Min bittelille samling

God grunn til å skaffe deg en my kronograf det vettu ;)

Jeg hadde et (annet) ærend i sentrum i dag og stoppet innom Gjertsen for å prøve en slik ny kronograf på armen faktisk. Eller ny og ny. Ganske kjedelig gammeldags design fra 1957 eller så, men tror måneklokken må bli neste innkjøp.

Trenger en hverdagsklokke, og vil ha noe mekanisk. Elsker designet og historien rundt måneklokken, så da er valget egentlig allerede gjort... største problemet er kanskje å finne plass til å få oppbevart den digre boksen i vårt relativt beskjedne hjem.

Har riktignok en mekanisk klokke på vei fra India/Ebay, men den er såpass sær og helt sikkert fryktelig unøyaktig at den teller ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Preacher
I 25 år har jeg hatt denne klokken, på armen kanskje litt over halvparten av tiden.

Oppdaget noe "nytt" i kveld, bilde tatt så rett på som mulig, og med sekundviseren rett opp...

Vis vedlegg 141032

Etter 25 år oppdager jeg altså at ene klokken min er skeiv... :D

Kan bare stryke "detaljorientert" fra CVen tror jeg.

Det er vel ikke skiva, men bezelen som er skjev? Skru den en runde og prøv å treffe så skal nok dette gå bra
 
Det er merkelig at ikke bezel er korrekt dersom den faktisk er støpt med kassen. Er du sikker på at den ikke bare har grodd fast over tid?
Husker spesifikt fra handelen da den var ny at den ikke kunne vris. Jeg var 13-14 år, helt newbie og budsjettet tillot ikke neste trinn oppover i pris av det utvalget butikken hadde inne...

Inex er ikke det mest sofistikerte varemerket innen klokker :)
 
Fikk en feil NATO i en leveranse fra cheapestnatostraps.com, og mottok riktig i dag sammen med et plaster på såret: en superherlig og nydelig myk Kvarnsjö Premium Classic Black i 18mm.

Flott kundeservice og nydelig rem! 10/10.

20190408_231529.jpg


Den brune crocoimitasjon-reimen er billigste sort, veldig stiv og allerede begynt å gå litt i stykker, så veldig greit med noe mer skikkelig :D
 
I 25 år har jeg hatt denne klokken, på armen kanskje litt over halvparten av tiden.

Oppdaget noe "nytt" i kveld, bilde tatt så rett på som mulig, og med sekundviseren rett opp...

Vis vedlegg 141032

Etter 25 år oppdager jeg altså at ene klokken min er skeiv... :D

Kan bare stryke "detaljorientert" fra CVen tror jeg.

Skal være Miyota 6850 urverk i denne forresten, googlet meg frem til det nå. Samme står i mange Citizen-modeller med tre subdials, der den nederste subdialen er en 8-trinns funksjonsvelger: TME, CAL, AL-1, AL-2, 0, CHR, TMR, L-TM.
 
Da gleder jeg meg til utpakking av denne ;)
Det ble en uverdig og lite høytidelig seremoni med en ødelagt XXL-pose som eneste emballasje rundt den store boksen, men veldig trivelig F2F handel i dag :)

I dag ankom også en usedvanlig kjip men funksjonell "luksuriøs klokkeboks" fra CDON. Den var riktignok mye rabattert men hvis noen virkelig betaler de 899 den har som påstått normalpris vil de nok felle en tåre når de "myke" putene inni kjennes ut som papir.

Bilder kommer en annen dag, rekker ikke photoshoot i dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Preacher
( Samlepost, oppdateres etterhvert... )

Raketa Garoda "World time"
  • 19 jewels
  • Ukedag+dato
  • 42mm diameter (uten krone)
  • 12mm høyde
  • 18mm remfeste
  • Raketa 2628.H urverk (manuelt opptrekk)
  • Gangreserve oppgitt til 45 timer
Tilfeldig ebay-funn til $31 fra India. Verifisert at den virker autentisk hos urmaker, og målt gangreserve til like over 47 timer. Her blir det litt duplisering av info og bilder fra den dedikerte tråden, men håper ikke det plager noen.

Litt historie:
Raketa, "Pakema" eller Paкéтa er et klokkemerke sovjet lanserte i 1961 etter suksessen med å sende Gagarin trygt opp i bane rundt jorden. Og ikke minst få han ned i live.

Raketa = rakett som i romrakett (ikke interkontinentale missiler som også var et hett tema på 60-70-tallet)

Fabrikken er en av de eldste fabrikker i russland: Petrodvorets i St.Petersburg. Denne ble grunnlagt av Peter den store i 1721, og produserte primært "luksusvarer av edelstener" frem til Stalin i 1945 beordret dem til å lage klokker for å redusere avhengigheten av vestlig teknologi. Pobeda og Zvezda var de første merkene de produserte helt fra starten, så kom Raketa i 1961 (kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Petrodvorets_Watch_Factory)

Sverdlovsk, en av byene på bezel ble oppkalt etter bolsjeviklederen Jakov Sverdlov i 1924. I 1991 etter sovjetunionens fall fikk byen tilbake navnet Jekaterinburg/Yekaterinburg fra 1721 (kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Jekaterinburg). Sverdlovsk er fremdeles navnet på provinsen byen ligger i.

144369_db4940dc8393a79af46e3ae03bcf1e49.jpg


144370_92789ddc126aafed0c1d79bad7d86951.jpg


144374_32bef695e60dc1730dcb4c46b71edf64.jpg



Guanqin GJ16034 (miyota)
  • Miyota 8215
  • Ukedag+dato
  • 40mm
  • 20mm remfeste

Handlet på ebay til 700kr. Veldig pent ur og virkelig mye for pengene. Modellen ble også levert med Seiko NH35 som er et litt bedre urverk (hacking, mulighet for manuelt opptrekk), men veldig fornøyd med denne!

guaqin3.jpg


guaqin2.jpg


guaqin1.jpg


Poljot Okeah ("Final edition")
  • Poljot 3133 urverk

Reproduksjon av uret som ble produsert for den sovjetiske marinen på 1970-tallet.

[bilde]


Suter Automatic
  • 21 jewels
  • Ukedag+dato
  • diameter
  • høyde
  • 19,5 mm remfeste
  • A.Schild (AS) 1824 urverk, automatisk
Denne kjøpte min far hos Urmaker Finckelsen i Bergen mens han studerte, litt usikker på hvilket år den er fra men han leverte hovedoppgave i 1970. Brukt daglig i ca 25 år før den ble erstattet av en casio digitalklokke (mener jeg har sett garantikortet på den, datert 1994). Siden har den ligget ubrukt før jeg tilfeldigvis gjenoppdaget den og tok den på service i mai 2019.

147064_199bff48be210016d307e46ec46ce8db.jpg


Fikk prøvd den på armen ca halvannen time med ny doubleweave blå perlon...

147174_8daeca25fa8d80470fe201e0b2ec2781.jpg

..før femåringen i huset stolt erklærte den som sin eiendom og sovnet med den på armen, mot øret. Litt justering av reimen gjenstår på bildet.

147175_9379c93dd4d54b700e558693d6608bc6.jpg


Certina DS Action Diver Sea Turtle Conservation Special Edition
  • Powermatic 80 urverk
  • 43 mm
  • 20 mm remfeste
Følte behov for en diver, og samtidig ble jeg litt engasjert i å redde havet :) Kjøpt ny hos norsk forhandler på gummireim, etterbestilt lenke.

stc.jpg


stc-lenke.jpg



Raketa "Time Zone" 24hr
  • 17 jewels
  • 24-timersvisning
  • 40mm
  • 18 mm remfeste
  • Raketa manuelt opptrekk
Kom over denne tilfeldig på ebay til en hyggelig pris, direkte fra en selger i moskva. Produsert på nittitallet, NOS, plasten var fremdeles på både forside og bakside.
74887159_10156476709492019_1751407497744220160_n.jpg



Certina DS- 1 Powermatic 80 Special Edition
  • Powermatic 80 urverk
  • 40 mm
  • 20 mm remfeste
Ønsket meg et litt mer dressy ur med sølv-skive, av litt mer kvalitet enn Guaqin-uret jeg kjøpte før sommeren. Likte spesielt godt de blå viserene. Den grønne jubileumsurskiven er ikke helt meg :)

ds1.jpg



Omega herreur, ca 1915

Omega 12" urverk
Sølv "cushion case"
Small seconds og romertall
faste remfester

Denne flotte Omegaen fant jeg i en skuff hos min far som nå har gått bort, sammen med litt annet arvegods. Usikkert hvem som har hatt denne siden alle med kjennskap til den nå ser ut til å ha gått bort, men sannsynligvis min oldefar fra Tromøya utenfor Arendal.

Var kraftig oksidert, men Urmaker Gjertsen tok den på service og returnerte den i topp stand. Bare byttet en fjær så var alt i orden igjen.

Før service:
gammelomega2.jpg


Etter service:
gammelomega1.jpg



Omega Seamaster 300

Grail <3

Dette er nok den vakreste og også dyreste utskeielsen jeg pådrar meg håper jeg. 2017-modell kjøpt pent brukt. Trenger egentlig ikke mer nå kjenner jeg <3 <3

[bilde]
 
Redigert:
Må bare skryte litt av urmaker Gjertsen. Jeg fikk meg en pent brukt speedmaster i vår, opprinnelig fra urverket.no

Jeg fikk ikke til å justere lenken selv, noen skruer fikk jeg løs men mange satt som spikret selv med mitt Bergeon skrujern kjøpt for anledningen.

Ikke noe problem i det hele tatt å hjelpe, justere og montere lenken. Topp service. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte klokken der, men det får bli neste gang jeg skal ha noe så nytt :D

Nå føler jeg meg enda mer lenket til uret :rolleyes:
20190607_143247.jpg
 
Redigert:
Sånn ellers er det under en måned siden jeg humret litt av en som skrev han hadde to klokker på vei i posten... Får da være måte på liksom.

Vel, altså... Jeg må seriøst bort fra Klokkeriet. Får sannsynligvis to pakker i posten til uken :confused: Snart endre trådtittel?
 
Sånn ellers er det under en måned siden jeg humret litt av en som skrev han hadde to klokker på vei i posten... Får da være måte på liksom.

Vel, altså... Jeg må seriøst bort fra Klokkeriet. Får sannsynligvis to pakker i posten til uken :confused: Snart endre trådtittel?
Snart på tide med et nytt samlebilde :)
Noen hint om hva som er innkommende da?
 
Snart på tide med et nytt samlebilde :)
Noen hint om hva som er innkommende da?

De er ikke sveitsiske eller japanske, men ene har urverk fra Seiko eller Miyota (er visst litt tilfeldig hva man får). Vil ikke si så mye mer før jeg har egne bilder og ser at jeg ikke er svindlet :)

Men jeg bestilte en reim som er tiltenkt en av dem i dag fra min lokale Hirsch-pusher. Kan tease med den i hvert fall:

RallyNatBlackRed03-800_800x1200.jpeg
RallyNatBlackRed04-800_800x1200.jpeg


Worst case kan jeg bruke den på speedmasteren også siden det er 20mm :D
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Siste tilskudd, på blå perlon for øyeblikket fordi den originale blå stoffreimen er litt knapp med sine 7+11 cm:

20190612_101835.jpg


20190612_102146.jpg


Dette er en Poljot Okeah "Final Edition" som angivelig skulle være limited edition med 300 nummererte ur.

Jeg har forstått det sånn at de laget flere nummererte serier med "inntil 300 ur hver", alle gravert med x/300 eller noe slikt. Tar ikke det så tungt, tenker det er noe russisk over det hele :D

Kjøpte denne brukt, fikk med både glassbaklokk og stål, begge med plasten fremdeles på, begge lokk fulgte med fra butikk. Glassbaklokket er 64/300 og stålbaklokket er 28/300 :rolleyes:
 
Redigert:
Okeah-klokken er såvidt jeg kan forstå en ekte reproduksjon av Okeah-modellen fra Poljot, med falsk "Final edition" baklokk.

Da Final edition ble laget hadde fabrikken lovet at det skulle være de siste 300 urene, men det ble et tydeligvis ikke...
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Siste delen av et prosjekt kom i dag... Dvs ringene er fremdeles litt små, men dette er første reimen jeg har laget og litt tilfeldig hva deler jeg har hatt tilgjengelig

For anledningen på Speedmasteren:
20190620_175831.jpg


20190620_175846.jpg


20190620_175853.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Preacher
Heldigvis ikke bare egen produksjon av reimer... I dag kom liten pakke fra cheapestnatostraps igjen med litt nato og perlon, og disse to:

Tropical sport vintage blue i 19mm
20190621_190551.jpg


Monza i 20mm
20190621_191243.jpg


Må si meg ganske fornøyd med cheapestnatostraps altså!
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Preacher
Laget meg en 20mm reim av noe skinn jeg hadde liggende. Ble helt enkel og like bred hele veien, men fikk lært meg litt om padding, symmetri, kantbehandling etc Brukbar men ikke veldig pen, her på min fars gamle Suter Automatic.

20190805_231449.jpg


20190805_225000.jpg


Har fått meg litt flere typer tråd, bedre verktøy og har noe artig skinn på vei fra ebay så satser på at neste prosjekt blir mer gøy :)
 
Redigert: