Min garasje er fylt med...

Min garanti er at hva enn du har på bilen så varer det ikke i 9 år med mindre den står vakkumpakket et mørkt og kaldt sted, ubrukt...
Høres ut som noe som kommer med en umulig oppgave annenhver dag samtlige 9 år for å beholde garantien..
 
Min garanti er at hva enn du har på bilen så varer det ikke i 9 år med mindre den står vakkumpakket et mørkt og kaldt sted, ubrukt...
Høres ut som noe som kommer med en umulig oppgave annenhver dag samtlige 9 år for å beholde garantien..

Det er ganske åpenbart. For meg er det bare tull og tøys at denne coatingen leverer i 9 år, men tenker at den bør tåle 2-3 års tid.

Uansett; får følelsen av at bilen har en hinne på lakken. Det er positivt. Derimot, så krever «hinna» at en bruker svamp eller vaskehanske og ikke kun avspyling. (Jada, vet at det alltid er best....)
 
Den keramiske coatingen gjør ikke bilen lettere å holde ren, den beskytter bare lakken mot riper.

Som regel legges det en hydrofobisk top-coat på toppen av dette igjen, men den må fornyes jevnlig for å beholde funksjonen.
som regel får man med en sprayflaske med top-coat som man må legge selv med jevne mellomrom når man får bilen profesjonelt forseglet.

Om bilen er vanskelig å holde ren, så trengs det et nytt lag ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM og Grendel
Og det finnes dessverre ikke en coating som er glatt nok til at en bil vil bli helt ren med kun avspyling - selv en nyvokset bil trenger berøringsvask for å bli helt ren (men skitten henger naturligvis ikke like godt fast)
 
Den keramiske coatingen gjør ikke bilen lettere å holde ren, den beskytter bare lakken mot riper.

Som regel legges det en hydrofobisk top-coat på toppen av dette igjen, men den må fornyes jevnlig for å beholde funksjonen.
som regel får man med en sprayflaske med top-coat som man må legge selv med jevne mellomrom når man får bilen profesjonelt forseglet.

Om bilen er vanskelig å holde ren, så trengs det et nytt lag ;)

Kan du anbefale noe voks eller top coat for en som liker at bilen er blank, men som er lat, utålmodig og klønete. Bilen er behandlet med drop off
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Personlig liker jeg å vokse, så jeg bruker collinite 845, siden den er ufattelig kjapp og enkel å legge og tørke av.

Men kongen av latskaps-produktene er vel fortsatt gyeon wetcoat kan jeg tenke meg.
har ikke prøvd det selv, men er visstnok bare å spraye på og skylle av, så har du en hydrofobisk hinne som varer i noen måneder.
 
Kan du anbefale noe voks eller top coat for en som liker at bilen er blank, men som er lat, utålmodig og klønete. Bilen er behandlet med drop off

Kommer jo litt an på hva slags coating du har. Når det gjelder garanti og varighet på keramisk coating, så er det noen av de som rett og slett ikke lar seg fjerne med vanlige avfettinger og liknende. Dvs den må mekanisk slites vekk over tid.

Gyeon Wetcoat er et prima latskapsprodukt. Vask bilen godt, spyl den ren, deretter sprayer du på wetcoat på våt bil, og så spyler av igjen. Holder typisk 1-3 mnd og beader som bare det. Ulempen, synes jeg, er at den kan bli litt skjoldete på enkelte biler, litt avhengig av farge på bilen. Men jeg synes ikke det er en erstatning for voks likevel. Av vokser så er det så utrolig mye å velge i at man kan bli svimmel. Hybrid, parafinbasert, carnuba / naturvoks osv. Spørs veldig hvilke egenskaper du setter høyest.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM og TomB
Kommer jo litt an på hva slags coating du har. Når det gjelder garanti og varighet på keramisk coating, så er det noen av de som rett og slett ikke lar seg fjerne med vanlige avfettinger og liknende. Dvs den må mekanisk slites vekk over tid.

Gyeon Wetcoat er et prima latskapsprodukt. Vask bilen godt, spyl den ren, deretter sprayer du på wetcoat på våt bil, og så spyler av igjen. Holder typisk 1-3 mnd og beader som bare det. Ulempen, synes jeg, er at den kan bli litt skjoldete på enkelte biler, litt avhengig av farge på bilen. Men jeg synes ikke det er en erstatning for voks likevel. Av vokser så er det så utrolig mye å velge i at man kan bli svimmel. Hybrid, parafinbasert, carnuba / naturvoks osv. Spørs veldig hvilke egenskaper du setter høyest.

Jeg setter blankest mulig bil med vannskrekk for minst mulig arbeid høyset :p Jeg har ingen erfaring eller peiling på dette bortsett fra at bilen alltid ser fin ut etter at jobben er satt bort. Hvis det finnes et magisk tryllevann a là det de bruker på skadede fotballspillere som kan hjelpe meg å holde bilen fin litt lenger enn noen uker hadde det vært midt i blinken
 
Jeg har før innkjøp av de siste 4 bilene mine sagt at jeg skal ha folie på dem for å beskytte lakken mot steinsprut og annet møkk på veien. Det har derimot aldri blitt til at jeg har fått ut fingern før bilen er solgt.

Jeg har nå endelig begynt å undersøke dette nærmere og fått pris på en «selvreparerende» klar folie på hele bilen, og utsatte steder.
Pris for kun frontrute er 4.000,-
Panser 6.000,-.
Hele bilen 50.000,-.

Erfaringsmessig så får jeg stort sett noen skader på enten panser, kanal, dør etc ila min tid med bilen, og tusenlappene flyr om man skal lakkere «hele tiden».

Egenandel for steinsprut i ruta er vel 2.000,- så det å betale 4.000,- for folie har vel ingen hensikt.

Å lakkere en dør koster ca 8.000,- så et panser antar jeg er ca 10-12.000,-.
Så der kan man faktisk spare litt ifht folie.

På den forrige bilen fikk jeg for moro skyld pris på å lakkere hele bilen, og det var 80.000,-.
Sikkert mulig å gjøre det litt rimeligere, så da blir forskjellen ca 20’-30’ på en klar folie og en hel-lakkering.
Da føler jeg en folie blir for dyrt.

Er det noen som har erfaring med foliering her? Er prisene jeg har fått servert vanlige, eller alt for høye?

Er det verdt pengene å legge folie?
Ref forrige emne ovenfor om vasking så ønsker jeg ikke å få enda mer arbeid med å vaske bilen ren om skitten setter seg enklere i en folie enn lakk.
 
Jeg har før innkjøp av de siste 4 bilene mine sagt at jeg skal ha folie på dem for å beskytte lakken mot steinsprut og annet møkk på veien. Det har derimot aldri blitt til at jeg har fått ut fingern før bilen er solgt.

Jeg har nå endelig begynt å undersøke dette nærmere og fått pris på en «selvreparerende» klar folie på hele bilen, og utsatte steder.
Pris for kun frontrute er 4.000,-
Panser 6.000,-.
Hele bilen 50.000,-.

Erfaringsmessig så får jeg stort sett noen skader på enten panser, kanal, dør etc ila min tid med bilen, og tusenlappene flyr om man skal lakkere «hele tiden».

Egenandel for steinsprut i ruta er vel 2.000,- så det å betale 4.000,- for folie har vel ingen hensikt.

Å lakkere en dør koster ca 8.000,- så et panser antar jeg er ca 10-12.000,-.
Så der kan man faktisk spare litt ifht folie.

På den forrige bilen fikk jeg for moro skyld pris på å lakkere hele bilen, og det var 80.000,-.
Sikkert mulig å gjøre det litt rimeligere, så da blir forskjellen ca 20’-30’ på en klar folie og en hel-lakkering.
Da føler jeg en folie blir for dyrt.

Er det noen som har erfaring med foliering her? Er prisene jeg har fått servert vanlige, eller alt for høye?

Er det verdt pengene å legge folie?
Ref forrige emne ovenfor om vasking så ønsker jeg ikke å få enda mer arbeid med å vaske bilen ren om skitten setter seg enklere i en folie enn lakk.

Har foliert to biler hos Scandinano i Drammen, med gjennomsiktig beskyttelsesfolie (Hele bilen, også lykter).
Usikker hva de tar nå, men tipper rundt 30-35 avhengig av bil og omfang. (Jeg fikk også foliert interiørlister og diverse, samt tonet ruter).
Farget folie er billigere men tynnere, men da kan man også få en litt mer gøyal farge..

Folien er forsåvidt lettere å holde ren, MEN den er mykere enn lakk og jeg tror også selvreparerende egenskaper (når sen blir varm i solen), gjør at insekter kan være utfordrende (ikke bare få vekk, men virker også at de kan "etse" inn matte merker)....

...Men det løses enkelt ved å legge på voks/sealing, eller enda bedre keramisk coating. Har en bil med en av hver, og skal coate den andre også snart (gjør det selv, mye fine produkter som er lette å legge for nybegynnere om man er litt våken og nøye med å tørke).
Da er den superlett å vaske, og det er minimalt som sitter hardt.
Det skal nevnes at jeg vasker ofte på sommerhalvåret, kun for hånd, og avslutter som regel med en quick detailer/keramisk costing vedlikeholds spray av noe slag).
Anbefaler uansett å legge coating på felger, det er også et greit sted å teste første gang. :)

Ville definitivt snakket med andre steder basert på priser, og foliering av frontrute - som jeg ikke har hørt om, hverken at folk gjør, eller at seriøse firma anbefaler. Det er ulovlig og vil trolig bli slitt matt av vindusviskere om den legges utenpå.

Om det er verdt det?
For å få ro i sjelen ja, spesielt om man har en bil av en viss verdi OG; har unger i hus, eller den brukes ukentlig til shopping, parkerer ute, har en aggressiv kjørestil og MÅ ligge i rumpa på bilen foran, kjører på bane osv.
Om man ikke har barn eller føler at bilen er spesiell, eller ikke særlig utsatt på andre måter, så kanskje ikke..
Rent økonomisk tror jeg kanskje ikke det lønner seg med mindre man tror helt strøken lakk gir mye merverdi ved salg, eller har særlig høy risiko for riper osv..
Jeg var forresten uheldig med bakfanger inn i en naturligstein mur, så helt j***g ut, men kun to små riper i lakken under. Kostet omtrent det samme å lakkere fanger (ikke på merkeverksted) som å legge ny folie. Jeg la kun ny folie og må leve med de to ripene.

Men så tar den tykke myke/seige folien imot ganske mye juling før det går gjennom til lakken, så som regel er det ikke vits å bytte folien. Lever helt ok med noen riper i folien på bruksbilen, spesielt når jeg vet at under folien er lakken helt fin. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Kommer jo litt an på hva slags coating du har. Når det gjelder garanti og varighet på keramisk coating, så er det noen av de som rett og slett ikke lar seg fjerne med vanlige avfettinger og liknende. Dvs den må mekanisk slites vekk over tid.

Gyeon Wetcoat er et prima latskapsprodukt. Vask bilen godt, spyl den ren, deretter sprayer du på wetcoat på våt bil, og så spyler av igjen. Holder typisk 1-3 mnd og beader som bare det. Ulempen, synes jeg, er at den kan bli litt skjoldete på enkelte biler, litt avhengig av farge på bilen. Men jeg synes ikke det er en erstatning for voks likevel. Av vokser så er det så utrolig mye å velge i at man kan bli svimmel. Hybrid, parafinbasert, carnuba / naturvoks osv. Spørs veldig hvilke egenskaper du setter høyest.

Jeg har brukt Gyeon wetcoat to ganger. Første gang med veldig bra resultat, andre gang ble det veldig skjoldete. Fikk litt skrekken da lakken fortsatt var skjoldete etter et par skikkelige vasker. Så da var det bare å polere...
Usikker på hva jeg gjorde feil, mulig jeg ventet for lenge med å spyle den av:oops:
 
Jeg har brukt Gyeon wetcoat to ganger. Første gang med veldig bra resultat, andre gang ble det veldig skjoldete. Fikk litt skrekken da lakken fortsatt var skjoldete etter et par skikkelige vasker. Så da var det bare å polere...
Usikker på hva jeg gjorde feil, mulig jeg ventet for lenge med å spyle den av:oops:

Min mistanke er at man sprayer på for mye enkelte steder, og vannet som ligger igjen på bilen er jo ujevnt fordelt. Hele prosessen er jo ikke veldig nøyaktig.. mulig temperatur har noe å si også, men så lenge man vasker bil i skyggen så bør det gå bra. Kanskje det har noe å si hvis man legger wetcoat for ofte..? Det har jeg ikke forsket noe på enda.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Har foliert to biler hos Scandinano i Drammen, med gjennomsiktig beskyttelsesfolie (Hele bilen, også lykter).
Usikker hva de tar nå, men tipper rundt 30-35 avhengig av bil og omfang. (Jeg fikk også foliert interiørlister og diverse, samt tonet ruter).
Farget folie er billigere men tynnere, men da kan man også få en litt mer gøyal farge..

Folien er forsåvidt lettere å holde ren, MEN den er mykere enn lakk og jeg tror også selvreparerende egenskaper (når sen blir varm i solen), gjør at insekter kan være utfordrende (ikke bare få vekk, men virker også at de kan "etse" inn matte merker)....

...Men det løses enkelt ved å legge på voks/sealing, eller enda bedre keramisk coating. Har en bil med en av hver, og skal coate den andre også snart (gjør det selv, mye fine produkter som er lette å legge for nybegynnere om man er litt våken og nøye med å tørke).
Da er den superlett å vaske, og det er minimalt som sitter hardt.
Det skal nevnes at jeg vasker ofte på sommerhalvåret, kun for hånd, og avslutter som regel med en quick detailer/keramisk costing vedlikeholds spray av noe slag).
Anbefaler uansett å legge coating på felger, det er også et greit sted å teste første gang. :)

Ville definitivt snakket med andre steder basert på priser, og foliering av frontrute - som jeg ikke har hørt om, hverken at folk gjør, eller at seriøse firma anbefaler. Det er ulovlig og vil trolig bli slitt matt av vindusviskere om den legges utenpå.

