Mellomklasse/Stor - SUV (Oppdatert)

Ban

Støttemedlem
Medlem
16. sep. 2013
Innlegg
1.565
Etter å ha hatt stasjonsvogner (2*V70 og 2*A6) de siste 15 årene har jeg litt lyst på SUV ved neste bytte. Etter å ha hatt Quattro de siste årene så har jeg blitt litt frelst på 4wd, så det er ihvertfall et must.

Det blir i så fall en SUV i mellomklassen, antagelig nyere brukt.
Jeg har lyst på noe annet enn de vanlige tyskerne og svensken, ihvertfall hvis jeg finner ut at alternativene er konkurransedyktige. Siden Jaguar F-Pace blir for dyrt, står jeg nok igjen med Land Rover Discovery Sport eller Lexus NX (Kanskje RX?)

Så da blir spørsmålet til folket. Noen som har førstehånds erfaring med disse?
Littt generell synsing er også morsomt:)
 
Lexus NX ser bra ut, men er kjedelig å kjøre.
Mye luksus for pengene da.

Men hvordan er størrelsen? På papiret ser den like stor ut som sine tyske konkurrenter, men i tester står det at den er litt liten, ihvertfall i bagasjerommet. Batteriene tar vel litt plass?
 
Men hvordan er størrelsen? På papiret ser den like stor ut som sine tyske konkurrenter, men i tester står det at den er litt liten, ihvertfall i bagasjerommet. Batteriene tar vel litt plass?

Har bare prøvekjørt den, så jeg kan ikke uttale meg om bagasjerom.
Har eid både Toyota og Lexus.
Stor forskjell, men man kjenner igjen visse elementer ja. Om dette er entydig negativt er jeg usikker på.;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Ikke førstehånds, men en kollega av meg har en RX400h nå(og en RX350h før det), og får ikke skamros disse bilene nok. Et vennepar av oss har en RX350h, og de sier det samme.
Knallgod bil og bøttevis med utstyr og kjørekomfort. Og motorkraft nok til å glede far i enhver situasjon.

Jeg for min del sliter med en bil til 400k som har samme bryteren til vindusheisen som en Toyota Hiace..:confused:

RX hadde nok passet meg bedre enn NX (både mht motor og størrelse) men da skulle jeg gjerne hatt den nyeste modellen som vel kom i årsskifte 15/16 og da strekker ikke budsjettet mitt til:(

Husker ikke i farten hvordan vindusheiseren på Hiacen ser ut, men jeg får håpe den er oppdatert på de siste modellene:)
Kvaliteten er sikkert på topp hos Lexus som hos Toyota. Håper dette også gjelder all elektronikk og drivlinje etter x antall år og ett par hundre tusen på tellereno_O
 
Hva med MB G/ML/GLE/GLC?

+1

I mellomklasse premium SUV er det GLC som gjelder.

Utgangspunktet er at jeg har lyst på noe annet enn de litt tradisjonelle mellomklasse SUV ene. Q5 og XC60 synes jeg er litt kjedelige og X3 synes jeg forsåvidt er en fin bil men den begynner å bli noen år den også.

Nye GLC er jeg enig i at virker som en svært bra bil og det blir kanskje vanskelig å komme utenom denne, spesielt den ladbare virker å være et knallkjøp.
Jeg har ikke kjørt den, så det må jeg få gjort snarest:)

Har noen av dere kjørt den ladbare GLC'N?
 
Ja, funker knall den! Batteripakka stjeler jo litt plass i bagasjen, men her i gården hadde ikke det vært en dealbreaker. Jeg greide snaue tre mil rent elektrisk da jeg prøvde å kjøre pent. Alt skal nok ligge godt tilrette om man skal greie å kjøre lengden som oppgis. Med 320hk samlet, er den ganske morsom også. Startsprisen er ikke så gærn, men man havner fort på 800k med litt utstyr - fort mer også. Selv bestilte jeg nettopp C350Te, som på mange måter er lik. Blir spennende å se når den dukker opp:)
 
  • Liker
Reaksjoner: 44106 og Ban
Ja, funker knall den! Batteripakka stjeler jo litt plass i bagasjen, men her i gården hadde ikke det vært en dealbreaker. Jeg greide snaue tre mil rent elektrisk da jeg prøvde å kjøre pent. Alt skal nok ligge godt tilrette om man skal greie å kjøre lengden som oppgis. Med 320hk samlet, er den ganske morsom også. Startsprisen er ikke så gærn, men man havner fort på 800k med litt utstyr - fort mer også. Selv bestilte jeg nettopp C350Te, som på mange måter er lik. Blir spennende å se når den dukker opp:)

Tre mil elektrisk holder for meg i det daglige, så det er greit nok (hvis man er flink til å bruke stikkontakten o_O).
Og så tror jeg kanskje de fleste tenker at det er fint å kunne kjøre litt miljøvennlig og hvis man sparer litt drivstoff så er det bra, men det viktigste er kanskje at man får en sprek bil forholdsvis rimelig pga lavere avgift;)

Nedturen kommer når man oppdager at bilen ikke blir så billig som man trodde allikevel. 560k for en Mercedes SUV med 320hk er jo helt vannvittig, men som du sier havner man fort på 800k og selv om det sikkert fortsatt er mye bil for pengene så begynner det jo å bli noen kroner og da desverre over mitt budsjett:( Men jeg skal jo uansett ikke ha nytt så da er det vel bare å vente på en pent brukt;)
 
RX vil nok være et godt valg, hvis du ønsker mest mulig bagasjerom. Lexus er flinke til å plassere batteriene. Bilen er bygget for dette, så hybridfunksjonaliteten er ikke noe produsenten har funnet på i etterkant.

Knallgod "Toyota-service" følger med på kjøpet. Med andre ord så er det ingenting å klage på. Som bonus får du en bil som ikke er helt som alle andre!

8
 
Skulle du likevel komme innom tyskere, så ta en titt på nyeste BMW X1, fra 2016 modellen. Premiumfølelsen er høy i denne varianten. Modellen med 150hk og firehjulstrekk har en relativt grei pris selv med "litt" ekstrautstyr.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Er selv ute etter å 'downside' fra 5-serie til noe mindre, men har ikke noe behov for SUV som jeg føler er å gå i feil retning hvis jeg først skal ned i (miljø)footprint. Føler også at premium slik tyskerne definerer det med MB, BMW og Audi begynner å miste sin attraktivitet så jeg ser etter alternativer. Heller da dette merket, men det mangler dessverre fremtidsrettede drivlinjer.
1458225443194.png

Tesla gjengens stigmatiserende miljøglamour er ikke et alternativ. Volvo virker attraktiv men nye V90 blir for stor. Har tro på at VW (alternativt Skoda) kan overraske positivt fordi krisen med forbruksjuksingen tvinger dem til å tenke nytt. Eller: Årets bil iår var Opel Astra SportsTourer. Større, betydelig mer stillegående og 190kg lettere enn forrige modell og med den nye Ampera elmotor'en, muligens med range-extender. Verdt en tanke.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Valgte selv Forester da jeg skulle ha SUV, men det var hovedsaklig fordi jeg hadde et budsjett på rundt 400k å forholde meg til da jeg skulle kjøpe bil forrige gang. Av de du vurderer så hadde jeg valgt nye Lexus RX som er en stor oppgradering fra forrige modell (som også er en bra bil). Prøvekjørte nye RX i forrige uke og den imponerte med et fantastisk førermiljø og seter, ekstremt lavt lydnivå og høy grad av komfort. Den er ikke særlig sportslig så hvis det er en viktig ting for deg så ville jeg sett i retning av X3 eller X5. Lexus NX syns jeg rett og slett blir litt undermotorisert i denne klassen, med en relativt masete gearkasse. Ellers er også den en bil med høy komfort, pent utseende og topp kvalitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Jeg ser at RX får mange anbefalinger og det er sikkert en veldig bra bil. Problemet er at jeg ikke liker den forrige modellen, jeg synes den ser litt kjedelig ut både innvendig og utvendig. Den nye derimot er knallfin, men da er dessverre prisen utenfor rekkevidde, ihvertfall foreløpig. Kanskje det blir en ventepølse mens jeg venter:rolleyes:
 
Dette er bare litt generell synsing:

Har tenkt de samme tanker om en ny SUV, og vurdert hybrider, plug-in hybrider og ren strømbil. Jeg har innsett at teknologien - og jeg - er for umoden*) og jeg kommer antagelig å kjøpe en ren diesel- eller bensinbil med stor motor. Mer lettvint driftsmessig blir det ikke.

*) Lade en bil på 2.2 tonn for å kjøre 20-30km på strøm er helt meningsløst. Å kjøre rundt med en uvirksom batteripakke som veier det samme som 3 voksne personer er ditto.

Men en dag. En dag - så er petroleumsgreiene over. Men det er en stund til. I alle fall ett bilbytte til. :)
 
Dette er bare litt generell synsing:

Har tenkt de samme tanker om en ny SUV, og vurdert hybrider, plug-in hybrider og ren strømbil. Jeg har innsett at teknologien - og jeg - er for umoden*) og jeg kommer antagelig å kjøpe en ren diesel- eller bensinbil med stor motor. Mer lettvint driftsmessig blir det ikke.

*) Lade en bil på 2.2 tonn for å kjøre 20-30km på strøm er helt meningsløst. Å kjøre rundt med en uvirksom batteripakke som veier det samme som 3 voksne personer er ditto.

Men en dag. En dag - så er petroleumsgreiene over. Men det er en stund til. I alle fall ett bilbytte til. :)

Er forsåvidt enig i det du skriver og noen ladbar 2,2 tonns bil er ikke aktuelt (ihvertfall ikke i denne omgang).

Det som imidlertid taler for at jeg innbiller meg at en ladbar hybrid kunne ha passet meg er at jeg har ca 2 km på jobb (ja, jeg vet jeg kan gå eller sykle, men jeg leverer i barnehage, handler og er endel ute hos kunder). På en normal dag kjører jeg maks 10 km, men så blir det noen langturer innimellom som gjør at jeg foreløpig ikke gidder å vurdere elbil.

Jeg tror vel kanskje det blir en vanlig diesel denne gangen, men vi får seo_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg skal være ærlig og si at jeg vurderer moderne varianter, fordi jeg er nysgjerrig på ny teknologi - og et snev av miljøhensyn. Understreker snev. Snevet inkluderer at jeg ikke bryr meg om energiforbruket for å lage f.eks. en Tesla. Jeg tenker kun lokalenergi og følelsen av å kjøre "gratis". Men, det finnes ikke noe som er "gratis", så man må stresse med lading, bygge ut strømnettet i garasjen, etc.

Ironien med diesel er at den er mye bedre globalt enn bensin, mens diesel lokalt er verre med tanke på forurensning. Så, skal man tenke globalt eller lokalt? Aner ikke.

Det er fristende å kjøpe en plug-in hybrid, da den er gunstig rent avgiftsmessig - og man får en del hestekrefter. Hvorfor politikerne har satt såpass avgifttslette på en plug-in hybrid som kan kjøre 20-30km på strømpakka er meg en gåte, men det er vel mer ment som en en start.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban