Lag dine egne reimer ...

Er det noen som har en så bred "hull-lager" at det kan lages en rem som tar en isofrane-spenne? "Tungen" på denne er rundt 9mm! Beklager min mangel på rett terminologi ;)
 
Er det noen som har en så bred "hull-lager" at det kan lages en rem som tar en isofrane-spenne? "Tungen" på denne er rundt 9mm! Beklager min mangel på rett terminologi ;)

@Fosen, det enkleste er nok uansett når det er så bredt som det å bruke en skalpel og manuelt skjære ut "hullet" .
Akkurat til spennen er det null problem, men på delen av remmen med alle hullene, så er det jo best at alt ser likt ut, og det er av erfaring litt vanskelig å få til med bare kniv. Kanskje @Olando har en bred og flat/firkantet hull dor?
 
Redigert av en moderator:
@Fosen og @FnuSnu99 har en slik avlang punch men er bare 6mm bred så det blir litt lite. Hvis spennen er 9mm bred bør den være 8mm ihvertfall. Søk på "oblong punch" på ebay og du får opp endel.
 
Redigert av en moderator:
Kommer fra sidelinjen her og prøver meg på remforsåelse... :)

Lager man et stort hull - Ser at Olando snakker om 6 mm som største dor, vil man ikke, hvis man har f.eks brukt blyant på baksiden av remmen først og merker total størrelse på hull, kunne benytte f.eks et diamantbor i en Dremel og bore hullet i riktig størrelse? At man altså har et sentrert hull med den største tilgjengelige doren og utvider med boret etter det.
 
Kommer fra sidelinjen her og prøver meg på remforsåelse... :)

Lager man et stort hull - Ser at Olando snakker om 6 mm som største dor, vil man ikke, hvis man har f.eks brukt blyant på baksiden av remmen først og merker total størrelse på hull, kunne benytte f.eks et diamantbor i en Dremel og bore hullet i riktig størrelse? At man altså har et sentrert hull med den største tilgjengelige doren og utvider med boret etter det.

Jeg tror ikke at jeg har noe mer kunnskap en deg @Greg, men vil ikke læret være for seigt til å bore i på denne måten? Diamantbor fungerer ved "hardt mot hardt", men ikke på noe mykt?!

Tannlegeboret som får gjennomgå nå eller?
 
Redigert av en moderator:
Jeg tror ikke at jeg har noe mer kunnskap en deg @Greg, men vil ikke læret være for seigt til å bore i på denne måten? Diamantbor fungerer ved "hardt mot hardt", men ikke på noe mykt?!

Tannlegeboret som får gjennomgå nå eller?

Om det blir pent...? Aner ikke. Om det i prinsippet går? Helt sikker. Høy hastighet og skarpt bor type diamantbor er som en oppvarmet kniv i smør. Har modifisert remmer i bredden med en dremel selv noe ala 22 mm som skal passe til 20 mm. Blir garantert ikke pent på en pen rem med farge men på kraftige naturfargede rømmer har dette funket ok. Læret gir ikke etter grunnet mykhet men "støves" vekk.
 
Redigert av en moderator:
Det funker nok som du sier @Greg på røffe reimer. Jeg bruker hullpiper i forskjellige str. Ser for meg at hvis man har en nøyaktig og kraftig presse kan man presse en hullpipe litt flat for å få et mer avlangt hull. Og hullpiper er billige på Chlas:)
 
Redigert av en moderator:
Testet ut litt i går faktisk, mtp firkantede hull. Og det jeg i allefall fikk til å fungere best var å bruke skalpellblad som ikke har vinkel, men er helt rette, altså ser ut som en liten "spade". Ble helt ok utseende, men ikke noe mer. Nei, tror nok man må ha et egnet hulldor for å få det pent. Prøvd presse noen av de jeg har flate også, men de sprakk bare da de var i støpejern (tydeligvis):)
 
@FnuSnu99 jeg har kjøpt flere hull punchere på ebay som er i stål. En slik vil man nok kunne bøye uten at den sprekker. Skal kjøpe inn noen flere å teste.
 
Redigert av en moderator:
@FnuSnu99 jeg har kjøpt flere hull punchere på ebay som er i stål. En slik vil man nok kunne bøye uten at den sprekker. Skal kjøpe inn noen flere å teste.

Ja de jeg har fra før har jeg jo ikke kjøpt inn med bevisst for at de skulle kunne bøyes, så hadde ikke tenkt på at det nok var støpejern før jeg begynnte å bøye;) Så skal surfe bukte etter potensielle løsninger. Men kan jeg spørre @Olando, hvilken punch du bruker for hullene på PAM remmene dine? De som har avlange hull tilpasset bredden av spenne.
 
Redigert av en moderator:
For de som er interessert, så er jeg blitt bedt av Dag og Roger om å holde en "lag dine egne remmer" session på neste NURK 24.feb kl 19:00. Så litt avhengig av interessen rundt det, viser jeg litt forskjellige fremgangsmåter, samt utstyr osv. Og blir nok laget en rem eller to der og da også, om noen er interessert i målsøm;)
 


Hodinkee style reim av @Nessuno79. Gjorde seg meget godt på gammalt spikerstål.
 
Redigert av en moderator:
Strålende kombo, @Lynvingen / @Nessuno79 ! :)

Edit: Hvordan ble remlagingssesjonen på NURK?

@reim takk for det:D Og ja, passet utmerket på gammelt spikerstål @Lynvingen

Nei, det var en del folk der, og veldig hyggelig som alltid. Burde i etterpåklokskapens ånd sikkert ha hatt et mer planlagt opplegg kanskje, men det viste seg å være en anelse klønete å sitte på et bord som folk selvsagt konstant kom borti, og prøve å skjære stødig med sylskarpe skalpeller, hehe. Men fikk forklart litt, vist litt og gitt litt tips og råd. Og ganske mange som kom med ønsker/bestillinger, så har ikke veldig store fritidsproblemer fremover akkurat;) Samt å lage en rem tar litt tid, og er et konsentrasjonsarbeide. Så ikke den beste underholdning kanskje (og frem til nå noe som har foregått på et rolig hjemme-kontor med en liten wiskey på kveldstid, og ikke i helt samme setting) . Men om det er ønskelig i fremtiden av @rsvei og @braanaas så skal man ikke se bort i fra at jeg kan gøre det igjen:)
 
Redigert av en moderator:
Jeg var usikker på om jeg skulle poste dette her, eller starte en ny tråd. Kom til at det var like greit å poste det her som å lage en egen tråd bare for dette lille prosjektet.

For å ta det med en gang - dette handler ikke om å lage egne reimer, men om å modde reimer man allerede har. Jeg har lenge vært fascinert av reimer og hvordan de på en enkel måte endrer hele utseendet og oppfatningen av en klokke. Etter at det kom en Panerai i hus har denne fascinasjonen blitt enda sterkere. De siste dagene har jeg lest mye på sidene til forskjellige reimmakere, og på Peter Gunny sin hjemmeside leste jeg om hva han gjør for å få reimer laget av nytt skinn til å se gamle ut.

Det trigget en tanke hos meg, og jeg måtte bare prøve det. Hadde jeg vært av den mer tålmodige typen hadde jeg bestilt en ny reim for å bruke som forsøkskanin. Tålmodighet er imidlertid ikke en av mine dyder, så jeg måtte bare sette i gang med den eneste skinnreimen i 26mm jeg hadde.
A83F08AB-E695-4FF6-9F65-897D3123DEC1_zpswanic2yn.jpg


Dette er en reim laget av Olando, og selv jeg synes det var litt synd å muligens ødelegge en så fin reim, tenkte jeg "f**n heller" og satte i gang.

Denne reimen er allerede laget en kunstig patina på, så det første jeg måtte gjøre var å "nullstille" den; få den tilbake til reint, ubehandlet skinn. Vasket reimen i gallesåpe og lot den tørke på spisebordet. Hver gang jeg gikk forbi den, på vei til/fra toalettet, når jeg skulle hente meg kaffe, slippe inn katten, ta en røyk osv, bøyde og vridde jeg på den for å både bryte ned skinnet litt og for å gjøre den mykere. Etter 17-18 timer var den tørr, og så slik ut:
7FF9F3B5-2225-4B94-96CB-88B351297261_zpstr5gld0t.jpg


Hadde jeg hatt en helt ny reim, hadde jo dette også vært utgangspunktet. Nå var det tid for å forsøke å få en patinering. Jeg brukte to typer skokrem som jeg gnidde inn reimen med, en svart og en nøttefarget.
3D1B438D-0AD6-4B3F-872F-D41F3B69120F_zpsizmvpi5o.jpg


For å gjøre reimen enda mer personlig bestemte jeg meg for å risse inn initialene mine i den. Jeg tenkte at hvis jeg hadde vært en par og tjue år gammel marinedykker i 40-tallets Italia, med en hel haug med kolleger med like klokker, ville jeg sikkert gjort et eller annet for å få min klokke litt annerledes enn de andres. Litt unik. Så da var det fram med tapetkniven.
EB947E71-47E9-4E97-9B2B-A97964FDB95C_zpsnap0jdvj.jpg

57A9A89C-C8CF-447C-BB9D-E49242465F56_zps5pppccz2.jpg


Deretter var det tid for mer patinering. Først en vask med grovsalt, så enda en runde med gallesåpe, for så å avslutte med å vaske hele reimen med neglebørsten. Deretter var det bare å vente nye 17-18 timer på at reimen skulle tørke igjen. Samme prosedyre som sist gang med vriing, bøying, knekking osv. hver gang jeg gikk forbi den. Når den var tørket igjen så den slik ut:
B8186B4B-19A2-49B6-96B5-AE414057D815_zpsgr4b3hnw.jpg


Så litt nitrist ut nå, så det den trenger er fett/skinnpleie. Jeg foretrekker Montana Pitch Blend (her fra Dundas) til skoene mine, og tenkte det ville funke på reimen også. Lag på lag helt til skinnet er mettet. Tror det fort ble 7-8 lag før det ikke lenger trakk inn i skinnet.
4DEC2C90-894C-497C-BA8F-3A18A0B49552_zpscwkwiexl.jpg


Det ferdige resultatet:
60F7D614-D6ED-4902-80F2-3DED452D81E1_zpsos9xxqsp.jpg

B2FE062B-47D8-44C9-AF43-0DFBC9D69A62_zpsdlg2jeqh.jpg


Synes selv det ble ganske vellykket. Ikke 100%, men for å være første gang var det over forventning. Ble vel ikke bedre enn reimen slik den opprinnelig var fra Olando, men nå er reimen mer "min". :)

Håper også noen ble inspirert til å forsøke seg på noen reimer de ikke bruker lenger.
 
Semsket grått skinn (grå/brunt) med underside av super soft geit:D
Var og kjøpte skinn for latterlig mye penger i går, og skal vel ha nok nå for en stund (får aldri nok:D)
Kjøpte og litt forskjellig øgle, rokke og steinbit, så blir litt andre ting her etterhvert også. Men, har såppas mange remmer i bestilling nå, at det fort kan ta litt tid å få alt ferdig.