Matopplevelser i New York

Det smaker ganske spessielt. Så om du prøver det ville jeg startet med noen få, sammen med litt champagne. :) Jeg har stort sett spist det uten marinade/tilbehør. Men vet det finnes forskjellige sauser og slikt de legger oppi skjellet sammen med østersen slik at det smaker litt "snillere". :)
 
Hehe, får se om jeg får noen med meg på et slikt eventyr.

I kveld skal jeg en tur til The Spotted Pig for å teste burgeren deres. Den skal visst være den beste burgeren "ever" i følge mange jeg har pratet med her i byen. Gleder meg!
 
Venter spent på update om hvordan burgeren var ;)

Ja, jeg prøvde å skrive tidligere i dag, men St. Patricks Day feiringen i går har satt meg litt ut av spill;)

Ikke alle i følget mitt er enige med meg, men jeg syntes burgeren var fantastisk. Den var veldig enkel, ikke noe salat, tomat eller dressing, kun burger, brød og en dæsj roquefort ost. Det var vel dette som ikke helt stemte for noen av de jeg var med, de følte at den ble litt kjedelig og roquefort er ikke noe alle liker. I motsetning til mange andre burgere følte jeg at kjøttet kom veldig godt fram smaksmessig. Det var så saftig og smakfult i seg selv at hvis man hadde hatt masse tilbehør så hadde man ikke klart å sette pris på det på samme måte. Osten var en veldig fin touch som fremhevet kjøttsmaken og ga burgeren litt "spenning".

Forretten var også nydelig. Jeg valgte en sheep´s milk riccotta gnudi med basilikum pesto og brunt smør. De var en fornøyelse å spise, runde og gode i smaken. Rett og slett en liten fest i munnen!

Jeg anbefaler alle som skal en tur innom NY å ta en tur til The Spotted Pig. Atmosfæren var veldig koselig og laid back og personalet var veldig hyggelige. Ikke var det så dyrt heller, med skatt og tips kom det på ca $50 per hode for øl, forrett, hovedrett og dessert. Det eneste negative er vel at de føles litt underbemannede. Vi måtte til tider vente en del på service, noe som kan bli litt irriterende. Jeg har snakket med andre som har spist der og de fleste har også opplevd det slik dessverre.
Hvis man tar turen så er det nok en god ide å komme tidlig. Vi møtte opp kl 18:00 og fikk bord med en gang, men det fylte seg fort opp etter det og innen 19:00 var baren og hele lokalt så og si stappfult av folk som ventet på bord. Har hørt at man lett kan vente i to-tre timer på å få sitteplass der hvis man kommer etter 19:00 (man kan ikke reservere bord).

Kort fortalt: Absolutt verdt det!!!
 
En lynrask tur OT for oss stakkarer uten NY-planer: Tintin på Lysaker (under jernbanesporet) har koreansk i tillegg til sushi. Første og eneste stedet så langt der jeg har prøvd Bibim bab - gode greier :) (Sushien er ikke verst, heller.)

+ 1 for koreansk mat og tintin!
 
Jeg tendenserer mot å være litt "burger-purist", så enkle burgere er alfa og omega :)

Samme her, men jeg føler at en vellykket enkel burger hører til skjeldenheten grunnet manglende fokus på råvarer. Fokus var det iallefall ikke mangel på i dette tilfellet.

Kan også legge til at den ble servert med "Shoestrings", deres egen vri på french fries. De var tynne, lange og kveilete, nesten som skolisser og fritert sammen med rosmarin. Det var en artig liten vri som gjorde det vanskelig å ikke spise opp alt;)