise seg å tape kampen ettersom andre alternativer dukker opp.
Men, nå tar jeg meg tid til å nyte de nyankomne, så får neste letefase komme som den kommer.:D
 
Hørte på Pink Floyd - Comfortably Numb når jeg så det nye familiemedlemmet ditt her, og sangtittelen beskriver ganske greit opplevelsen av å se dette uret. Jeg kan ikke engang forsøke å fatte hvor komplisert urverket i denne må være, og den viser virkelig hva som er så fasinerende med denne interessen. Jeg kommer aldri til å ha mulighet til å eie et slikt ur, men det er greit. Noen drømmer er kanskje best å ha urealisert, så har en alltid noe å strekke seg etter :) Gratulerer så mye og takk for at du deler med oss!
 
Jeg kan bare takke så mye, igjen, jsf!
Meget hyggelig at urene faller i smak. Jeg har nok funnet min retning og innretning, ja. Nå blir det å se litt nærmere på alternativer og vurdere hva jeg ønsker inn etterhvert. Etter de siste to-tre nyankomne vil jeg nødvendigvis bruke tid.

Generelt kan jeg si at jeg gjerne skulle hatt ett eksemplar av en Vacheron Constantin, Breguet og Jaeger-LeCoultre i ulike varianter i samlingen.
Jeg har sett meg ut en og annen allerede, men tiden får vise hva det måtte bli, da det beror mye på hvor tilgjengelig alternativene er. Og som så ofte før; - det uret jeg i forkant måtte være litt "dead set" for, kan ofte vise seg å tape kampen ettersom andre alternativer dukker opp.
Men, nå tar jeg meg tid til å nyte de nyankomne, så får neste letefase komme som den kommer.:D


hehe, ja du beveger deg jo tross alt i en ganske eksklusiv klasse når det gjelder ur. :)

En breguet tror jeg samlingen din kunne hatt godt av, LJC har du vel allerede hatt? Nyt uret, regnet med at neste letefase allerede begynner å klø littegranne. :D
 
Hørte på Pink Floyd - Comfortably Numb når jeg så det nye familiemedlemmet ditt her, og sangtittelen beskriver ganske greit opplevelsen av å se dette uret. Jeg kan ikke engang forsøke å fatte hvor komplisert urverket i denne må være, og den viser virkelig hva som er så fasinerende med denne interessen. Jeg kommer aldri til å ha mulighet til å eie et slikt ur, men det er greit. Noen drømmer er kanskje best å ha urealisert, så har en alltid noe å strekke seg etter :) Gratulerer så mye og takk for at du deler med oss!

Stor takk, topale!

Uret er et særdeles vakkert stykke urmakerkunst, fra innerst til ytterst. Det er så lett å la seg fascinere.
Denne filmen fra IWC kan jo gi et visst bilde av hvorledes komplikasjonene henger sammen. Riktignok er dette forgjengeren - Portuguese PC 5021 med 50611 kaliber - men komplikasjonene er jo lik (fant ikke tilsvarende film av min egen 5022). Likefullt et meget vakkert skue. ;)

[video=youtube_share;00k6sjow_jo]http://youtu.be/00k6sjow_jo[/video]
 
hehe, ja du beveger deg jo tross alt i en ganske eksklusiv klasse når det gjelder ur. :)

En breguet tror jeg samlingen din kunne hatt godt av, LJC har du vel allerede hatt? Nyt uret, regnet med at neste letefase allerede begynner å klø littegranne. :D

Du har rett i det; - jeg har hatt en Breguet og tre ulike JLCs tidligere.
Av de jeg har sondert på, er det en Breguet som nok pt ligger hakket foran andre Breguet-versjoner, mens jeg er svært usikker på hvilken JLC jeg skulle gå for. Vacheron Constantin har også en versjon jeg liker veldig godt.

Nei, dette blir som vanlig en frustrerende øvelse. En ting er å se ur i dag. I morgen kan det være helt andre ur og manufaktur som fascinerer. ;)
 
Har ett lite spørsmål til deg: Når du står opp om morgenen og skal velge hvilket ur som skal være med deg den dagen, hvilket er det som blir valgt oftest? Eller skifter du (som jeg gjør) flere ganger til dagen? Lurer litt på hvilket av disse absolutt fantastiske urene som får mest wrist-time - som du av en eller annen grunn trekkes litt ekstra mot hver dag.

Personlig ville jeg hatt store vansker med å velge. Haha :)
 
Har ett lite spørsmål til deg: Når du står opp om morgenen og skal velge hvilket ur som skal være med deg den dagen, hvilket er det som blir valgt oftest? Eller skifter du (som jeg gjør) flere ganger til dagen? Lurer litt på hvilket av disse absolutt fantastiske urene som får mest wrist-time - som du av en eller annen grunn trekkes litt ekstra mot hver dag.

Personlig ville jeg hatt store vansker med å velge. Haha :)

Neida, det er ikke så vanskelig, egentlig.
Bortsett fra å måtte prioritere litt hardere enn før, da det nå krever mer logistikk å bytte ur, så er det grei skuring. Nå er det cirka ukebasis med to ur av gangen, men det passer egentlig helt fint. Ett dressur (jobb) og et sport (etter jobb). En grei frekvens, som også bidrar til at jeg rekker å savne de andre til neste skifte. ;)

Siste par ukene har nok min nye IWC Portuguese PC fått mest armtid, men generelt har jeg ingen "favoritter". De vil jo alle gjerne ha sin velfortjente plass i solen, så jeg må bare få dem ut til lufting og holde dem fornøyde. Det funker greit. Ingen spor av exit-tanker på noen så langt....;)
 
Jeg må jo innrømme at jeg er svært misunnelig på Moores samling. Her ligger mange av de klokkene som jeg absolutt har mest lyst på.

Det som slår meg i samlingen er jo din definitive interesse for urmakerfaget sammen med -etter min mening- svært god smak rent estetisk.

Etter hvert som jeg har følgt med i TS så har jeg tatt det nesten som en "selvfølge" at du til en hver tid har det absolutt råeste og fineste på markedet. Akkurat derfor synes jeg nesten litt synd på deg - hva har du å se frem til videre?

For min del så er jakten, bestemmelsen, følelsen, lysten, misunnelsen - og ikke minst gleden, som gjør dette til en spennende hobby.

Så Moore - hva gjør du nå? Du har antageligvis Norges desidert flotteste samling. Hva er neste skritt og hva er ditt begjær?

Hilsen,
....en svært ydmyk og misunnelig

"The Player"
 
Jeg må jo innrømme at jeg er svært misunnelig på Moores samling. Her ligger mange av de klokkene som jeg absolutt har mest lyst på.

Det som slår meg i samlingen er jo din definitive interesse for urmakerfaget sammen med -etter min mening- svært god smak rent estetisk.

Etter hvert som jeg har følgt med i TS så har jeg tatt det nesten som en "selvfølge" at du til en hver tid har det absolutt råeste og fineste på markedet. Akkurat derfor synes jeg nesten litt synd på deg - hva har du å se frem til videre?

For min del så er jakten, bestemmelsen, følelsen, lysten, misunnelsen - og ikke minst gleden, som gjør dette til en spennende hobby.

Så Moore - hva gjør du nå? Du har antageligvis Norges desidert flotteste samling. Hva er neste skritt og hva er ditt begjær?

Hilsen,
....en svært ydmyk og misunnelig
"The Player"

Jeg takker så mye for dine rosende ord, The Player!
Det er svært så hyggelig å lese at mine ur faller i så god smak.:oops:

Retningen på samlingen har over tiden hatt en relativt klar kurs. Jeg har erkjent for meg selv hva jeg liker, og går utelukkende for det.
Hva neste skritt blir, det vet jeg faktisk ikke. Akkurat nå.
Da jeg fikk min IWC Portuguese Perpetual Calendar og A. Lange & Söhne, Grand Lange 1 i løpet av kort tid, var tanken å nyte urene og legge videre "jakt" på is for en stakket stund. Og samtidig bruke tiden til å tenke nøye gjennom hva neste supplering skulle bli. "Der" er jeg nå.

Jeg har uansett ingen tanker om å "toppe" min IWC PPC eller A. Lange & Söhne GL1, hverken på den ene eller den andre måten. Det er så definitivt ikke noe mål i seg selv. Veien videre vil rett og slett bestå i å finne et ur som jeg ........”liker”.
Det kan bli hva som helst. Bare det er manufaktur, klassisk, en anelse unikt og estetisk vakkert. For meg.

Edlere metaller appellerer mer og mer til meg, og WG er for tiden det jeg liker best.
Her er det et par manufakturer jeg absolutt kunne tenkt meg inn; - som eksempelvis Breguet og Vacheron Constantin. Fantastiske ur, begge to. Jeg nevner disse spesielt, da jeg jo har avslørt dem i en annen tråd tidligere. Begge er ur som er classy, dressy og sporty på en gang.
Så har livet her ute på TS (blant annet) gjort sitt til at også RG har begynt å modnes.
Dette er et materiale som er godt utbredt, og alternativene kan nesten virke å være flere innenfor RG enn WG. Rent visulet liker jeg gullfarven bedre og bedre, og det finnes svært mange vakre alternativer i denne kategorien.
Går jeg den veien åpner det seg jo en helt ny urverden. Foreløpig har jeg ikke "funnet åpningen", men famler jeg lenge nok så kanskje den også dukker opp.;)
Og, så er jeg ikke på noen måte "ferdig" med stål.
Her har jeg en og annen under radaren, men så kan det selvsagt dukke opp noe annet også. Alternativer jeg pt ikke ser. Eller vet om.

Jeg har også (foreløpig) erkjent for meg selv at jeg ikke har "behov" for mer enn 10-11 ur. Der går på en måte grensen for en jevn sirkulasjon. Går jeg over dette, blir det lite armtid, og urene blir liggende altfor lenge i banksafe kun for oppbevaring. Det fortjener de ikke.
Og jeg er ikke "der", at jeg ønsker å samle flere ur enn jeg strengt tatt kan bruke. Tenker jeg. Nå.

Så hva blir konklusjonen....?
- Jo, fortsatt en lett famlende og søkende sjel på jakt etter "noe som smiler". Men, der lite eller intet er bestemt.
Jeg er ikke "dead set" for hverken det ene eller det andre, og tar det litt som det kommer. Jeg vil ikke si begjæret er fraværende, men all den tid jeg ikke har letet ferdig og konkludert, så er det vel litt "på vent".....;)

Muligens et kjedelig svar, men jeg nyter ihvertfall søkefeltet på nettleseren for alt hva det er verdt. For det er jo researchen og "jakten" som er "the fun part".
Uansett hva man måtte ha i samlingen.

Kanskje jeg skulle åpne for forslag på innspill til hva som burde inn....:cool:
 
Bra og fornuftig svar. Her er klokkefolk veldig forskjellige (og godt er det), men personlig har jeg denne filosofien rundt dette temaet:

Akkurat som Moore så vil heller ikke jeg ha så mange ur at hvert enkelt kun sitter på armen en sjelden gang. Jeg liker best når hvert ur får så mye armtid at man rekker å få historier og minner knyttet til dem. De blir som gode venner etter en stund. Dette er en stor del av denne fantastiske hobbyen for meg.

Skulle jeg kjøpt alle ur jeg synes ser kule og fine ut ville jeg til slutt endt opp med en enorm samling. For å unngå dette kjøper jeg kun ur som virkelig snakker til meg. De som får frem et smil bare jeg tenker på dem, og gir meg den ubeskrivelige godfølelsen hver gang jeg ser på dem. Resten kan jeg nyte på bilder/film og i diskusjoner på forumer som dette, de er jo en stor del av interessen - selvom jeg ikke vil kjøpe dem.

Også er det jo viktig å ha egenskapen til å kunne sette pris på de urene man har (noe Moore åpenbart kan som vi ser i denne tråden).

Hvor mange ur er det "gylne tallet" å ha i en samling? Her vil noen ikke ha noe imot å ha 20 eller mer, og noen vil være mest fornøyd med å bare ha ett par. De fleste av oss befinner seg vel et sted i midten. :)
 
...Da jeg fikk min IWC Portuguese Perpetual Calendar og A. Lange & Söhne, Grand Lange 1 i løpet av kort tid...

Ikke glem den nydelige Speedy Pro'en nå Moore...
Riktignok en masseprodusert stålklokke, men den fortjener også hederlig omtale og armtid! ;)

For meg var innkjøpet av Speedy'en det som virkelig ga meg respekt for valgene dine! Hvem som helst med god nok råd kan kjøpe seg en imponerende samling verdifulle klokker i edle metaller. At du velger å kompletere den allerede imponerende samlingen din med en Speedy når du åpenbart har økonomiske muskler til å velge fra øverste hylle, var det som virkelig, en gang for alle, bekreftet at du har en brennende interesse for horologien og med rette kan kalle deg en WIS. (Missforstå meg rett nå; tvilte aldri på at du er genuint opptatt av dette, men Speedyen var den endelige bekreftelsen!)

Gleder meg til fortsettelsen! :D
 
Bra og fornuftig svar. Her er klokkefolk veldig forskjellige (og godt er det), men personlig har jeg denne filosofien rundt dette temaet:

Akkurat som Moore så vil heller ikke jeg ha så mange ur at hvert enkelt kun sitter på armen en sjelden gang. Jeg liker best når hvert ur får så mye armtid at man rekker å få historier og minner knyttet til dem. De blir som gode venner etter en stund. Dette er en stor del av denne fantastiske hobbyen for meg.

Skulle jeg kjøpt alle ur jeg synes ser kule og fine ut ville jeg til slutt endt opp med en enorm samling. For å unngå dette kjøper jeg kun ur som virkelig snakker til meg. De som får frem et smil bare jeg tenker på dem, og gir meg den ubeskrivelige godfølelsen hver gang jeg ser på dem. Resten kan jeg nyte på bilder/film og i diskusjoner på forumer som dette, de er jo en stor del av interessen - selvom jeg ikke vil kjøpe dem.

Også er det jo viktig å ha egenskapen til å kunne sette pris på de urene man har (noe Moore åpenbart kan som vi ser i denne tråden).

Hvor mange ur er det "gylne tallet" å ha i en samling? Her vil noen ikke ha noe imot å ha 20 eller mer, og noen vil være mest fornøyd med å bare ha ett par. De fleste av oss befinner seg vel et sted i midten. :)

Bra, Kohe321!

Vi er forskjellige som samlere, og har våre ulike preferanser for hva vi liker av ur, og foretrekker å ha i en samling.
Samtidig er takhøyden veldig stor for andres valg. Heldigvis. Det er viktig.
Forskjelligheten kommer jo hyppig til kjenne gjennom de valg av ur og de mange unboxing´er og diskusjoner som føres her ute; - hva vi liker ved dem, hva vi ikke liker, etc etc.
Men, alltid er det en grunnleggende respekt for hverandres valg, hvilket også er ett av de mange meget gode særtrekk ved TS og dets medlemmer. Uansett hvilke og hvor mange ur man måtte like eller ha i samlingen sin.
På slike premisser er ur og horologien generelt et fantastisk fellesskap å være en del av. ;)