Konfirmasjon - hjelp!

Da har jeg kjøpt gave. Ble ikke hva jeg hadde trodd, men ble klokke. Sier ikke hva, noen måneder til komf. ennå. Ikke si noe til min sønn!

Takk for innspill. Diskuter gjerne konfirmasjon videre i denne tråden, men jeg trenger ikke flere innspill:)

Kult, jeg er sikker på at fars gode smak fører til en meget fornøyd konfirmant :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tubbs og Genta
Kult, jeg er sikker på at fars gode smak fører til en meget fornøyd konfirmant :)
Takk for tilliten:) Håper du har rett. Det er iallefall en klokke jeg har lyst på selv! Takk til Bjerke Karl Johan:
39B403BE-CE4E-4D0C-92B2-8E895EB6621C.jpeg
 
Jeg regner med at vi får se et bilde av "innkjøpet" etter at konfirmasjonen har vært!

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Til våren skal eldstemann konfirmeres.
Noen med en kvalifisert formening om riktig gavebeløp?

Tenkte litt på en klokke. Surprise? :) Hyggelig med varig ting fremfor noen penger som bare flyter inn i ei stor suppe eller blir brukt på ungdommelig fjas. Kommer uansett ikke til å gi så mye at det faktisk monner når det kommer til viktige ting som leilighet eller studie.

Innspill og erfaringer mottas med takk.

Er dette for drøy gave? Tudor BB36mm: 24.300,-
https://www.tudorwatch.com/watches/black-bay-36/m79500-0004
Vis vedlegg 127643

Genial konfirmasjonsgave :) Personlig fikk jeg et relativt fint trommesett til konfirmasjonen, som jeg solgte til fordel for klokke etter noen år. Det er jo typisk at interesser «byttes ut» ganske fort i denne alderen. Hvis klokken ikke skulle slå helt an i starten er det jo bare fint å kunne ta den frem igjen senere :) Gleder meg til å se hvilken det ble til slutt :D
 
Jeg fikk en seamaster 300m pro til konfirmasjonsgave.
Dette var en stor gave for meg, og selv om moren min visste at jeg ønsket meg lettsykkel :p, Ble jeg veldig stolt og glad over at jeg hadde fått noe så stilig og voksent, samtidig som moren min visste det var noe jeg ville sette pris på over lang tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj og Grendel
Jeg fikk 5000 kroner og et flott selskap (det var jo forferdelig mye penger i mine øyne for 12 år siden), en kompis fikk en halv mill og enda en halv til når han ble 18.. Forskjell på folk.. :(

Jeg har igjen en sølvlenke fra mine besteforeldre som har fått stor affeksjonsverdi og noe av konfirmasjonspengene ble jo brukt på noe så dyrt som en 500 kroners Casio som jeg fortsatt har og bruker til tider. Tror en klokke vil bli et godt minne for fremtiden, og i dag er heldigvis de fleste klokker såpass klassiske i utformingen at det er liten sjans for at en kjøpt i dag blir forferdelig umoderne om 10år (host 90 og tidlig 2000 tallet host)

Ser frem til å se hva den unge mannen får pakke opp, og jeg antar at wristshot står over familiebilder på agendaen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Rød
Jeg fikk en seamaster 300m pro til konfirmasjonsgave.
Dette var en stor gave for meg, og selv om moren min visste at jeg ønsket meg lettsykkel :p, Ble jeg veldig stolt og glad over at jeg hadde fått noe så stilig og voksent, samtidig som moren min visste det var noe jeg ville sette pris på over lang tid.

Slikt er ikke lett å verdisette. En lettsykkel hadde du nok solgt etter to år. Klokken har du vel enda?
Og sykkellappen har du vel også tatt? Dermed har du fått begge deler...?

8
 
Slikt er ikke lett å verdisette. En lettsykkel hadde du nok solgt etter to år. Klokken har du vel enda?
Og sykkellappen har du vel også tatt? Dermed har du fått begge deler...?

8

Er like stolt av å se på klokken i dag, og kommer til å være det hele livet tror jeg.
Når jeg fylte 16 fikk jeg lov til å bruke alle sparepengene mine på den fineste lettsykkelen. Lappen ble desverre ikke pga uheldige omstendigheter. Men jeg fikk oppleve å kjøpe splitter nytt glis. Og jeg kjørte den etpar tusen km uten lappen uansett til mammas fortvilelse (jeg vet drittunge) . Ble solgt etter 2-3 år ja. Nå gleder jeg meg til å få tid til å ta MC lappen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Nå er det min tur til å forberede konfirmasjon, og funderer på klokkegave selv! Guttungen har lånt en Seiko av meg ved enkelte anledninger, og er flink til å ta vare på tingene sine. Forsøker derfor å få et overblikk over litt røffe dykkere som passer til hverdagen, men samtidig er stilsikre nok til å kle penskjorta også. Turtle/mini-turtle, eller kanskje en Oris eller Longines Hydroconquest kan jo bli bra. Sistnevnte er nok max prisleie i så fall. Tenker å holde budsjettet her litt lavt, da det blir både stort selskap og kanskje andre ting å gi også/isteden. Men kom gjerne med klokketips!
 
Hamilton har jo noen tøffe klokker, særlig H64615135. Selv er jeg svak for H64715135, men 46 mm er unektelig ganske svært. Ser nå at jeg ikke fikk med meg at du ville ha dykkere, men forslaget får stå likevel. Frogman-serien er også stilig, da. Hvorvidt den passer til penskjorte vil jeg ikke uttale meg om, men han kommer vel til å møte folk som bruker både Epleklokke og Pokemon Go!-armbånd til dress, så det blir ihvertfall ikke å banne i kirka:
CE5FCA5F-0EBA-4B4B-BD4C-345963677053.png


Ellers tror jeg godt at en Seiko kan være innafor. Jeg er veldig glad i min Save The Ocean Great White Shark-Samurai, og selv om den er stor og klossete og ikke subtil på noe vis er den vel akkurat det jeg ville ha trodd en mannfolkklokke skulle være da jeg var i konfirmasjonsalder.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sebra og Grendel
Jeg støtter en Longines Hydroconquest ut fra kriteriene dine. Dette kan helt klart også brukes til dress. Hos ungdommen vil det bare være fint at de kan ha litt "røft" ur til en stiv dress. For yngre så vil det være litt artig med et ur som ikke har så vanlig navn. Longines klinger litt bedre enn Casio... Hydroconquest finnes også i fine farver. Jeg ville nok gått for en grå, dersom farvespillet er så lekkert som bare grå kan gi, ellers så er jo den blå fin. Grønt blir kanskje litt matt? Ser i alle fall slik ut på bilder.


hydroconquest-L3.781.4.06.9-350x720.png


hydroconquest-L3.782.4.76.6-350x720.png


Det går en fin Tag Heuer Autaviaen som Passaround klokke (https://www.tidssonen.no/forum/threads/passaround-2020.59891/page-6#post-764684). Ikke så tøff diver, men passe røft preg.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Sebra
Har selv hatt en Hamilton som jeg var glad i, men har til god å prøve Longines og Certina. Fine er de! Takk for tips så langt. Tenkte å sjekke trådene som omhandler «første klokke» osv, som sikkert har vært innom denne kategorien før.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel