Kommet en plass i livet som gjør at jeg kan begynne å samle på klokker - hvor begynner jeg?

Medlem
10. nov. 2021
Innlegg
1
Sted
Trondheim
Hei

Nå som hus og unger er på plass, og økonomien blomstrer, så har jeg tenkt å gjøre det til en hobby og samle klokker.

Jeg har fra før en del rimelige klokker, noen typiske mote klokker jeg kjøpte som "Ung" og 4-5 casio klokker.

Jeg bor i Trondheim, og lurer litt på hvilke butikker jeg bør besøke fysisk, og hvilke nettbutikker dere kan anbefale, jeg leser veldig mye om AD, som jeg går ut ifra har noe å gjøre med at butikken er godkjent til å selge klokker av en merkevare. Er dette bare viktig for Rolex, Tudor etc?

Jeg er også lit usikker på hvilke premium merker jeg bør starte å se på, det er mange rolex klokker, men det føltes også litt overkill og starte med det som på møte er målet. Hvis dere forstår.

Mulig veldig rotete tråd, men ja usikker på hva jeg skal begynne å se på, da det finnes så mye.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Omega er flott.
Ellers så leste jeg på forsiden til Tidssonen.no nå om den nye dykkeren til Tudor. Virkelig noe som det svinger av!
Den er kanskje det jeg ville gått for i dag!

8
 
AD er authorized dealer. Altså en butikk som selger en klokke og har avtale med produsent. En del nettsider, feks urverket, videreselger klokker de anskaffer fra AD. Altså gråmarket. Hus forøvrig, at med en hyggelig samtale og god tone, er det ofte mulig å få litt rabatt i butikk! Ellers er det stadig mye spennende til salgs brukt på forumet. Lykke til!
 
Hei :) Mitt råd er å ikke se etter merker, men kun se deg omkring på nett og hos forhandler hva DU faktisk liker å se på!

Jeg har aldri blitt påvirka av noen når det gjelder smak, og kunne kun tenkt meg en Submariner av f.eks Rolex. Ellers går det i vintage og gleden av å kunne justere dem og finne kledelige reimer/lenker.
 
Velkommen!

Som du sier, du trenger ikke hoppe rett opp til Rolex og Omega. Og mange bruker litt tid på å modne smaken og finne ut hva man liker før man "lander" på sine favoritter. Personlig skjønte jeg for 5-6 år siden ikke bæret av hvorfor Speedmaster f.eks var noe å hige etter - "den ser jo drit kjedelig ut?". Nå er den en av favorittene mine.

Derfor: Jeg ville startet med feks Sinn, Seiko, Nomos og Oris. = ha det gøy med kvalitetsklokker i ca. prisklasse 5k-20k fra både Japan, Sveits og Tyskland. Masse flott i disse merkene, med hele spekteret fra dresswatches til toolwatches. Denne prisklassen er bang for buck samtidig som du gjør et STORT steg oppover i opplevd kvalitet sammenlignet med moteklokke-mudderet. :) Finn hva du liker og ikke liker før du så (eventuelt) klatrer videre opp premium-stigen.

Og mitt standard-tips: hvis det lar seg gjøre, prøv alltid klokker fysisk før kjøp. Godfølelsen kommer ikke alltid frem i fotografier og specs online. :)

Have fun!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hei

Nå som hus og unger er på plass, og økonomien blomstrer, så har jeg tenkt å gjøre det til en hobby og samle klokker.

Jeg har fra før en del rimelige klokker, noen typiske mote klokker jeg kjøpte som "Ung" og 4-5 casio klokker.

Jeg bor i Trondheim, og lurer litt på hvilke butikker jeg bør besøke fysisk, og hvilke nettbutikker dere kan anbefale, jeg leser veldig mye om AD, som jeg går ut ifra har noe å gjøre med at butikken er godkjent til å selge klokker av en merkevare. Er dette bare viktig for Rolex, Tudor etc?

Jeg er også lit usikker på hvilke premium merker jeg bør starte å se på, det er mange rolex klokker, men det føltes også litt overkill og starte med det som på møte er målet. Hvis dere forstår.

Mulig veldig rotete tråd, men ja usikker på hva jeg skal begynne å se på, da det finnes så mye.
Velkommen og kred for kul førstepost!

"Å samle klokker..." Et dyrt mål om du skal kjøpe de mer anerkjente merkene som strekker seg fra Oris til Lange.

Selv har jeg alltid lyst på flere klokker enn økonomien tilsier, så etter å ha hatt både store og små samlinger har jeg havnet på at jeg trives best med tre stk klokker til enhver tid, men med noe sirkulasjon. I tillegg passer jeg på at konas arm er respektabel (bredder ut scope for hobbyen og gir masse frihetsgrader i tillegg - anbefales). Denne reisa fra første Rolex via stappfull klokkeboks, rimelige og dyre ur - er det som for meg gjør klokker til en hobby. Oppsummert: jeg samler ikke klokker - jeg driver ikke med kjøp/salg - men jeg leser, ser på bilder, prøver og feiler, ombestemmer meg, er skråsikker, selger uken etter, osv - sånn går nå dagene - og på denne veien møter jeg mange fine folk både digtalt og fysisk:)

Mitt råd: Kjøp en klokke du liker. Om økonomien tillater så kjøper du en til. Så vil veien bli målet. Håper å se fine historier og bilder fra deg!
 
Innenfor rimelige prisklasser er mitt valg Tissot.
Dette er også et merke å ta med i loopen med 'mye for pengene'.
Jeg har flere Tissot, og setter fortsatt stor pris på disse.

Mitt råd vil være å gå for noe som er mekanisk, og i den forbindelse er innsyn veldig hyggelig.
Noe som du kan bytte rem på er også trivelig.

Klokken nedenfor var kjøpt på brun 'racing strap' (skinnrem med huller). Den falt egentlig aldri i smak og ble sett på som bom-kjøp. Den kom på kanten til salg, men så hadde jeg tilfeldigvis en svart skinrem liggende....

Tissot PRS516 (2).jpg
PRS516 med SortRoed skinn (0).jpg
Nye PRS516 (0).JPG
WP_20130515_003.jpg


8
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO og speedieThomas
Som før nevnt i tråden : Gjør ditt ytterste for å kunne se og prøve klokken før du kjøper. En klokke kan se helt rå ut på bilder, men desverre falle noe igjennom når du møter den fysisk. Mens for andre klokker er det tvert om.
 
Hei,
Hyggelig at ting har falt fint på plass for deg @henrikrox
Var det meg som så meg rundt på kanten av klokkeverden, og hadde jeg visst det jeg vet nå, ville jeg gjort følgende:

1) Omdefinert oppdraget fra "å samle klokker" til "dyrke interessen for klokker". Samling er seriøse greier. Hamstring av klokker er noe heeelt annet. En samling har retning, mål og mening. Ta for eksempel en titt på denne tråden som @chronometer startet i 2012, og som fortsatt lever. Her har han gjort rede for samlingens definisjon og mål, og avgrensning. Chronometere

Mange som finner klokker interessant hamstrer alt de kommer over som ikke er for dyrt og sitter plutselig med stort og smått de brys seg om og ikke, som faktisk er kjøpt for det samme man kunne fått en eller to bedre klokker for.

2) Besøk Trondheims urmakere. Hos urmakere er det lov å bare titte. De er hjelpsomme og finner frem ting fra skapet om man spør. De fleste av oss er ikke sikre på hva vi vil har. Ikke mange legger en bunke sedler på disken og bjeffer, "Speedmaster, men jeg har det travelt!"

3) Kjøpt en OK klokke som utgangspunkt "fordi du fortjener det" Ikke nødvendigvis det du tror du ønsker deg, eller det vi forteller deg at du bør kjøpe fordi vi har det selv. Men noe du kan bruke, kose deg med, beundre og fortsatt være fornøyd med etter at du har gjennomført de andre punktene på lista mi.

4) Les alt du kommer over. Jeg synes (selvsagt) tidssonen er et utmerket sted. Jeg browser nyheter på watchville-appen, er tidvis innom www.ablogtowatch.com titter innom https://thetruthaboutwatches.com/ for forfriskende ærlig skriving, https://twobrokewatchsnobs.com/ for at alt ikke skal være så alvorlig hele tida.

5) Du kommer til å ta feil. Det du tror er kjempefint i dag kan være helt feil i morgen. Det er derfor dumt å starte å "samle" i blinde. Lær av feilene, ta tapet og gå videre.

6) Aldri, aldri si "GRAIL". Si i stedet "klokke jeg har lyst på", Les denne og flir: https://www.fratellowatches.com/my-grail-watch-why-i-long-for-nothing-but-the-watch-i-cant-have/

7) Vær uhyre skeptisk til ALT på klokkeriet.



Lykke til
LarsB
 
Redigert:
@Larsnie har vel sagt det meste allerede, men jeg støtter det med å finne et mål og en "retning" med samlingen.
Selv har jeg nå en liten samling av det "nødvendigste".
En dressklokke i gull, en diskré hverdagsklokke og en flashy posørklokke.
Videre kan du sette opp noen minimumskriterier.
Dette kan f.eks. være vintage, vanntetthet, sport, historie, in-house urverk, chronograph, etc.
Lykke til. :)
 
Beklager, til CEO og andre som ikke fant linken. Og takk til @chronometer som pekte riktig vei. Linken ble borte under redigering, men er tilbake igjen nå.


LarsB
 
Redigert: