Markedstrender og realitetsorientering

Nå er det vel ikke noen stort problem å få solgt eiendom i Oslo! Men disse klokker ligger for salg i evigheter.... det er sådan markeder fungerer!
 
Boliger i Oslo er et knapphetsgode, men du har forsåvidt helt rett - dette er ikke noen hyggelig hyllest av håndverk lenger (kanskje har det ikke vært det på veldig lenge), det er et velfungerende kommersielt marked der alle står fritt til å tjene mest mulig. Da kan man like gjerne samle på olje eller aksjer.
 
De fleste klokkemerkene som har hatt betydelig prisstigning de siste årene, har også hatt en betydelig investering i R&D for å lage nye inhouse urverk.
Jeg vil nesten våge påstanden om at det har hendt like mye på urverksfronten de siste 15 årene som det gjorde i gullalderen på 60-tallet. I så fall er det ikke overraskende med økte priser.
 
Økt industrialisering burde tilsi lavere produksjonskost som for de fleste vare forøvrig. Der er samtidig konsolidert betydelig noen som også bør gi mer rasjonell ledelse, distribusjon og innkjøpsordning. Mye ligger tilrette for lavere priser samtidig med bedret lønnsomhet!
 
  • Liker
Reaksjoner: Stvg100
Økt industrialisering burde tilsi lavere produksjonskost som for de fleste vare forøvrig. Der er samtidig konsolidert betydelig noen som også bør gi mer rasjonell ledelse, distribusjon og innkjøpsordning. Mye ligger tilrette for lavere priser samtidig med bedret lønnsomhet!

Apple pumper inn penger i R&D hele tiden. Har prisene på macbooks gått opp eller ned de siste årene?
 
Dere understreker jo bare poenget jeg prøver å få frem - at klokkeverden som andre rene kommersielle markeder handler om å maksimere profitt, ikke om håndverksglede.

Ikke noe galt i det i og for seg, men for meg tar det bort mye av gleden.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Dere understreker jo bare poenget jeg prøver å få frem - at klokkeverden som andre rene kommersielle markeder handler om å maksimere profitt, ikke om håndverksglede.

Ikke noe galt i det i og for seg, men for meg tar det bort mye av gleden.

Men sånn har det jo alltid vært.. er jo ikke nytt det. Forstår ikke klagesangen din, da økt profitt og aksjeverdier er selve essensen av et aksjeselskap.

Det finnes uavhengige merker som FPJ som handler mer om håndverk. Har du vurdert det i stedet?
 
Dere understreker jo bare poenget jeg prøver å få frem - at klokkeverden som andre rene kommersielle markeder handler om å maksimere profitt, ikke om håndverksglede.

Ikke noe galt i det i og for seg, men for meg tar det bort mye av gleden.
Jeg er helt enig med deg, men etter min oppfatning så er det fortsatt mange som har håndverk som fokus. Gjerne de som lager mye/mest i edelt metall.
Er vel ikke like gale prishopp på dem, som visse andre (primært) stålprodusenter?

Jonas nevner jo FPJ som har fått et solid hopp, men det er jo mye pga etterspørsel/produksjon etter hva jeg har skjønt.

Man får mye bra for pengene fortsatt om man snuser litt utenfor det «alle» her inne har....
 
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
For tilvirkere generelt er det påvist at andelen kostnader øremerket R&D de siste tiårene har hatt en markant økning i forhold til den samme utviklingen for markedsføring. Hvor relevant det er for klokkeprodusenter vet jeg ikke, men tror @JonasV er inne på noe her. Trenden for in-house har sikkert satt press på mange.

https://hbr.org/2019/05/rd-spending-has-dramatically-surpassed-advertising-spending

Om det derimot forklarer prisstigningen utover inflasjon er vel noe usikkert, men sikkert en del av ligningen. Folkets behov for mekaniske ur er snart så "luksus" som det kan bli, så at prisene generelt kryper oppover grunnet det er ikke rart.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalse og andres
For tilvirkere generelt er det påvist at andelen kostnader øremerket R&D de siste tiårene har hatt en markant økning i forhold til den samme utviklingen for markedsføring. Hvor relevant det er for klokkeprodusenter vet jeg ikke, men tror @JonasV er inne på noe her. Trenden for in-house har sikkert satt press på mange.

https://hbr.org/2019/05/rd-spending-has-dramatically-surpassed-advertising-spending

Om det derimot forklarer prisstigningen utover inflasjon er vel noe usikkert, men sikkert en del av ligningen. Folkets behov for mekaniske ur er snart så "luksus" som det kan bli, så at prisene generelt kryper oppover grunnet det er ikke rart.

Det er ikke bare en trend heller. Det har for mange vært en nødvendighet.
Swatch Group satte jo spikeren i kisten for mange ved å deklamere at ETA urverk kun skal selges til Swatch Group sine egne merker etter 2019.

Brands som Breitling, IWC etc har da to valg; 1) gå til Selita, Soprod osv. i stedet for ETA, eller 2) trappe opp inhouse produksjonen.
Det er klart at inhouse produksjon er en kjempeinvestering, som også gir utslag i prisoppgang. Ikke bare for å gjenvinne investeringen, men også fordi prestisjen i inhouse-verk gir muligheten til å sette høy pris pga ekslusivitet.

Omega har jo hatt en nesten dramatisk prisøkning siste 20 år, men det har jo også vært del av en langsiktige strategi helt siden Hayek la de første planene for Omega.
 
  • Liker
Reaksjoner: CaveMan og gullet
Problemet med urverk er ofte at det er kanskje den delen som er både viktigaste og minst viktig på en klokke . Med det meiner eg at både selita og eta base er meir en god nok for klokker innen en gitt prisklasse , og høgere om design, material og/eller tekniske løysninger skulle tilsei dette . Det er flott med innomhus på papiret , men er det virkelig verdt å betale meir for samme klokke med mykje godt tilsvarande urverk eller t.o.m dårligere?

Så har en jo merker som på tross av veldig spennande innomhus urverk ikkje er dei en ser oftast på klokkefora.