Mangel av papir og serienummer

Ser at det er flere her som tviler på min uttalelse om at gråmarkedselgere polerer bort serienummer.
Om dere hadde tatt et kjapt google søk først, så kanskje dere kunne lært litt.

Les spesiellt uttalelsen fra Roffensian, som er en av de kan mest om Breitling på planeten.

The Breitling Watch Source Forums • View topic - Authentic with no serial number?

Det finnes absolutt gråsonehandlere med denne praksisen, ja!

Enten gjøres det for å vanskeliggjøre sporing av forhandler som selger til gråsonehandlere eller for å skjule at det er tyvgods. Uansett bør man styre unna. I praksis blir det umulig å sende inn klokken til en autorisert forhandler eller produsenten for service uten at det skapes problemer.

Og, ja; på breitling-ur er ofte serienr/individnr gravert inn på baklokket.

Hold deg unna klokker med serienummer polert bort. "Din" Navitimer er så pass ny at det er nesten umulig å polere bort nummeret uten overleg. Det skal mange poleringer for å få nummeret bort.
Serienummer er gravert på baklokket under modellnummer som er ofte innrammet og litt kraftigere gravert. Serienummer skal stemme med nummeret på COSC sertifikat og skal også stå på garantikortet. Slik knuttes sammen dokumentasjon med klokka. Sertifikat kan rebestilles (via forhandler) fra Breitling. På noen av de nyere modeller har jeg sett serienummer gravert på innersiden av baklokket. Urverket i Breitling klokker har ikke serienummer (kan ikke garantere for nye in house urverk).

Nå har jeg aldri anbefalt noen å kjøpe en klokke uten serienummer. Jeg har bare gjort oppmerksom på at klokker behøver ikke være falske, stjålet osv bare fordi de ikke har serienummer. Det er overraskende at så liten del av dette klokkeforumet ikke har hørt om dette før. Som jeg sa i mitt første innlegg, så er vel det viktige at man vet hva man kjøper.