Militære ur

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Innlegg
1.941
Sted
Oslo Akershus
Det må finnes en del militære ur her på sonen, jeg har sett flere. Militære ur og effekter er jo et stort og populært samleområde. Håper å se mange flotte bilder i denne posten.


Jeg har to jeg liker å se på som militære ur. Den første er et Omega lommeur med GSTP stempel. Jeg pleier å fortelle at dette var klokka som var med Max Manus under flydroppet i Østmarka ;) Forøvrig flott urverk.
Omega leverte over 100.000 klokker til British Army under 2. verdenskrig, noe som tilsvarte over halvparten av det som ble produsert. Montgomery besøkte Omega fabrikken i Biel etter krigen og takket for innsatsen.

Klokke nummer to er en Ingersoll Radiolite fra 1. verdenskrig (uten militær merking). Støvet på innsiden av glasset er fra granatnedslagene ved Somme... neida denne ble nok ikke produsert før etter krigen og forlot ikke USA før den havnet her hos meg for noen år siden :)

Spesielt med disse klokkene var det enkle urverk uten lagersteiner (0 jewels) som i praksis ikke lot seg reparere. Man byttet den bare ut når den ikke fungerte mer. Klokken kom med 1. års garanti ("one year trouble-free running"). I tilegg hadde den en kraftig selvlysende skive som lot seg lese i mørke. Lommeursvarianten ble benyttet av britisk tanks personell som deltok for første gang i Somme 1916.

ref. Wesolowski


omega-1.jpg


omega-2.jpg


omega-3.jpg


ingersoll-1.jpg


ingersoll-2.jpg


British_infantry_Morval_25_September_1916.jpg
 
Leonidas, handlet inn fra Japan like før tsunamien. Har den vært med på krigen i Stillehavet?

Kniven er Engelsk, hjelmen i "barnestørrelse" kommer fra Tirpitz og avstandsmåleren (som jeg tror det er) er Tysk

milit%C3%A6r-effekter+004+resize.jpg



milit%C3%A6r-effekter+002+resize.jpg
 
Badeklokke

Hei.

Legger på en våt Svenske også.

6105_B.jpg


6105_birdy_2.jpg


Brukt av Svenkske mindeyk kommandoen (KA1) i fra 1974 til 1984.
 
Ikke gutta på skauen, den er vel nyere enn det :) Ettertraktet modell har jeg forstått fra en annen tråd her på sonen. Har den også vært benyttet militært?

Ja da. Den har tilhørt en britisk marinedykker.
Disse urene var standard utstyr under store deler av syttitallet for dykkere i den britiske marinen.:D

I dag brukes den mest til deskdiving, pølsesteking og støvsuging av hytter.:D
 
G.S.T.P.

Spennende tråd! Her er min lille G.S.T.P. familie. Omega, JLC, Doxa og en "no-name" 1/10s kronograf.
Jeg kan desverre ikke skryte på disse noen krigshistorisk proveniens utover at de stammer fra et
mobiliseringslager. Heldigvis var det et klokt hodet som reddet disse da de skulle skrotes, det skal
sies at han kun tok vare på de som var strøkne. De andre gikk i søpla:(:(:(

IMG_6088.jpg


IMG_6089.jpg


IMG_6090.jpg


IMG_6091.jpg


IMG_6092.jpg


IMG_6095.jpg


Underlaget er kassen til min Schneider 10x80 Flakfernrohr, en tysk kikkert for spotting av
fientlige fly. Når jeg første gangen kikket igjennom denne 68 år gamle kikkerten skjønte
jeg at ting faktisk kunne være bedre før. HELT rå optikk:D

IMG_6100b.jpg


PS, vi venter i spenning på bilder fra deg Langtransport;) Du har jo et tonn med godbiter.
 
Er ikke akkurat Vintage dette her men...Har akkurat hentet en jagerpilot klokke på posten idag. Det er en klokke som blit gitt til piloter i Israelske forsvaret. Er en anadigi med safirgalss, titan kasse, lenke og doble o-ringer i krona. De blir laget av den enste klokkeprodusenten der nede. Man kan få tak i en del duplikat klokker med div. logoer men denne er gravert på baksiden og har det riktige luftforsvar logoet hevet i urskiva.:) Svært fornøyd med den har vært på jakt etter den originale en god stund. Kommer i egen koffert. :cool: Er litt mulig litt svimmel men er ikke sikker på hvordan man legger inn egne bilder her??? :confused:
 
Ok da har denne vært på Golan regner jeg med :) ellers kan det nevnes at blant annet Eterna har levert kule modeller til det Israelske forsvaret som er etterspurte i samlermarkedet.
 
Ok da har denne vært på Golan regner jeg med :) ellers kan det nevnes at blant annet Eterna har levert kule modeller til det Israelske forsvaret som er etterspurte i samlermarkedet.

Det har du helt rett i, men Eterna kontiki klokkene har en prisklasse som ikke jeg blar opp for akkurat nå. ;)
Siden jeg ikke er en utpreget vintagesamler så blir det litt i overkant for meg selv om de er kule. Tror nok også mulighetene er tilstede for at de har vært i de traktene også, på Golanhøydene altså:p

Jeg er generellt opptatt av militær/divers klokker som tåler økonomien!:) Selv om jeg sikler etter mye... :cool:
 
Underlaget er kassen til min Schneider 10x80 Flakfernrohr, en tysk kikkert for spotting av
fientlige fly. Når jeg første gangen kikket igjennom denne 68 år gamle kikkerten skjønte
jeg at ting faktisk kunne være bedre før. HELT rå optikk:D

Dette er faktisk helt sant. Optikken før var helt SINNSYK! Jeg har kikket gjennom rangefinders osv fra den tiden, blant annet på HMS Belfast i London, og det er helt vanvittig bra saker! Såpass bra at verdens siste slagskip som var i drift, USS Missouri, brukte de da 50 år gamle originale optiske rangefinderne til å spotte mål under Gulfkrigen i 1991!
 
Spennende tråd! Her er min lille G.S.T.P. familie. Omega, JLC, Doxa og en "no-name" 1/10s kronograf.
Jeg kan desverre ikke skryte på disse noen krigshistorisk proveniens utover at de stammer fra et
mobiliseringslager. Heldigvis var det et klokt hodet som reddet disse da de skulle skrotes, det skal sies at han kun tok vare på de som var strøkne. De andre gikk i søpla:(:(:(

PS, vi venter i spenning på bilder fra deg Langtransport;) Du har jo et tonn med godbiter.

Kule klokker, tror Omegaen var med i samme flydropp som min :) Du skal se at de havnet på lageret etter at stridighetene var over...

Vet du hva stoppeklokken er benyttet til?