Min bittelille samling

Medlem
20. april 2018
Innlegg
183
Sted
Bergen
Mitt lille hjørne med et forsøk på en kronografisk (...) samling av ting jeg har som viser tid. Dette blir på historieformat enn så lenge.

Det jeg husker best om mitt aller første armbåndsur er at det ikke tålte vann, og jeg tror det ble kjøpt på en Esso-stasjon. Nummer to husker jeg ikke i det hele tatt, men jeg tok sikkert livet av den også. Som sen-søttitalls barn var jeg selvsagt innom (casio?) kalkulatorklokken mens jeg gikk på barneskolen, og frem til konfirmasjonen var det diverse casio. "Alarm chrono"-modeller tipper jeg etter kjappe googlesøk. Alle disse er såvidt jeg vet resirkulert eller på annet vis tapt.

Til konfirmasjonen fikk jeg meg denne Inexen som jeg den gang ca 1993 syntes var kjempetøff, da med original lenke som jeg klarte å ryke av (vridd lenke, knekte baretter) i et sykkeluhell ca 1998 (fikk tilpasset en erstatningslenke fra Tissot etter det). Denne brukte jeg til alle anledninger daglig frem til ca 2008. De som enda ikke har tatt tegningen om at det blir lite eksklusive ur og hyppige bytter i denne tråden har forhåpentligvis tatt tegningen nå :)
20180401_002227.jpg


Denne har opparbeidet seg mye patina, og fikk i 2018 en enkel brun lærrem og var erstatningsklokke noen uker.

Angivelig (i følge selger/butikk) et Citizen-urverk og ripefritt glass. Det siste var selvsagt ingen stor utfordring for en aktiv fjortis...:cool:


I påsken 2008 fant jeg ut på den harde måten at skjærtorsdag er arbeidsdag i UK, og trøsteshoppet meg en Tissot PRC200 (T17.1.586.52) på Heathrow mens jeg ventet på flyet hjem:

20180415_184920.jpg


Denne har også "levd et rikt liv" og opparbeidet seg en del patina. I sommer fungerte den som maleklokke mens jeg malte huset, men det betyr at jeg er glad i den og vet hva den tåler, ikke at jeg ønsker å mishandle den ;)

Den har vært fast på armen fra påsken 2008 til vi skulle tilbake til sommertid våren 2018. Da ville ikke gjengene på kronen ta tak lenger når jeg skulle skru den inn igjen, så da måtte den til fagmann for reperasjon.

Og det var omtrent da galskapen begynte for min del. Når jeg først skulle innom en urmaker kunne jeg jo ta med mer gammelt skrot.

Omtrent samtidig hadde jeg begynt et nytt og bedre liv med trening og slikt. Og kan man egentlig trene uten en skikkelig treningsklokke?

Det første først, som forsåvidt også har sin egen tråd. Min far gav meg noen år tidligere farfars gamle Omega Constellation med sprekk i "glasset" og stiv og skitten nylonbånd av billigste sort. Ingen før-bilder, men den ble med Tissoten til urmaker og kom tilbake slik
20180419_122229.jpg

I dag ligger den i skuffen sammen med en blå/hvit NATO og en billig mørkebrun (preget) krokodille-strap fra ebay. Mer om den her: https://www.tidssonen.no/forum/threads/farfars-omega-constellation.54940/

Og så var det dette med treningsklokke da. Etter mye frem og tilbake ble tankene om TAG Heuer Connected droppet for en mer edruelig Garmin Fenix 5 sapphire.

Flott når disse aktivitetsarmbåndene blir større enn klokkene... :D
20180419_135929.jpg


Siden har fenixen fått original titan lenke og et fake men logofri enkel Speedmaster-theme siden den er ganske clean. Bilder av den kommer plutselig.

Litt random bilder:
20180517_101353.jpg


20190220_133835.jpg


20190302_210741.jpg
 
Redigert:
To til i kategorien veggur

En enkel og ganske unik klokke laget av meg på bestilling fra min eldste sønn (7 år i gjerningsøyeblikket):
20190228_005150.jpg

Urverk og visere fra Clas Ohlson, bilde av Mars med fri brukslisens, og tallene har jeg photoshoppet inn. Skrevet ut og limt på en stiv papp-plate. Sekundviseren ble litt kort, og litt uheldig farge så kanskje det blir en versjon 2.0 snart.

Nummer to er ikke min, men svigermor sin. Tar den med her likevel da den såvidt jeg vet er ganske spesiell. Dette er en 24-timersklokke som hørte til televerket, telefonsentralen, eller "det eneste huset i bygda med telefon" på den tiden alle telefoner var fastmontert og hadde sveiv. Fra en fjord på Sunnmøre hvor svigerfar vokste opp.
20190228_005223.jpg


Her viser klokken 15:44. Trekkes opp med en egen nøkkel gjennom hullet i urskiven ca annenhver uke. Går som en klokke!

Merket med produsent/leverandør nederst:
20190304_202224.jpg
 
Sånn ser tissoten ut i dag. Trodde egentlig jeg handlet sort/gul nato, men lyset må ha lurt meg... Den ble navy/gul.
20190304_222730.jpg


Blir selvskreven på svenske flaggans dag 6. juni i hvert fall, og jeg kjører jo Volvo... o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og netrom71
Og en strøken en som sådan :p
Men det ble bra med NATO-remmen. Greit med litt variasjon.

Den Volvoen lider litt av travel jobb og familie, men takk for det :)

Rakk en liten photoshoot med de andre to NATOene i dag.

Navy/hvit:
20190305_093057.jpg


007:
20190305_093241.jpg


Den siste tok jeg ikke av igjen i dag for å si det sånn :)
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Ble påminnet min urbarndom i dag da jeg besøkte barndomshjemmet. Lengre historie kort: Min ikke helt unge far hadde funnet et litt rart borrelåsbånd i rotet mitt og brukt det til å surre sammen noen gå-staver.

Jeg måtte selvsagt demonstrere og forklare:cool:

Her med min Garmin Fenix 5 som kanskje er litt for omfangsrik. ..
20190309_120441.jpg


Så, når man har sneket seg tilstrekkelig lenge rundt i jungelen uten å avgi avslørende refleksjoner fra klokken, kan man lette på sløret og lese av tiden:
20190309_120449.jpg


Lot remmen gå tilbake til stavene enn så lenge. Kanskje en av guttene vil ha den på sikt :)

Her er garminen i mer vanlig positur med titanlenke og speedmaster-ish theme.
20190309_121758.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Den Omega Constellation klokka er en helt fantastisk! Det er en klassiker som må fortsette å gå i arv.
 
  • Liker
Reaksjoner: hgnubel
Mitt bidrag til mer Inex på forumet... o_O

Konfirmasjonsklokken ble mye bedre med NATO enn brun skinnrem egentlig. Fikk henge på armen mens Garminen lå til lading, men vet ikke helt om jeg vil vise meg offentlig med den :)

20190311_224715.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Et helt år med Garmin Fenix på armen har gjort meg til en junkie i forhold til å logge skritt, puls, søvn, etc... men det blir litt drøyt i lengden å kombinere denne digre treningsklokken med andre klokker.

Vivosmart 4 ble svaret, logger data elegant i samme app som Fenixen som om de var en enhet. Og tallene blir oppdatert tilbake til enhetene så skritt og sånn vises korrekt.

20190322_225846.jpg


Ulempen siden jeg har denne på høyre hånd og er høyrehendt er at jeg "går" 100-150 skritt når jeg pusser tenner :D

Fordelen er åpenbart mer ledig plass på venstre håndledd.

Edit: ja og denne kan selvsagt også vise tid :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Tillater meg å legge ut enda et bilde av en klokke som teknisk sett ikke er min... Femåringen fikk velge seg en klokke hos J. Gjertsen tidligere i år og la sin elsk på denne fra Gul. Allerede opparbeidet seg litt patina, som jeg forsåvidt hadde regnet med:

20190323_135118.jpg


Nå har han fått kikke litt på natoremmer på ebay og går spent og venter på at de skal ankomme :D

Tenkte det kunne vært kult å prøve å pushe han i retning av et rimelig (og solid) mekanisk ur på sikt. Tips? En gammel Seiko 5 med baklokk av glass kanskje? Fordel med tall på hver time og lite ekstra stash tenker jeg, men åpen for alt :)
 
Kjøpte egentlig denne billigste av de billigste 18mm 5-rings zuluene fra cheapestnatostraps.com for å få ringene til noen hobbyprosjekter, men kom på at konfirmasjonsklokken er jo 18mm...
20190401_191142.jpg


Forøvrig opplevd veldig god service der, de sendte en navy/gul 18mm nato når jeg skulle ha en sort/gul 20mm. Får riktig natostrap og en gratis valgfri skinnrem i posten straks :D

Tror ikke jeg trenger den navy/gul i 18mm så den kan sikkert gis bort eventuelt om noen vil betale for brevpost.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Preacher
I 25 år har jeg hatt denne klokken, på armen kanskje litt over halvparten av tiden.

Oppdaget noe "nytt" i kveld, bilde tatt så rett på som mulig, og med sekundviseren rett opp...

20190402_231759.jpg


Etter 25 år oppdager jeg altså at ene klokken min er skeiv... :D

Kan bare stryke "detaljorientert" fra CVen tror jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Preacher
I 25 år har jeg hatt denne klokken, på armen kanskje litt over halvparten av tiden.

Oppdaget noe "nytt" i kveld, bilde tatt så rett på som mulig, og med sekundviseren rett opp...

Vis vedlegg 141032

Etter 25 år oppdager jeg altså at ene klokken min er skeiv... :D

Kan bare stryke "detaljorientert" fra CVen tror jeg.
Haha, og det som først har blitt sett, kan ikke strykes av netthinna:p:confused: