Raketa Goroda "World time"

Medlem
20. april 2018
Innlegg
183
Sted
Bergen
Rotet rundt på ebay etter vintageklokker fra sovjet/russland i nedre prissjikt, og endte opp med å vinne budrunden på denne artige saken.

Litt stemningsmusikk:

Siden klokken er såpass spesiell og patinert tok jeg det for å være ekte vare, selv om selger var i India. Kan ikke dømme 1mrd+ bare fordi noen har gjort business av å lage forfalskninger. Uansett var innsatsen liten, under 300kr inkl frakt.

Frakten var antagelig med han karen her, for det tok sin tid...

last ned.jpeg


Men plutselig hadde jeg pakke i dag!

20190423_191808.jpg

Ca fire kilometer bobleplast senere...

20190423_133126.jpg


20190423_133132.jpg


20190423_133146.jpg


20190423_133152.jpg


Den kom med en superkjip plastrem i crocoimitasjon, så jeg satte den på en navy/gul NATO jeg hadde til overs. Må se litt etterhvert hva slags rem denne bør ha.

Lurer på om urskiven egentlig er/var blå, fikk frem litt blåfarge i solen:
20190423_182014.jpg


"glasset" er nok byttet i nyere tid, det er ingen merker eller riper der som jeg kan se enkelt. All patina ligger i urskive/bezel :D

Edit:
Tekniske data:
  • 19 jewels
  • Ukedag+dato
  • 42mm diameter (uten krone)
  • 12mm høyde
  • 18mm remfeste
  • 2628.H urverk (manuelt opptrekk)
  • Gangreserve oppgitt til 45 timer

Byene rundt bezel:
Рейкьявик/Rejkjavik, Iceland
Дакар/Dakar, Senegal
Лондон/London, UK
Женева/Geneva, Switzerland
Москва/Moscow, Russia
Горький/Gorky, Russia
Свердло́вск/Sverdlovsk, Russia (Yekaterinburg)
Ташкент/Tashkent, Uzbekistan
Новосиби́рск/Novosibirsk, Russia
Иркутск/Irkutsk, Russia
Якутск/Yakutsk, Russia
Владивосто́к/Vladivostok, Russia
Магадан/Magadan, Russia
П-Камча́тский/Petropavlovsk-Kamchatskiy, Russia
Ана́дырь/Anadyr, Russia
Самоа/Samoa
Гонолулу/Honolulu, Hawaii
Аляска/Alaska
Сан-Франциско/San-Francisco
Денвер/Denver
Чикаго/Chicago
Нью-Йорк/New York
Буэнос айрес/Buenos Aires, Argentina
Рио де Жанейро/Rio de Janeiro, Brazil

Listen stjålet fra kommentarfelt på denne videoen:

Som videoen viser er denne drevet av urverket 2628.H.

"Håndskrift" i logoen betyr visstnok at dette er en tidlig utgave. Det stemmer også med inskripsjonen på baklokket som også tyder på tidlig utgave. Men usikker på når denne modellen ble introdusert. Den var i hvert fall i produksjon på 1980-tallet.

"Pakema" som det står på min er Raketa bare med kyrillisk skrift. Det viser at uret er produsert for det russiske marked. De finnes også med "Raketa" på urskiven, men da produsert for eksport og gjerne (alltid?) med latinske bokstaver på byene rundt bezel.
 
Redigert:
Litt historie:

Raketa, "Pakema" eller Paкéтa er et klokkemerke sovjet lanserte i 1961 etter suksessen med å sende Gagarin trygt opp i bane rundt jorden. Og ikke minst få han ned i live.

Raketa = rakett som i romrakett (ikke interkontinentale missiler som også var et hett tema på 60-70-tallet)

Fabrikken er en av de eldste fabrikker i russland: Petrodvorets i St.Petersburg. Denne ble grunnlagt av Peter den store i 1721, og produserte primært "luksusvarer av edelstener" frem til Stalin i 1945 beordret dem til å lage klokker for å redusere avhengigheten av vestlig teknologi. Pobeda og Zvezda var de første merkene de produserte helt fra starten, så kom Raketa i 1961 (kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Petrodvorets_Watch_Factory)

Sverdlovsk, en av byene på bezel ble oppkalt etter bolsjeviklederen Jakov Sverdlov i 1924. I 1991 etter sovjetunionens fall fikk byen tilbake navnet Jekaterinburg/Yekaterinburg fra 1721 (kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Jekaterinburg). Sverdlovsk er fremdeles navnet på provinsen byen ligger i.
 
Redigert:
Teksten på baklokket, tolket med wikipedia:

ПЬІПЕЗАЩИЩЕННЬІЕ
ПРОТИВО(?)ДАРНЬІЙ БАЛАНС

Så til Google Translate...

ПЬІПЕЗАЩИЩЕНН = PIPE BESKYTTET

Ordet avsluttes med "ЬІЕ", men da blir oversettelsen PIPEZASCHYSCHENNIE. Tilskriver det vanlig google translate hickups, og tolker ordet inntil videre som en slags støtbeskyttelse.

Neste del: det er et tegn som ligner på en opp-ned A som forbinder de to første ordene, men klarer ikke å se hva slags tegn det egentlig er. Legger inn et mellomrom.

Til slutt sitter jeg igjen med:

ПРОТИВО ДАРНЬІЙ БАЛАНС = COUNTERBALL BALANCE

I følge google er dette også oversatt til norsk. Jaja.

Hvis noen med bedre (eksisterende) kompetanse på russisk eller urverk leser dette så kom gjerne med innspill :)

Det jeg sitter igjen med er et inntrykk av at at dette handler om (støt?)beskyttelsen av urverk og noe som har med balansen å gjøre, kanskje noe som i samtiden var et tegn på pålitelighet. Som doble fustasjeopphengsforkoblinger, sånn ca.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og andres
Google Translate er på jordet. Etter å ha lurket i årevis måtte bare nerden i meg registrere seg for å svare på denne.

Det første ordet er "пылезащищен"/pilezaschischen, som betyr beskyttet mot støv. Пыль = støv, защищен = beskyttet.

Bokstaven som mangler i ord to er en kyrillisk u, "у", og den komplette teksten er "противоударный баланс"/protivoudarnii balans, som betyr støtsikret balanse. Protiv = mot, udar = slag/støt.

Så raketten er dust and shockproof som det heter på nynorsk.
 
Google Translate er på jordet. Etter å ha lurket i årevis måtte bare nerden i meg registrere seg for å svare på denne.

Det første ordet er "пылезащищен"/pilezaschischen, som betyr beskyttet mot støv. Пыль = støv, защищен = beskyttet.

Bokstaven som mangler i ord to er en kyrillisk u, "у", og den komplette teksten er "противоударный баланс"/protivoudarnii balans, som betyr støtsikret balanse. Protiv = mot, udar = slag/støt.

Så raketten er dust and shockproof som det heter på nynorsk.

Takk for hjelpen og gratulerer med en knallsterk førstepost :)
 
Google Translate er på jordet. Etter å ha lurket i årevis måtte bare nerden i meg registrere seg for å svare på denne.

Det første ordet er "пылезащищен"/pilezaschischen, som betyr beskyttet mot støv. Пыль = støv, защищен = beskyttet.

Bokstaven som mangler i ord to er en kyrillisk u, "у", og den komplette teksten er "противоударный баланс"/protivoudarnii balans, som betyr støtsikret balanse. Protiv = mot, udar = slag/støt.

Så raketten er dust and shockproof som det heter på nynorsk.
Velkommen! Ser frem til å se hva en årelang lurker har på lur i samlingen sin :)
 
Ikke noen nøyaktig måling, men jeg trakk klokken helt opp kl 13:30 tirsdag. Det er akkurat nå 45 timer og 26 minutter siden. Gangreserven skal være 45 timer, så regner med den stopper snart.

Dumt spørsmål kanskje fra en som ikke kan veldig mye om urverk, men er gangreserve-tall et utrykk for hvor lenge klokken beveger seg, eller hvor lenge den beveger seg innenfor en viss nøyaktighet? Samme spørsmål egentlig på en litt annen måte: når fjæren nærmer seg "tom", vil klokken stoppe helt når den ikke lenger klarer holde tiden, eller sakne gradvis?

Hvis noen kan svare på hva som er vanlig for mekaniske ur er det helt innenfor, trenger ikke spesialkompetanse på russiske ur :) Ikke veldig viktig for meg dette, bare nysgjerrig.

Edit: det ble 47 timer og 23 minutter.

Edit2: Linker:
Edit3: Slik så nok min ut da den var ny: https://www.ebay.com/itm/Raketa-Goroda-Worldtimer-Vintage-URSS-CCCP-USSR-Blue-Bleu-Gold/123743891222
 
Redigert: