Matopplevelser i New York

bangiman

Støttemedlem
Medlem
10. juni 2009
Innlegg
236
Sted
Sandvika
Heisann,

Har dere noen tips å komme med ang gode spisesteder i New York? Jeg sitter og blar i Michelin Guiden, men den gir meg rett og slett for mange alternativer!!! Del opplevelsene deres så finner jeg kanskje frem i jungelen:)

Jeg er forresten veldig glad i tasting menus med wine pairing, synes det er spennende å få mange små overaskelser servert!
 
Etter å ha sett matprogrammene til Eric Ripert, Avec Eric. Er resturaten hans, Le Bernadin, en resturant jeg måtte førskt hvertfall.

De fokuserer på fisk og kvaliten i gode råvarer. Ikke overfancy mat altså, bare skikkelig gode råvarer og "enkle" fiskeretter.

Vet ikke om de er bedre enn andre da.. Er bare litt bitt av tv programmene og tenkemåten hans! :p :mrgreen:


Edit: Fått klage på gramatikken her (haha, Jayeff) forsøkt å finne dem, men nå tar jeg heller en whisky og finner puten etter hvert! :p
 
Jeg har sett litt på programmene hans og har lyst til å ta en tur innom, har ikke hatt mulighet hittil dessverre, var ikke bare bare å få bord der på kort varsel:(
 
Hva med å bare ta seg en New York pizza slice på hjørnet, og bare ta det helt med ro. :p
 
Eller om du vil ha noe etnisk kan jeg anbefale Little Korea. 35th (eller var det 36th?) rett øst fra Broadway er full av glimrende Koreanske sjapper. Koreansk BBQ med grill rett på bordet er ypperlig. Ta et par øl til og den sake-liknende blanke koreanske risvinen. Bibimbap er en ypperlig vegetarrett.

Siden koreansk mat er dårlig representert i Norge synes du burde benytte anledningen om du er i NYC og vil ha noe annet enn gourmet eller junk :D
 
Hvis du har lyst på pizza anbefales Lombardi's, ligger mellom SoHo og Little Italy, eldste pizzeria i NY.. Er litt venting for å få bord i lunsjtid, men fantastisk pizza!
 
Se her ja! Mange gode forslag!!

Lombardi´s har jeg vært innom, knallgod pizza! Kan absolutt anbefale det til alle som kommer hit en tur.

Little Korea må prøves. Har aldri smakt Koreansk mat før, men det hørtes absolutt spennende ut!

WD-50 skal også prøves. Tasting menyen deres så interessant ut:D

Jeg likte også Juice sine forslag, tror jeg må lage en liten liste over hvilke high-end rest jeg "må" få med meg og så se hav lommeboken tillater...

Mange takk for forslag! Keep em coming!!
 
Siden koreansk mat er dårlig representert i Norge synes du burde benytte anledningen om du er i NYC og vil ha noe annet enn gourmet eller junk :D
En lynrask tur OT for oss stakkarer uten NY-planer: Tintin på Lysaker (under jernbanesporet) har koreansk i tillegg til sushi. Første og eneste stedet så langt der jeg har prøvd Bibim bab - gode greier :) (Sushien er ikke verst, heller.)
 
En lynrask tur OT for oss stakkarer uten NY-planer: Tintin på Lysaker (under jernbanesporet) har koreansk i tillegg til sushi. Første og eneste stedet så langt der jeg har prøvd Bibim bab - gode greier :) (Sushien er ikke verst, heller.)

Takker! :D Det visste jeg ikke. Ble anbefalt koreansk mat gjennom en bekjent som er adoptert fra Korea, hun pleier omgang med den koreanske ambassdøren og spiser ofte på ambassaden :D Det har ikke jeg muligheten til, så dermed måtte jeg til NYC. Jeg jobber på Lysaker for tiden, så dette passer utmerket!
 
Biff står på ønskelista det og, må bare få sendt frøkna hjem til Norge igjen så skal jeg ta en tur dit med gutta;) Takk for tips!
 
Ser du etter biff er Sparks Steak House en av byens beste, og med en helt fantastisk vinkjeller. Det er et yndet spisested for toppene innenfor Cosa Nostra, så man kan noenganger føle seg hensatt til en Sopranos-episode mens man strever med det enorme kjøttstykket sitt. Det er forresten også stedet hvor Paul Castellano ble skutt på åttitallet, noe som ikke akkurat har ødelagt restaurantens popularitet. Men maten er svært god.

Et helt fantastisk spisested er Oyster Bar i kjelleren på Grand Central Station. Det er en av de beste sjømatrestaurantene jeg har spist på. Menyen ser veldig fristende ut, men jeg kommer ikke lenger enn til det utrolige østersutvalget. Et fat med tolv forskjellige sorter østers, kald hvitvin, flotte omgivelser og søtt selskap; et besøk der er alene verdt flybilletten.

Ser du etter autentisk amerikansk matlaging er det vel ikke bedre alternativer enn en klassisk diner. En spm lever i beste velgående, komplett med sofabåser trukket i skai, ustanselige påfyll av kaffe og en arterietettende meny, er Tom`s Restaurant. Det finnes flere av samme typen, men det er litt artig at dette er stedet som går igjen i de fleste "Seinfeld"-episodene. (Også referert til i sangen "Tom`s diner" av Suzanne Vega, for den som er gammel nok til å huske den.) Verdt et besøk.

Ninja edit: Jeg ble så sulten av å skrive om Oyster bar at jeg søkte litt etter nyere anmeldelser. Auda - det kan virke som om den hundre år gamle restauranten har tapt seg litt siden jeg var der sist. Anmeldelsene var mildest talt blandede, spesielt reageres på service. Min uforbeholdne anbefaling får dermed forbehold.
 
Sparks Steak House hørtes jo spennende ut, jeg er en stor fan av Sopranos og må si at mafia/cosa nostra ting fasinerer meg en del;)

Tom´s Restaurant har jeg vært innom allerede, noen av mine medstudenter bor like bortenfor den på 125th street. Absolutt verdt besøket!

Jeg har aldri prøvd østers og vet rett og slett ikke om jeg hadde klart det. Har nylig prøvd meg på sushi og må innrømme at jeg sliter litt med konsistensen (selv om det smaker veldig godt).
 
Østers er for spessielt interreserte. Jeg syntes det er godt, men de fleste jeg vet som har smakt det syntes ikke noe særlig om det. De fleste overlever det om de bare svelger rett ned da, men da forsvinner jo litt av poenget...