Lampetråden

Småbarnslivet…
28D171EA-DC85-4DCC-8389-6FD8E75F3B78.jpeg
 
Godt å få valuta for innboforsikringen, si. Og godt å kunne reparere i stedet for å kaste og kjøpe nytt!

nye lampeskjermer er helt vilt dyrt! Om noen har tips til sider som selger de rimeligere enn feks Illums så taes det i mot med glede!
 
Jeg tar en råsjans og hører her inne. Noen som har noen anelse om hvordan en gammel taklampe som dette kan skrus opp slik at man får byttet pæren?

Det går tilsynelatende ikke an å skru på den lille knotten nederst, det er ikke mulig å skru på glasset, og skrur man på selve lampen (det er ca 5cm mellomrom til taket) så bare skrur den til det "uendelige".

Jeg er muligens norges minst handy fyr, men å bytte pære hadde jeg aldri trodd skulle bli for mye.


Valgt bilde
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ganske sikker at du må løsne den lille knotten. Det er en vanlig festemekanisme med en krok med et gjengestag på, og så en pyntet mutter nederst som klemmer lampen opp mot taket.
 
Jeg ville tippet at det er ytterste delen av den nederste duppedingsen som er mutteren. Press skiven over 'duppedingsen' opp mot glasset og taket, slik at du forhindrer at alt roterer.

Det ser ikke ut til å være så mange løsninger, men du vet aldri.
 
Jeg kjøpte arkivlampe 4245 fra Hadeland glassverk i fjor, fant en nettbutikk som solgte den til redusert pris og jeg betale ca 5500,-. Ser nå at dagens pris er like under 9000,-. Denne henger på kjøkkenet.

Her om dagen fant jeg originalen på finn, Høvik verk pendellampe 4235 i følge finn-annonsen. I perfekt stand, og en god del større enn den reproduserte versjonen fra Hadeland. Svært fornøyd med kjøpet som kom på 3000,-. Ender nok opp hengende på soverommet.

Ser dog at disse kostet 80,- i sin tid :LOL:
Screenshot_20230810_153912.jpg
Screenshot_20230810_153422.jpg
Screenshot_20230810_153407.jpg
 
Vi holder på og skifte belysning i huset vårt og er i gang med soverom nå, totalt 4 stk. 2 stk har fått flos 2097/18 pærer og ett har fått en flos skygarden. Vi er veldig fornøyd med alle tre og de gir godt og varmt lys men vi mangler en siste lampe på ett mørkt soverom. Vi er glad i klassikere men viktigst er at de gir godt lys. Trenger tips!!
 
Vi skal bytte lampe på soverommet og har landet på en VL45 pendel. Ikke et revolusjonerende eller nyskapende valg, men tror den blir en slager med mykt, godt lys og god spredning mot våre ganske mørkeblå vegger.

Vurderer om vi skal ha kun en eller to på rekke, ikke konkludert enda, så blir bare stockbilder.

1693885769241.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus og Edzilla
Med mindre rommet er veldig stort ville jeg gått for en i medium størrelse.

Lampa sprer lyset jevnt og fint, og fin å se på er den jo også. Vi har den største i stua, fornøyd med den.
 
Med mindre rommet er veldig stort ville jeg gått for en i medium størrelse.

Lampa sprer lyset jevnt og fint, og fin å se på er den jo også. Vi har den største i stua, fornøyd med den.
Absolutt. Vi skal ha Ø250, fant bare ikke eksempelbilder av den størrelsen med mørk vegg. :)

Forøvrig salg på Rum21 på masse lamper nå, så ferdig levert ender VL45 Ø250 på ~4250 kr som er en ganske sympatisk pris.

(Hvis de tar 499 i frakt, ta kontakt med kundeservice etterpå for å fjerne da det er en bug, Ø375 er f.eks. fraktfri)
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann