Ok da har denne vært på Golan regner jeg med
ellers kan det nevnes at blant annet Eterna har levert kule modeller til det Israelske forsvaret som er etterspurte i samlermarkedet.
Ok da har denne vært på Golan regner jeg medellers kan det nevnes at blant annet Eterna har levert kule modeller til det Israelske forsvaret som er etterspurte i samlermarkedet.
Underlaget er kassen til min Schneider 10x80 Flakfernrohr, en tysk kikkert for spotting av
fientlige fly. Når jeg første gangen kikket igjennom denne 68 år gamle kikkerten skjønte
jeg at ting faktisk kunne være bedre før. HELT rå optikk![]()
Spennende tråd! Her er min lille G.S.T.P. familie. Omega, JLC, Doxa og en "no-name" 1/10s kronograf.
Jeg kan desverre ikke skryte på disse noen krigshistorisk proveniens utover at de stammer fra et
mobiliseringslager. Heldigvis var det et klokt hodet som reddet disse da de skulle skrotes, det skal sies at han kun tok vare på de som var strøkne. De andre gikk i søpla
PS, vi venter i spenning på bilder fra deg LangtransportDu har jo et tonn med godbiter.
Vet du hva stoppeklokken er benyttet til?
PS, vi venter i spenning på bilder fra deg LangtransportDu har jo et tonn med godbiter.
Takker for tilliten..
Britiske har jeg hatt mange av opp gjennom tidene - nådde aldri fullt hus av "dirty dozen" så jeg ga opp, solgte JLC og IWC for å finansiere bruksklokker og sitter igjen med Record, Cyma (i dårlig stand) og denne WWW fra Timor:
Från 40-talet. Användes av allierades piloter för att räkna ut tid för bombfällning, navigering mm.
Skapades av Lt Commander Philip Van Horn
Anders
Så Timoren er kanskje en liten sjeldenhet![]()
Nei, ikke noe særlig sjelden. Egentlig er det vel bare Grana av de 12 ulike WWW ene som er vanskelig å få tak i, selv om flere er relativt kostbare. Forrige uke gikk en Grana WWW på ebay for over 4000 pund......
Weems er kule klokker benyttet både sivilt og militært. Jeg har alltid forbundet Weems med Longines. Wittnauer var vel merkevaren for det amerikanske markedet?
En liten sjekk viser at Weems patenten (US pat 2008734 P.V.H, Weems) også ble benyttet av Omega, Jaeger Le Coultre, Movado og Zenith. For militært bruk ble disse gitt til piloter og navigatører, blant annet RAF. Primært ble disse vistnok laget for det sivile markedet. (Wesolowski)
Oj 4000 pund for en Grana (Certina)....
Historien jeg har referert fra ovenfor er for en Timor merket ATP, tidlig WW2 (1939). Ellers er det nevnt at det fra 1944 ble produsert på kontrakt mange merket WWW:
- Timor
- Omega
- Buren
- Cyma
- Eterna
- IWC
- Jaeger LC
- Lemania
- Record
- Vertex
Så nevnte du Grana, vet du om flere?
WWW (Wrist Watch Waterproof) på kontraktsklokker ble vel produsert helt fram til 1958 (?) i følge merke indeksen i samme bok (Wesolowski)