Medlemspresentasjon – ny på Tidssonen.no?

Hei!
Jeg er en kar på 26 år fra Akershus. Jobber som elektriker.

Det må ha vært julaften i 93 jeg fikk min første klokke. Det var en "Ol"klokke med maskoten Håkon på. Lærte klokka senere på julekvelden og fra da var jeg "solgt". Kan vel ikke si at jeg var en klokkefantast allerede da, men jeg så viktigheten av å ha en klokke, og det å vite hva tiden er. Etter et par år kjøpte jeg, for egne penger, en Casio.

Siden har klokkeinteressen bare vokst. Jeg har vel 12-14 klokker, men ingen dyre. Har sett mange dere her inne skriver"det viktigste er at man har interessen", og det har jeg. De klokkene jeg syns er verdt og nevne er en Certina Ds Podium(quartz) og to vintage Omega Seamaster. Jeg har så langt satt pris på klokker jeg syns er pene, men i det siste har urverk og mekanikken fanget min interesse. Den neste klokken min blir en Seiko skx009.

Kan så og si ingenting om urverk, men lærer ved å lese her inne. Kommer nok til å følge med i urmakertråden en del.
Har et veldig godt inntrykk av dere som er her inne og skal bli moro og følge dette forumet fra nå av.

Drømmen er Rolex, Omega og Panerai. Jeg er forresten å finne på instagram som tomsortolini
 
Hei!
Mann på 37 år fra Bodø her. Har lurket rundt her inne siden nyttår så det er vel på tide i presentere seg. Jeg jobber i staten, er gift, har to barn, hus, stasjonsvogn, katt, og sist men ikke minst; for tiden 11 klokker. Har vel egentlig vært interessert i klokker siden jeg kjøpte en Tag Heuer Kirium på starten av 2000 tallet, men galskapen har virkelig skutt fart etter at jeg oppdaget dette forumet...

Siden nyttår har jeg kvittet meg med 7 pre TS klokker og kjøpt 10 nye! Jeg sa for et par måneder siden at jeg skulle roe ned på innkjøpssiden, men nå må jeg virkelig gjøre det. Pengene fra salg er brukt x2 og vel så det. Det er vel med klokkemani som med bil, det blir sjelden eller aldri noe overskuddsprosjekt. Samvittigheten blir litt bedre av å si til meg selv (og kona) at enhver hobby koster penger! Samlingen består i dag av:

Tag Heuer Kirium
Seiko snzf47K1 "Mini Monster"
Orient Mako xl
Orient cfd0e001w
Vostok Europe Expedidion North Pole 1
Ziticen Eco Drive bm8475-26e
Hamilton Jazzmaster Auto Chrono h32606855
Beijing Watch Factory Beihai T18
Kemmner Tonneau
Seiko snzj15k1 "Baby Ceasar"
Christopher Ward c60 Trident Automatic

Som dere ser en relativt lavbudsjett samling, men med tiden skal en eller flere Omega klokker, og ikke minst en Panerai 312 inn i samlingen!

Takk for oppmerksomheten.
 
Redigert:
Heia

Jeg har lusket rundt her på forumet siden i fjor sommer uten å skrive noe.
Kommer fra Harstad, men har bodd sørpå de siste 15 årene, og er 43 år gammel.

Grunnen til at jeg ramlet inn her var at jeg da ville finne noe ut om mitt Rado-ur. Jeg gjorde et google-søk, og havnet inn på en tråd om de styggeste urene :p Javel, tenkte jeg, men begynte nå å lese litt om andre ur her. Siden har jeg "vært" her.

Jeg hadde vel som mange andre noen enkle japanske ut da jeg var yngre. I 1993 fikk jeg sansen for Camel Trophy sine ur, og kjøpte et slikt, multifunction het det. (Jeg håper det er greit er noen bilder her i presentasjonen)

X2IJTa7.jpg





I år 2004 fant jeg ut at det var på tide med en oppgradering, valget falt da på en Rado Sintra Jubilé. Jeg synes det uret er fantastisk stilig. Men har fått med meg at disse urene ikke er særlig satt pris på her på tidssonen :) Uret er totalt ripefritt, går veldig nøyaktig og er elegant, siste påstand er hvertfall min oppfatning.

LFhBrrF.jpg




Jeg arvet et gammelt Fortis Trueline av min farfar, det har ligget i noen år, men virker. Det er automatisk. Jeg vurderer å enten få pusset opp glasset eller byttet glass, samt byttet lenke. Det er strekklenke nå, men den er ødelagt. Er det noen som har noen tips eller råd til hva jeg kan gjøre med det, ev. om noen urmakere som kan hjelpe meg?

lwEsk1V.jpg




På en tur til Moskva i 2006 kom jeg over en butikk som solgte Poljot-ur. Jeg kjøpte da et Poljot Aviator 45mm opptrekksur, synes det er litt artig med et ur der all skrift er russisk (foruten all stainless steel og water resistant 10 atm) på baksiden.

QZwfldm.jpg




Rado-uret har vært det som jeg har brukt nesten hele tiden. Av og til så har det røket et og annet ledd da det ikke tåler mye slag eller fall ned på gulv, da knuses leddene. Så jeg har byttet ett ca. annethvert år eller deromkring. Men så for et par år siden så ble 5-6 av disse leddene ødelagt. Jeg tok det med til en urmaker i Oslo, men de skulle ha 9500,- for å reparere det. De ville bytte hele lenken siden uret var gått ut av produksjon. Dette synes jeg var for dyrt, fant et på finn.no som hadde en annen farge på skiva og kjøpte det. Det ble billigere enn å bytte lenke, og nå hadde jeg jo to forskjellige farger på skiva. Kult tenkte jeg, da kunne jeg jo variere litt. Da jeg kom hjem med det uret oppdaget jeg at det var nummeret større, så den planen gikk i vasken. Jeg tok da det ødelagte uret med til Bangkok da jeg dro på ferie dit like etterpå. Leverte det inn til The Swatch Group Trading, som byttet de leddene for en grei penge. Så da satt jeg med to Rado ur, litt forskjellig størrelse og farge. Nice!

IEKIWQv.jpg




Så havnet jeg her via det søket mitt ang. stygge Rado-ur ;) Jeg må jo få lov til å skryte av den gjengen som er på dette forumet. Det er enorm kunnskap som florerer her, det har hendt at jeg har lett etter info om diverse ur på interwebben og svarene har dukket opp på tidssonen. Kjempemessig. Folk er veldig hjelpsomme og vennlige her.

Deretter begynte jeg å lese meg opp på ur og gjorde meg opp mine meninger på hva jeg likte og mente kunne passe til meg. Valget falt på en Omega Speedmaster Professional. Jeg har alltid vært fascinert av Apollo-ferdene, sett mange filmer, lest mye bøker opp gjennom tidene, så da var ikke valget vanskelig. Den går jo på langt nær så riktig som Radoen, den får jo mye lettere riper enn Radoen, men alikevel er det noe magisk med den. At den lever kun fordi jeg trekker den opp synes jeg er enestående. At den ikke går på sekundet riktig, hva gjør vel det? En annen ting som jeg faktisk bruker ganske ofte er stoppeklokken. Jeg har jo stoppeklokke på telefonen, men da må jeg trykke på 5 knapper for å starte den (iPhone), med Speedmasteren trenger jeg ikke se på klokka en gang, jeg bare trykker på den øverste knappen, glimrende. Jeg tar tiden på nesten alt nå :) Det er gøy! Omegaen ble forøvrig kjøpt av et medlem herifra.

MImNodf.jpg




Men jeg antar jo at jeg ikke kommer til å stoppe med den, det er jo så mye der ute som frister. Jeg er veldig glad i Art Deco, skjønner jo at en Jaeger-LeCoultre Reverso er riktig for meg. Jeg har jo trodd at Rolex ikke er noe, men det er jo selveste janteloven som har ødelagt for det merket her i landet. Det merket har vokst på meg etter å ha vært på dette forumet. Men jeg er jo ikke ferdiglest, har jo skjønt at det er lov å forandre mening underveis her, så det dukker sikkert opp noe mer spennende her underveis. :)

Jeg har jo sett at det ikke bare er ur som folk her interesserer seg for, men biler, HiFi, mote og andre duppedingser/gadgets. Selv kjører jeg Alfa Romeo GT, har en del kilo med Canon SLR/DSLR og har Hegel/Electrocompaniet i stua.

Hilsen Øyvind
 
Velkommen skal dere være fra meg også :)

oey_mola: Angående Rado, det viktigste er hva du føler for de urene. Jeg personlig er ikke noen stor fan, men liker at vi alle ikke tenker likt. Liker veldig speedy´en du har der :D
 
Heisann!

Har lusket rundt på forumet en stund uten å registrere meg, men nå tenkte jeg det var på tide.
er en 28 år gammel vestlending som har levd i eksil i oslo de siste 5 årene.

jeg begynte som så mange andre på min alder med en jevn strøm av casio digitalklokker, før jeg oppgraderte til et vaskeekte mikke mus quartz-ur som var en trofast følgesvenn gjennom mange år. :cool:

dessverre ble hele samlingen min av billigklokker stjålet på en fest for noen år siden, noe som førte til en pause på noen år hvor jeg lurte på om jeg i det hele tatt trengte en klokke? mobilen funket liksom helt greit, og man har jo fort en 3-4 forskjellige hobbyer som alle krever enorme pengesummer :rolleyes:

heldigvis tok jeg til fornuft, og bestemte meg for å kjøpe en billigklokke for å se om jeg fortsatt orket å gå med noe på armen.
150kr fattigere var jeg den stolte eier av en casio f-28w
843-6640-casio-classic-black-vintage-f-28w-1qygf.jpg


selvfølgelig viste det seg at jo at klokke var jaggu meg like kjekt å ha på armen som jeg kunne huske, og etter å ha vært klokkeeier i ganske nøyaktig 10 minutter hadde jeg googlet meg frem til tidssonen og lignende forum og drømte meg bort til en verden fyllt med fløyelsmykt skinn og deilig mekanikk.

som så ofte før når jeg har fått meg en ny interesse, tok følelsene raskt over for fornuften, og kjøpelysten var ute av kontroll.
mens jeg bare uken før hadde synes at 1000kr var mye for en klokke, synes jeg nå at 6000kr virket som et kupp, og at 10000kr og oppover bare var snakk om en god investering for livet!

heldigvis for min allerede slanke lommebok forelsket jeg meg til slutt i en klokke til kun 1000kr...
SNK795K-L.jpg


da var den værste kjøpelysten mettet for et par uker fremover, og jeg kunne sitte meg ned å gå igjennom hva jeg virkelig var ute etter i en klokke før jeg dro kortet i affekt :p

forresten veldig fornøyd med seikoen; at man kan få så mye klokke til kun 1000kr er ganske latterlig! :cool:

så var det bare å komme seg tilbake til googlingen av Heuer bundeswehr og diverse Sinn chronografer :rolleyes:

Hilsen Bjarne
 
Redigert:
Vær hilset.


Jeg har som så mange andre lusket rundt her i noen år, men tenkte at, ja, nå er det tid for å la galskapen ta overhånd.
Min klokkeinteresse er genetisk betinget med en far som har klokker for et anstendig afrikansk statsbudsjett. Jeg ble smittet tidlig og tilstanden er å anse som både kronisk og varig.
Jeg har en del ymse, og det meste er ikke verdt å nevne her i såpass nobelt selskap. Jeg sporter en U-Boat Flightdeck CAS 43 mm på en Marineblå/Rød- Nato til daglig. En klokke jeg er meget glad i, og får mange lovord for. Kall det gjerne "fattigmanns Panerai".

Nå har jeg, veldig uvventet, blitt en noe likvid ung mann og planlegger neste kjøp. I den anledning var jeg innom Bjerke for å høre slippdato for GMT ii Black/Blue og den unge piken kunne informere om at de håper den kommer før jul. 57k er litt i overkant, men jeg har en samboer som er glad i "alt som er fint", så jeg er heldig der.

Og ja, forresten. 27 år. Universitetsutdannet. Stødig arbe'. Bra inntekt. Ingen barnevogner i sikte og glad i å løpe.
 
Heia

Jeg har lusket rundt her på forumet siden i fjor sommer uten å skrive noe.
Kommer fra Harstad, men har bodd sørpå de siste 15 årene, og er 43 år gammel.

Grunnen til at jeg ramlet inn her var at jeg da ville finne noe ut om mitt Rado-ur. Jeg gjorde et google-søk, og havnet inn på en tråd om de styggeste urene :p Javel, tenkte jeg, men begynte nå å lese litt om andre ur her. Siden har jeg "vært" her.

Hilsen Øyvind


Velkommen skal du være. Jeg har selv en Rado Sintra i samling. Flotte ur(samme hva de andre sier;)
 
Hei hei, Håvard her. Ny på tidssonen, og har funnet mye bra info allerede. Skal prøve å bidra litt på forum underveis.

Min interesse i denne sammenhengen er foreløpig vintage armåndsur. Må forresten slenge på lommeur og gamle spindelur, som jeg har et par av, ganske spesielt å se gamle 1700-talls gjennomført håndlagede ur som fortsatt tikker og går. Driver litt med urmakeri som hobby. Har shinet opp en del, men kun til eget bruk :) Får se etterhvert om jeg kan gjøre litt mer ut av det, man lærer jo noe hele tiden.

Det som fasinerer meg mest er ur som gjerne er eldre enn meg selv (40+), og som ved litt stell og pleie blir "som nye" å regne. Blir alltid fasinert av det :)
 
Hei, Edd her! Beklager hvis jeg fikk en dårlig start, men jaja. Er veldig interresert i klokker, og kommer fra en familie som har oppdratt meg i den tro at klokker er viktige saker. Som sikkert mange har skjønt er jeg ikke noen stor fan av Rolex og spesielt ikke suben, men lar den diskusjonen ligge flat. Innad i familien har vi mange klokker, blant annet en Rolex GMT-Master II, Rolex Explorer II, Rolex Lady Datejust, Ulysse Nardin Ulysse 1 Limited Edition Platinum, Sjöö Sandström Chronolink Worldtimer UTC, og Oris BC3 Day Date med fler.
 
Hei jeg heter Marius.

25 år og bor på Lillehammer. Nettopp ferdig med en bachelor i juss og jobber innenfor offentlig forvaltning.

Jeg har alltid likt klokker, men det er først det siste året at interessen har tatt flatt av. Akkurat nå har jeg en seiko arctura chrono snad11. Har i tillegg en annen seiko og en diesel klokke. Siden jeg nå har fått meg jobb så tenker jeg å spare til en rolex Gmt-master eller en Explorer II.
 
Hei godtfolk.
Jeg heter Morten, 42 år og bosatt på Sotra utenfor Bergen.
Jeg har vært på TS en tid for å orientere meg i klokkeverdenen, og har nettopp kjøpt en GMT II av havvo her på sonen.
Min samboer har lenge eid en Ladies Datejust helgull med diamanter, så det var på tide at jeg også fikk meg en Rolex.

Mine andre hobbyer har en tendens til å ta av, så jeg er forberedt på at dette bare er begynnelsen:)

Morten
 
Hei godtfolk.
Jeg heter Morten, 42 år og bosatt på Sotra utenfor Bergen.
Jeg har vært på TS en tid for å orientere meg i klokkeverdenen, og har nettopp kjøpt en GMT II av havvo her på sonen.
Min samboer har lenge eid en Ladies Datejust helgull med diamanter, så det var på tide at jeg også fikk meg en Rolex.

Mine andre hobbyer har en tendens til å ta av, så jeg er forberedt på at dette bare er begynnelsen:)

Morten

Velkommen Morten! Dette lover godt, det var den modellen jeg startet på også. Måtte det komme masse lekkert i fremtiden:)