Mangel av papir og serienummer

Her er et par til:

.......

Enig med de andre, styr unna uten papirer/serienummer.

Redigert: Dette var visst et annet ur, ikke forveksle med ebay-linken...
 
Er serienummer "polert bort" hadde jeg holdt meg langt unna! Det tyder på at det er ugler i mosen et eller annet sted.. Hvorfor i allverden skulle dette være polert bort fra klokken? Har vel ofte vært gjort i forbindelse med tyverier tidligere, for å sjule sporene etter klokken og hvor den kommer fra.. Just my 2 cent.

Ser heller overhodet ingen grunn til at gråsonehandlere fjerner nummeret.

Husk at om man kjøper en slik klokke, så er de nok svært vanskelige å få solgt igjen.
 
Jeg har sjekka dverse klokker på ebay av utgaven Montbrilliant av samme type. Ingen ser ut til å ha serienummeret på baksiden av lokket.
Kan det være at dette ikke har vert der i utgangspunktet? Ser jo ikke ut som om det er slipt noe ned for så å polert dette opp igjen. jeg bare spør :)

Ellers så er det en Rolex Datejust klokke her på jobben uten serienummer på baksiden.
Denne er kjøpt ny av eier hos autorisert Rolexforhandler i byen.

Så ang. praksis av serienummer KAN virke litt hipp som happ
 
Ser heller overhodet ingen grunn til at gråsonehandlere fjerner nummeret.

Husk at om man kjøper en slik klokke, så er de nok svært vanskelige å få solgt igjen.

Grunnen er enkelt og greit at flere av de store produsentene ikke er noe særlig glade i gråmarkedet. AD'er som ikke får solgt unna det antallet klokker produsenten/importøren krever at de skal selge, dumper klokker på gråmarkedet for å få beholde AD-status. For at det ikke skal oppdages hvilken AD som har gjort dette, slipes serienr. bort før klokken legges ut for salg. Vet ikke om noen praktiserer dette i Norge, men vet at en kjent bruktforhandler i perioder selger besynderlig mange "nye" Rolexer, som selges brukt fordi de var "bomkjøp". Flere av disse er stemplet av samme AD rundt samme dato...
 
Ellers så er det en Rolex Datejust klokke her på jobben uten serienummer på baksiden.
Denne er kjøpt ny av eier hos autorisert Rolexforhandler i byen.

Så ang. praksis av serienummer KAN virke litt hipp som happ

Er ingen stor Rolex ekspert jeg, men det er vel slik at nummerene på deres klokker står mellom "ørene" på klokken, altså innenfor der lenken vanligvis er festet.. Derav står det nok ikke stort på de fleste rolex-baklok..!
 
Rolex har serienr. mellom lugsene, ja. De nyere modellene har også serienr. på innsiden av glasset; mellom glasset og skiven, ved kl. 6.

Står det serienr. på baksiden, ville jeg ha betvilt dens ekthet :p
 
Dersom noe virker snuskete ved en handel eller selges hadde jeg latt vær å kjøpe :)
Du kan jo legge ut en ØK på forumet, evt høre med Jonny, kanskje han kan skaffe en.
 
Ser at det er flere her som tviler på min uttalelse om at gråmarkedselgere polerer bort serienummer.
Om dere hadde tatt et kjapt google søk først, så kanskje dere kunne lært litt.

Les spesiellt uttalelsen fra Roffensian, som er en av de kan mest om Breitling på planeten.

The Breitling Watch Source Forums • View topic - Authentic with no serial number?

Endrer ikke min oppfatning da dette går under "annen grums".. Ikke vet man hvor den kommer fra, ingen garanti osv.
 
Ser at det er flere her som tviler på min uttalelse om at gråmarkedselgere polerer bort serienummer.
Om dere hadde tatt et kjapt google søk først, så kanskje dere kunne lært litt.

Les spesiellt uttalelsen fra Roffensian, som er en av de kan mest om Breitling på planeten.

The Breitling Watch Source Forums • View topic - Authentic with no serial number?

Det finnes absolutt gråsonehandlere med denne praksisen, ja!

Enten gjøres det for å vanskeliggjøre sporing av forhandler som selger til gråsonehandlere eller for å skjule at det er tyvgods. Uansett bør man styre unna. I praksis blir det umulig å sende inn klokken til en autorisert forhandler eller produsenten for service uten at det skapes problemer.

Og, ja; på breitling-ur er ofte serienr/individnr gravert inn på baklokket.
 
Hold deg unna klokker med serienummer polert bort. "Din" Navitimer er så pass ny at det er nesten umulig å polere bort nummeret uten overleg. Det skal mange poleringer for å få nummeret bort.
Serienummer er gravert på baklokket under modellnummer som er ofte innrammet og litt kraftigere gravert. Serienummer skal stemme med nummeret på COSC sertifikat og skal også stå på garantikortet. Slik knuttes sammen dokumentasjon med klokka. Sertifikat kan rebestilles (via forhandler) fra Breitling. På noen av de nyere modeller har jeg sett serienummer gravert på innersiden av baklokket. Urverket i Breitling klokker har ikke serienummer (kan ikke garantere for nye in house urverk).
 
Nå har jeg aldri anbefalt noen å kjøpe en klokke uten serienummer. Jeg har bare gjort oppmerksom på at klokker behøver ikke være falske, stjålet osv bare fordi de ikke har serienummer. Det er overraskende at så liten del av dette klokkeforumet ikke har hørt om dette før. Som jeg sa i mitt første innlegg, så er vel det viktige at man vet hva man kjøper.