Leirbål for venner av Radium Instruments

SW200 står i alt for mange klokker. Hadde vært gøy med noe mer eksotisk når en passerer 15000
Helt enig i det, og det er noen hederlige unntak som f.eks. Nomos. Men for de som ikke har mulighet til å lage inhouse urverk er det fint lite eksotisk å velge mellom som er allment tilgjengelig nesten uansett pris

Jeg hadde nok vært en entusiastisk Radium eier, om bare urverket hadde vært noen hakk over et SW200.
Disse flotte urene hadde fortjent et «high grade» ETA verk, som også den prisen de forlanger for disse urene fordrer.
ETA får vel ikke så mange kjøpt lenger, men et Sellita SW300 kunne de jo kostet på. :) (2892-ekvivalent)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Raniets og veian
De kunne valgt noe slikt som dette. Steinhart bruker jo noen av kronograf verkene til denne produsenten, så jeg tipper de ikke ligger veldig høyt i pris? Virker som ett bra verk, som er litt mer eksklusivt enn sellita, eller soprod?

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
De kunne valgt noe slikt som dette. Steinhart bruker jo noen av kronograf verkene til denne produsenten, så jeg tipper de ikke ligger veldig høyt i pris? Virker som ett bra verk, som er litt mer eksklusivt enn sellita, eller soprod?
Manufacture La Joux-Perret er eid av Citizen, som også eier urverk-produsenten Miyota. G100 urverket til MLJP er en "sveitsifisert" utgave av Miyota 9015 (produsert i Sveits og endret noe for å gjøre det mer "sveitsisk"). Generelt regnes 9015 å være et hakk under Sellita SW200, og er også billigere enn SW200. G100 er noe mer påkostet enn 9015, men noe "bedre" enn Sellita er det vel uansett ikke.

Mer eksklusivt er det i den forstand at det er mindre brukt. Personlig ville jeg heller valgt enten et billigere 9015 som i bunn og grunn er samme verk (bedre valutta for pengene), eller et SW200. Og det er antagelig grunnen til at så få bruker det?

Det er hovedsakelig Seiko (SII), Citizen/Miyota og Sellita som produserer mekaniske verk for allment bruk (pluss Seagull på det kinesiske markedet). Det finnes flere, men de er vel hverken bedre eller mer spennende. Mange urverk er uansett basert på ETA 2824, også en del "inhouse" verk fra de kjente klokke-produsentene. Så SW300 (ETA 2892 klone) er omtrent hvor høyt de fleste mindre klokkemerker har mulighet til å gå, uavhengig av hvor mye de er villige til å betale.

Imponerende at Radium har fått bruke ETA verk i .38 modellene, ETA/Swatch Group selger i veldig liten grad urverk utenfor sin egen gruppe. ETA 2892 er "top of the line" i praksis for en produsent som Radium. Vet ikke hvilken grad av urverket de bruker, sikkert ikke den høyeste, men uansett.

Jeg har klokker produsert i Kina med SW200 verk som jeg har betalt mindre enn 3000 for, og de tar 30-40k for disse? Vel ikke noe jeg vil vurdere.

Baltany klokker produsert i Kina bruker faktisk sveitsiske SW200 verk, også japanske Seiko.

Ser at «genta» syns dette innlegget er veldig morsomt, kos deg med klokka 👍
Ja, jeg syns det var en skikkelig teit innlegg. Iallfall som det var skrevet.

At verket er enkelt er en kurant kommentar, og utløste en detaljert, nerdete og herlig diskusjon.

Og at det er for enkelt ift pris på klokkene er sikkert riktig, MEN: jeg kjøper ikke en Radium for verket, men for design, kjennskap til formgiver, Oslo-historien, fulgt merket siden starten, samholdet blant Orionistas på FB, egne GTG, osv.

Mange klokker som kjøpes, av både meg og andre, hvor pris og verkets kvalitet ikke henger sammen. Markedsføringa rundt klokka, merket, whatever kan ha mer å si for mange enn verket.

Derfor syns jeg innlegget ditt var litt bastant, upassende i en appreciation-tråd og verdt litt kroppslatter.

Jeg har stor respekt for din samling, din kunnskap og dine bidrag. Så ikke misforstå meg. Er ikke sinna på deg.

De fleste av oss hverken utvikler eller skrur på verk og kan ikke med hånda på hjertet si hvorfor AP2185, R3135, PP324 er bedre og mer verdifulle enn ETA/SW. Vi har lest det og stoler på det. Betalt for det og forsvarer det.

En liten utfordring: hvorfor har du 4030 når 4130 er slankere, bedre gangreserve, består av 50% færre deler og er inhouse fra verdens meste anerkjente produsent - men allikavel er din klokke med 4030 høyere priset en en ganske lik med 4130?

Anbefaler deg en titt på de nyeste Radiumene, ett hakk opp i kvalitet!

• Elsker
Reaksjoner: Eternamaniac
Vel jeg syns fortsatt at SW200 verket er malplassert i en klokke til 30-40k men vi kan vel være enige om å være uenige i det.

Når det gjelder 4030 verket og mitt kjøp av denne kommer det flere moment inn i bildet, jeg var på utkikk etter en Daytona, 16520 eller den senere 116520. Valget falt på en 16520 fra 1993, klokka hadde nettopp hatt service og var omtrent som ny, tidligere eier påstod at den hadde ligget i safe siden den var ny, med kun en service i 2019. Så det spilte mye inn, og prisen var fornuftig. Greit nok 4130 verket er bedre teknisk, men etter min mening er 4030 verket vel så interessant ut fra et samler perspektiv, for eksempel finner jo mange at eldre Ferrarier fra 60-tallet er vesentlig mer interessante enn de nye, og det speiler jo i prisene på disse, og forøvrig også på eldre manuelle Daytona med Valjoux verk. Og jeg har en teori om at dess eldre en klokke er, og dess færre er produsert av en modell dess større sjanse for at verdien øker, er vel unntak her også. Har jo sett dette i det siste da nyere Rolex fremdeles i produksjon har falt i pris mens de eldre har holdt seg. Og 16520 er nok produsert i betydelig færre antall enn 116520. En annen sak er at det er så vanskelig å lese tiden på den Daytonaen at den er omtrent ubrukelig som klokke 😅

Mht at 4130 har færre deler visste jeg, men 50% mindre? Jeg googlet dette nå og 4130 verket har 201 deler, var litt vanskelig å finne tallet på 4030 men fant at det har 230 deler.

Det bør være høyt under taket på dette forumet slik at vi kan diskutere fritt, uten at vi går over streken og begynner skittkasting, syns dette fungere stort sett helt utmerket, da vi respekterer hverandres synspunkter.

«Det er bare en klokke» er et godt uttrykk!

Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Genta