Militære ur

Timor og Heuer Luftforsvaret

PS, vi venter i spenning på bilder fra deg Langtransport;) Du har jo et tonn med godbiter.

Takker for tilliten ;) men tonn er det vel ikke snakk om får jeg litt ekstra tid skal jeg utfordre deg på GSTP'er ihvertfall


....har solgt mange men når jeg ser slike tråder våkner samleren igjen...

Er ingen ivrig fotograf men HTCn har jo kamera så her er noen kvikke snapshots. Først en liten godbit et norsk militærur - vår alles kjære Heuer Luftforsvaret også presentert annet sted her på sidene en plass med et wristshot.

IMAG0391.jpg


IMAG0390.jpg



Britiske har jeg hatt mange av opp gjennom tidene - nådde aldri fullt hus av "dirty dozen" så jeg ga opp, solgte JLC og IWC for å finansiere bruksklokker og sitter igjen med Record, Cyma (i dårlig stand) og denne WWW fra Timor:

IMAG0394.jpg


Litt kleint med den natoremmen som er for bred - men det var det beste for hånden i dag

IMAG0393.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Jan Egil
Weems

Från 40-talet. Användes av allierades piloter för att räkna ut tid för bombfällning, navigering mm.
Skapades av Lt Commander Philip Van Horn

URL=http://forumbilder.se]
b93201284008Pfd82.jpg
[/URL]

Anders
 
Jeg har en Rolex 6694 fra 1988 som ble delt ut til offiserer i United Arab of Emirates. Merket på klokken min er fra UAE sitt flyvåpen (airforce logo) Jeg har ikke sett andre Rolex med denne logoen på skiven:
IMG_0233.jpg

IMG_0236.jpg
 
Takker for tilliten ;) ..
Britiske har jeg hatt mange av opp gjennom tidene - nådde aldri fullt hus av "dirty dozen" så jeg ga opp, solgte JLC og IWC for å finansiere bruksklokker og sitter igjen med Record, Cyma (i dårlig stand) og denne WWW fra Timor:

Militære klokker er kult, vurderer å samle slike en gang. Det jeg liker er historien de representerer.

Timor var en leverandør til den Britiske armeen sammen med mange andre produsenter. De ble alle produsert iht. krav fra det militære innkjøpsprogrammet. Alle hadde 15 steners verk og selvlysende tall på hvite (oftest) eller svarte skiver.

Ganske utrolig ble de fleste av disse vraket etter krigen. Øyevitner kan fortelle at krigsfanger ble gitt hammere for metodisk vraking av klokker.

Klokkene ble solgt til det militære til en lavere pris under krigen mot at de skulle vrakes når freden kom. Dette for at rykte til den sveitsiske klokke industrien skulle opprettholdes og for å unngå at militære klokker skulle oversvømme markedet.

Selvsagt unngikk mange klokker denne behandlingen og noen ble også lagret. Disse fikk imidlertid en annen utfordring rundt 1950 ved at man oppdaget at de hadde et høyt strålingsnivå. Derfor ble mange av disse igjen vraket av myndighetene. (Wesolowski).

Så Timoren er kanskje en liten sjeldenhet :)
 
Från 40-talet. Användes av allierades piloter för att räkna ut tid för bombfällning, navigering mm.
Skapades av Lt Commander Philip Van Horn

Anders

Weems er kule klokker benyttet både sivilt og militært. Jeg har alltid forbundet Weems med Longines. Wittnauer var vel merkevaren for det amerikanske markedet?

En liten sjekk viser at Weems patenten (US pat 2008734 P.V.H, Weems) også ble benyttet av Omega, Jaeger Le Coultre, Movado og Zenith. For militært bruk ble disse gitt til piloter og navigatører, blant annet RAF. Primært ble disse vistnok laget for det sivile markedet. (Wesolowski)
 
Nei, ikke noe særlig sjelden. Egentlig er det vel bare Grana av de 12 ulike WWW ene som er vanskelig å få tak i, selv om flere er relativt kostbare. Forrige uke gikk en Grana WWW på ebay for over 4000 pund......

Oj 4000 pund for en Grana (Certina)....

Historien jeg har referert fra ovenfor er for en Timor merket ATP, tidlig WW2 (1939). Ellers er det nevnt at det fra 1944 ble produsert på kontrakt mange merket WWW:

- Timor
- Omega
- Buren
- Cyma
- Eterna
- IWC
- Jaeger LC
- Lemania
- Record
- Vertex
Så nevnte du Grana, vet du om flere?

WWW (Wrist Watch Waterproof) på kontraktsklokker ble vel produsert helt fram til 1958 (?) i følge merke indeksen i samme bok (Wesolowski)
 
Tack

Weems er kule klokker benyttet både sivilt og militært. Jeg har alltid forbundet Weems med Longines. Wittnauer var vel merkevaren for det amerikanske markedet?

En liten sjekk viser at Weems patenten (US pat 2008734 P.V.H, Weems) også ble benyttet av Omega, Jaeger Le Coultre, Movado og Zenith. For militært bruk ble disse gitt til piloter og navigatører, blant annet RAF. Primært ble disse vistnok laget for det sivile markedet. (Wesolowski)

Hej

Tack för informationen. Du har helt rätt. Jag känner inte till om Wittnauer bara var för den amerikanska marknaden.
Det är en liten klocka och därför är jag förvånad hur besättningen kunde skruva på dessa små rattar.
Köpte den från Frankrike för några år sedan. Min tanke är att den kanske togs om hand efter att ett allierat bombplan störtat i Frankrike under WWII. Den är väl använd. Urverket fungerar mycket bra.


Anders
 
Oj 4000 pund for en Grana (Certina)....

Historien jeg har referert fra ovenfor er for en Timor merket ATP, tidlig WW2 (1939). Ellers er det nevnt at det fra 1944 ble produsert på kontrakt mange merket WWW:

- Timor
- Omega
- Buren
- Cyma
- Eterna
- IWC
- Jaeger LC
- Lemania
- Record
- Vertex
Så nevnte du Grana, vet du om flere?

WWW (Wrist Watch Waterproof) på kontraktsklokker ble vel produsert helt fram til 1958 (?) i følge merke indeksen i samme bok (Wesolowski)

Komplett WWW produsentliste:

- Timor
- Omega
- Buren
- Cyma
- Eterna
- IWC
- Jaeger LC
- Lemania
- Record
- Vertex
- Grana
- Longines

Historien din om ATP ene som ble knust er velkjent og forståelig i et markedsperspektiv.
 
Kriegsmarine deck watches

Disse er dessverre ikke mine, men jeg kom over de på et annet forum jeg frekventerer. Historien
er at disse ble levert inn til repesasjon til en urmakermester i Trondheim under krigen, og aldri
hentet ut igjen. Det er en Vacheron & Constantin i mint kondisjon samt en A. Lange & Söhne
som er slaktet for deler. Det var til tider vanskelig og få deler til disse der og da. Derfor var det
vanlig og plukke ned ur for deler.

009.jpg


003.jpg


006.jpg


Det er vel unødvendig og nevne at disse urene var noe av det ypperste som ble levert
til den Tyske Marinen på den tiden.
 
Disse er dessverre ikke mine, men jeg kom over de på et annet forum jeg frekventerer. Historien
er at disse ble levert inn til repesasjon til en urmakermester i Trondheim under krigen, og aldri
hentet ut igjen. Det er en Vacheron & Constantin i mint kondisjon samt en A. Lange & Söhne
som er slaktet for deler. Det var til tider vanskelig og få deler til disse der og da. Derfor var det
vanlig og plukke ned ur for deler.

009.jpg


003.jpg


006.jpg


Det er vel unødvendig og nevne at disse urene var noe av det ypperste som ble levert
til den Tyske Marinen på den tiden.

Fra samlerforum.net ?
 
Tre Kronor

Tenkte jeg skulle presentere mitt nyeste tilskudd. Utover at det er et Sveitsisk produsert og
brukt i militærtjeneste i Sverige(mao aldri har sett noe action:p) vet jeg lite om det.
Mest sannsynlig er det produsert på 1930 tallet en gang, skiven og "katedral" viserene er
belagt med radioaktivt materiale. Viserene lyser ennå(!)

DSCN0459b.jpg


Uret ble levert med en ekstra "kasse" som skulle gjøre det mere resistent mot støt og fuktighet.

DSCN0462b.jpg


DSCN0484b.jpg


DSCN0478b.jpg


Lokket på klokken er preget med tre kroner, A no.56

DSCN0483b.jpg


Om noen av dere har noe mere info lytter jeg gjerne;)