Om det er verdt det?
For å få ro i sjelen ja, spesielt om man har en bil av en viss verdi OG; har unger i hus, eller den brukes ukentlig til shopping, parkerer ute, har en aggressiv kjørestil og MÅ ligge i rumpa på bilen foran, kjører på bane osv.
Om man ikke har barn eller føler at bilen er spesiell, eller ikke særlig utsatt på andre måter, så kanskje ikke..
Rent økonomisk tror jeg kanskje ikke det lønner seg med mindre man tror helt strøken lakk gir mye merverdi ved salg, eller har særlig høy risiko for riper osv..
Jeg var forresten uheldig med bakfanger inn i en naturligstein mur, så helt j***g ut, men kun to små riper i lakken under. Kostet omtrent det samme å lakkere fanger (ikke på merkeverksted) som å legge ny folie. Jeg la kun ny folie og må leve med de to ripene.

Men så tar den tykke myke/seige folien imot ganske mye juling før det går gjennom til lakken, så som regel er det ikke vits å bytte folien. Lever helt ok med noen riper i folien på bruksbilen, spesielt når jeg vet at under folien er lakken helt fin. :)

Takk for utfyllende svar!
Da ser det ut som de prisene jeg har fått er i den høye enden av skalaen.
Da skal jeg høre med noen flere leverandører utenfor storbyen.

Ja jeg fikk pris på 39’ for vanlig sort matt farge.
Det er ikke aktuelt å ha en «sprek/gøy» farge på en bil i dette prissjikt og segment. Da får jeg aldri solgt den. Så måtte blitt en sort folie om neste bil blir kjøpt hvit f eks.

Hvilke priser snakker vi for coating da? Gjort selv. Har hatt ditec (det er vel coating?) på tidligere biler og det koster fort 8-10’.

Og hvordan legge dette på felgene? Er jo snart tid for sommerhjul så kan være greit å planlegge dette med innkjøp av produkter.

Det er snakk om en ganske dyr bil ja, og når den selges (via forhandler) så blir det ofte negativt om det er småskraper. Forhandler er ofte (litt for) nøye når det kommer til slikt, så jeg tror det har en merverdi på salget, men ikke 50.000!
Har heldigvis ikke vært så mye parkering på OSL i det siste, men der kommer det ofte skraper på bilen. (Ser for meg folk drar kofferter og bager langs siden på nabobilen på vei til bagasjerommet)
En folie vil jeg tro tar mye av de små «daglige» skraper, og hadde gitt meg litt mer ro i sinnet på visse parkeringsplasser...
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Jeg har Arctic Coating på ene bilen. Primært for at lakken/bilen skulle tåle fruens daglige kjøring Oslo/Moss for arbeid. Dessverre så har jeg ikke fått mulighet for like mye vask og polering av bilene, som tidligere. En heldig bieffekt av coatingen var at den ble enklere å holde ren. Jeg tok bilen med på jobben og kjørte høyttrykkspyler. Det gikk fint. Bilen fikk en ny oppfriskning av coatingen etter noen år. Holder fint fortsatt.

Ellers så kan jeg komme med et tips som virket fint på Minien min. Den var "alltid blank". Oppskriften kan kanskje sees på som tidkrevende, men effektiv. Bilen ble brukt "daglig" i sommerhalvåret.

Bilen fikk alltid full vask og polering hver lørdag gjennom sommermånedene. Dersom bilen ble utsatt for regn før lørdagen kom, fikk den en vask og polering så raskt som mulig, i tillegg til lørdags-jobben. Etter omlag 10 år med dette arbeidet, ble det litt mye styr å få til ved siden av barn og familie. Derfor var det i 4-5 år bilen ikke fikk polering eller ordentlig vask. Det ble kun lett og rask vask.

Men marinaden av voks hadde gjort sitt; Da jeg var på treff fikk jeg skryt for fin og blank bil.

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
kanskje dette er året den kommer seg gjennom PKK... må bare en tur innom biltilsynet for å få slått inn nytt chassisnummer, siden det gamle mest sannsynlig ble med i rusthaugen når gulvet ble reparert for 14 år siden ;)

IMG_6275.JPG
 
Semibrisen på rødvin kjøpte jeg en Vespa fra 1956 på Finn, så den har også blitt et tilskudd i garasjen. Egentlig et ganske lignende hendelsesforløp til hvordan jeg kjøpte min andre Vespa også.

Foreløpig er den relativt død etter 15 år på en låve, men nå får jeg bare opparbeide meg litt kompetanse og lære meg hvordan man overhaler gamle totaktsmotorer.

EA20F644-A3A6-47D6-B52D-CD3AFFE85BA0.jpeg
 
Redigert: