Lesebrett

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.958
Sted
Cockaigne
Snart nytt hus med betraktelig færre bokhyller. Jeg har kjørt femogtyve sekker med bøker til mitt allerede overfylte favorittantikvariat og lovet kona at det fra nå av blir tilnærmet én inn=én ut - regime hva bøker angår. (Det har jo fungert prikkfritt for klokkeboksen. Hahahahahahaha. Hulk) Jeg har derfor motvillig kommet til at jeg bør kjøpe et lesebrett, og tenkte jeg skulle høre om noen av de glupe menneskene her inne har erfaringer å dele. Er det bare Kindle som gjelder? Er det problemfritt å lese norske bøker på Kindle? Hvilket brett vil passe best for en EDB-tungnem middelaldrende mann med lav frustrasjonsterskel for oppdateringer, syntaks error og desslike?
 
Har hatt Kindle sinden 2 utgaven kom ut for omtrent ti år siden og har helt sluttet å lese papirbøker. Har en Paperwhite som er noen år gammel og den fungerer knirkefritt. Sender norske bøker fra ebok.no og det fungerer helt fint.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Har hatt Kindle i 3-4 år. Min brukes kun til ferie, utrolig hvor mye ledig plass man får i bagasje.

Jeg har innstegsmodellen, som har et mindre godt innebygd leselys enn de dyrere utgavene og ikke mulighet for 3G (uten at jeg har savnet det i noen grad). Ellers er det lite som skiller modellene (slik jeg har forstått det). Batteritiden er på noen uker og de har plass til flere bøker enn du makter å lese på en ferie. Så lenge du har tilgang på Wifi kan du få lastet ned bøker du har kjøpt eller kjøper fra Skyen.

Hvordan man kjøper og laster ned bøker er godt forklart på Amazon sine sider. Jeg har selverklært teknologidysleksi, men fikk det til uten større problemer. Bøker kan kjøpes på Amazon og Ebok.no, men jeg tror også at Norli har eboksalg.
 
Har hatt Kindle sinden 2 utgaven kom ut for omtrent ti år siden og har helt sluttet å lese papirbøker. Har en Paperwhite som er noen år gammel og den fungerer knirkefritt. Sender norske bøker fra ebok.no og det fungerer helt fint.
Stiller meg 100% bak dette. Paperwhite. Ebok.no.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Problemene med lesebrett er at de blir veldig lett stygge og vanskelige å lese på når du setter kryss i margen, gjør notater og bretter ører på sider som det er viktig å komme tilbake til.

Jeg foretrekker derfor boken.
Det er vel et kjent problem.


8
 
Hadde en Kindle Keyboard, hvor batteriet tok kvelden etter noen år (2011-2017 må vel kunne sies å være greit). Umulig å få skiftet det av ulike årsaker (batteritypen kan ikke fraktes med fly f.eks), så endte opp med å bestille en Kindle Paperwhite fra komplett.

Paperwhite har en bedre skjerm, men jeg synes ikke nødvendigvis at berøringsskjerm er løsningen på alt for å si det på den måten. Min Paperwhite er også uten "Amazon WhisperNet" (dvs uten 3G), hvilket er litt synd. Opplevde det som meget praktisk på min tidligere Kindle Keyboard. Da kunne du i praksis ligge uti skauen og kjøpe bøker så lenge det var 3G-dekning der.

Kindle er likevel et kjempefint lesebrett og med tilgang til verdens største bokhandel (amazon.com) med massevis av billige bøker og sære titler man ikke får tak i her på berget. Norske ebøker lar seg også lese på den ved hjelp av en finurlig løsning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
@Hopalong Kindle for alle pengan her de siste syv åren. Både første generasjon uten lys og nå paperwhite fra 2015
Bøkene jeg hadde har jeg i tråd med rådende interiørtrender *sic* snudd og ikke klart å gjenfinne noen bøker lenger.

Eneste valget er vel om du skal gå for "klassikeren" Paperwhite (generasjon 4 seneste) eller Oasis (gen. 2) som tåler vannsprut og noe større skjerm og bedre støtte for å lese opp lydbøker/audible.
(kan forøvrig se ut som nyeste paperwhite er IPX8 vannsikker den og)

Min Kindle software fikk forøvrig en oppdatering idag,
nå er det lettere å komme til innstillingen for svaksynte.
Just saying :)
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Hopalong
For ordens skyld, av det jeg lest nå kan det virke som seneste Paperwhite 4 (1690,-) kan i stort sett det samme som Oasis (3200,-) og eneste argumentet for Oasis er i så fall at den har 7" i stedet for 6" skjerm. Så da er det en no-brainer.
Jeg ryker faktisk på å oppdatere min 3. generasjon nå - vannbestandig, dobbelt minne og 5 LED isf 4.
Takk skal dere f*en meg ha TS ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Stiller meg bak alle gode ting som er nevnt om Kindle over. Vil dog anbefale at du også kjøper et cover til den som beskytter skjermen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Også kjempefornøyd med min Kindle Paperwhite. Begynner å bli noen år gammel, og den fungerer fremdeles strålende. Fikk et problem med min forrige, men det ble fikset veldig raskt og smertefritt av Amazon som sendte en erstatningsenhet.

Leser ikke noen norske bøker på den p.t., men å overføre f.eks. PDF-er går helt strålende - gjorde det litt i studietiden og den ordnet det veldig greit.

Pro-tip nr. 1: et deksel er fint å ha rundt når man slenger den i en bag. Gjør den litt tykkere og litt tyngre, men det går helt fint å bruke i det daglige, og gir litt bedre grep. Da slipper du også skrap på skjermen, som jeg fikk på min første (som jeg senere fikk byttet ut etter en liten feil). Amazon har et eget deksel som er fint i skinn, og det finnes mange andre alternativ. https://thewirecutter.com/reviews/best-amazon-kindle-paperwhite-case/

Pro-tip nr. 2: Kjøp modellen som ikke har «Amazon special offers» først som sist. Det er reklame på fremsiden av Kindlen når den er låst. Jeg hater det intenst. Man kan låse det opp senere, men det er så unødvendig og koster lite å kvitte seg med ut av boksen.

Ang. lagringsplass: ser ut som det også finnes en 32GB-modell på den nye Paperwhite. Det er kostnadsdrivende. Jeg har vel 4GB på min, og har aldri ofret så nye som én tanke til hvor mye ledig plass jeg har - så tror 32GB er veldig mye mer enn de fleste trenger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Noen som har erfaring med lesebrett som man kan laste ned Ebokbib appen? For å kunne låne norske bøker fra lokale bibliotek?
Det nærmeste jeg finner er Kobo som støtter Overdrive, og der er det for det meste bare engelske bøker som kan lånes fra lokale bibliotek.
 
Noen som har erfaring med lesebrett som man kan laste ned Ebokbib appen? For å kunne låne norske bøker fra lokale bibliotek?
Det nærmeste jeg finner er Kobo som støtter Overdrive, og der er det for det meste bare engelske bøker som kan lånes fra lokale bibliotek.
Biblioteket vårt har gått over på Bookbites og ser følgende fra et supportforum:
BookBites er en app som fungerer på iPad og iPhone versjon 9 eller nyere. Og på telefoner, nettbrett og lesebrett som kjører på Android versjon 5 eller nyere, så lenge Android-enheten din tillater at du kan hente inn apper fra Google Play.​

BookBites kan blandt andet også brukes på lesebrett Boyue Likebook Mars.

En rekke lesebrettprodusenter tillater ikke at du henter inn andres leseapper på enheten. Kindle har for eksempel stengt for at lesebrettet kan brukes for å lese bøker lånt på bibliotek i Norge.
 
Jeg har en tendens til å holde meg til faktabaserte bøker, de inneholder ofte et kart eller noen bilder om temaet. Hvordan fungerer det på lesebrett?
 
Takk for alle svar, folkens. TS slår til igjen! Kindle Paperwhite er bestilt.
Husk å få laget et stativ som du fester rundt magen og gir deg 2-5 meter teleskop-stag. På denne måten kan du lese bøker uten å ha på lesebrillene. En nødvendighet på kjedelig posteringsjakt.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale