Løping/løpesko-tråden

Noen gode tips mot beinhinnebetennelse? Jeg kan jogge 1 gang hver 14 uke for å holde leggene i sjakk. Prøver å være flink til å tøye. Jeg har nye sko til jogging + innleggsåler. (Har veldig høy vrist)
Har ikke prøvd noen spesielle sko. Det er nok litt å banne i kirken, men jeg kjøper sko etter om de ser freshe ut, ikke over/underpronasjon...

Cardiotrening blir nesten alltid sykling, skulle gjerne ha jogget mere. Men å jogge rundt i byen her er bare å glemme.
 
@hipphurra - detta kan vi gjerne diskutere mer inngående lørdag, men de to ting jeg gjort som funket er å få støpt innlegssåle (plast) fra Mensendieck og en tur på Løpelabbet og se på løpsteget
 
Redigert av en moderator:
@hipphurra - detta kan vi gjerne diskutere mer inngående lørdag, men de to ting jeg gjort som funket er å få støpt innlegssåle (plast) fra Mensendieck og en tur på Løpelabbet og se på løpsteget

Topp, har forøvrig støpt såle fra Medicus.. Dro på meg plantar Facitt på begge bena i en jobb det ble mye ståing. Så nå beveger jeg meg ikke en meter uten sålene mine :)
 
Redigert av en moderator:
Surefoot støper også såler. Jeg var der i går og fikk støpt nye. Da jeg var i militæret så måtte jeg løpe med forsvarets sko i starten og siden jeg overpronerer kom betennelsen med en gang. Med mine egne sko og såler får jeg aldri betennelse. Så jeg støtter anbefalingen om å gå til Løplabbet siden du allerede har såler så de kan se på steget ditt. Vekt har også en del og si.
 
Redigert:
Mitt "feil" var at jeg har hva som ser ut til å være "tverrplattfot" (fancy latin-navn?)
Har buen midt på foten fint men forfoten er for platt.

Kunde ikke gå fort til trikken i flate Caterpillar-boots (når de var moderne) - men med sålene løp jeg, nesten, i tresko uten vansker.
Har hele pappapermen nå gått uten såler i alle forskjellige sko og selv om jeg ikke løpt noe så har det gått fint.
Kan kanskje håpe at ting er utbedret. Løper jeg så er det enten i Nike Free eller nå Vibram så de virker funke bedre
 
Musklene som gjør at man er plattfot vil styrke seg, så ved å gå med såler så vil det etter hvert gå over. Hadde det samme før selv og på de nye sålene trengte jeg ikke korrigere for det lengre. Å gå/løpe barbeint skal vist være veldig bra for å styrke disse musklene, så fivefingers burde jo funke veldig bra (har jeg hørt)
 
I forhold til beinhinne betennelse er det flere faktorer som spiller inn. Overpronasjon kan være en del av problemet til noen, og kan bedres med type sko, såler osv. Den største feilen hos de fleste er nok et tungt løpesteg/hæl steg. Beinhinne betennelse er et støtproblem, og tungt/hæl steg har mye mer støt ved seg enn et fjærende for/mellomfotsteg. Variasjon i sko gir variasjon i belastning og er alfa og omega her.

Hvis man har store problemer og har hatt dette over lengre tid, vil jeg anbefale enten en kompresjonslegg som reduserer støtene i leggmuskel, eller kan også tape opp med sportstape. Hvis dette ikke fungerer anbefaler jeg trykkbølgebehandling på det varmeste. Behandlingen river opp i arrvev i innfestningen mot beinhinna, og starter en reparasjonsprosess.
 
Har lenge slitt med å finne et par joggesko som passer mine brede og platte føtter. Har jogget et par sesonger i Adidas adistar control 5. Men disse funker dårlig da jeg har normal normalpronasjon, og i tillegg er de litt for smale helt fremst.

Var innom fem forskjellige butikker i helgens som var. I den siste fant jeg mine nye bestevenner. asics gel-excel 33 2
T315N_9104.png

GEL-EXCEL33 2 | Footwear | Running | ASICS Norway
Utrolig passform selv for mine plattfote føtter. Å siden jeg løper med "midfoot strike" passer disse modellene meg helt ypperlig.
Var ute å jogget 6 km i dag tidlig. Herlig!
 
Kveldens tur: 8.5km på Vesterøya i Sandefjord, 44 minutter. Rolig tempo, average pace pr km var 5:07. Målet i dag var fettforbrenning, det ligger fremdeles litt julemat rundt sixpacken ;)

Løper fremdeles med Inov-8 Bare-X 180, og er superfornøyd. Har hatt middels støle legger hele uken, men ser og kjenner allerede at støttemuskulaturen nederst på leggene begynner å komme seg igjen. Er fremdeles den eneste av alle på jobben som løper som ikke har fått vondt noe sted, og den eneste som løper i sko uten demping..
 
Oppsummerer tre første økter
Torsdag, 1km ute på asfalt 4:45
Lørdag, føler det nederst i leggene - god treningsverk - 1,35 , ute, på 4:40 per km
Søndag, føler det litt nederst igjen. 1km på mølla, 4min

Følte det veldig godt på mølla hvordan hælen traff .. eller heller ikke traff ;)
 
Gleder meg til jeg får mine.
Løper du på Asfalt eller? Ser for meg at det vil være bedre for bena å løpe sti/gress i starten mens man lærer seg teknikken skikkelig
 
Gleder meg til jeg får mine.
Løper du på Asfalt eller? Ser for meg at det vil være bedre for bena å løpe sti/gress i starten mens man lærer seg teknikken skikkelig

Løpt på grusete asfalt.
Tanken er todelt - a) jeg spretter bare redt ut døra b) mykt underlag tenker jeg kan være litt "forrædis" og la deg løpe lenger enn dine utrente ukjente muskler vil og du merker ikke hæltilslag like godt.

Noen gikk så langt som å anbefalle å ta første turene helt barbeint.

Sier det igjen, veldig rart å være støl i leggene efter en kilometer.
 
Redigert:
"Kun" 36 timer siden forrige økt så burde egentlig tatt den imorgen tidlig
MEN sån ble det nok den gang ikke.
"Løp" først ut 145m barbeint før gruset, kulde og fornuftet tok meg så første 1:25 minuttøkten er som gud skapte foten i 289m
Sen ble det, den hitentil, kjappeste drøye kilometern med en pace på 4:23 per km.

pl2Hhv8.jpg


... men med det sagt, jogget/gikk en del barbeint i fjor sommer uten mål eller mening - men barbeint er kjempeforskjell selv mot vibrams (ihvert fall mitt par). Ingen tilgivelse i det hele tatt med demping, særlig hælstøt kjennes og føles tungre for akillesen med.

Edit:
Vem vil se en naken fot ... egentlig
 
Redigert:
Flere som er på forfot-kjøret ser jeg!

Selv har jeg løpt en del de siste 3 årene, uten å ha vært veldig bevisst på hvordan jeg har landet på foten.
Fikk 'Born to run' til jul og leste meg litt opp på forfotløping etterpå. Fant ut at jeg måtte teste dette.

Kjøpte meg et par Saucony Kinarva 3, som er en slags mellomting. Med 4mm drop vil du tvinges frem på foten, men den gir også noe avlastning.
Kinvara3_1-561x421.jpg


Testet først noen korte forfot-turer på 4-5 km og klarte knapt å gå dagene etter.
Men for meg har overgangen gått overraskende greit og forrige helg løp jeg 2,1 mil på forfot (mer eller mindre) hele veien. Merker jo jeg er veldig nysgjerrig på hvor stor forskjellen er på 0 og 4mm drop. Leser jo om folk som trenger et halvt år på å venne seg til Vibrams..
Noen som har peiling på dette?
 
Ingen fakta å underbygge dette med, ei noen erfaring. Men, snakket med en forfotfrelst venninde Igår og hun mente den generelle oppfatningen var; løpt mye=lang tilvenning, tidligere ikke løpt særlig=kort tilvenning.

Hva som er lang og kort tilvenning aner jeg ikke:)
 
6.5km på Ekeberg i dag, iblandet et par runder skigang fra Gamlebyen og opp til Ekebergrestauranten, på de bratteste stiene der. Litt i overkant mye is i skogen enda, så må vente noen uker til det er litt mindre glatt.
 
Jeg har kjøpt nye løpesko idag. Sko til å løpe etter jenter that is!

Cole Haan Lunargrand Wingtips. Kanskje de mest komfortable skoene jeg har hatt som ikke er joggesko, selvom de har joggeskosåle. Boom!

196A4617-E30A-4146-87D3-93218546AE0B-5217-00000676B94F0D35_zpsec7e1092.jpg