Mellomklasse/Stor - SUV (Oppdatert)

Tåler en trøkk gjør den også.. Denne ble dog kondemnert, men vi har hatt Q7'en vi har nå i 2 1/2 år. Strålende fornøyd med bilen og med unntak av en feil i programmeringen til fjernstyringen av varme og en ny låsekasse til en bakdør pga feil på soft-close har vi ikke opplevd problemer av noe slag. Til daglig går det aller meste av kjøringen på strøm og på langkjøring kryper den under 0,7 på mila.
Vis vedlegg 195919

Se der ja :confused: Greit med litt solid bil. Jeg sliter med å komme noe særlig under 0,7 på A6 allroaden min, selv om den er et 1/2 tonn lettere så det er pent og som deg vil det meste av den daglige kjøringen kunne gå med strøm:)
 
Gode erfaringer herfra også, men det er en tung bil og det merkes når svingene kommer tett. Dette er ikke bilen for kjøreglede, men bøttevis med komfort og lavt støynivå. Litt småfeil har det vært, noe som har vært litt plagsomt. Tilsammen fire korte verkstedopphold på en to år gammel bil har jeg ikke opplevd tidligere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Hei,
Jeg har har en, hatt den i 2 år straks, og er strålende fornøyd.
Batteriet er stort nok til hverdagskjøring. Og kombinert med diesel motor har man mer enn nok krefter.
Kjører lang og billig på hybrid.

Noe av det beste med bilen er hvor stille det er på innsiden, selv med store og brede dekk.

+1 på det som skrives over.

Jeg har hatt min i litt over tre år. Foruten lokk for lading som måtte byttes på garanti har den fungert lytefritt. Litt støy fra bremser, men ved testing hos møller har de aldri klart å gjenskape dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
+1 på det som skrives over.

Jeg har hatt min i litt over tre år. Foruten lokk for lading som måtte byttes på garanti har den fungert lytefritt. Litt støy fra bremser, men ved testing hos møller har de aldri klart å gjenskape dette.

Piping? Krafting bremsing fra tid til annen fungerer for meg. Energy rec. "stjeler" mye normal bremsing.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Piping? Krafting bremsing fra tid til annen fungerer for meg. Energy rec. "stjeler" mye normal bremsing.

Mer skjæring, og spesielt vinterstid. Jeg har flere kollegaer med samme bil, og de har fått byttet bremser på garantien. Selv om jeg kanskje har vært uheldig med tidspunkt for test av bremser, så vil det dekkes om audi sentralt er enig i at det er en ulyd( teknikerne må ta lydopptak og sende det til Audi for endelig godkjenning).

Foruten det en topp bil som jeg er veldig fornøyd med. Dieselsekseren har ikke like god lyd som min tidligere bil, en x5, og den veier også 2,5 tonn. Ingen sportsbil, men perfekt for familier og lange turer :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Så var tiden inne for å tenke bil igjen ;) og da oppdaterer jeg min egen tråd og spør forumets eminente medlemmer om råd.

Noen som har erfaring med Audi Q7 e-tron, mest aktuelt med 2017-2018 modell på grunn av pris?

Da tråden ble startet for noen år siden var planen en mellomklasse SUV, men jeg endte opp med A6 Allroad. Med to barn og bikkje trenger jeg mest mulig plass.

Q7 e-tron ser ut til å være en bil der jeg får det jeg trenger. Jeg vil fint kunne kjøre på strøm i det daglige og dieselmotoren må vel være en del billigere i bruk enn bensinmotoren til de andre hybridkonkurentene. Ikke trenger jeg å tenke så mye på bompenger heller, lite av det på bygda her jeg bor :)

Så gi meg deres erfaringer:)

Har hatt den i 2 år nå, og gruer meg til den skal byttes ut. Nydelig bil, massevis av plass, enorm komfort og du føler deg trygg. En skikkelig cruiser, men jeg synes absolutt den har gode kjøreegenskaper til å være en såpass stor og tung bil. Motoren er sterk, men også snill på forbruk. Elmotoren har nok power til at det fungerer å kjøre elektrisk i hverdagen, om enn noe kortere rekkevidde enn oppgitt. Jeg har digitalt dashboard på min, og anbefaler den funksjonen. Utrolig greit å kunne ha navigasjonen og alt rett foran seg, fremfor i midten av bilen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Takk for tilbakemeldinger, mye erfaring med Q7 e-tron her inne og alle virker stort sett veldig fornøyde. Da er det vel bare å få prøvekjørt litt selv :)
 
Vel, så står jeg her igjen: må ut å kjøpe bil. Noen var borte i den ene bilen vår. Ikke mye så det ut som i mine øyne, men bilen ble kondemnert. Etter et runde "forhandlinger" med forsikringsselskapet så følte jeg at jeg kom rimelig bra ut av dette til slutt. Summen jeg fikk utbetalt var helt i øvre sjiktet når jeg sjekket med Finn.no

Men, det betyr også at jeg må til med noe av det jeg hater meste etter å fjerne ugress: handle bil.

Merkelig hvordan det er blitt med årene. Jo eldre jeg har blitt, jo mindre bryr jeg meg om bil. Faktisk synes jeg hele bil-greien er et irritasjonsmoment. Jeg vil bare fra A til B tryggest og billigst mulig.
(Hadde det vært MC derimot :) Har siden jeg var 18 år stort sett hatt 1-4 Harley og Ducati stående (var innom Racing en stund, men det har jeg vokst fra )).

Interessen var jo større når jeg var yngre og jeg har gått gjennom klassikere som Ascona og Manta via flere BMW'er, Mercedes, Audi, Porsche, Golf, Volvo og mye jeg ikke husker til der hvor jeg står i dag med en elbil og et vrak som må byttes.

Opprinnelig var tanken min at neste bil skulle bli en pickup. En stor del av fritiden min bruker jeg utenfor asfalt med skyting, jakt, fjellturer og annen moro. I fjor klarte jeg rive av bunnplata og mye annet snacks under bilen som beløpet seg til 18k å fikse.
I tillegg ligger huset vårt oppe i en bakke med det som er nær en 180 graders bakke i bunnen som gjør at du mister farten, og mang en vinterdag har vi måtte la bilene stå igjen i bunnen av bakken.
Så jeg var klar for at nå skal jeg ha bakkeklaring. Hvert fall litt mer enn før.
Men pickup blir det ikke. Kona brukte veto-kortet sitt. Ikke pokker om hun skulle bli sett i en pickup eller kjør en, og ikke engang skulle vi ha noe slik styggedom parkert foran huset. Folk ville jo tro at vi var rednecks eller bygdebønder :)

Så da blir en eller annen type "SUV" et kompromiss. Jeg har hatt X5 og Q7 før og er forbi det stadiet hvor jeg gidder å legge så mye penger i bil. Og noe gammel mekke-prosjekt er uaktuelt.
Så jeg havner på en eller annen Japansk bil.

Har en god bekjent som er bilekspert. Ja, han er faktisk bilekspert. Av typen som blir invitert av forhandlere og produsenter for å kjøre biler på isen på Geilo eller bane i Tyskland. Rally har han også drevet med. Helt sikkert noen som kan mer enn han, men ikke som jeg kjenner.
Han var kjapt ute med å ekskludere Mazda, Mitsubishi og VW.
Etter litt om og men stod vi igjen med litt forskjellig Toyota, Honda og Subaru.

Etter mye testing og kjøring denne uken så tror jeg at jeg havner på en Subaru Forester.
Jeg har også observert at de kjenner som kjører Subaru kjøper de om igjen og om igjen. Et godt tegn?

Noen klokkefolk med erfaring med Foresteren?
Har ikke hatt Forester, ei heller andre Subaru. men, synes nok at Outback er litt penere. Sikkert gode biler begge :)
 
Redigert:
Vel, så står jeg her igjen: må ut å kjøpe bil. Noen var borte i den ene bilen vår. Ikke mye så det ut som i mine øyne, men bilen ble kondemnert. Etter et runde "forhandlinger" med forsikringsselskapet så følte jeg at jeg kom rimelig bra ut av dette til slutt. Summen jeg fikk utbetalt var helt i øvre sjiktet når jeg sjekket med Finn.no

Men, det betyr også at jeg må til med noe av det jeg hater meste etter å fjerne ugress: handle bil.

Merkelig hvordan det er blitt med årene. Jo eldre jeg har blitt, jo mindre bryr jeg meg om bil. Faktisk synes jeg hele bil-greien er et irritasjonsmoment. Jeg vil bare fra A til B tryggest og billigst mulig.
(Hadde det vært MC derimot :) Har siden jeg var 18 år stort sett hatt 1-4 Harley og Ducati stående (var innom Racing en stund, men det har jeg vokst fra )).

Interessen var jo større når jeg var yngre og jeg har gått gjennom klassikere som Ascona og Manta via flere BMW'er, Mercedes, Audi, Porsche, Golf, Volvo og mye jeg ikke husker til der hvor jeg står i dag med en elbil og et vrak som må byttes.

Opprinnelig var tanken min at neste bil skulle bli en pickup. En stor del av fritiden min bruker jeg utenfor asfalt med skyting, jakt, fjellturer og annen moro. I fjor klarte jeg rive av bunnplata og mye annet snacks under bilen som beløpet seg til 18k å fikse.
I tillegg ligger huset vårt oppe i en bakke med det som er nær en 180 graders bakke i bunnen som gjør at du mister farten, og mang en vinterdag har vi måtte la bilene stå igjen i bunnen av bakken.
Så jeg var klar for at nå skal jeg ha bakkeklaring. Hvert fall litt mer enn før.
Men pickup blir det ikke. Kona brukte veto-kortet sitt. Ikke pokker om hun skulle bli sett i en pickup eller kjør en, og ikke engang skulle vi ha noe slik styggedom parkert foran huset. Folk ville jo tro at vi var rednecks eller bygdebønder :)

Så da blir en eller annen type "SUV" et kompromiss. Jeg har hatt X5 og Q7 før og er forbi det stadiet hvor jeg gidder å legge så mye penger i bil. Og noe gammel mekke-prosjekt er uaktuelt.
Så jeg havner på en eller annen Japansk bil.

Har en god bekjent som er bilekspert. Ja, han er faktisk bilekspert. Av typen som blir invitert av forhandlere og produsenter for å kjøre biler på isen på Geilo eller bane i Tyskland. Rally har han også drevet med. Helt sikkert noen som kan mer enn han, men ikke som jeg kjenner.
Han var kjapt ute med å ekskludere Mazda, Mitsubishi og VW.
Etter litt om og men stod vi igjen med litt forskjellig Toyota, Honda og Subaru.

Etter mye testing og kjøring denne uken så tror jeg at jeg havner på en Subaru Forester.
Jeg har også observert at de kjenner som kjører Subaru kjøper de om igjen og om igjen. Et godt tegn?

Noen klokkefolk med erfaring med Foresteren?
@eidehelg tar selvsagt ganske feil her;), Forester er nemlig flott å se på, i tillegg til å være en rå bil! Jeg har kjørt en Premium-versjon i snart tre år (leaser), og begynner å innse at jeg ikke klarer å velge noe annet ved neste runde. Vi bor der det ofte er mye snø, og kjører ofte til slektas mange hytter i tildels særdeles ulendt terreng. Kort oppsummert: Jeg er aldri bekymret for føre eller terreng når jeg kjører Forester. Sist helg dro jeg en båthenger (med båt) opp av et sumpliknende elveleie i minst 20 grader. Satt på x-mode for sikkerhets skyld, og det var som en lek.

Du kan trygt gå for Forester!
 
@eidehelg tar selvsagt ganske feil her;), Forester er nemlig flott å se på, i tillegg til å være en rå bil! Jeg har kjørt en Premium-versjon i snart tre år (leaser), og begynner å innse at jeg ikke klarer å velge noe annet ved neste runde. Vi bor der det ofte er mye snø, og kjører ofte til slektas mange hytter i tildels særdeles ulendt terreng. Kort oppsummert: Jeg er aldri bekymret for føre eller terreng når jeg kjører Forester. Sist helg dro jeg en båthenger (med båt) opp av et sumpliknende elveleie i minst 20 grader. Satt på x-mode for sikkerhets skyld, og det var som en lek.

Du kan trygt gå for Forester!
Hehe. Ja, her er jeg på tynn is. Har som sagt aldri eid en Subaru, men vurderte faktisk en Outback for noen år tilbake. Er nok «stuck» med BMW. Sverger til 5-serie med x-drive. Men skulle jeg kjøpt japansk bil, hadde jeg sterkt vurdert Landcruiser :)
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Kjøpte ny Outback i 13, ny i 16,og mulig ny nå(har noen andre alternativ og). Bra biler. A til B med GODE køyreegenskaper. Kvaliteten er meget bra. Med fjellhytte er den egentlig optimal for oss. Utseendemessig og helt ok, men KUL er den ikkje(her dog på vinterfelger).
20200514_191838.jpg
 
Noen klokkefolk med erfaring med Foresteren?

-Ikke førstehånds, men et par tidligere kollegaer har hatt Forester lenge og var godt fornøyd, også de (få!) gangene noe ikke var som det skulle, var de happy med oppfølging fra pusheren - men dette kan nok være vel så mye forhandler- som merkeavhengig.

Det begge to dog påpekte, var at «Når det først ikke ble Land Cruiser, så er jo Forester et glimrende alternativ.»

Ikke til forkleinelse for Forester, men jeg antar du har prøvekjørt en LC av passende årgang, også? Det er mange flotte 120 til gibortpris, nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Har aldri eid Subaru, men legger i likhet med @West merke til at eierne er lojale. Flere naboer har alltid hatt Subaru.Det er mange Subaru’er i nabolaget til Oddemarka Auto ;)

Bilene er kanskje litt «old school», men jeg har inntrykk av at de er driftssikre og har bra kvalitet. Denne har jeg sansen for:

7C8CEE6D-BE4D-408E-B45A-AC32F62E437C.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Har aldri eid Subaru, men legger i likhet med @West merke til at eierne er lojale. Flere naboer har alltid hatt Subaru.Det er mange Subaru’er i nabolaget til Oddemarka Auto ;)

Bilene er kanskje litt «old school», men jeg har inntrykk av at de er driftssikre og har bra kvalitet. Denne har jeg sansen for:

Vis vedlegg 200443
"Old School" er korrekt. Her er det lagt vekt på kvalitet forran nytenking. Trygge og gode løysingar. Ein har det ein treng, pg køyreeigenskapar er som nevnt topp.

Få crossovere i markedet. Denne har 20cm bakkeklaring. En 5serie 4wd under 15. Skifta frå Bimmern pga det. Har ikkje angra ofte...
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
I en tidligere jobb ganske langt oppi fjellheimen hadde vi både Outback og Forester som tjenestebiler. Begge to var glimrende med sin fremkommelighet og kjøreegenskaper. Lite plaget med verkstedsbesøk. Jeg kjørte mest Outbacken og ble stadig imponert over hvor godt den tok seg frem på vinterføre. Riktig hadde den et hinsides bensinforbruk, men dette begynner å bli en god del år siden. Sikkert bedre nå. Tror faktisk den går fortsatt et annet sted i landet med over 300.000 km. Blir fort anekdoter og subjektive meninger når man diskuterer bil, og i så måte skiller ikke jeg meg ut. Men jeg hadde glatt vurdert begge to om jeg skulle kjøpt ny bensin/dieselbil (kjører elbil nå).
 
Jeg har siste utgave av forrige generasjon Honda CR-V, og gruer meg til den dagen jeg må bytte den ut. Maken til driftssikker bil har jeg ikke vært borti, og jeg innrømmer at jeg setter driftssikkerhet laaangt over innovasjon. I tillegg praktisk og romslig. Men den dagen jeg må bytte den ut går jeg sannsynligvis for Forrester. Jeg er ikke så keen på utseendet på siste generasjon CR-V, og man sitter litt lavere i den nye enn den jeg har. Dessuten er nok firehjulsdriften på Forrester av bedre kvalitet enn CR-V (har jeg hørt fra noen som har mer peiling enn meg ;) )