Kopier/fakes på Finn.no

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Jeg sakser fra en annonse på Finn.no:

Med disse skårer du meget hæyt hos jenter. folk får respekt for deg, og du kan ihvertfall late som om du er mange milionær.så løp å kjøp

Rolex ( Oyster Perpetual ) winner Rolex ad daytona 1992/24 Pris: 55000 (bildet 1-2) obs: tidligere var det oppgitt feil pris her

Det er jo litt underholdende da :D Dette "Winner etc"-greiene er en kjent inskripsjon på baklokket av skikkelig dårlige fake Daytonaer (selv om det dog har forekommet en _meget_ limited versjon med noe tilsvarence). Bildet (hvor dårlig det enn er), viser også på laaang vei at det er fake det er snakk om.

Har ikke lyst til å linke til annonsen, bare minner alle ferske (og erfarne) klokkekjøpere på å huske: "Buy the seller, not the watch!". Akkurat i dette tilfellet var kanskje ikke det noe stort problem :mrgreen:
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Hehe..... Ble så sint da jeg så denne annonsen. En ting er at man selger fake, men når man i tillegg selger for prisen av originale klokker, da er det ikke mye rom for tilgivelse :evil:

I tillegg skriver denne selgeren en ellers relativt seriøs annonse, som sikkert kan lure personer som ikke kan noe om klokker.
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

...............har gjentatte ganger henvendt meg til sikkerhetsansvarlig ved finn.no uten å bli tatt på alvor alle ganger. Der hevdes det at de ikke er urmakere og kan derfor ikke verifisere ur annonsene,- ergo godkjenner de "alt" ! :twisted:
Det må likevel nevnes at jeg har fått fjernet to annonser i løpet av 2007, da sendte jeg bilde av de ekte urene, sammenlignet med fake urene som ble forsøkt solgt...
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Jeg får fjernet annonser ukentlig. Hver gang jeg ser en annonse med et åpenbart fake ur sender jeg inn en klage på linken nederst på annonsen, de aller fleste gangene fjernes annonsene. Jeg gidder ikke kjøre en avansert argumentasjon, jeg bare slår fast at klokken er fake. Noe annet er at mange av disse annonsene burde vært fjernet før de noensinne ble publisert, det er ganske åpenbare tegn i tekstene på at det ikke er ekte vare.
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Hah, der fikk jeg :| . Mottok akkurat en mail fra Finn om at de ikke kunne fjerne annonsen, må ta kontakt med varemerkeeieren bla bla bla. Det er jo fake varer som selges som ekte som er de virkelig skumle annonsene :evil:
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Kanskje han ikke vet at det fake selv? at han har kjøpt den i god tro.. ikke vet jeg.. hvordan ser du at den er fake på ett så lite bilde?
(Støtter ikke selger...)
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Bildet er jo utrolig uklart, men dette er likevel lett å kjenne igjen uret som en fake. Dette er bildet fra Finn:

fake.jpg


Ringene rundt subdials er altfor tykke. De har førsøkt å etterlikne et Daytona med Zenith verk, da de har plassert subdialene symmetrisk mot 3 og 9. Sammenlikn med dette bildet av en ekte Zenith Daytona med svart skive:

zenith.jpg


Skulle de etterliknet en moderne Daytona måtte de plassert subdialene litt lenger opp på skiva, men som du ser er ringene fortsatt tynne på originalen:

nydaytona.jpg


Inskripsjonen på baksiden som er oppgitt i annonsen (Winner 1992 24 etc) henspeiler på en limited edition Daytona vistnok utgitt i forbindelse med Daytona-løpet i 1992. Originalen er sjelden (if ever) sett i det fri, og neppe på Finn tilgjengelig for folk som drømmer om å "skåre [...] meget hæyt hos jenter" :roll: Det er er derimot en meget populær inskripsjon på de mange dårlige kinesiske kopiene som florerer. Det er et sikkert tegn på fake:

winner.jpg


Jeg har sett meget gode Bangkok-kopier av Daytona med ETA verk, de vil kunne lure meg en stund, spesielt hvis jeg ikke ser dem sammen med min egen. Men dette her skriker fake på lang vei. Dårlig fake til og med (som jo tross alt er det beste ;) ).

At selgeren skriver som en full 14-åring er vel også et tegn på at han neppe selger en ekte Daytona. Igjen: "Buy the seller, not the watch." SS Daytona går dessuten til _over_ nypris nå, ikke under. Spesielt om det skulle være en Zenith ...
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Bra observert Anders. Hvordan var det med clasp'n på ElPrimero - Daytonaene? Utifra det bildet selger har lagt ved så ser jo låsen identist ut Submariner lås?

Hva ligger f.eks en SS hvit el primero Daytona på nå?
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

El Primero Daytonaer har en oysterlås som ikke er helt ulik Sub/GMT, men med en krone på ... eh, låsdingsen ;) Her er en bilde av gull/stål:

daytonaclasp.jpg


Jeg synes alltid at lås og lenke er det vanskeligste å fake-bestemme.
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Centurion skrev:
Hva ligger f.eks en SS hvit el primero Daytona på nå?

Ca $12000 på TZ, tror jeg. Dvs omtrent listepris i Norge på den nye med dagens dollarkurs :D Men de _norske_ prisene vil jo ligge høyere, du kan jo starte med å legge på MVA ...
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Det er ihvertfall fullstendig klart at han selger en fake klokke. Eller, forresten, ikke bare én. Se f.eks på Breitling Bentley han selger. Ekte fantasi-klokker rett fra strandselgeren i Pattaya. Hans versjon av Daytona'n er dog ikke en like dårlig kopi som det andre mikk-makket hans selger. Det er fryktelig trist for evt. kjøpere av disse urene, finn.no burde ha bedre rutiner på nettopp dette området. Uansett er det bra at vi som har litt bedre innsikt på området faktisk tar oss bryet med å rapportere inn salgsannonsene på de uekte varene.
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

"merkelig" at begge telefonnummerene hans er ukjent i telefonkatalogen..

Er skremmende med sånt, såg noen filmer på Youtube lagt ut av breitlingsource hvor han sammenligner gode fake klokker med ekte, jeg som ny i markedet hadde ikke hatt sjangs til å se forskjell..
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Kjenner til rolex daytonar med både ekte skiver og urverk men med fake kasse.

Kan nok sies at jeg er en av de i Norge med mest kunnskap på akuratt det med replica klokker.

Har ikke noe imot replica klokker så lenge folk er ærlige om hva de eier og ikke prøver si de er ekte.

Hvis du er 100% sikker på at noen prøver selge en replica klokke som ekte på finn.no er politie riktig folk og ringe.

Mvh
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

BullR skrev:
Kjenner til rolex daytonar med både ekte skiver og urverk men med fake kasse.

Kan nok sies at jeg er en av de i Norge med mest kunnskap på akuratt det med replica klokker.

Har ikke noe imot replica klokker så lenge folk er ærlige om hva de eier og ikke prøver si de er ekte.

Hvis du er 100% sikker på at noen prøver selge en replica klokke som ekte på finn.no er politie riktig folk og ringe.

Mvh
Du er altså selverklært ekspert på replicas? Da burde du kanskje lære deg å skrive norsk først.
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Hvorfor kan folk ikke bare skrive fake istedefor replica???? Hmmmm.... :twisted: :roll: ;)
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Bah, la oss ikke bli et sånt forum som rakker ned på meddebattanter for skrivefeil og dårlig språk. Det avsporer debatten. Det er helt sikkert noen rene klokke-relaterte problemer vi kan krangle om i stedet ;)
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

time skrev:
Hvorfor kan folk ikke bare skrive fake istedefor replica???? Hmmmm.... :twisted: :roll: ;)

Fake eller replica; begge er jo fremmedord. Skal en skrive norsk, må det vel bli kopi. :roll:

I den uoffisielle terminologien blant "klokkefolk", er de to begrepene godt kjent og vanlig å bruke.... :D
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Michael skrev:
BullR skrev:
Kjenner til rolex daytonar med både ekte skiver og urverk men med fake kasse.

Kan nok sies at jeg er en av de i Norge med mest kunnskap på akuratt det med replica klokker.

Har ikke noe imot replica klokker så lenge folk er ærlige om hva de eier og ikke prøver si de er ekte.

Hvis du er 100% sikker på at noen prøver selge en replica klokke som ekte på finn.no er politie riktig folk og ringe.

Mvh
Du er altså selverklært ekspert på replicas? Da burde du kanskje lære deg å skrive norsk først.

Folk raker gjerne ned på andres skrivefeil når dem ikke har noe bedre og komme med.

Mvh
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

Hmmm interessante poster!

Selv om denne faken kanskje var ganske enkel å "spotte"
Viser jo denne annonsen selgernes frekkhet. og at man må holde tunga rett i munnen når man skal kjøpe brukt Rolex!Denne vat jo over helt over the top!og selger ikke den skarpeste kniven i skuffen.
Men det finnes sluere selgere og bedre kopier!Takk for at du deler kunnskapen Andersn. BTW er det noe spesiellt med M-serien daytona?

Hilsen
J.Cat

Taste the c.o.s.c side of life!
 
Re: Sukk, fake på Finn.no (igjen!)

BullR skrev:
Michael skrev:
BullR skrev:
Kjenner til rolex daytonar med både ekte skiver og urverk men med fake kasse.

Kan nok sies at jeg er en av de i Norge med mest kunnskap på akuratt det med replica klokker.

Har ikke noe imot replica klokker så lenge folk er ærlige om hva de eier og ikke prøver si de er ekte.

Hvis du er 100% sikker på at noen prøver selge en replica klokke som ekte på finn.no er politie riktig folk og ringe.

Mvh
Du er altså selverklært ekspert på replicas? Da burde du kanskje lære deg å skrive norsk først.

Folk raker gjerne ned på andres skrivefeil når dem ikke har noe bedre og komme med.

Mvh

Kommenterer ikke innholdet i BullRs ovenstående post liker virkelig ikke fakes jeg heller!!, men det må være lov med et par trykkleifer her og der.., det er vel flere enn meg som surfer på klokkefora på jobben og da har man jo ikke tid til språkvask akkurat...;)


J.Cat