Kunsttråden

Pøbelstreker

kiberg%20p%C3%B8bel.jpg


Denne ble det nødvendig å eie for en tid tilbake, tingene hans er stort sett så gode at jeg stopper opp. Har har hatt Lofoten (liten) og Bunad (liten) oppe også.

Noe av Dolk er interessant, det samme gjelder Sandra Chevrier. Gold edition King of Chess (Magnus Carlsen) fra LaStaa kom på veggen denne uken :)

Det er spennende å følge kunstmarkedet for tiden, generasjonsskiftet fra våre foreldre til våre barn er radikalt. Har du en sønn eller datter på 22 vil de ha Street-art, besteforeldre og foreldre klarer ikke få gitt vekk Widerberg eller Weidemann om de prøver. Gode store oljemalerier fra nasjonalromantikken kan knapt selges til noen under 50.

Det er som Hareide sikkert ville sagt både skrekkelig og godt på ein gong :)

Spennende tråd, det er i min erfaring ikke langt fra klokker til kunst og omvendt om du er samler.

Tidvis
Hilsen fra
Bergen
 
Redigert:
Kommer sikkert ikke som noen overraskelse at det går i flymotiver hos meg.. :) Mange aviation artists er fantastisk flinke med lys og landskap. En av favorittmalerne mine heter Robert Taylor. Han har malt disse to:

"Phantom Strike"
a0102380_497527f93e8d5.jpg


"Return to Duxford"
Duxford.jpg


Denne er heller ikke helt feil. En amerikaner som heter Dru Blair. Her snakker vi fotorealistiske malerier:

"High Flight"
High_Flight_by_Blair.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: tidsmarskin og Phenix
Det er spennende å følge kunstmarkedet for tiden, generasjonsskiftet fra våre foreldre til våre barn er radikalt. Har du en sønn eller datter på 22 vil de ha Street-art, besteforeldre og foreldre klarer ikke få gitt vekk Widerberg eller Weidemann om de prøver. Gode store oljemalerier fra nasjonalromantikken kan knapt selges til noen under 50.
Spørs jo veldig hvem man henvender seg til. Sikkert nok personer under 50 som kunne tenkt seg nasjonalromantiske oljemalerier dersom plass og økonomi tillot det (les: meg);)
 
Spørs jo veldig hvem man henvender seg til. Sikkert nok personer under 50 som kunne tenkt seg nasjonalromantiske oljemalerier dersom plass og økonomi tillot det (les: meg);)


Godt å høre, da er det håp for de av oss som har ting i fete bladgullsrammer også :)

Jeg tenker at noen kunstverk er såpass vakre at de snakker til alle generasjoner og vil bli "objects of desire" uavhengig av tidsepoke. Også dagens Street-Art inneholder godbiter for alle tider, samme hvor anti-establishment kunstneren måtte tro eller hevde han/hun er.

Det er ikke uten grunn at grafittiartisten søker inn i galleriene, og det er heller ikke tilfeldig at tannlegene og advokatene går i galleriene og kjøper dem. Aksept, inntekt og kudos kan lett bli viktige faktorer for alle :)

Og dermed overlever verk som hadde vært forgjengelig på gaten og kan arves av neste generasjon. Det er ikke vanskelig å se linjene gjennom tidligere generasjoners forhold til samtidskunsten, snakker verket til mange nok overlever det. Darwinismen ruler :)

Jeg bør kanskje legge til at jeg ikke er kunsthistoriker, men at jeg er i faget og finansierer klokkomanien med å formidle kunst. Og tro meg, det er kort vei fra klokker til kunst og omvendt hos mange samlere. Jeg har ofte tenkt at jeg har den perfekte jobben for klokkespotting.

Tidvis
Bergen
 
Bikkja til DOLK

Måtte dele denne, synes både motivet og fargene gjør den sterk og flott. Canvas, 100x100cm

Gold Edition "King of Chess" av LaStaa til venstre.

Crown%20canvas.jpg
 
Er også fan av en del av de gamle mesterne. Rembrandt sitt bruk av lys og skygger er blant favorittene.

Liker også denne svært godt. Blir nok en stund til den henger på veggen hjemme, men...

"The Fighting Temeraire" av J. M. W. Turner

the-fighting-temeraire-tugged-to-her-last-berth-to-be-broken-up.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Jeg er også glad i kunst, men det har vært mest abstrakte ting. Har brukt samme filosofi som på møbler (som for det meste er fra auksjoner), kjøpe helt uavhengig av omgivelser og evt tilstøtende objekter, kun ut fra objektet i seg selv. Så etter en lang prosess med bytting og omhenging (gjerne flere år) selges det vi ikke har plass til og som er endelig forvist til kjelleren. Tror aldri jeg kunne fått det til å fungere bra sammen på noen annen måte. Veggene må selvsagt leve litt etter at alt er på plass, men å flippe i klokketempo er uaktuelt.

Uten å ha noe plan om det ble etter hvert Sogn og Fjordane et gjennomgangstema. Har ikke bare kunst herfra, men over 2/3 i alle fall. Synes mitt opprinnelige hjemfylke har fostret mange fantastiske kunstnere. Favoritt og den jeg har mest av er Aase Kvikne Bjordal. Ellers fra S&Fj. er det f.eks Gunnar S Gundersen, Ludvig Eikaas (samme "Synnøve Anker Aurdal i veven" som deg @Edzilla, nydelig bilde!), Oddvar Torsheim, Knut Rumohr, Svein Thingnes, Merethe Hol Tefre og Mons Breidvik. Av sistnevnte har jeg et tegnet portrett av Nikolai Astrup. Jeg mener det også skal finnes en tegning min bestefar (som også var kunstmaler) gjorde av Astrup, men enda mer interessant, jeg vet det finnes en tegning Astrup gjorde av min bestefar. Ingen vet hvor den ble av i årenes løp, men gjett om jeg gjerne skulle hatt kloa i den :p

Kan vel ikke poste i kunsttråden uten et bilde, så her er et litografi av Gunnar S. Dette er ikke signert av han, men av hans kone. Han hadde nok mye rart som fløt rundt om kring :)

IMG_2862-1_zps528e61bc.jpg~original



Det eneste jeg savner for øyeblikket er et stort oljemaleri av Rumohr. De jeg har likt til nå har dessverre vært for dyre, og det kommer selvsagt ikke til å forandre seg. Klokker? Kunst? Hmmm, her må det prioriteres hardt. Håkon Bleken er også en helt, noen av bildene hans er så intense at jeg ikke vet om jeg kunne hatt de hjemme, som f.eks selvportrettet under. Han har vel en stor og variabel produksjon bak seg, og de beste bildene er dessverre og logisk nok ikke lett å få tak i.

MO201010711269949AR.jpg
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Det eneste jeg savner for øyeblikket er et stort oljemaleri av Rumohr. De jeg har likt til nå har dessverre vært for dyre, og det kommer selvsagt ikke til å forandre seg
Virker som du har oversikt. Jeg har 2 mindre oljemalerier av Rumohr, men aner ikke hva disse har av verdi, noen tips?
 
Virker som du har oversikt. Jeg har 2 mindre oljemalerier av Rumohr, men aner ikke hva disse har av verdi, noen tips?

Sikkert ikke mye. Send bilde! :mrgreen:

Nei, må innrømme at jeg ikke har oversikt på priser. Mtp egne kjøp har jeg alltid vært usikker og går på magefølelse eller søker hjelp om det er dyrere ting.
 
Verdsettelse av kunst

Virker som du har oversikt. Jeg har 2 mindre oljemalerier av Rumohr, men aner ikke hva disse har av verdi, noen tips?

Hei Gin

Det er flere veier til en matnyttig verdsettelse av ting som Rumohr'ene dine. Billigst er å ta noen gode bilder av dem og legge dem ut for salg på finn.no. Det er gratis og du får en antydning på hva markedet faktisk er villig til å betale. Funker på klokker også :)

Foto og e-post til en Kunsthandel eller et Auksjonshus fungerer også, selv om verdien ofte er basert på omsetningstall som er tilgjengelig for deg og. Og variasjonene i hva enkeltbilder av samme kunstner henter inn er store.

Du kan også legge de ut her på tråden og se hva forumet er villige til å betale for dem :)
 
Måtte dele denne, synes både motivet og fargene gjør den sterk og flott. Canvas, 100x100cm

Gold Edition "King of Chess" av LaStaa til venstre.

Crown%20canvas.jpg

Rå Crown! Takk som deler. Kommer nok aldri selv til å eie et Dolk canvas slik som prisene har blitt,men har jo et par trykk som jeg har stor glede av:)