Lampetråden

EDIT: Tja, etter at spørsmålet ble redigert virker mitt svar tatt helt ut av luften. Jeg lar det stå for de som har lest det opprinnelige spørsmålet og håper de som ikke har det ikke mistenker meg for uvøren omgang med juleakevitten:

"Veldig inspirert av" er vel her en sterk underdrivelse. I denne tråden kommer du til å få masse svar om fake og kopiprodukter, og innenfor det området er toleransegrensen her på forumet nok vesentlig lavere enn i befolkningen generelt. Selv innser jeg at alt nytt design baserer seg på det eksisterende og slik sett er inspirert av det, men har null respekt for designsnylting som ikke bidrar med noe nytt.

Dersom man ikke har mulighet til å kjøpe det man har mest lyst på finnes det etter mine leveregler tre tilnærminger:
1. Spare
2. Kjøpe brukt
3. Kjøpe et ærlig produkt som koster mindre, men som ikke utgir seg for noe det ikke er og kan stå på sine egne ben.
Noe som likner og som man håper omverdenen vil tro er originalt, vil bare minne en på hva det burde har vært. I tillegg til det har du hele problemstillingen med å støtte en industri du nok ikke vil støtte.

Louis Poulsen lager nydelige klassikere og er priset deretter. Fremtidige klassikere som koster litt mindre finner du hos f.eks. Flos. Foscarini og Artemide har også mye fint.

Lykke til med jakten og glem Lolex!
 
What he said!

Jeg er en skaplampeentusiast. Mitt problem er at det er for mange flotte lamper i verden og for lite plass. Mao, du finner alltid en fin lampe som passer ditt budsjett uten å måtte ty til kopier. Du vil aldri bli glad i en kopi, det kan du stole på.

Brukte lamper er i mine øyne som oftest penere enn en nye (jamfør gammelt spikerstål? :)), så det er bare å tråle nettauksjoner og bruktbutikker. Men kongle i enhver form eller stand utgår nok om du er på stramt budsjett.
 
Støtter morini 100%. Jeg misliker sterkt alle firmaer som stjeler et orginaldesign og lager billige kopier, dette gjelder klokker, møbler, klær m.m. Hold deg til orginalprodukter i steden for å støtte kriminelle.
Tom
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Enig med resten ang. kopier. Merkevarebyggingen og historien til produktet skal og har mye å si. De store klassiske designerene som Arne Jacobsen, PH, Wegener, Verner Panton osv blir i dag kopiert verden om. Man finner dem overalt, men uten sjel og historie. Da støtter jeg som flere her inne sier, i å heller gå for noe billigere, men orginalt. Kom til å tenke på denne artikkelen som stod i DN for en tid tilbake siden..http://www.dn.no/d2/design/article2204144.ece

Det er lite som slår en orginal kongle, i kobber med litt grønn patina fra 60-tallet;)

DSC_0192-lampen.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: stigg
Henger en PH over spisebordet her :)

Syns også Pendel-serien av Arne Jacobsen er vakker!

aj-pendel.jpg
 
Kongle i børstet stål

enig, jeg har lagt ut en på diverse salg siden. Har oppgradert til størrelse 60 så her kan du få en tilsvarende i 48 litt rimeligere. Liker å drive egenreklame, så skyt meg om dere vil. Er grønn og vet ikke hva som aksepteres, så tilbakemeldinger er ikke dumt. Enigma fra LP syns jeg er stillig. Random Light fra Moooi kommer også høyt opp.



 
Jeg fikk nylig en lampe som hadde stått i gammelhuset til bestefar, han var kjent for å være glad i fancy interiør. Brodern og jeg fikk en 70-talls designerlampe hver, han fikk førstevalget og tok en merkelig kreasjon av danske Verner Panton (Globe, tror jeg den het). Stygg som F. Jeg fikk en enkel og stilren, jeg vil sågar påstå tidløs, kuppel som brodern sier er fra den svenske designeren Clas Ohlsson. Tror modellen heter "Rondo", men er ikke helt sikker.

Det eneste jeg stusser over er at kuppelen er i plast, jeg husker jo vagt lampa fra barndommen og mener bestemt at det var glass. Noen som vet noe mer om historien til denne, evt. er interessert i å kjøpe? Send meg en PM.


_MG_8363.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide og Callahan
lolz :D

Du får forresten alle bilder til å se bra ut JoLu. Kjenner at jeg ha en Ohlsson
 
Veldig bra JoLu :).

Har en PH på soverommet, pga høydeforskjellen og glassveggen mot soverommet kan jeg se på den også her fra sofaen. Fantastiske saker. Min er gammel og hang i sin tid på soverommet til mamma og pappa.
 
Min neste lampe er en Oluce Dim, en i mine øyne en superlekker kreasjon fra 1975. Finnes i hvit eller svart.

Typisk nok havner vel lampepengene i noe til håndleddet...


oluce-dim-333-vico-magistretti.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: chronofan
En kamerat har (hadde?) en slik på kjøkkengulvet sitt. Utrolig morsom sak og den kan kaste noe vanvittig med lys oppover.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Jeg også liker PH-lampene godt, selv om de er litt for mainstream kanskje. Solgte en Kongle her på forumet i sommer, da jeg ønsket en annen farge og størrelse.

Vurderer også Foscarini sin Caboche som jeg synes er en flott lampe:
caboche-lamp.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: stigg
c25fe37c.jpg


Denne lekre kreasjonen henger i nabo kjellerboden min. Herre for en fæl lampe.