Min samling

Medlem
18. sep. 2009
Innlegg
3.635
Jeg kommer nedenfor suksessivt å legge inn klokkene mine.
Rekkefølgen er tilfeldig.

Jeg begynner med en av mine nyeste: TAG Heuer Monaco Automatic Chronograph (Steve McQueen).
mai-september2009422.jpg

mai-september2009423.jpg

mai-september2009424.jpg


Uret er 39 x 38,5 mm. Men fremstår større.
Likheten med cal 11 originalen fra "Le Mans" filmen er slående. Men en del forskjeller er det; kronen på høyre side isteden for venstre, detaljer på skiven, visere, urverk. Nåverende urverk er en cal 17 (basis eta 2894-2), 37 stener, 42 timers gangreserve. Og de sedvanlige 28800 svingningene.
Presisjonen oppleves tilnærmet chronometer. Men jeg har kun hatt den i ca 3 måneder, så det er litt tidlig.
TH har forøvrig tidligere i år oppgradert den med display back og en ny utgave av cal 11(!!!). I tillegg har den økt med 1 mm.

Jeg må være ærlig; jeg har slitt litt med TH. Men i det siste er jeg blitt litt forelsket... Særlig i den karismatiske Monacoen.
Detljarbeidet i kassen, viserne, skiven, baklokket, remmen (blå-sort!!) og spennen er absolutt førsteklasses!

Stor takk til tombs og dere andre med nyttige tips om foto! :)

Fler ur kommer på denne tråden! Følg med!
:D :D :D

klokker001-2.jpg

IWC Aquatimer.
42 mm i diameter. Verk: modifisert eta 2892-2. 28800 svingninger. 42 timer gangreserve. 23 (!) juveler. Originalt har denne fra eta 21 stener. Dette er en vanlig misoppfatning at denne også har.
Kvalitetsfølelsen lenken og uret gir er formidabel. Jeg elsker å gå med det på armen!
I tillegg vakkert og stilsikkert. :D

klokker002-2.jpg

Omega Speedmaster Professional. Måneuret fra 1970.
Omega kaliber 861 (Lemania). Uret er i dag en del av Breguets produksjonslinje. Og har fått navnet Nouvau Lemania.
Fabrikken produserer i dag kun verk til Seedy samt enkelte deler til andre verk.
Deler av verket er også Breguet, som f.eks. fjæra. 8)
Kassen er 42 mm i diamet og 14,5 tykk. 21600 svingninger.
Den er superpresis og robust.
Jeg har også den originale lenken. Men foretrekker kroko med original spenne.
Viktig: kroko, ikke kalveskinnsimitasjon!
klokker006-3.jpg

klokker008-1.jpg

klokker004-2.jpg


klokker009-1.jpg

klokker010.jpg


Jaeger LeCoultre cal. 467/2 fra 1940(!).
Uret har uoriginal kasse. Men ellers 100%.
Den går med 18000 svingninger. Og jeg har fått den testet og verifisert hos Bjerke.
Den går med chronometer presisjon!
Det eneste jeg har gjort er å oppdatere den med original spenne.
Diameteren er ca 47 mm og den er ca 15 mm tykk.

klokker012.jpg

klokker014.jpg


Jaeger LeCoultre Master Compressor Memovox.
41,5 mm i diameter. Cal 918.
Emblemet på bakkassen er i gull og er til for at uret skal ligge mer stabilt mot armen.
Dette er min absolutte favoritt.
Vakker. Perfekte dimensjoner. Presis.
Det sies at den lille bjellen inni er håndlaget og signert av bjellemakeren. 8)

klokker015.jpg

klokker016.jpg


Omega Speedmaster Automatic Date
39 mm i diameter. Cal 1152. Basis eta valjoux 7750. Den velkjente gamle traveren i meget lett modifisert utgave.
Uret har meget stor affeksjonsverdi for meg. Jeg gav det til min far like før han ble syk med kreft. Han bar det på armen til han gikk bort året etter.
Uret blir derfor ofte brukt. Både av meg selv og min kone.
Et vakkert, robust og presist ur som passer de fleste håndledd.

klokker018.jpg

klokker019.jpg


Omega Constellation chronometer. Jeg TROR det er en cal 561. Men husker ikke her og nå.
Den er fra 1959 og er i meget god stand. Verket er noverhalt.
Presisjonen er upåklagelig. Den går utrolig jevnt til å være så gammel.
En skikkelig klokke for søndagsmiddager og julaften.

klokker021.jpg

klokker022.jpg


Omega Ranchero 1961. Cal 268.
Rett og slett en kul gammel Omega som ble tatt ut av produksjon pga navnet; Ranchero kan bety bonde.
Ikke nødvendigvis flatterende for den som vil kjøpe et prestisjeur.
I dag et relativt ettertraktet samlerur.
Jeg digger det og bruker det mye 8)

klokker026.jpg

klokker030.jpg


Rolex Sea Dweller. Cal 3135. 1998.
40 mm i diameter. Sammenlignet med Suben er den litt tykkere, ca 1,5 mm.
Lenken er også litt anderledes. Også har den ingen lupe over datoen for at det ikke skal svekke glasset.
En helt utrolig robust klokke som har vært med meg på utrolig mye eventyr!

klokker033.jpg


Rolex Explorer ref 14270. Cal 3000.
Dette er samme urverket som i Sub no date, 14060, men i suben er den uten chronometer sertifisering?!?
Et svært stilrent ur som kombinerer eleganse med robusthet.
Det er lite; 36 mm i diameter. Men virker større på armen.
Oysterlenken og den karakteristiske skiven er høydepunkter.
Rolex skal ha det til at Sir Edmund Hillary og sherpa Tenzing Norgay hadde med seg uret til toppen av Mount Everest.
Men det er ikke så sikkert. Det har vist seg i ettertid at Sir Edmund foretrakk en klokke av Britisk fabrikat. Husker ikke navnet her og nå.
En mer spennende kuriositet er at dette er det egentlige James Bond-uret.
Dette var uret Ian Flemming foretrakk og beskrev i sine bøker om James Bond. Mao var referansene til sports ur i bøkene Rolex Explorer.
:mrgreen:

klokker034.jpg

klokker035.jpg


Rolex Datejust 1970. Cal 1570. 19800 svingninger.
Den andre klokken i samlingen fra mitt fødeår.
Rett og slett en vakker klassiker. Must have! :D :D :D

klokker004-3.jpg

klokker003-3.jpg

Sturmanskije, 39 mm pilotur.
Leste en gang et sted at dette er det russiske "måneuret". Litt usikker her...
Verket er en kopi av det solide 7740 verket til Valjoux. Poljot cal. 3133. 23 stener.
Går ganske presist. Litt urafinert finish både på verket og skiven. Men er ganske kult å ha på armen pga fargen på skiven og de røde viserne. :D

klokker011.jpg

Mine tre øvrige pilot ur; Aristo 55 mm, Debaufre Nav-b ltd, Debaufre Nav-b automatic.

klokker012-1.jpg

klokker013.jpg


Aristo Flieger 55 mm. Molinja manuelt urverk. 17 stener. Cotes de Geneve.
Et gigantisk ur. Brukes sjelden. Men det faktisk veldig kult! 8)

klokker007-1.jpg

klokker009-2.jpg


TAG Heuer Carerra Chronograph. ETA 7750 basis. Øvrige detaljer overflødig.
Et vakkert og sporty ur som jeg bruker mye!
Fantastisk kvalitet. Elegant. :D

klokker015-1.jpg

klokker017.jpg

klokker018-1.jpg

klokker020.jpg

klokker019-1.jpg


Debaufre Nav-b ltd OG Automatic.
Begge urene er 47 mm i diameter og har eta 2824-2.
Fantastisk finish i forhold til pris kjennetegner begge urene.
Remmene holder meget god kvalitet og gir et kraftfullt utrykk. 8) 8)


klokker008-2.jpg

klokker009-3.jpg

klokker007-2.jpg

klokker005-1.jpg

Rolex Submariner 5517. Kaliber 1520. 19800 svingninger i timen. Sjelden sak. Min absolutte favoritt. Passer alle anledninger.
Skulle jeg velge å sitte igjen med ett ur, ville det være dette.
Jeg kjøpte det av en amerikansk samler etter lang tids korrespondanse på mail. Kjøpet ble gjennomført en regnfull morgen fra hytta og hentet på Gardermoen fire dager senere. "jeg må en tur på kontoret kjære..."
Prisen var ikke så høy som på de som er 100% originale. Skiven er tuklet med. Samt noen andre deler. Men den er original 5517 og verifisert av Rolex.
Jeg har lagt ut endel bilder og info om det før. Merk fastsveisede pinner mellom lugsene og de børstede sidene.
Dette sammen med bezelen med minutt markeringer hele veien rundt er signaturer for 5517.
Høydepunktet og det som gjorde at jeg bare måtte ha den; viserne. :mrgreen:

klokker012-2.jpg

klokker011-1.jpg

klokker010-1.jpg

Breitling Montbrilliant 100ans d'aviation. Flyback. Chronometer. Fantastisk lenke! Fantastisk finish! Meget presist!

klokker016-1.jpg

klokker018-2.jpg

Breitling Superocean Professional. Chronometer. Trykktestet til 1524 meter. En meget robust følgesvenn! Svært presis. Jeg har også den solide lenken.

klokker019-2.jpg

Breitling Colt. Quarts. Uret har blitt brukt av min bror i flere krigsscenarier forskjellige steder i Europa og Asia.
Dette uret har meget stor affeksjonsverdi. Oprinnelig kjøpt av min far. Siden båret av min storebror i krig. For til slutt å ende opp i min forvaring. Merk Glasset; det har opplevd mye rart...

klokker020-1.jpg

klokker021-1.jpg

Tissot Seastar 1000. Eta 2824. Trenger neppe noen nærmere introduksjon... Uret er ca 43 mm og gir et meget kraftfullt inntrykk. Det har vært med meg på mye; fjellklatring, dykking på Mauritsius med mere.

klokker001.jpg

Tissot PRS200. Quarts Chrono, vantett til 200 meter.

klokker024.jpg

klokker025.jpg

Atlantic Worldmaster. Manuellt opptrekk. Eta 2804. Den manuelle versjonen av 2824. 28800 svingninger. Uret er ca 38 mm i diameter.

klokker022-1.jpg

Baume & Mercier Classima fra 1974. Manuelt opptrekk. Manufacture urverk, tror jeg. Uret er 32 mm og brukes til kjole & hvitt.

klokker023.jpg

Seiko Monster. Uret er meget populært her på forumet, så det trenger neppe noen nærmere introduksjon. jeg elsker å gå med det. Skaper LUME noia!

klokker029.jpg

klokker030-1.jpg

Oris Artelier chronograf. Eta 7753. Kunne vært bittelitt mer presist justert. Mangler litt på å være like god som 7750.
44,5 mm i diameter. Utrolig flott finish, særlig på skiven.

Da, mine kjære venner., skulle urene mine være komplette.
En usammenhengende samling. Men mye urglede finnes blant dem.

På trappene; Heuer Autavia, Chronoswiss Timemaster, Omega Chronostop :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Nydelig ur og flotte bilder Frodo :D
Gleder meg til å se resten av samlingen din :D
 
Flotte bilder av en kjempetøff klokke! leder meg til å følge med på denne samlingen...... :D :D
 
UTrolig mye fint og en godt variert samling! Har selv siklet på Monaco i steve mcqueen utgaven i flere år - og disse bildene + velvalgte ord gjorde ikke trangen noe mindre ;)
 
Phuuuh! Lite å gjøre i dag. La derfor ut noen flere godbiter.
Og det kommer fler. Snart halveis... :mrgreen:
 
For en samling! Jeg er i støvet og vel så det allerede, og du er bare halvveis?? Følger ivrig med på fortsettelsen!
 
Respekt

Man ser mange fine klokker her i galleriet, men det er ikke alle man selv hadde valgt. Samlingen din har nesten alle favorittene mine. Nydelig.

Den gamle JLC går jeg ut fra er et ombygd lommeur?
For mange år siden kjøpte jeg på ebay en IWC som selgeren mente var et oversized vintage armbåndsur. Jeg var nybegyner og visste ikke at et 42mm armbåndsur var en utopi på 40 tallet. Til forskjell fra din var lugsene sveiset på av en 13-åring med ADHD og hikke.
 
Mye flott å se her, Frodo. Som deg har jeg en forkjærlighet for Explorer`en.

Tenzing Norgay brukte en bubbleback Rolex på Everest. Uret ligger idag på utstilling hos Rolex. Hillarys ur var en britisk Smith. Det er mulig, men aldri fastslått, at Hillary hadde en Rolex på den andre armen. I reklamen hevder Rolex aldri direkte at disse urene var med på toppen, men insinuerer så langt de kan. Dersom Hillary faktisk hadde en Explorer på armen på Everest, var den antakelig uten modellnavn. Explorer-modellen som ble utdelt til deltakerne var fremdeles under utvikling på dette tidspunktet, og fikk antakelig navnet sitt etter denne ekspedisjonen.

Jeg gleder meg til å se resten av samlingen. :)



Edit: Skriveleif
 
Meget smuk samling - og fine fotos.

" kommentarer - din Constellation skal være med 561 når/hvis den er fra 1959.

Din Ranchero. Ikke for at være negativ - men den skal være med cal 267 - og den skal være tidligere end 1961. Refnr skal være 2990 - 1. Hvis det holder at der ligger en cal 268 i din kan den have fået skiftet værket.

ref2990Omega.jpg


min Ranchero har rette kasse og værk, men er en redail - skal vi lave en fussion :roll:


Mærke og model: Omega Ranchero 30 mm

Årgang: 1958
Kasse: Rund, Stål, pæn kasse
Højde: 10 mm
Diameter: 36 mm uden krone
Skive: Renoveret skive og grey market visere
Rem: Sort original læder rem og vintage spænde
Caliber: 267 Manuel med lille sekundviser
Caliber nr.: 16928164
Ref. Nr.: 2990-1


195816928164CK2990-1OmegaRancher-3.jpg

195816928164CK2990-1OmegaRancher-1.jpg

195816928164CK2990-1OmegaRancheroS2.jpg

195816928164CK2990-1OmegaRancher-2.jpg



vh baunDK
 
Re: Respekt

morini skrev:
Man ser mange fine klokker her i galleriet, men det er ikke alle man selv hadde valgt. Samlingen din har nesten alle favorittene mine. Nydelig.

Den gamle JLC går jeg ut fra er et ombygd lommeur?
For mange år siden kjøpte jeg på ebay en IWC som selgeren mente var et oversized vintage armbåndsur. Jeg var nybegyner og visste ikke at et 42mm armbåndsur var en utopi på 40 tallet. Til forskjell fra din var lugsene sveiset på av en 13-åring med ADHD og hikke.

Denne stammer også fra et lommeur.
Men; denne størrelse ur var slett ingen utopi på armen den gangen.
Det fantes jo pilotur helt opp til 55 mm! 8)
Men det var vel ganske uvanlig, tror jeg. :D
 
Hopalong skrev:
Mye flott å se her, Frodo. Som deg har jeg en forkjærlighet for Explorer`en.

Tenzing Norgay brukte en bubbleback Rolex på Everest. Uret ligger idag på utstilling hos Rolex. Hillarys ur var en britisk Smith. Det er mulig, men aldri fastslått, at Hillary hadde en Rolex på den andre armen. I reklamen hevder Rolex aldri direkte at disse urene var med på toppen, men insinuerer så langt de kan. Dersom Hillary faktisk hadde en Explorer på armen på Everest, var den antakelig uten modellnavn. Explorer-modellen som ble utdelt til deltakerne var fremdeles under utvikling på dette tidspunktet, og fikk antakelig navnet sitt etter denne ekspedisjonen.

Jeg gleder meg til å se resten av samlingen. :)



Edit: Skriveleif

Hei! Dette er en herlig historie! Jeg synes det kanskje er litt "harry" av Rolex å bruke Exploreren så hardt i reklame når den ikke var med på turen.
Det er riktig at de aldri har sagt rett ut at EH hadde en på armen på toppen,men de har sterkt antydet det. :mrgreen:
 
Hei baunDK og takk for meget informativt innlegg!
Fint at du kan bekrefte hva jeg mener å huske om connien; det er en 561.

Verket som sitter i Rancheroen er et 268.
Det viste i hvert fall bildene fra da jeg kjøpte den.
Men årgangen er jeg svært usikker på? :mrgreen:
 
Flotte ur! Ser virkelig fram til neste halvdel!

Frodo skrev:
Hei! Dette er en herlig historie! Jeg synes det kanskje er litt "harry" av Rolex å bruke Exploreren så hardt i reklame når den ikke var med på turen.
Det er riktig at de aldri har sagt rett ut at EH hadde en på armen på toppen,men de har sterkt antydet det. :mrgreen:
Enkelte mener Hillary rett og slett hadde Rolex'en på håndleddet og det britiske uret i lomma, ut fra følgende EH-sitat i et brev til Smiths etter ekspedisjonen: "I carried your watch to the summit. It worked perfectly".

Atter andre, formodentlig også Rolexmenn, vil ha det til at Norgay, (med sin Rolex, med eller uten "Explorer" på skiva) bar en utslitt og forkommen Hillary (med sin Smiths) de siste meterne, lempet han ned på toppunktet og stablet han midlertidig på beina slik at de kunne ta anstendige bilder. I så fall var Edmund og Smiths først på Mt. Everest, sånn rent teknisk... ;)